Bij mijn paard met ademhalingsproblemen is bovenop haar longproblemen een Dorsoventral Pharyngeal collapse ontdekt.
Even snel vertaald, vernauwing/ dichtklikken van het slokdarmhoofd.
Concreet wilt dit zeggen dat tijdens beweging de kleppen in het slokdarmhoofd dicht gaan, waardoor het paard minder lucht binnenkrijgt en gaat hoesten/kuchen met een verminderde prestatie tot gevolg.
Nu na nog wat testen samen met de dierenarts zijn we tot de conclusie gekomen dat het slokdarmhoofd veel stabieler is bitloos, dus bitloos rijden is de conclusie. Het slokdarmhoofd is 80% stabieler, dus volledig weg is het bitloos ook niet.
Na wat googelen zou ook de hoofd-halshouding van invloed kunnen zijn, maar dit is heel paardafhankelijk en moeilijk te testen omdat mijn merrie met een camera in haar neus echt haar hoofd-halshouding niet laat beïnvloeden, het is namelijk tijdens de testen met de dierenarts niet verder gekomen dan kopschudden, uitrekken, hoesten, niezen, ... ze deed alles om die camera maar uit haar neus te krijgen. Zou ik zelf ook hebben trouwens, sporten met een hoop draadjes in en rond mijn lijf is niet leuk.
Nu zoek ik ervaringen, wie 'herkent' dit probleem?