Lugubere vraag over paardenhoeven/slager

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koffienodig

Lugubere vraag over paardenhoeven/slager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 22:34

Goedenavond!

Ik heb een lugubere vraag over paardenhoeven voor jullie. Het is namelijk zo dat ik op dit moment een cursus bekappen volg. Daar zijn wij bezig geweest met het oefenen van het bekappen op ingevroren hoeven van slachtpaarden en binnenkort gaan wij met echte paarden aan de gang.

Nu zou ik alleen graag nog wat extra willen oefenen op wat ingevroren hoeven. Maar hoe kom je aan die dingen?!
Heeft iemand misschien iets soortgelijks gedaan of een adres wat ik zou kunnen benaderen?
Dan zal ik alvast de vriezer leeg halen :Y)

upendo

Re: Lugubere vraag over paardenhoeven/slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:35

Ik zou gewoon even bellen met slachthuizen? :)

koffienodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 22:42

upendo schreef:
Ik zou gewoon even bellen met slachthuizen? :)

Dankjewel, dat ga ik zeker doen. Heb je misschien nog specifieke namen van slachthuizen waarvan bekend is dat zij ook kleine hoeveelheden weggeven/verkopen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:44

Mss dierenklinieken contacteren? Of je eigen paardenDA?

koffienodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 22:46

Lukasje schreef:
Mss dierenklinieken contacteren? Of je eigen paardenDA?

Bedankt, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Ik ga haar morgen even een app sturen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:51

Volgens mij moet je daar een vergunning voor hebben, en kun je die niet zomaar kopen.

Maar hoe de vork precies in de steel zit weet ik niet.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:52

Vraag het je les locatie?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:55

Olikea schreef:
Volgens mij moet je daar een vergunning voor hebben, en kun je die niet zomaar kopen.

Maar hoe de vork precies in de steel zit weet ik niet.

Goh, dat weet ik zo niet. Ik ga hier bij het plaatselijk slachthuis ook rundshart halen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:56

Soms is het wel handig om ze in een aparte vriezer te bewaren, of als je ze bevroren aangeleverd krijgt; heel goed te verpakken. Die geur krijg je er moeilijk weer uit ;)

Mocht je nu bekaphandschoenen dragen bij het bekappen van de bevroren hoeven, kan de geur ervan in de handschoen trekken. Sommige paarden geven er niets om, maar kan nooit kwaad het even extra in de gaten te houden, voordat je ineens een heel nerveus paard hebt ;)

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:19

Nou, manege waar ik reed, en daar in de buurt zat ook een slachthuis
Als we een buitenritje gingen maken en we gingen toevallig die kant op.( klein stukje)
Werden de paarden nerveus. Ze roken de dood.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:21

Ik neem aan dat je pas op een levend dier mag oefenen wanneer je de praktijk beheerst?

Hoelang duurt zo'n cursus eigenlijk?

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:41

Je zou Jan van Veen in Nijkerk eens kunnen bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:47

Nijkerk zou ik ook opperen , paarden worden lang niet overal geslacht gok ik

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:04

robert45 schreef:
Ik neem aan dat je pas op een levend dier mag oefenen wanneer je de praktijk beheerst?

In dit geval leeft het dier niet meer aangezien het om bevroren hoeven gaat...
Anders gewoon paardenslachterijen bellen?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:51

purny schreef:
robert45 schreef:

geloof dat er geen paardenslachterijen bestaan in Nederland,
je zou een Nood slachter kunnen bellen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:55

Nijkerk.

En als het écht alleen om de hoef gaat, kan ik je misschien nog wel helpen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:04

Ik heb van mijn eigen paard de onderbenen meegenomen. Om achteraf toch nog te leren wat hij zoal in de benen mankeerde. Er moet nog sectie verricht worden. Heb van veen gewoon gebeld. Inderdaad van goh uhmmm gekke vraag maar mag ik zn benen mee? Vond ie helemaal prima. Zij hebben het op mijn verzoek netjes verpakt en in de trailer gedaan. En degene die de boel gaat ontleden heeft ze eruit gehaald en in de vriezer liggen. Toch een leermoment als er achteraf iets uitkomt wat je zelfs op echo's en röntgenfoto's niet kunt zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:05

pompadour schreef:
purny schreef:
...

geloof dat er geen paardenslachterijen bestaan in Nederland,
je zou een Nood slachter kunnen bellen.

