Advies nodig ove gezondheid, blaasontsteking of iets anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chrishaf

Advies nodig ove gezondheid, blaasontsteking of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 19:06

Hallo,

Ik heb jullie advies nodig. Ik rij af en toe paard bij een boer die op leeftijd is. Eind 2018 kwam ik er achter dat de Haflinger vieze benen had en wondjes tussen haar benen. Dit had ik tegen de boer gezegd maar hij deed er niet meer mee, dan schoonmaken met water. Dierenarts bellen doet hij niet zo maar :(

Nu zijn we paar maanden verder en gelukkig zijn de wondjes sinds de laatste 2 weken dicht. Alleen zie ik nog sporen van urine of ontlasting wat langs haar benen loopt. (Zie foto) Hierdoor zijn naar mijn idee de wondjes ontstaan. De haren en staart zijn er ook door verkleurd.

Zou het een blaas ontsteking kunnen zijn of iets met de ontlasting? Ik merk aan het gedrag niks en de ontlasting ziet er normaal uit. Haar urine heb ik nog niet kunnen zien, om te kijken of dit troebel is

Hebben jullie een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik hoor graag jullie advies.

Bijgevoegd foto's: let op kan schokkend zijn!

(Oude foto)
Afbeelding

(Recent)

Afbeelding

Afbeelding

Wildgirl

Re: Advies nodig ove gezondheid, blaasontsteking of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:44

Ik heb eenzelfde plekken wel eens bij een merrie met een extreem dikke en zware staart gehad. Het is vergelijkbaar met luieruitslag bij babys. Mijn remedie was: staart goed wassen en uitdunnen, evt een paar dagen een stal bandage(niet te strak) om de wortel. Billen en benen goed schoon en m.n droog maken en bestaande wond insmeren met honingzalf. Was binnen 2 weken genezen en klaar, ik moest wel de staart dun houden. Sommige paarden tillen hun staart nou eenmaal minder op, staat ze onder deken? Zoja dan staartflap verwijderen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:55

Dat komt denk ik van mestwater :j
Dan mesten ze gewoon en komt er daarna een straaltje watermest mee en die veroorzaakt die irritatie.
Wat je tussen de billen kunt smeren is simpel zinkzalf van zwitsal.
dat is speciaal voor schrale babybilletjes en kan hier bij ook goed.

En op zoek naar de oorzaak van het mestwater.
Kan soms komen doordat paarden kuil eten,en dan de wat nattere kuil..
Of slecht gebit en grof hooi,kan het ook doen
Zand in de darmen kan ook dat soort mest geven.

marietje1000

Re: Advies nodig ove gezondheid, blaasontsteking of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:21

Dit soort mestwater is vaak erg zuur. En daardoor bijt het haar weg. Je kunt het beste de verzuring oplossen, dus zeker geen kuil meer.