Hoefkanker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KimDime

Hoefkanker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 02:39

Mijn paard staat al langere tijd op vervroegd pensioen. Hoefjes worden altijd netjes op tijd gedaan. Helaas ontwikkelde zo'n 8mnd geleden een vorm van rotstraal zich (dacht ik), met van alles behandeld tot dat de hoefsmid zei 'het lijkt meer op hoefkanker als rotstraal'. Ze liep als weidepaard prima dus nouja door met behandelen ze lijkt er immer niet veel hinder van te ondervinden.

Helaas is ze 3wkn geleden op een boomstronk (?) Gestapt/gesprongen in de wei. Sindsdien loopt ze niet goed meer en gaat het bergafwaarts. De 'bebloede' foto is van vlak na het bekappen. De rest van de foto's zijn van 2-3wkn ná het bekappen. Vinden jullie de foto's ook consistent met hoefkanker en heeft er iemand ervaring met de pijnlijkheid hiervan?
Na bekappen
Afbeelding
[/img]

2wkn na het bekappen

Afbeelding

3wkn na het bekappen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 05:24

Er is iets niet goed gegaan met het uploaden van je foto's denk ik, ze zijn niet zichtbaar?

Hoefkanker/straalkanker ziet eruit als een soort bloemkoolachtige witte substantie, voelt een beetje kazig/sponzig. Mijn ruin heeft het gehad, ik kwam erachter tijdens het hoeven krabben. Hij liep geen moment kreupel. De dierenarts heeft het meerdere keren uitgesneden, toen had hij duidelijk wel pijn, maar daar krijg je medicatie voor. Het ging eigenlijk heel goed, alles was bijna genezen, tot hij een terugval kreeg en er ontschoening optrad (hoef zelf kwam los van de rest van zijn voet). Dat was voor mij genoeg, en heb ik heb in laten slapen. Deze maand alweer 10 jaar geleden...

*edit, dat ik je foto's niet kan zien ligt denk ik niet aan jou, ik zie ze in andere topics ook niet, plus het Bokt-logo is verdwenen. Heeft denk ik te maken met het Oscar-jubileum dat gisteren was, en waar het logo voor aangepast was.

TheWelsh

Re: Hoefkanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 07:55

Ik kan de foto's helaas niet zien.
Rotstraal bloed niet, hoefkanker wel. De aangetaste plekken voelen idd sponzig/kwarkachtig en hebben een wit grijze kleur. Bij mijn paard zag het er zelfs soms Jelly achtig uit.
De straal kan erg gaan woekeren en heeft meestal een bloemkool achtige structuur. Ook kan bij een verder stadium de hoef onnatuurlijk hard gaan groeien.
Uit de midden straal groeven kan extra hoorn groeien.

Helaas herkennen veel hoefsmeden het nog niet snel genoeg. Het komt nog niet veel voor en men weet ook nog niet precies waardoor het ontstaan.

Ik hoop voor jou dat je er op tijd bij bent. Ik heb mijn paard afgelopen januari op 5 jarige leeftijd moeten laten inslapen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:20

Of het hoefkanker is kan ik niet zien vanaf een foto, wat ik wel kan zien is dat de hoef zorg nodig heeft. De steunsels zijn over de hele hoef geklapt, dit hoort echt niet. Haal er een goede bekapper bij en laat je paard goed onderzoeken

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 11:12

Zoals in de OP te lezen staat het paard onder toezicht van een goede hoefbekapper. Daarbij wordt de hoef behandeld met CTC spray en hippozin. Ook ik twijfel of het hoefkanker is bij vlagen

Onduidelijke foto doordat ik al gesprayt had, dit was vlak na dat ze op de boomstronk sprong en vlak voor de smid, de hele boel leek ontploft. Wellicht is deze foto van meerwaarde voor een van jullie
Afbeelding

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 11:14

bontesok schreef:
Ik kan de foto's helaas niet zien.
Rotstraal bloed niet, hoefkanker wel. De aangetaste plekken voelen idd sponzig/kwarkachtig en hebben een wit grijze kleur. Bij mijn paard zag het er zelfs soms Jelly achtig uit.
De straal kan erg gaan woekeren en heeft meestal een bloemkool achtige structuur. Ook kan bij een verder stadium de hoef onnatuurlijk hard gaan groeien.
Uit de midden straal groeven kan extra hoorn groeien.

Helaas herkennen veel hoefsmeden het nog niet snel genoeg. Het komt nog niet veel voor en men weet ook nog niet precies waardoor het ontstaan.

Ik hoop voor jou dat je er op tijd bij bent. Ik heb mijn paard afgelopen januari op 5 jarige leeftijd moeten laten inslapen.

