1,5 kg per 100kg is dat minimum of maximum?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esterke

1,5 kg per 100kg is dat minimum of maximum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 18:00

Even een appart topic, anders vrees ik dat het verloren gaat in de andere topics of onduidelijk word.

Korte samenvatting voor de duidelijkheid.

Heb drie paarden, 1 van hen moet wat gewicht kwijt. Ben nu dus netjes het hooi aan t afwegen, afgaand op die 1,5 kg ruwvoer per 100 kg paard.
Dat komt dus op 9 kg, 9 kg en 5kg. Komt op 23 kg hooi per dag voor mijn paardjes.

Maar nu vraag ik mij dus af of die 1,5 kg gebaseerd is op wat ze maximum zouden mogen aan ruwvoer of wat ze minimaal moeten hebben aan ruwvoer. ( even heel strikt genomen he, want weet dat je uiteraard niet elk paard over dezelfde kam kunt scheren)

Waarom vraag ik dat, heb de indruk dat het niet genoeg is voor mijn paardjes. Ze worden steeds lastiger tijdens het voeren, ik verdeel het over 5 voerbeurten, in slowfeednetten, en toch zijn ze er in mijn ogen heel snel door.
Nu stond laatst 1 van mijn paarden ook vaker te geeuwen, had ongeveer een uur lichte koliek verschijnselen en vandaag begon hij ineens tijdens het eten plots heel hoog te schapen met een voorbeen om even later zichzelf te strekken ( voorbenen vooruit en poep ver naar achter en daarna de andere kant op) nog tussen haakjes zelfde paardje als in het topic wat zit er in mijn hooi.

Ik vind het allemaal zo raar ineens, heb me nog nooit zo n zorgen gemaakt om mijn paardjes sinds ik strenger/gecontroleerder voer. Ik zie plots allerlei gedragingen die ze nooit gemaakt hebben :(
En doordat er de laatste tijd wat aanpassingen zijn geweest ben ik ook totaal de weg kwijt waaraan het nu kan liggen...

Weet zelfs niet goed wat nu eigenlijk mijn vraag is |(

Mogen ze meer? Of moet ik toch bij die 1,5 kg blijven? Heeft het paardje wat nu in mijn ogen plots raar doet mss een maagzweer of zie ik spoken door de veranderingen en door hetgeen ik in het hooi had gevonden ( wat leek op bonen)
Is het gewoon normaal gedrag omdat hij het niet eens is met mijn voerbeleid...soort paardenprotest zal ik zeggen.
Vind het echt vervelend, begin plots aan alles te twijfelen, heb ik normaal nooit...

Doutz16

Re: 1,5 kg per 100kg is dat minimum of maximum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:10

Paarden moeten eigenlijk de hele dag door ruwvoer ter beschikking hebben. Dus dat lijkt me minimaal.
Onbeperkt ruwvoer lijkt mij toch het beste. Misschien meer naar voedingswaarde kijken dan of naar het krachtvoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:14

Esterke schreef:
Heb drie paarden, 1 van hen moet wat gewicht kwijt. Ben nu dus netjes het hooi aan t afwegen, afgaand op die 1,5 kg ruwvoer per 100 kg paard.
Dat komt dus op 9 kg, 9 kg en 5kg. Komt op 23 kg hooi per dag voor mijn paardjes.

Hoe zorg je ervoor dat die van 9 kilo ook echt 4 kilo meer krijgen dan die van 5 kilo?
In praktijk staan ze over het algemeen allemaal met hun neus in het hooi tot alles op is. Als het een harmonieuze groep is waar iedereen van de ander mag eten dan kan dat betekenen dat iedereen per dag 7,5 kilo hooi krijgt, wat veel te weinig is voor de grote paarden en juist te veel is voor de kleine.
Het wordt nog erger als er een rangordeverdeling is en het ranglagere paard minder mag eten dan een ranghoger paard. Dan krijgt dat paard nog een paar kilo minder binnen. Als hij in de tijd dat hij wél mag eten van de rest alles gestrest en slecht gekauwd naar binnen slokt dan krijg je heel makkelijk stressgedrag zodra er eten in het spel is want dat moet hij naar binnen schrokken voor de anderen boos kunnen worden.

