Koe/schaap/geit/ezel/ander dier?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xdaniejelle

Koe/schaap/geit/ezel/ander dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 11:35

Hoi!

Ik vroeg mij af, welke dieren kunnen bij paarden zonder kans op overdraagbare ziektes?
(Mijn paarden staan overigens gewoon samen met soortgenoten, maar dacht misschien is het ooit leuk in de toekomst om een ander dier erbij te zetten, maar dan is het wel handig om te weten of dit mogelijk is, want ik las volgensmij dat koeien/schapen leverbot kunnen overdragen aan paarden).

Groetjes

CalipsoLover

Re: Koe/schaap/geit/ezel/ander dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:37

Over overdraagbare ziektes weet ik niet veel. Maar het is altijd best dat je een paard samen zet met een ander paard. Enkel een geit is bijvoorbeeld niet genoeg, verder ken ik wel veel mensen die een ezeltje hebben bij hun kudde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:46

Ezeltjes dragen nog wel eens longworm, wat dodelijk is voor paarden en de ontwormingsmiddelen zijn minder goed werkzaam aan het worden. Geen slimme combi dus, komt bij dat alle genoemde dieren ook een maatje van de eigen soort nodig hebben of je moet ze specifiek als kuddebewaker willen inzetten.

Leverbot wordt trouwens ook wel door bv hazen over gedragen, als je andere dieren bij je paarden wil, dan is wisselbegrazing met schapen een goede, samen met (loop)eenden voor de slakkenbestrijding ivm leverbot. Dan pak je vrijwel alle parasieten, al zou je voor teken en lyme nog wat parelhoenders er bij moeten nemen (zijn wel herriebeesten trouwens al zijn het goede insecteneters).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:01

Houd er wel rekening mee dat de meeste dieren kuddedieren zijn, dus dat je er 2 van neemt. En voor een aantal landbouwdieren geldt ook dat je een ubn nr moet hebben.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:35

tamary schreef:
Ezeltjes dragen nog wel eens longworm, wat dodelijk is voor paarden en de ontwormingsmiddelen zijn minder goed werkzaam aan het worden. Geen slimme combi dus, komt bij dat alle genoemde dieren ook een maatje van de eigen soort nodig hebben of je moet ze specifiek als kuddebewaker willen inzetten.

Hieraan zou ik toch willen toevoegen dat paard en ezel prima samen kan mits je een passend ontwormingsschema aanhoudt, daarmee verlaag je het risico dusdanig dat het paard niet meer kans dan anders zal lopen. Uiteraard hoort daar ook goed weidemanagement e.d. bij. Maar dat geldt per definitie en niet alleen specifiek voor ezels. ;)

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 12:41

Ik snap dat je er sowieso twee moet nemen. :)
Maar eigenlijk is er dus geen andere diersoort wat erbij kan, zonder overdraagbare ziekte? -O-

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:45

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:51

xdaniejelle schreef:
Ik snap dat je er sowieso twee moet nemen. :)
Maar eigenlijk is er dus geen andere diersoort wat erbij kan, zonder overdraagbare ziekte? -O-

Zeker wel hoor. Maar zoals eigenlijk bij alle dieren die je samen houdt, moet je goed opletten op bepaalde zaken.

Bij ezels is een sluitend ontwormingsschema genoeg om ze met paarden te kunnen houden. Verder hebben wij hier om ons heen de volgende combinaties lopen: Paarden/schapen, paard en ezel, paarden/hooglanders/ezels/geiten, paarden/kippen/pauwen.

En dat stukje over sowieso twee gaat niet altijd op. Paard en ezel kunnen prima een tweetal vormen (hiernaast een voorbeeld ervan lopen, die twee zijn maatjes voor het leven, helaas voor de eigenaar is alleen op stap nu wat lastig geworden). Wel is het zo dat een kudde uit even aantallen vaak beter werkt dan oneven aantallen (derde wiel aan de wagen), maar ook dat kan weer per paard/dier verschillen. Mijn vriendin heeft een merrie lopen die het heerlijk vind dat de jongere ruin nu niet meer al haar aandacht op komt eisen maar zn speeluurtjes voornamelijk doorbrengt met de shetlander.

