Rustig paard is heel onrustig geworden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Rustig paard is heel onrustig geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 09:57

Ik weet het even niet meer.

Ik heb een friese ruin van 13 jaar oud. Ik heb hem al 10 jaar.
Gekocht vanuit Friesland en op een stal gaan staan. Hier heb ik ongeveer een jaar gestaan en toen verhuisd naar een stal bij iemand aan huis. Hier heb ik 7 jaar gestaan ongeveer. Hier was veel rust en regelmaat. Paarden gingen elke dag zelfde tijdstip naar buiten. In winter hele dag in de paddock met hooi ruif met vriendjes.
Sinds bijna twee jaar sta ik op een andere stal omdat ivm verhuizing.
Het eerste jaar ging het goed. Ik kreeg het idee dat hij het naar zijn zin had. Op deze stal staat hij samen met een shetlander een ander paard in een schuur. Een ruime stal met buitenluik. Hij krijgt 4x per dag ruwvoer en 3x brok. Hij komt smorgens buiten vanaf een uur of 7/8 tm 13. Buiten in de paddock heeft hij geen beschikking over eten, wel water. Szomers staat hij met 1 ander paard in een landje vanaf 7/8 t/m 17 uur ongeveer.

Wat is er nu aan de hand.
Ik heb werkelijk geen idee meer.
Paard is sinds afgelopen zomer eigenlijk wat onrustig. Ene week/weken gaat het goed en andere keer staat hij onrustig op het land te draaien en te rennen en stond bij het draad. Paard is nooit gewend om 24/7 buiten te staan. Gaat al jaren smorgens naar buiten en einde van de dag naar binnen. Op deze stal is dat ook zo.
De zomer was het ontzettend heet en weinig gras op het land. Ik had het idee dat het daardoor kwam dat hij onrustig werd, omdat er niks te eten stond. Paard begon einde van de hitte periode wat mager te worden. Hebben hem bijgevoerd met extra ruwvoer en hij kwam weer wat bij.
De winter begon en de paarden gingen op stal.
Ik zag dat hij weer wat magerder werd en ben weer gaan bijvoeren. Alleen ik kreeg het idee dat dit niet voldoende was. Ik heb daarom hooi bijgekocht en geef hem slobber met bietenpulp om bij te laten komen.
Hij komt nu wel iets bij. Alleen hij is ineens zo onrustig op stal. En ik heb geen idee waar het door komt.
Hij blijft maar draaien in stal. Eet dan zijn kuil niet op, of neemt een hap en maakt een rondje en zo de hele tijd door. Gister avond kwam ik bij hem en stond hij helemaal onrustig rond te draaien en was hij zeiknat onder zijn deken. Ik heb hem in de paddock gezet maar ook hier bleef hij onrustig. Hierna met hem gereden en moe gemaakt maar ook hierna op stal begon het weer van voor af aan. Ik heb echt werkelijk geen idee wat er is waarom hij zo onrustig is....
Hij krijgt alles wat ie nodig heeft, Heb hem ook vitamine supplementen en zee wier gegeven.
HIj is verder wel levendig en vrolijk... Maar ik ken hem niet zoals die nu is.
Het was altijd een rustig paard en stond altijd lekker rustig in zijn stalletje te eten.

Zijn er mensen die mee willen denken wat er aan de hand kan zijn? -O-
Heeft hij het gewoon niet naar zijn zin op deze stal? Voelt hij zich niet fijn hier? Kan er medisch iets aan de hand zijn? Ik heb de DA al geappt maar die weet ook zo even niet wat het zou kunnen zijn.
Ik heb al eerder met een ander paard gehad dat hij niet kon wennen op zijn nieuwe stal. Die werd ook mager. Toen ik terug ging naar mijn oude stal werd hij weer de oude....
Ik vind het zo zielig dat ie zoveel stress ervaart en ik niet weet waar het vandaan komt en wat ik er aan kan doen ;(

senna21

Re: Rustig paard is heel onrustig geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:29

Wat een vervelend probleem.
is er misschien een apparaat in de buurt wat tikt o.i.d. (nieuw stroomapparaat)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:35

Ik vind elke dag een periode van 5 a 6 uur te lang voor een paard om niks te eten te hebben.
Heeft hij geen last van zijn maag? Maagzweer/zand.. Zoiets.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:35

Hier exact hetzelfde probleem gehad, echter wel zonder vermagering want ze had altijd ruimschoots te eten en stond in de wei wel relatief rustig.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze zich wellicht toch niet zo fijn voelt op de nieuwe plek als wat jij dacht. Kan ze haar buurpaarden op stal goed zien? Dus open tussenwand oid? Dit bleek bij mijn merrie het probleem te zijn.