Dat sponsachtige herken ik inderdaad en die hoorn groei uit de middelste straal groeve ook. Ik denk dat de foto's het nu doen. Zou jij er nog eens een blik op willen werpen? :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:23

Dit is in ieder geval geen "normale" rotstraal. De straal woekert enorm. De bekapping is het ook niet helemaal, want een gezonde straal loopt veel breder uit.

Tijd voor een tweede opinie, lijkt mij, van een goede dierenarts die ervaring heeft met hoefkanker.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:25

Ik heb er nog geen ervaring mee en hopelijk is het geen kanker :(:) zoals ik de foto’s nu zie heeft jouw paard veel hoefgroei (aangezien een paar foto’s 2/3 weken na bekappen zijn) en zou dus ook veel straalgroei kunnen zijn, het lijken wel losse vellen straal. Stralen vervellen regelmatig, maar dat weet je wss wel.

De straal is ook samengeknepen omdat de hielen samengeknepen zijn. Daardoor zit er zo’n machtige spleet in het midden, ideaal voor bacterien in ieder geval (zuurstofarm, donker en vochtig) en misschien ook 1 vd oorzaken van eventuele kanker...

Met goed managment (juiste voer, zacht/hard ondergrond balans, beweging) én een goede bekapper kunnen de hielen spreiden en daardoor de straal ook en zal de spleet minder diep gaan worden. Dat zou ik als hoefbekapper in ieder geval als doel hebben bij deze hoeven.

Heb je er een DA bijgehad of niet?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:45

Hier ook een ouder paard (tinkerruin, 22 jaar oud) met straalkanker, en de foto’s zien er exact zo uit als bij mijn ruin.
Niet bij ieder paard zie je het typisch bloemkool achtige, bij mijn paard worden het dikke zachte woekerende plekken zoals op jouw foto’s. De bovenste laag heeft een normale kleur, daaronder is het wittig, zacht en nat/snotterig. Beetje kwark achtig idee.
Hippozin etc werkt hier niet. Ik behandel het met blauwe antibiotica spray en cortavance spray (corticosteroïden spray). Wekelijks als het rustig is, dagelijks als het erg actief is. Daarnaast krijgt hij als het echt weer erg wordt een kuur prednisolon, misschien 1x in de 1-2 jaar, en dan verdwijnt het volledig (na een half jaar is het wel weer terug) Hij heeft inmiddels zeker 6 jaar straalkanker op alle 4 de hoeven, en is er nooit kreupel op geweest, behalve de ene keer dat ik alles weg heb laten snijden. Compleet ellendig paard, doodongelukkig en veel pijn. En kwam ook terug, dus vandaar deze behandeling waarmee hij het prima doet. Dit paard is overigens niet met pensioen en hartstikke fit. Loopt dressuurmatig, regelmatig nog een flinke sprong, en ook buitenritten waarbij hij zelfs op grindpaden prima loopt.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:46

Zelf geen ervaring met hoefkanker maar wel meerdere fotos gezien. Dit lijkt er toch wel op naar mijn idee. De straal is in ieder geval verre van normaal.
Wat Chubby ook zegt, zoek een hoefsmid of dierenarts die hier bekend mee is voor een 2e opinie

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:51

Hoe is de huisvesting van je paard?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:08

Ik vind het er ook wel uitzien als iets dat hoefkanker zou kunnen zijn. Zou ook zeker een dierenarts er bij halen. Overigens vind ik 8 maanden ook al wel erg lang en had je hoefsmid daarin wel wat eerder aan de bel mogen trekken vind ik. Van wat ik begreep, gaat hoefkanker niet met smeersels over maar moet dat echt weggesneden worden. Al begrijp ik dus dat het een stuk verergert is na het stappen op die boomstam.

Hier ook ervaring met rotstraal, waarbij 1 hoef op de grens van hoefkanker zat. Paard had daar wel erg veel last van. Uiteindelijk beter geworden met hypozin, maar de behandeling vond 'ie ook niet fijn.. Hij is wel vrij kleinzerig moet ik toegeven :Y)

@woepsie90: de term is nogal verwarrend, maar hoefkanker is geen kanker.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 12:25

8mnd is ook lang. Het is een paard wat absoluut niet meer door een dierenarts te behandelen is na alle ellende (lees enten doen we zelfs niet meer paard verwond zich en is dagen van slag) en ze had geen pijn, dit is mijn bewuste keuze geweest. Ik dacht het onder controle te hebben.