Als je drie verschillende paarden op 1 paddock zet met hooi en een daarvan is te dun of ontwikkelt voernijd, dan zul je of alles moeten scheiden zodat iedereen zijn portie krijgt, of alles meer moeten voeren zodat de zwakste gezond blijft - ook al wordt de dikste dan waarschijnlijk dikker.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:15

Vuistregel is 1-2 kg droge stof per 100 kg paard. Hooi is 85% droog, dus de vuistregel is dan zeg maar 1,2 kg - 2,4 kg hooi per 100 kg paard. Je zit dus aan de ondergrens, en je zou best naar 1,8 kg per 100 kg paard kunnen.
Als je voordroog voert (dat meestal zo rond de 65-70% droge stof zit) moet je nog iets meer geven, dan zou je 2 kg of iets meer per 100 kg paard kunnen voeren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:18

Oh de mijne krijgen veel meer! Ik bied ze sowieso onbeperkt aan. Maar vroeger woog ik het af. Dan had ze 1 hooinet van 3,5 kg (buiten) en 1 van 10-12 kg (binnen). Dat ging niet helemaal op, want ze kon ook nog grasjes eten in de winter op die stalling.
Als ze hooi voert in ieder geval. Voor voordroog of kuil moet je meer voeren, om aan dezelfde hoeveelheid ruwe stof te raken.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 18:19

Ja en dat is nu net het probleem, ze kregen eerst onbeperkt ruwvoer. Maar hierdoor was dus vooral mijn bwp merrie te dik geworden.
Krachtvoer krijgen ze weinig tot niet. Equifyt herbs, gold en echt weinig. (300gr per dag) voor het magnesium onder te mengen.
Buiten het veulen krijgt extra.

Dus toch het ruwvoer terug verhogen dan? Maar hoeveel? Terug onbeperkt?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:19

Hoe zwaar denk je dat je paarden wegen dan? Ik vind het vrij weinig als het volwassen paarden zijn,ik voer meer en de mijne hebben nog weidegang er bij ook.
Zelf geloof ik ook niet zo in berekeningen ik kijk meer hoe de paarden er uit zien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:25

Er is ruwvoer en ruwvoer. Je kunt bv ook hooi gemengd met stro aanbieden als ze te dik worden.

Die van mij krijgen een groot deel vd winter onbeperkt kuil en zijn niks te dik eigenlijk. Het hangt ook een beetje van beweging, krachtvoer en manier van houden af denk ik.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 18:29

xyzutu2 schreef:
Esterke schreef:

Hoe zorg je ervoor dat die van 9 kilo ook echt 4 kilo meer krijgen dan die van 5 kilo?
In praktijk staan ze over het algemeen allemaal met hun neus in het hooi tot alles op is. Als het een harmonieuze groep is waar iedereen van de ander mag eten dan kan dat betekenen dat iedereen per dag 7,5 kilo hooi krijgt, wat veel te weinig is voor de grote paarden en juist te veel is voor de kleine.
Het wordt nog erger als er een rangordeverdeling is en het ranglagere paard minder mag eten dan een ranghoger paard. Dan krijgt dat paard nog een paar kilo minder binnen. Als hij in de tijd dat hij wél mag eten van de rest alles gestrest en slecht gekauwd naar binnen slokt dan krijg je heel makkelijk stressgedrag zodra er eten in het spel is want dat moet hij naar binnen schrokken voor de anderen boos kunnen worden.

Als je drie verschillende paarden op 1 paddock zet met hooi en een daarvan is te dun of ontwikkelt voernijd, dan zul je of alles moeten scheiden zodat iedereen zijn portie krijgt, of alles meer moeten voeren zodat de zwakste gezond blijft - ook al wordt de dikste dan waarschijnlijk dikker.