Als dit allemaal exact gelijk is aan haar vorige stal, is er iets veranderd in de stal of op het land? Of wellicht nieuwe paarden bij gekomen of weggegaan?

Overigens vind ik 5 uur zonder ruwvoer op een zandpaddock wel tricky :o

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:39

Paard geeft duidelijk aan zich niet prettig te voelen op de huidige stal.
Daarbij te weinig ruwvoer en vrije beweging wat hij niet gewend is. Imo kun je dus beter op zoek gaan naar een andere plek als de oude geen optie meer is.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:47

Sintara schreef:
Ik vind elke dag een periode van 5 a 6 uur te lang voor een paard om niks te eten te hebben.

Ja dat vind ik persoonlijk ook te lang hoor. Maar helaas wordt er geen hooi gegeven in de paddock.
Ook staat hij met touwtjes er tussen en niet met zijn vriendjes waarmee die kan spelen wat hij voorheen wel kon.
Maagzweer heb ik aan gedacht en de DA gevraagd maar hij heeft verder geen enkel symptoom en krijg voordat ze naar buiten gaan wel ruwvoer en als ze binnen komen ook.

@ Ilja_1997. Dat is ook waar ik aan dacht... dat hij zich niet thuis voelt hier.

@Superassie: Heb ik inderdaad ook over na gedacht. Het enige is dat hier in de omgeving weinig aanbod is en het aanbod wat er is, is velen malen slechter en komen ze helemaal niet buiten. Dus geen optie. Ik heb het verder wel naar mijn zin hier, maar hij staat er 24/7 dus dat staat voor mij boven aan.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:54

Citaat:
Ook staat hij met touwtjes er tussen en niet met zijn vriendjes waarmee die kan spelen wat hij voorheen wel kon.

Aha... Ik denk dat dit het is. Was bij mij dus wel het geval. Mijn merrie had haar hele leven in kuddes gelopen en daarna 24/7 samen met een andere merrie. Toen dus plots in een dichte stal en apart op het land.

Wanneer ze naar haar mening niet genoeg contact kan hebben met de buren dan wordt ze zo. Ze ging ook onder/over draadjes heen om bij de buren te komen.

Nu staat ze thuis 24/7 buiten met een andere merrie en ze voelt zich weer helemaal oke.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:58

Ik zou denk ik naar een stalling zoeken waar hij meer buiten kan en ook wat te doen heeft buiten dan kan hij toch iets meer energie kwijt als nu. Dit is best wel zielig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:01

Sintara schreef:

Gezien het verhaal is dit ook het eerste dat bij mij opkomt. Je paard is na de zomer waarin hij flinke tekorten heeft opgelopen zo te lezen niet meer de oude geweest. Maagproblemen kunnen dit beeld geven.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 11:09

Babootje schreef:
Sintara schreef:

Gezien het verhaal is dit ook het eerste dat bij mij opkomt. Je paard is na de zomer waarin hij flinke tekorten heeft opgelopen zo te lezen niet meer de oude geweest. Maagproblemen kunnen dit beeld geven.

Ja ik kan m altijd laten scannen op een maagzweer. Dat is inderdaad nog een optie.
Ik heb ook iemand bericht die healing doet met paarden. Zij heeft dit op de vorige stal ook gedaan. Ik ben niet zo van het alternatieve maar wellicht komt hier ook iets uit.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 11:10

Ilja_1997 schreef:
Citaat:

Aha... Ik denk dat dit het is. Was bij mij dus wel het geval. Mijn merrie had haar hele leven in kuddes gelopen en daarna 24/7 samen met een andere merrie. Toen dus plots in een dichte stal en apart op het land.

Wanneer ze naar haar mening niet genoeg contact kan hebben met de buren dan wordt ze zo. Ze ging ook onder/over draadjes heen om bij de buren te komen.

Nu staat ze thuis 24/7 buiten met een andere merrie en ze voelt zich weer helemaal oke.

