Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tamary schreef:Ezeltjes dragen nog wel eens longworm, wat dodelijk is voor paarden en de ontwormingsmiddelen zijn minder goed werkzaam aan het worden. Geen slimme combi dus, komt bij dat alle genoemde dieren ook een maatje van de eigen soort nodig hebben of je moet ze specifiek als kuddebewaker willen inzetten.
xdaniejelle schreef:Ik snap dat je er sowieso twee moet nemen.![]()
Maar eigenlijk is er dus geen andere diersoort wat erbij kan, zonder overdraagbare ziekte?
tamary schreef:Ezeltjes dragen nog wel eens longworm, wat dodelijk is voor paarden en de ontwormingsmiddelen zijn minder goed werkzaam aan het worden. Geen slimme combi dus, komt bij dat alle genoemde dieren ook een maatje van de eigen soort nodig hebben of je moet ze specifiek als kuddebewaker willen inzetten.
Leverbot wordt trouwens ook wel door bv hazen over gedragen, als je andere dieren bij je paarden wil, dan is wisselbegrazing met schapen een goede, samen met (loop)eenden voor de slakkenbestrijding ivm leverbot. Dan pak je vrijwel alle parasieten, al zou je voor teken en lyme nog wat parelhoenders er bij moeten nemen (zijn wel herriebeesten trouwens al zijn het goede insecteneters).
anna8668 schreef:Ik heb altijd begrepen dat schapen en paarden goed samengaan. De dieren eten namelijk van elkaar het gras op rond de mestplaatsen, waar ze zelf dus niet eten. Leverbot kan wel worden overgedragen, maar kans op wormbesmetting wordt juist kleiner. De wormen kunnen niet op elkaar worden overgedragen en gaan dus bij het eten dood in elkaars maag.
anjali schreef:MirandaFuego schreef:Geitjes!![]()
Geiten en paarden gaan goed samen, hier vinden ze elkaar altijd wel lief, vooral deze twee!
[ [url=m/wlwrNS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze hebben wel ook hun eigen stukje voor als ze geen zin hebben in paarden.
Lief! Kennelijk eet jouw geit geen manen!
Britta31 schreef:Geitjes spelen wel de baas over de paarden.
Sophie_Wind schreef:Die van ons lopen ook al een hele tijd samen met schapen, gaat makkelijk. Alleen toen mijn pony nog jonger was ging hij vaak achter de schapen aan en pakte ze bij de vacht om te spelen. Dus hebben we ze toen maar ff apart gezet