Tying up of spierbevangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy01

Tying up of spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 20:57

Hoi allemaal,

Ik vermoed dat 1 van mijn pony's spierbevangen is geweest en daar nu nog steeds de gevolgen hiervan draagt bij een hogere inspanning.
Hij is veel te zwaar, lees vet, bij mij gekomen als amper 3-jarige. Hij is steeds na het werk overmatig bezweet en heeft deze winter ook behoorlijk veel spiermassa verloren alsook gewicht.
bij een bloedonderzoek deze winter was de waarde CK van hart en spiermassa in rust ook hoger dan de limietwaarden.
Hij loopt ook iets minder soepel als vroeger.
Graag vernam ik van jullie welke symptomen er allemaal voorkomen en hoe jullie dit hebben opgevangen.
Alle advies aangaande voeding en/of supplementen zijn heel erg welkom.

Wildgirl

Re: Tying up of spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:56

Om wat voor soort paard gaat het? Ras, groot/klein, leeftijd? Is er getest op pssm?

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 22:03

Is een shetland hengst van 9 jaar oud.
Is niet getest op pssm maar bloed onderzoek toont enkel verhoogde waarden Ck aan

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:59

Er is op meerdere zaken getest neem ik aan? Hoe was vitamine e waarde? Voer je magnesium bij? Krijgt hij krachtvoer? Hoe is mest, locomotie, ademhaling, vacht, hoe is het stalmanagement, welke arbeid verricht hij? Kortom... met jouw info blijft het wat koffiedik kijken. Wat zegt je dierenarts?

Edit, was de ast waarde ook verhoogd? Je zou bij herhaling van de bevangenheid een spierbiopt kunnen laten nemen. Ik zou iig stoppen met krachtvoer en hem naast kwalitatief goed ruwvoer gaan ondersteunen met magnesium en een goed spiercompositum, veel vrije beweging en gedoseerde arbeid.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:32

Moet ook meteen denken aan pssm maar weet niet of dit ook veel voor komt bij die kleintjes.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:04

Wat versta je onder werk met het dier?

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 11:30

@Wildgirl om een antwoord op je vragen te geven :
- hij loopt aangespannen maar nu pas gewoon licht aan het opnemen met de training ( dus geen zware arbeid, gewoon wat tempowisselingen rijden op een goed niet zware ondergrond ) En dit maximum 2x per week en tussendoor een 20-tal minuten longeren op lange leidsels ook 2x per week.
Zijn mest is helaas niet echt harde bollen, meer naar de zachtere kant toe.
Er is niet getest op Vit.E en hij krijgt momenteel wat extra magnesium bij. Met het bloedonderzoek is wel uitgekomen dat hij een besmetting had met stronglyden waarvoor hij behandeld is geweest ( 5 dagen Panacur en na 14 dagen nog eens Equest )
Zijn vacht oogt heel normaal, ruit al behoorlijk goed en egaal.
Hij krijgt onderhoudsmuesli met zeer lage zetmeel en suikergehalte en een scheut lijnzaadolie met een handvol alfalfa.
Hij staat in een goede open stal met overdag uitloop.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:08

Ik zou een uitgebreider bloedonderzoek laten doen om te kijken of hij niks te kort komt, bijvoorbeeld seleniumtekort kan ook op spierbevangenheid lijken.