Wat ik vooral zou aanraden is als je een bepaalde diersoort op het oog hebt je er eerst heel goed over in te lezen en eens langs te gaan bij iemand die ze heeft. Wat houden de dagelijkse taken in, wat zijn de kosten, welke periodieke zaken moet je rekening mee gaan houden, welke gezondheidsrisico's spelen vaak bij deze diersoort en hoe kun je daar preventief op handelen. Etc. Eigenlijk zoals je ook met een paard doet. Er zijn vaak per diersoort ook speciale fora (bokt voor "vul zelf maar in" waar al heel erg veel te vinden is. Ik heb daar bijvoorbeeld heel veel aan gehad toen mijn liefde voor kippetjes begon te groeien. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:29

Ik heb al jaren geitjes bij de paarden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:34

Volgens mij worden paarden sneller ziek van andere paarden (die ziek zijn)
en mensen het snelste van andere mensen (die ziek zijn).

Er zijn wel uitzonderingen op deze regel, maar de meeste ziekten heersen binnen 1 soort.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:34

tamary schreef:

Leverbot wordt trouwens ook wel door bv hazen over gedragen, als je andere dieren bij je paarden wil, dan is wisselbegrazing met schapen een goede, samen met (loop)eenden voor de slakkenbestrijding ivm leverbot. Dan pak je vrijwel alle parasieten, al zou je voor teken en lyme nog wat parelhoenders er bij moeten nemen (zijn wel herriebeesten trouwens al zijn het goede insecteneters).

Kwestie van ezel pas bij het paard gooien als hij schoon is.

Verder is voor een diersoort een dier van de eigen diersoort vele malen leuker dan eentje van een andere diersoort, dus setjes is eigenlijk wel het minste wat je dan moet hebben.

En ja, er zijn ziekten die van de ene diersoort op de andere over kunnen gaan, maar als je een diersoort van hetzelfde koopt en die heeft wat besmettelijks dan heb je hetzelfde probleem. Zal niet de eerste zijn die zijn weiland ernstig besmet met wormen door een nieuwe aankoop of iets anders mee sleept.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:39

Wij hebben al een jaar of 8 een koppel(2 stuks,geen echt koppel) ezels bij de paarden en wij ontwormen enkel als het nodig is(de ezels zijn in al die tijd nooit ontwormd en de paarden,behalve keer een enkeling die een serieuze dip had in de winter,evenmin.
Hier allemaal gezonde dieren die eigenlijk nooit wat mankeren.

anna8668

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:41

Ik heb altijd begrepen dat schapen en paarden goed samengaan. De dieren eten namelijk van elkaar het gras op rond de mestplaatsen, waar ze zelf dus niet eten. Leverbot kan wel worden overgedragen, maar kans op wormbesmetting wordt juist kleiner. De wormen kunnen niet op elkaar worden overgedragen en gaan dus bij het eten dood in elkaars maag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:00

anna8668 schreef:
Ik heb altijd begrepen dat schapen en paarden goed samengaan. De dieren eten namelijk van elkaar het gras op rond de mestplaatsen, waar ze zelf dus niet eten. Leverbot kan wel worden overgedragen, maar kans op wormbesmetting wordt juist kleiner. De wormen kunnen niet op elkaar worden overgedragen en gaan dus bij het eten dood in elkaars maag.

Leverbot is uiteraard ook afhankelijk van het soort landje en het water dat erbij hoort of niet. Leverbot wordt overgedragen door een slakje, als je op zandgrond zit en geen slootjes in je land hebt of natte greppels, weinig leverbotslakjes... (die slak zit er als tussengastheer tussen in de cyclus voordat een zoogdier er weer problemen mee kan krijgen) en dus schapen in dat opzicht weinig risico.
Het bij elkaar parkeren van dieren is altijd een risico analyse...
Voor je graslandje zijn schapen wel weer handig, vreten tenminste hoop zooi die de paarden niet eten.

Oh.. vond net deze. to cute… de leverbot cyclus.
https://www.facebook.com/watch/?v=1002670796464513

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:24

Geitjes! :):)
Geiten en paarden gaan goed samen, hier vinden ze elkaar altijd wel lief, vooral deze twee!