Tevens mankeert ze een hele boel lichamelijk inc. Epilepsie achtige aanvallen en zit al even in haar reserve tijd. Ik wil 100% zeker weten dat dit straalkanker is en zal maandag de dierenarts in consult halen op basis van de foto's en mijn verhaal. Onderzoeken van dit paard is nml niet mogelijk. Mijn doel van deze OP is inzicht te krijgen aangezien laten behandelen door 3e geen optie is en ik alle kanten wil belichten voordat ik de ergste beslissing van me leven moet maken.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 12:26

Supertje schreef:
Hier ook een ouder paard (tinkerruin, 22 jaar oud) met straalkanker, en de foto’s zien er exact zo uit als bij mijn ruin.
Niet bij ieder paard zie je het typisch bloemkool achtige, bij mijn paard worden het dikke zachte woekerende plekken zoals op jouw foto’s. De bovenste laag heeft een normale kleur, daaronder is het wittig, zacht en nat/snotterig. Beetje kwark achtig idee.
Hippozin etc werkt hier niet. Ik behandel het met blauwe antibiotica spray en cortavance spray (corticosteroïden spray). Wekelijks als het rustig is, dagelijks als het erg actief is. Daarnaast krijgt hij als het echt weer erg wordt een kuur prednisolon, misschien 1x in de 1-2 jaar, en dan verdwijnt het volledig (na een half jaar is het wel weer terug) Hij heeft inmiddels zeker 6 jaar straalkanker op alle 4 de hoeven, en is er nooit kreupel op geweest, behalve de ene keer dat ik alles weg heb laten snijden. Compleet ellendig paard, doodongelukkig en veel pijn. En kwam ook terug, dus vandaar deze behandeling waarmee hij het prima doet. Dit paard is overigens niet met pensioen en hartstikke fit. Loopt dressuurmatig, regelmatig nog een flinke sprong, en ook buitenritten waarbij hij zelfs op grindpaden prima loopt.

Dit klinkt positief chirurgie is namelijk ook echt geen optie. Dankjewel voor je reactie!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:52

Mijn zus haar tinker heeft ook kanker aan 4 voeten gehad. Heeft het nu nog af en toe klein beetje maar we zien het nu sneller waardoor we sneller kunnen behandelen.
Hier kwam in begin de da elke week en snee de extra woekerende straal weg. (Hij had het in zijn hele stralen) en kreeg prednison.
Ook kregen we een creme met antibiotica wat hij er zelf bij indeed en die spoten we met een spuitje zonder naald tussen zijn straal en over zijn straal.
Ook waren zijn sporen en zwilwratten compleet eraf gevallen. Ook die behandelde wij.
Langszaam aan zag je steeds meer goede hoef/straal terug groeien en werdt na lange tijd steeds minder vaak gesneden.
Op een kliniek willen ze nog weleens alles in 1 x alles wegsnijden maar dit kon niet omdat hij het aan vier benen heeft.
Ook krijgt hij van phytonics de micro comp. Dit pakt bacteriën van binnenuit aan.
(Dit in overleg ook met da, ook holistisch da)
Nu is het al meerdere jaren stabiel en eigenlijk helemaal weg. Wordt alleen af en toe wat zacht van achteren en dan behandelen we hem gelijk
Wel wordt het erger als ie lang nat staat. Dus zetten hem met lang nat weer vaker op stal en toen het heel erg was kwam ie alleen op droge bodem buiten.
En met kuil eten wordt het ook erger hebben wij het idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:15

Wauw, zou hier toch iemand anders naar laten kijken (van Nassau). Vraag mij af waarom chirurgie geen optie is.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:00

KimDime schreef:
.

Dat sponsachtige herken ik inderdaad en die hoorn groei uit de middelste straal groeve ook. Ik denk dat de foto's het nu doen. Zou jij er nog eens een blik op willen werpen? :)

Ik vind het lastig om een uitspraak te doen omdat ik geen arts ben maar ik vind je foto's er niet goed uit zien.

Mijn paard had aan beide voorhoeven echt kanker in de straal. Het hele plaatje klopte achteraf zeg maar.
Alleen ik had nog nooit echt van hoefkanker gehoord, dus niet herkent en de dierenarts herkende mijn beschrijving ook niet.

De achterhoef was een verhaal apart. Die straal was redelijk gezond. Ook mooi hard. Maar die hoef groeide abnormaal hard. En de hoefwand stond ineens van de hoef af. Zine liep daar ook wat kreupel op.
Alle hoefsmeden die ik belde lachte me zowat uit, want hij moest gewoon nodig bekapt worden volgens hen.(het was kerst,geen hoefsmid te krijgen) De abnormale groei legde ze naast hen neer, ze luisterde gewoon niet wat ik zei.
Eén kwam na oud en nieuw langs, maar dacht dat er een bacterie in de hoef zat.

