Paard haalt constant oogkassen open

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Paard haalt constant oogkassen open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 12:34

Hi Bokkers,

Sinds December zijn wij verhuisd naar een stal waar mijn paard lekker de hele dag buitenkomt met beschikking over onbeperkt hooi door middel van hooiruiven. Inmiddels zijn we dus dik drie maanden verder, hij doet het enorm goed in de kudde en op deze stal. Ze staan met 13 paarden in de paddock en hebben beschikking over 3 grote hooiruiven. Daarnaast staat hij op 2 paarden na bovenaan in de rang.
Er wordt gevoerd uit dit soort ruiven:
Afbeelding

Dit heeft helaas tot gevolg dat hij zijn oogkassen tot bloedens toe open haalt op het moment dat hij er uit schiet. Dit gebeurt niet door te weinig voerplekken of door een onstabiele kudde, maar ik denk meer door zijn karakter. Hij is namelijk vrij vlug en sensibel, wat er in resulteert dat als ik aan kom lopen en zijn naam roep, hij ook al zijn hoofd stoot omdat hij uit de ruif wilt (en nee, ik roep geen Boe :+ )
Buiten het feit dat het er echt niet uit ziet vind ik het ook nog eens enorm zielig.
Ik zit dus na te denken over een oplossing, wellicht in de vorm van een halster met blinkertjes oid? Ik hoop dat dit dan een signaal functie geeft als dat eerst tegen het ijzer aan gaat. Ik ben benieuwd naar of bokkers hier ervaringen mee hebben of nog andere creatieve oplossingen weten.

Groetjes,
Lieke

Edit: sorry voor de grote foto. En ik ben vergeten te vermelden dat hij wel door de opening heen past, hij heeft namelijk een heel smal koppie. In dezelfde stal staan friezen en belgen en zij hebben hier geen last van, dus dat is het probleem niet.

BigOne

Re: Paard haalt constant oogkassen open

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:43

Ik weet niet of dit zonder gevaar kan maar een halster met dikke lamswollen aan de zijkant omdoen, zo strak dat hij nergens achter kan haken of met een breektgedeelte??

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:46

Wij verkopen deze ruiven en heb echt nog nooit van dit probleem gehoord. Lijkt mij erg lastig als ze zo "onvoorzichtig" met zichzelf zijn. De maat moet eigenlijk geen probleem zijn inderdaad, we hebben ze ook verkocht naar stallen met Shires die er heel veel plezier van hebben. :j

Wellicht is een hooiruif met zweeds voerhek een optie, daar zitten de spijlen niet tot bovenaan maar zijn de voeropeningen half rond:

Afbeelding

Maar goed, ik begrijp dat de stal er niet op zit te wachten om ruiven te gaan vervangen. :Y)

Eventueel zou het nog een optie kunnen zijn om iets om de binnenste spijlen te doen? Een soort schuimrubber bijvoorbeeld? Alleen wel weer de kans dat paarden eraan gaan eten of de boel gaan slopen..

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:01

mijn paard doet dit ook regelmatig aan het voerhek, zelfde systeem maar dan heel hek ipv ruif. ik merk nu ze er langer staat het langzaam minder word en dat inderdaad de meeste paarden in de kudde het niet hebben. ze zal het toch eens moeten leren en dat kan ik niet voor haar doen. ik ga ervanuit dat het kwartje vanzelf een keer valt. normaal is ze vrij voorzichtig met zichzelf maar dit... maar ik heb goede hoop. het word steeds minder vaak. ze staat hier nu 6mnd.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:28

Stuk tuinslang (van die dikke gele) in de lengte opensnijden en om de spijlen heen doen?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 17:43

Bigone, dat is natuurlijk ook een idee.. zal wel vaak vervangen moeten worden ivm viezigheid maar opzich is dat geen probleem.

Kaitlyn, voerhekken vervangen is inderdaad geen optie haha.
Het liefst wil ik ook ver blijven van schuimrubber etc omdat het een ruinengroep is en letterlijk niks heel blijft. Geef dit soort opties eigenlijk nog geen week :=

Sas, dat geeft mij hoop! Wellicht gaat het nog voorbij. Echter hebben sommigen op stal bij ons het nu ook nog wel eens. En ze staan zomers alleen op de weide dus zal hij elke winter het weer opnieuw moeten gaan ontdekken vrees ik.

Alvaron, zie antwoord Kaitlyn :) daarnaast zijn het behoorlijk wat spijlen en is tuinslang alsnog wel vrij hard.

Hierbij nog een foto van vandaag, dit ziet er wel al rustig uit (denk dat hij nu zo'n 3 dagen niet gestoten heeft)
Afbeelding

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:49

ik denk niet dat als ie op het land gestaan heeft een aantal maanden dat ie het weer opnieuw moet leren. meeste paarden als ze iets eenmaal weten vergeten ze het niet meer.

aan de andere kant hangt het ook van het paard af. mijn paard heeft het vooral als ze schrikt van iets min of meer achter zich, mens paard etc, terwijl ze met haar hoofd in het hek staat en dat iets dus niet heeft zien of horen aankomen. dan is schrikken belangrijker dan haar hoofd heel houden blijkbaar.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:55

Oh dat is inderdaad een hele vervelende plek!

