penisamputatie paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

penisamputatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 13:28

ik heb 2,5 jaar terug een ruin gekocht, andulusier.
Hij is op 1 jarige leeftijd gecastreerd op de kliniek, zijn testikels daalde laat in.
Tijdens deze castratie schoot 1 bal terug in het lieskanaal, bij het opzoeken/verwijderen van deze bal is ook per ongeluk de plasbuis beschadigd.
Na 14 dgn kwamen ze daar pas achter, reconstructie was niet meer mogelijk en is zijn penis geamputeerd en plast hij nu als een merrie.
Hierbij bolt hij zijn rug erg op (net als een koe).

Sinds 6 maanden ben ik bezig hem te trainen middels Freestyle. heb elke 14 dgn les, hij doet het goed. Nu heeft hij last van zijn lumbaal gebied, rug is verder los.ostepoaat bij geweest en nu oefeningen doen de komende 6 weken. Verder een los paard met een zeer pijnlijke plek lumbaal. Dreigt met zijn staart en draait je de kont toe.

Mijn vraag is: zijn er meerdere paarden die zo plassen (tgv de operatie) met dezelfde klachten

Dioxide

Re: penisamputatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:05

Interessante casus, wat zegt je DA? Zoals ook weer uit een ander lopend topic op Medisch blijkt (kissing spines/spondylose), is een osteopaat onvoldoende om te diagnostiseren wat de oorzaak is.

Door het extreem bollen van zijn rug komt er natuurlijk een extra belasting te staan op zijn lumbale wervels en SI gewricht om het bekken te kantelen. Ik vraag me af of de route van de 'uitgang' ook ehm, praktisch gemaakt is?

Princesj

Re: penisamputatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:43

Volgens mij zijn er binnen bokt al meerdere andalusiers (geweest) die problemen in die regio hebben na castratie (dus geen amputatie). Ik vraag me af of daar een verband in is.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 12:18

De osteopaat sloot (adh van klinisch test) ks uit.
Hij doet het nu wel goed,heeft af en toe een krampbeen maar met training verder niet. Lijkt met kou en minder training meer last te hebben. Wegens omstandigheden 2 weken niet kunnen trainen en beduidend meer last nu regendeken op beter.

Ik denk er toch over na om in Augustus verder onderzoek te doen en eventueel foto's van de rug te maken om het eea uit te sluiten.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 16:48

Voor diegene die het misschien interessant vinden:

Hele rug is op de foto geweest, ook de ribben gedeelte. De hele rug is nagekeken met de echo en het si gewricht. Ben bij Astrid geweest in Emmeloord.
Er is niks gevonden! Nu 3 x behandeld door een GOEDE chiropracticer en mag ik weer beginnen met rijden! De rug is niet meer gevoelig!!

Volgende probleem: het zadel