Zeker wel. Van Veen Nijkerk en De Kok in Goes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:35

Dorine92 schreef:
Ik heb van mijn eigen paard de onderbenen meegenomen. Om achteraf toch nog te leren wat hij zoal in de benen mankeerde. Er moet nog sectie verricht worden. Heb van veen gewoon gebeld. Inderdaad van goh uhmmm gekke vraag maar mag ik zn benen mee? Vond ie helemaal prima. Zij hebben het op mijn verzoek netjes verpakt en in de trailer gedaan. En degene die de boel gaat ontleden heeft ze eruit gehaald en in de vriezer liggen. Toch een leermoment als er achteraf iets uitkomt wat je zelfs op echo's en röntgenfoto's niet kunt zien

en die persoon heeft een vergunning :+

Voor het opslaan en bewaren van slachthoeven heb je een vergunning nodig. Ik kan alvast melden dat het takke veel werk is om er één aan te vragen. Je moet eerst een bedrijf starten, dan een kvk nummer hebben, dan een bedrijfsdigid aanvragen om uberhaupt te kunnen communiceren met de NVWA om een vergunning aan te vragen.

Ik heb een vriezer vol én een vergunning en als je de basiscursus bij paard natuurlijk hebt gedaan kun je je altijd inschrijven voor het praktijkgedeelte en dan nog wat slachthoeven bekappen.

photophoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:45

Misschien even bellen naar van Veen in Nijkerk!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:56

Wat Arabesk zegt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:14

Ben erg benieuwd waar dat staat, van die vergunning.

Wil héél graag een recente bron zien waar dat vermeld is.

Voor de afvoer van dissectie materiaal gelden strenge regels. Die ken ik uit mijn hoofd.
De opslag van dat afval is ook aan strenge regels gebonden. En ook die ken ik uit mijn hoofd.
Heb er vrijwel dagelijks mee te maken.

Maar een vergunning moeten hebben voor het mogen hebben van een paar paardenbenen is mij niet bekend....

koffienodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 20:18

Bedankt voor jullie reacties allen, hier heb ik echt veel aan :)

Arabesk schreef:
Dorine92 schreef:

en die persoon heeft een vergunning :+

Voor het opslaan en bewaren van slachthoeven heb je een vergunning nodig. Ik kan alvast melden dat het takke veel werk is om er één aan te vragen. Je moet eerst een bedrijf starten, dan een kvk nummer hebben, dan een bedrijfsdigid aanvragen om uberhaupt te kunnen communiceren met de NVWA om een vergunning aan te vragen.

Ik heb een vriezer vol én een vergunning en als je de basiscursus bij paard natuurlijk hebt gedaan kun je je altijd inschrijven voor het praktijkgedeelte en dan nog wat slachthoeven bekappen.

Lijkt mij inderdaad als het om de hoeveelheid hoeven die je bij een cursus nodig hebt gaat je een vergunning nodig hebt, maar dit gaat echt maar om een paar of iets regelmatig dus ik denk dat ik daar nog wel mee weg kom.

robert45 schreef:

Klopt we hebben ook zeker al op losse hoeven geoefend. De levende paarden worden uiteraard onder toeziend oog van een ervaren smid en 2 medecursisten bekapt. Ik denk dat wij cursisten ook niet anders zouden durven :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:36

Geen hoef is het zelfde en uiteraard juich ik het oefenen op dood materiaal toe..

Maar er komt een moment dat je toch op een levend paard zult moeten oefenen, ook tijdens de cursus.
Probeer dat voetje maar eens in een bankschroef te zetten :+
Zo zul je je eigen lijf leren te gebruiken en omgaan met een paard dat misschien niet zo makkelijk meewerkt als een bankschroef..

Echter met een beetje gezond verstand en gewoon rustig beginnen (het hoeft niet in 1 keer perfect te zijn) dan zal de schade wel meevallen.

Dat men dan valt over het feit dat er op levend materiaal geoefend zal worden vind ik ergens wel merkwaardig. Hoe zouden al die smeden en bekappers het immers geleerd hebben?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:44

palousa_boy schreef:
Geen hoef is het zelfde en uiteraard juich ik het oefenen op dood materiaal toe..

Maar er komt een moment dat je toch op een levend paard zult moeten oefenen, ook tijdens de cursus.
Probeer dat voetje maar eens in een bankschroef te zetten :+
Zo zul je je eigen lijf leren te gebruiken en omgaan met een paard dat misschien niet zo makkelijk meewerkt als een bankschroef..

Echter met een beetje gezond verstand en gewoon rustig beginnen (het hoeft niet in 1 keer perfect te zijn) dan zal de schade wel meevallen.

Dat men dan valt over het feit dat er op levend materiaal geoefend zal worden vind ik ergens wel merkwaardig. Hoe zouden al die smeden en bekappers het immers geleerd hebben?

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Het is echt onhandig, zo'n paarden voet die je niet kan vastzetten en waar je toch op een bepaalde manier kracht op moet zetten. Ik heb het weleens (onder begeleiding van hoefsmid) op mijn eigen paard uit mogen proberen. is niks mis mee imo. En ik heb m'n lesje geleerd, hoefsmid zijn is niks voor mij :')