Ja hij heeft op stal wel contact met andere paarden, tralies zit er tussen. De touwtjes zijn wel zo dat ze kunnen snuffelen maar hij kan niet ff lekker rennen/bokken/ gek doen of spelen met paarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:13

__Robijn__ schreef:
Ja ik kan m altijd laten scannen op een maagzweer. Dat is inderdaad nog een optie.
Ik heb ook iemand bericht die healing doet met paarden. Zij heeft dit op de vorige stal ook gedaan. Ik ben niet zo van het alternatieve maar wellicht komt hier ook iets uit.

Ik ook niet. Als je dan al iets alternatiefs zou willen doen, kan ik je aanraden naar den hoek (Laarakkers) te gaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:18

__Robijn__ schreef:
Ja hij heeft op stal wel contact met andere paarden, tralies zit er tussen. De touwtjes zijn wel zo dat ze kunnen snuffelen maar hij kan niet ff lekker rennen/bokken/ gek doen of spelen met paarden.

Ik denk dat je hier een heel goed punt te pakken zou kunnen hebben...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:29

Waar sta je misschien dat er stallen zijn die je niet kent? Of toch iets verder reizen?

Lijkt me idd dat die zich niet helemaal lekker in ze vel voelt

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 12:36

Amber_anne schreef:
Waar sta je misschien dat er stallen zijn die je niet kent? Of toch iets verder reizen?

Lijkt me idd dat die zich niet helemaal lekker in ze vel voelt

omgeving rotterdam

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:56

Ik zou sowieso eerst maagproblemen uit sluiten, voordat je verder zoekt. Misschien heeft hij een zweer en verdraagt hij het kuil niet.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:01

Sintara schreef:

Maagzweer idd, precies wat ik dacht, gisteravond nog een lezing hierover bijgewoond, een paard kan niet langer dan 3 a 4 u zonder eten, dan wordt het risico op een maagzweer heel erg groot.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:03

Geef hem een kuurtje tegen maagzweren, daar knappen ze binnen een paar dagen al heel erg van op.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:55

3x per dag brok, hoeveel is dat per keer?
Kreeg hij dat eerder ook?

Kan het zijn dat dit teveel is vergeleken met de beweging en dat dat onrust geeft?

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 16:24

Jord schreef:
Geef hem een kuurtje tegen maagzweren, daar knappen ze binnen een paar dagen al heel erg van op.

Ik heb de dierenarts een berichtje gestuurd. Ga dit even voorleggen.
Bedankt

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 16:25

Nibbit schreef:
3x per dag brok, hoeveel is dat per keer?
Kreeg hij dat eerder ook?

Kan het zijn dat dit teveel is vergeleken met de beweging en dat dat onrust geeft?

Hij krijgt halve kilo musli met luzerne per keer
Om hem dikker te krijgen ben ik extra slobber met bietenpulp gaan geven
En hooi ben ik hem gaan bijvoeren.

Vanmorgen had ie niet zijn hooi en kuil op, wat niks voor hem is.
Begin toch meer aan een maagzweer te denken nu.......
Heb de DA een bericht gestuurd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:25

Ik ga ook voor het alleen staan.
Mijn vorige 2 paarden draaiden mentaal volledig door op een wei zonder vriendjrs. Het maakte daarbij niet uit hoeveel er direct naast stonden. De laatste had ik ivm geplande verkoop een tijdje apart naast anderen, maar die werd volledig onrijdbaar van de stress. Terug in een willekeurige kudde gesmeten meteen weer rustig.

horselovexl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:37

als ze voorheen samen stonden en nu niet meer lijkt dat logisch. ik zou eerst gewoon de maag laten bekijken door de dierenarts. Maar een paard kan maximaal 6 uur per dag zonder eten. Dus zou eerst even checken bij de DA voor we daar conclusies over gaan trekken. 2x per dag brok is beter. Ook kan je beter kuil kopen als je paard te mager wordt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:41

Hooi ipv kuil, die 3 keer per dag brok eruit en terugzetten met andere paarden in de wei, dan heb je zomaar weer een ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:57

Lastig probleem.
Ik zou bij vermoeden van maagzweren sowieso overgaan van luzerne naar luzernebrok, want gewone luzerne is vrij scherp en heeft in onderzoeken al vaker geleid tot beschadigingen/sneetjes in slokdarm en maag. En voor de rest ga ik met de anderen mee en wil het paard waarschijnlijk heel erg graag een vriendje om echt mee te spelen.