Sinds December zijn wij verhuisd naar een stal waar mijn paard lekker de hele dag buitenkomt met beschikking over onbeperkt hooi door middel van hooiruiven. Inmiddels zijn we dus dik drie maanden verder, hij doet het enorm goed in de kudde en op deze stal. Ze staan met 13 paarden in de paddock en hebben beschikking over 3 grote hooiruiven. Daarnaast staat hij op 2 paarden na bovenaan in de rang.
Er wordt gevoerd uit dit soort ruiven:

Dit heeft helaas tot gevolg dat hij zijn oogkassen tot bloedens toe open haalt op het moment dat hij er uit schiet. Dit gebeurt niet door te weinig voerplekken of door een onstabiele kudde, maar ik denk meer door zijn karakter. Hij is namelijk vrij vlug en sensibel, wat er in resulteert dat als ik aan kom lopen en zijn naam roep, hij ook al zijn hoofd stoot omdat hij uit de ruif wilt (en nee, ik roep geen Boe

Buiten het feit dat het er echt niet uit ziet vind ik het ook nog eens enorm zielig.
Ik zit dus na te denken over een oplossing, wellicht in de vorm van een halster met blinkertjes oid? Ik hoop dat dit dan een signaal functie geeft als dat eerst tegen het ijzer aan gaat. Ik ben benieuwd naar of bokkers hier ervaringen mee hebben of nog andere creatieve oplossingen weten.
Groetjes,
Lieke
Edit: sorry voor de grote foto. En ik ben vergeten te vermelden dat hij wel door de opening heen past, hij heeft namelijk een heel smal koppie. In dezelfde stal staan friezen en belgen en zij hebben hier geen last van, dus dat is het probleem niet.