Inderdaad, daar liep ik ook vaak over te tobben... Want kan nooit zeker zeggen dat ieder zijn deel krijgt. Hang wel altijd op drie plaatsen gebruik voerballen. Alles om ze zo lang mogelijk bezig te houden en iedereen de kans te geven om ergens te kunnen eten.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 18:37

600kg 600kg en het veulen 300kg.
Ik ga dus gewoon naar het dubbel gaan, dat moet toch al wat helpen denk ik.

Ik zat aan 60 kg ruwvoer eerst, maar bwp merrie werd dus te dik. Wist helemaal niet dat ze zoveel kregen, nooit gewogen, maar nu ze zo dik was toch eens beginnen te wegen en toen ik ging rekenen met die 1,5 kg dacht ik dus dat ik de oorzaak had... veeeeel te veel ruwvoer. Heb me nu dus op het tegenovergestelde uiterste gericht.
Man man vroeger altijd zo zeker van mijn aanpak, a,tijd gewoon mijn gevoel en ogen gebruikt dan begin je meer op te zoeken en begin je plots van alles te doen wat geen steek houd.
Denk dat ik gewoon terug meer naar mijn gevoel moet luisteren en minder naar berekeningskes en artieketjes en goed of niet goed volgens anderen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:57

Als je nu toch eens terug gaat naar onbeperkt maar dan hooi zoekt wat niet zo rijk is?
En dan evt het paard wat meer nodig heeft aanvult nog met een fijne brok of slobber dagelijks?
Lijkt me een stuk prettiger en dan weet je gewoon dat ze zeker geen koliek, maagzweren etc krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:20

Er is nogal een verschil tussen 23 kg per dag en 60 kg per dag. Dan kan je toch op je klompen aanvoelen dat dat misschien wel een héél grote overgang is? Ga eens op 36-40 kg zitten, mooie middenweg.
12-14 kg per paard per dag is niet gek, en een veulen mag best diezelfde hoeveelheid hebben, die moet nog groeien tenslotte.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 19:23

Ben ik ook van plan Sanniej, ik ga gewoon terug naar mijn oorspronkelijke voer manier. Voelt voor mezelf veel prettiger en vertrouwd. Mss wat minder dan 60 kg. Ga eerst proberen met 40. Kijken hoeveel dat juist is en hoelang ze daar over doen. Kan nog altijd omhoog gaan.
Plus de rust in mijn kuddetje zal ook terug keren.
Paardjes happy, IKKE happy.
En dan hopen dat mijn Paddock/rijbak snel van start kan zodat ik ook op die manier wat doe met hun "eventuele teveel" aan voedingswaarde.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 19:30

Sorry Ibbel, had je reactie nog niet gezien, maar inderdaad, zo ga ik het doen.

Ben te abrupt veranderd ook ja. Had ik nooit mogen doen.
Lekker terug naar mijn buikgevoel, vond het zo al weinig die hoeveelheid.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:35

Ik lees ook wel veel,maar met dieren werkt je buikegevoel volgen beter.Vooral kijken naar je dieren ....

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:37

Esterke schreef:
Ben ik ook van plan Sanniej, ik ga gewoon terug naar mijn oorspronkelijke voer manier. Voelt voor mezelf veel prettiger en vertrouwd. Mss wat minder dan 60 kg. Ga eerst proberen met 40. Kijken hoeveel dat juist is en hoelang ze daar over doen. Kan nog altijd omhoog gaan.
Plus de rust in mijn kuddetje zal ook terug keren.
Paardjes happy, IKKE happy.
En dan hopen dat mijn Paddock/rijbak snel van start kan zodat ik ook op die manier wat doe met hun "eventuele teveel" aan voedingswaarde.

Ja beter ! Gewoon naar je eigen gevoel luisteren ;)