Vernevelen van medicatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_tessa

Vernevelen van medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 15:45

Ik moet mijn paard behandelen met een puffen of vernevelaar, heeft er iemand nog een goedkope optie die werkt? Ik gebruik nu zoiets als de Equine Haler maar dan voor mensen, heb wel eentje gevonden die perfect om het neusgat heen past, mijn paard vind het prima als ik het op haar neus zet en durft er ook door te ademen, echter zodra ik een pufje erin spuit wijkt ze achteruit en lukt het me niet om haar het in te laten ademen.

De flexineb is het ideale apparaat alleen ook gelijk heel prijzig.
Iemand nog een goed idee wat iets goedkoper is?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:47

Eerst pufje erin spuiten en dan pas de inhaler op de neus zetten? Mijn merrie was als de doods voor het geluid van de puf, maar vond de haler zelf niet zo'n ramp. Ik gebruikte overigens gewoon een babyhaler die precies op 1 neusgat past :)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 15:50

Dan vervliegt de medicatie al aan de lucht dus dat lijkt me niet handig

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:52

Ik had ook een inhaler voor een baby, volgens mij. Eerst pufje erin en dan op de neus zetten, werkte heel goed. De medicatie vervloog niet hoor, er moest echt ingeademd worden om het uit dat ding te krijgen. Zag je heel mooi aan de 'mist' in dat ding. (En ja, ik heb dat uitgetest omdat pony het niet leuk vond om dat ding op zijn neus te hebben als ik dat pufje moest spuiten)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:56

Met de babyhaler die ik had moet er inderdaad eerst echt ingeademd worden. Wat MyWishMax zegt :P

Taifoen

Re: Vernevelen van medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:17

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:59

Taifoen schreef:
https://inhalatorgebruik.nl/nl/voorzetk ... /babyhaler
Wij hebben zo eentje voor het oudere bijrijdpaard van mijn zus. Die heeft longproblemen en krijgt zo pufjes. Maar ze vindt dat geluid niet eng

Deze gebruik ik ook, hier moet het paard echt ademen voor dat de medicatie er uit gaat. Onze pony vind het gelukkig helemaal niet eng en komt al aan gelopen als ze dat ding ziet :P

Romy_tessa

Re: Vernevelen van medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 17:54

Ik zal eens goed kijken of het er dan in blijft. Doen jullie dan meerdere pufjes tegelijk erin of een pufje en dan laten ademen en dan weer een pufje?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:46

Ik ben ook zo begonnen eerst pufspray daarna op de neus in laten ademen, en dan kon ik het nog niet alleen. En vwerkt ook met een babyhaler.
Maar volgens onze DA is het beter om te puffen met inhaler op de neus en puffen b8j inademen en het andere neusgat dicht houden met andere hand.
Dus na heel veel oefenen en dan ook echt weken lang geduld en oefenen. Met puffer op de neus en zelf het puf geluid maken. Ging het langzaamaan beter en kon ik puffen met de inhaler op de neus de 2de keer dat ze een pufkuur moest.

En nu kan ik het alleen zonder hulp zonder halster ofzo. Ik ben erachter als ik fluit tijdens het puf geluid dat het geen probleen meer is.
Heb vele geluidjes geprobeerd tot vriendlief eens stond te fluiten en ik zonder probleem kon puffen.

Dus mijn tip ga oefenen en heb heel veel geduld, kijk wat voor jullie werkt. Ik werk nu al langer met de puffer en heb inmiddels 6 kuren van 7 dagen gepuft 2x per dag 5 pufjes.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:29

CoRiNa1983 schreef:
Ik ben ook zo begonnen eerst pufspray daarna op de neus in laten ademen, en dan kon ik het nog niet alleen. En vwerkt ook met een babyhaler.
Maar volgens onze DA is het beter om te puffen met inhaler op de neus en puffen b8j inademen en het andere neusgat dicht houden met andere hand.
Dus na heel veel oefenen en dan ook echt weken lang geduld en oefenen. Met puffer op de neus en zelf het puf geluid maken. Ging het langzaamaan beter en kon ik puffen met de inhaler op de neus de 2de keer dat ze een pufkuur moest.

En nu kan ik het alleen zonder hulp zonder halster ofzo. Ik ben erachter als ik fluit tijdens het puf geluid dat het geen probleen meer is.
Heb vele geluidjes geprobeerd tot vriendlief eens stond te fluiten en ik zonder probleem kon puffen.

Dus mijn tip ga oefenen en heb heel veel geduld, kijk wat voor jullie werkt. Ik werk nu al langer met de puffer en heb inmiddels 6 kuren van 7 dagen gepuft 2x per dag 5 pufjes.

Andere neusgat hoeft niet dicht, onze dierenarts had overlegd met de internist? En hij zij dat het belangrijker was dat er rustig geademd werd zo zou de medicatie veel verder in de longen komen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:32

Romy_tessa schreef:
Dan vervliegt de medicatie al aan de lucht dus dat lijkt me niet handig

Ik gebruikte toen een 'baby haler'. Past perfect om 1 neusgat en je kunt ver weg van het paard de pufjes erin doen, want de kamer is afgesloten.