Ik ga hier eens in de groep gooien of we nog andere opties ervoor hebben!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:09

renkap op doen met beschermbollen voor de ogen?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 18:17

Sas_Mon schreef:
ik denk niet dat als ie op het land gestaan heeft een aantal maanden dat ie het weer opnieuw moet leren. meeste paarden als ze iets eenmaal weten vergeten ze het niet meer.

aan de andere kant hangt het ook van het paard af. mijn paard heeft het vooral als ze schrikt van iets min of meer achter zich, mens paard etc, terwijl ze met haar hoofd in het hek staat en dat iets dus niet heeft zien of horen aankomen. dan is schrikken belangrijker dan haar hoofd heel houden blijkbaar.

Ik denk persoonlijk dat dit niet snel overgaat bij die van mij, angst overheerst snel en normaliter leert hij enorm snel...

Goeie tip van die renkap! Ga even googlen.

Edit: of zoiets als dit :+

Afbeelding

Vraag me alleen af of die er nog doorheen komt dan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:29

Mag je de spijlen niet isoleren met wat zachter materiaal?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 18:39

Hannanas schreef:

Ik denk niet dat dat echt lang houdt, aangezien alle dekens ook al gesloopt zijn. Daarnaast weet ik inderdaad niet of dat gewaardeerd wordt, en het zijn ook aardig wat spijlen om af te gaan :o dus wil het liefst eerst alleen een oplossing voor hem zien te bedenken. als dat niet lukt en het over een tijdje nog zo erg is zal ik dit overwegen :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:47

Zijn zijn tastharen wel intact?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:49

Zoiets als dit zit minder wijd, maar is misschien toch al wel voldoende om te zorgen dat hij eerder merkt dat hij tegen die stangen aan komt. Het enige met dit soort vliegenkappen of bontjes is wel dat de andere ruinen het met spelen wel snel kunnen slopen.
https://zadelmakerij-bosch.nl/dekenmakerij/ .

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:52

Hannanas schreef:

En als ze daaraan eten?

Ik heb hetzelfde probleem met een merrie welke 1 oogje verloren is. Ze schrikt gauw en stoot haar hoofd en kassen opdezelfde plek.

Het is vrij lomp dat het keer op keer gebeurd maar super vervelend. Ik heb nu een halster om en vliegen kap..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 19:01

Malenka schreef:
Zijn zijn tastharen wel intact?

Ik ga uit van wel, knip ze in elk geval niet bij ofzo..

Jet, goeie optie alleen het is ook nog eens een paard die heel snel wondjes krijgt van schuren. Dus ben met de renkap daar wel huiverig voor, gezien hij van licht tot donker buiten staat.

Mvdbijl, van de zomer gaat inderdaad waarschijnlijk de vliegenkap op wat dit probleem zou verhelpen. Maar zou het nu natuurlijk ook al kunnen proberen. Heb er nog eentje liggen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:20

Ik weet niet of het minder wordt. Hoop het voor je. Ik ken het van paarden die het in deuropeningen hebben en dan zo bang worden om er door te gaan dat ze juist de opening weer raken. Of uit angst met haast de trailer uitkomen en zich daardoor bezeren en de volgende keer nog sneller gaan. En nou ga ik helemaal iets naars zeggen. Ik ken iemand wiens paard overleden is in een soortgelijk voerhek maar dat zat voor een stal. Is door de ene voer opening naar buiten gegaan en door de volgende voeropening weer terug met het hoofd. En heeft daarmee zijn nek gebroken. Dat is dan het voordeel voor jouw paard, die zal dat echt niet doen als hij het zo spannend vindt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 19:23

Rizette schreef:
Ik weet niet of het minder wordt. Hoop het voor je. Ik ken het van paarden die het in deuropeningen hebben en dan zo bang worden om er door te gaan dat ze juist de opening weer raken. Of uit angst met haast de trailer uitkomen en zich daardoor bezeren en de volgende keer nog sneller gaan. En nou ga ik helemaal iets naars zeggen. Ik ken iemand wiens paard overleden is in een soortgelijk voerhek maar dat zat voor een stal. Is door de ene voer opening naar buiten gegaan en door de volgende voeropening weer terug met het hoofd. En heeft daarmee zijn nek gebroken. Dat is dan het voordeel voor jouw paard, die zal dat echt niet doen als hij het zo spannend vindt.

Trailer heeft die van mij ook last van precies het beschreven stukje hierboven.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:25

Mijn paard had op precies dezelfde plek wondjes, ook van de hooiruiven. Na een maand was het nog niet minder en ik had het idee dat hij er ook echt hoofdpijn door had. Er waren meerdere paarden met wondjes op dezelfde plek. Omdat er op korte termijn geen oplossing leek te komen en mijn paard op een gegeven moment ook echt zichzelf niet meer was heb ik hem verhuisd. De volgende dag keek hij al helderder uit zijn ogen. Mijn paard had eerder, op een andere stal, bij een hooiruif gestaan maar die was meer zoals in de post van Kaitlyn. Toen had hij dat probleem niet.