Afbeelding

Ze hebben wel ook hun eigen stukje voor als ze geen zin hebben in paarden.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:00

Wij hebben paarden geiten en schapen door elkaar heen lopen , dat gaat prima bij ons... er lopen ook nog een flinke koppel kippen bij door. Dat gaat ook goed, onlangs ging het voor het eerst mis, is er voor het eerst een kipje onder een paardehoef terecht gekomen, dat heeft ze niet overleeft...

Juist gezellig van alles door elkaar heen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:01

Geitjes spelen wel de baas over de paarden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:04

hier lopen trouwens varkens tussen de paarden.
gaat ook meer dan prima.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:09

Let bij geiten ook op dat die soms met veel liefde staarten afknagen :)

Voor het gros aan (klein)vee heb je een UBN nummer nodig; meestal niet zo moeilijk, maar als er ergens weereens een uitbraak van is wordt het je soms knap lastig gemaakt met toegang tot bedrijf, verplaatsen van dieren (dus ook buitenritjes vermoed ik). Nu zal dat hopelijk niet zo'n vaart lopen, maar het is wel iets om rekening mee te houden vind ik persoonlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:18

MirandaFuego schreef:
Geiten en paarden gaan goed samen, hier vinden ze elkaar altijd wel lief, vooral deze twee!

[ [url=m/wlwrNS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lief! Kennelijk eet jouw geit geen manen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:56

anjali schreef:
MirandaFuego schreef:

[ [url=m/wlwrNS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lief! Kennelijk eet jouw geit geen manen!

Nee hebben ze nooit gedaan, ook niet toen ze klein waren.
Mijn veulen heeft wel een staart van een andere pony opgegeten vroeger. :')

Britta31 schreef:
Geitjes spelen wel de baas over de paarden.

Bij ons zijn de paarden ook de baas over de geiten, we hebben een shet en die is toch écht eigenwijzer dan de geiten! :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:01

leverbot wordt niet op dezelfde manier overgedragen als wormen dus om daarmee al schapen en runderen uit te sluiten is wat voorbarig. daarnaast moeten die dieren het eerst hebben om het überhaupt te kunnen overdragen.

mijn paarden hebben met runderen gelopen, kan prima. qua gras eten ook een mooie verdeling.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:05

Die van ons lopen ook al een hele tijd samen met schapen, gaat makkelijk. Alleen toen mijn pony nog jonger was ging hij vaak achter de schapen aan en pakte ze bij de vacht om te spelen. Dus hebben we ze toen maar ff apart gezet :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:19

Het hangt ook een beetje van je paarden en je grond af etc. Er zijn paarden die wel jagen op van alles, dus dan vind ik schapen bijv iets te kwetsbaar. Weleens mis zien gaan helaas. Zorg dan iig dat ze weg kunnen van de paarden, dus onderste draad hoger naar een ander stuk ofzo.

Waar we nu staan, zou ik zelf varkentjes willen, maar dat gaan we nu niet doen. Op een vorige plek liepen er wel varkens rond. Die van ons reageerden er niet op, maar paarden naast ons was er eentje die er flink op ging jagen en dan moest het varkentje echt de poten onder het lijf vandaan rennen incl bijbehorende geluiden. Ik vond dat iets te sneu steeds.

Mn eerste pony liep in het land waar ook de koeien liepen. Was vroeger ook nog wel normaal, maar inderdaad door ziektes, maatregelen bij uitbraken van ziekte is het gewoon echt niet handig meer. Hooguit als het alleen hobby is en er geen klanten op het erf komen, je zelf niet van erf af gaat etc.

Ezeltjes en geitjes zijn hartstikke leuk als je een beetje netjes bent vooral.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:18

Sophie_Wind schreef:
Die van ons lopen ook al een hele tijd samen met schapen, gaat makkelijk. Alleen toen mijn pony nog jonger was ging hij vaak achter de schapen aan en pakte ze bij de vacht om te spelen. Dus hebben we ze toen maar ff apart gezet :=

_O-

Ik zie het nu helemaal voor me zoals mijn paard met zn bal kan spelen (tanden erin en ermee door de lucht zwaaien).

Snap dat ze maar even apart moesten, arm schaapje, maar het beeld in mn hoofd is best hilarisch. :')