Extreme jeuk aan zijn neus.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

helenadefauw

Extreme jeuk aan zijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 14:12

Hallo ik ben net nieuw op dit forum maar heb een best belangrijke vraag. Ik heb nu 7jaar mijn eigen paard Cash bell. Maar sinds 3jaar heeft hij telkens in de zomer hevige jeuk aan zijn neusje. De eerste 4jaren dat ik hem had, had hij hier totaal geen last van. Maar sinds 3jaar geleden is dit begonnen. De 1e 2jaren was de jeuk niet extreem en was dit af en toe een beetje bij heel warm weer. Toen was het nog doenbaar en had hij er zelf maar weinig last van, dus liet ik het zo. Maar vorig jaar was het echt vreselijke. Zijn jeuk was zo intens. Hij bleef constant met zijn neusje overal tegenaan scheuren. Als ik hem wou nemen uit het weiland liep hij telkens heel ongemakkelijk van me weg en begon weer overal tegaan te scheuren met zijn snuit. Ik kon gewoon geen halster bij hem om doen de hele zomer lang. Ik kon hem enkel nog borstelen in de weide. Ik kon letterlijk de hele zomer niets meer met hem doen door de intense jeuk aan zijn neusje. We hebben de dierenats vaak laten komen maar zijn antwoord was telkens: 'Ik zie niets aan zijn neus...' En een hele hoop bullshit erna waar ik niets wijzer van werd. Ik ben zo bang dat dit deze zomer opnieuw zal zijn. Hij heeft dit enkel in de zomer in de herfst, lente& winter is dit totaal niet. Weet iemand wat dit is en wat ik ermee moet doen want ik ben echt radeloos.

Caira

Re: Extreme jeuk aan zijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:19

helenadefauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 14:20

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:25

Je kan puur pollen proberen of een neusnetje en als dat niet helpt cetirizine voor mensen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:11

Idd puur pollen. Nu direct mee beginnen. Vliegenkap met neusnetje omdoen en los neusnetje met rijden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:16

Puur pollen is inderdaad wat bij de mijne helpt

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:42

Longvitaal heb ik ook goede verhalen over gehoord bij paarden met pollenallergie. :j

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:23

Wat naar dat je paard zo'n jeuk heeft! Wat je beschrijft zou ook headshaking syndrome kunnen zijn. Dat klinkt een beetje vreemd omdat jouw paard niet schudt, maar de jeuk aan zijn neus kan dezelfde oorzaak hebben als headshaking, namelijk overgevoeligheid van de trigeminus zenuw. In dat geval zijn de pollen de prikkel voor de jeuk, maar is de onderliggende oorzaak de gevoeligheid van de zenuw.
Er loopt op bokt een uitgebreid topic over headshaking, daar worden ook allerlei behandelmogelijkheden besproken waar je mogelijk iets aan hebt. De makkelijkste zijn een UV-werend vliegenmasker met neusnetje op de wei en een neusnetje met rijden, veel paarden knappen daarvan op, als dat niet werkt zijn er ook medicijnen en andere behandelingen die je kunt proberen onder begeleiding van een kliniek.
Als je je paard hierop wilt laten onderzoeken, dan kan ik je alleen maar aanraden om naar een kliniek met veel kennis over deze aandoening te gaan, bijvoorbeeld de Universiteit Utrecht of in Belgie de Universiteit Gent. Ik hoop dat je snel een oplossing vindt voor dit lastige probleem, sterkte.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:59

Hier ook eentje met een jeukende neus in de zomer, hij krijgt nu PUUR pollen (en heb een neusnetje, maar die trapt ie af).