Ik heb een friese ruin van 13 jaar oud. Ik heb hem al 10 jaar.
Gekocht vanuit Friesland en op een stal gaan staan. Hier heb ik ongeveer een jaar gestaan en toen verhuisd naar een stal bij iemand aan huis. Hier heb ik 7 jaar gestaan ongeveer. Hier was veel rust en regelmaat. Paarden gingen elke dag zelfde tijdstip naar buiten. In winter hele dag in de paddock met hooi ruif met vriendjes.
Sinds bijna twee jaar sta ik op een andere stal omdat ivm verhuizing.
Het eerste jaar ging het goed. Ik kreeg het idee dat hij het naar zijn zin had. Op deze stal staat hij samen met een shetlander een ander paard in een schuur. Een ruime stal met buitenluik. Hij krijgt 4x per dag ruwvoer en 3x brok. Hij komt smorgens buiten vanaf een uur of 7/8 tm 13. Buiten in de paddock heeft hij geen beschikking over eten, wel water. Szomers staat hij met 1 ander paard in een landje vanaf 7/8 t/m 17 uur ongeveer.
Wat is er nu aan de hand.
Ik heb werkelijk geen idee meer.
Paard is sinds afgelopen zomer eigenlijk wat onrustig. Ene week/weken gaat het goed en andere keer staat hij onrustig op het land te draaien en te rennen en stond bij het draad. Paard is nooit gewend om 24/7 buiten te staan. Gaat al jaren smorgens naar buiten en einde van de dag naar binnen. Op deze stal is dat ook zo.
De zomer was het ontzettend heet en weinig gras op het land. Ik had het idee dat het daardoor kwam dat hij onrustig werd, omdat er niks te eten stond. Paard begon einde van de hitte periode wat mager te worden. Hebben hem bijgevoerd met extra ruwvoer en hij kwam weer wat bij.
De winter begon en de paarden gingen op stal.
Ik zag dat hij weer wat magerder werd en ben weer gaan bijvoeren. Alleen ik kreeg het idee dat dit niet voldoende was. Ik heb daarom hooi bijgekocht en geef hem slobber met bietenpulp om bij te laten komen.
Hij komt nu wel iets bij. Alleen hij is ineens zo onrustig op stal. En ik heb geen idee waar het door komt.
Hij blijft maar draaien in stal. Eet dan zijn kuil niet op, of neemt een hap en maakt een rondje en zo de hele tijd door. Gister avond kwam ik bij hem en stond hij helemaal onrustig rond te draaien en was hij zeiknat onder zijn deken. Ik heb hem in de paddock gezet maar ook hier bleef hij onrustig. Hierna met hem gereden en moe gemaakt maar ook hierna op stal begon het weer van voor af aan. Ik heb echt werkelijk geen idee wat er is waarom hij zo onrustig is....
Hij krijgt alles wat ie nodig heeft, Heb hem ook vitamine supplementen en zee wier gegeven.
HIj is verder wel levendig en vrolijk... Maar ik ken hem niet zoals die nu is.
Het was altijd een rustig paard en stond altijd lekker rustig in zijn stalletje te eten.
Zijn er mensen die mee willen denken wat er aan de hand kan zijn?

Heeft hij het gewoon niet naar zijn zin op deze stal? Voelt hij zich niet fijn hier? Kan er medisch iets aan de hand zijn? Ik heb de DA al geappt maar die weet ook zo even niet wat het zou kunnen zijn.
Ik heb al eerder met een ander paard gehad dat hij niet kon wennen op zijn nieuwe stal. Die werd ook mager. Toen ik terug ging naar mijn oude stal werd hij weer de oude....
Ik vind het zo zielig dat ie zoveel stress ervaart en ik niet weet waar het vandaan komt en wat ik er aan kan doen