Ik vertrouwde het niet en heb Utrecht gebeld. Daar hielpen ze me geweldig goed. De voorhoeven dachten ze te kunnen wegkrabbelen. Wegsnijden blijkt nl bijzonder pijnlijk te zijn!!

Helaas bleken de stralen te aangetast.
De achterhoef hadden ze nog nooit zo gezien.
Daar zat ook hoefkanker in, maar groeide vanuit diep in zijn hoef ipv de hoornlaag. Die was nl helemaal in takt.
Ze konden Zine nooit pijnvrij krijgen
Hij was pas 5,5 jaar, dus wilde hem meer pijn besparen.
Ik mis hem vreselijk want hij was vanaf zijn geboorte echt mijn maatje.

Sorry voor het lange verhaal.Ik wil je ook niet bang maken, maar vertrouw op je gevoel.
Ik denk dat je mss Utrecht kan vragen om er naar te kijken.
Laatst bijgewerkt door TheWelsh op 08-03-19 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:02

Morganlefay schreef:
Wauw, zou hier toch iemand anders naar laten kijken (van Nassau). Vraag mij af waarom chirurgie geen optie is.

Ik heb veel nare verhalen gehoord over hen.
En daarbij blijkt snijden erg pijnlijk te zijn.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 00:52

bontesok schreef:
Morganlefay schreef:

Ik heb veel nare verhalen gehoord over hen.
En daarbij blijkt snijden erg pijnlijk te zijn.

Ik weet dat heel veel mensen met ze weglopen... maar mij werd 5 jaar geleden door hen geadviseerd om mijn tinker in te laten slapen. Volgens hen werd het vrijwel zeker een ontschoening op 2 van zijn hoeven. Indien ze hem zouden behandelen werd het minimaal 3-6 maanden(!!!) kliniek.
Paard is er nog steeds, en heeft altijd goed gelopen na de behandelingen met prednisolon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:51

Of van Nassau wel of niet goed is is ieders eigen ervaring. Wat wel duidelijk is is dat dit paard zijn voeten niet beter worden met de huidige behandeling. Zet de voet op de foto dan zie je wat er binnen aan de hand is. En kan je daarop een behandeling starten.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:48

Ts weet je al meer? Hoe gaat het?

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 23:50

Dierenarts is geweest. Kuur prednison gehad en de hoefsmid komt maandag weer om dit keer een betadine ijzerverband aan te leggen. Duimen voor het beste want op het zachte staat ze echt niet op haar gemak.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:06

De paard van een vriendin had ook hoefkanker alle 4 de benen,
En haar paard is er aan geopereerd bij 2 klinieken.
Heeft haar veel geld gekost ca 10.000 euro.
Toen ging het redelijk goed, toen kwam het weer terug.
En toen heeft ze een veearts gevraagd die bij een dierenarts praktijk is verbonden is waar zijn met haar hond komt.
De smid komt op paar weken langs om het weg te snijden waar het zit en het paard moet rest van haar leven prednison krijgen.
En ze moet elke avond haar hoeven in smeren om het droog te houden.
Ze staat nu op zaagsel ivm stro.
Het paard moet droog staan. Geen natte ondergrond,
Geen natte / modderige weiland. Geen natte paddock
En ze moest op ijzers staan, rest van haar leven.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 02:09

KimDime schreef:
Dierenarts is geweest. Kuur prednison gehad en de hoefsmid komt maandag weer om dit keer een betadine ijzerverband aan te leggen. Duimen voor het beste want op het zachte staat ze echt niet op haar gemak.

Ik zal duimen!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 02:11

pompadour schreef:
De paard van een vriendin had ook hoefkanker alle 4 de benen,
En haar paard is er aan geopereerd bij 2 klinieken.
Heeft haar veel geld gekost ca 10.000 euro.
Toen ging het redelijk goed, toen kwam het weer terug.
En toen heeft ze een veearts gevraagd die bij een dierenarts praktijk is verbonden is waar zijn met haar hond komt.
De smid komt op paar weken langs om het weg te snijden waar het zit en het paard moet rest van haar leven prednison krijgen.
En ze moet elke avond haar hoeven in smeren om het droog te houden.
Ze staat nu op zaagsel ivm stro.
Het paard moet droog staan. Geen natte ondergrond,
Geen natte / modderige weiland. Geen natte paddock
En ze moest op ijzers staan, rest van haar leven.

Verschrikkelijk, maar dit zou ik dus nooit doen. Snijden blijkt heel pijnlijk te zijn.En dan ook nog voor altijd prednison. Ik vind dit geen eerlijke keuze voor het paard.