Dikke opgezette klieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

naomii1991

Dikke opgezette klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 17:45

Allereerst, ik ben als jong meisje actief geweest op bokt inmiddels 27 jaar en nu ik voor een dilemma sta met mijn paard toch maar weer besloten een account aan te maken wellicht dat jullie me kunnen helpen,

Ik zal even bij het begin beginnen.

Begin december 2018 kocht ik een leuke 8 jarige merrie. Ik zocht een pony en deze was precies zoals ik haar zocht. Een pony welke wel al zadelmak is maar waar nog een hoop werk in zit. Ze drukte haar rug wat weg en vond het moeilijk om te ontspannen maar dit krijg ik er wel uit.

Ik heb haar eerst een week rustig laten bijkomen van de reis en haar nieuwe stal. ze is het niet gewent in een paddock te staan dus dit was ook erg vreemd voor haar toen ze hier voor de eerste keren in moest.
De maand januari liep eigenlijk voorspoedig we namen les ik kwam er al snel achter dat ze lichamelijk niet helemaal lekker zat dus de tandarts gebeld (haken laten verwijderen) alles weer mooi opgeknapt ook iemand laten komen voor haar rug en nek die zaten vast na deze behandelingen had ik een hele andere pony en ging het rijden ook steeds beter.

Op 5 februari haalde ik haar uit stal we zouden een nieuwe pony gaan halen aan de andere kant van NL dus ik dacht ik gooi haar zelf wel even buiten tot mijn verbazing zag ik dat haar keel wat opgezet was met kleine bultjes toen ik haar deken af deed schrok ik me rot alles was bulten en opgezet duidelijk een allergische reactie ze was verder niet ziek maar zat van top tot teen onder de bultjes. De dierenarts gaf aan zolang ze geen koorts heeft het een paar uurtjes aan te kijken of het uit zichzelf weer af zou zakken voor ze haar een allergie spuit zouden geven. Gelukkig zakte het inderdaad vanzelf weer af maar goed ik was best geschrokken en we wisten natuurlijk niet waarvan ze die reactie dan precies kreeg.

Het rijden ging steeds beter en 2 weken terug was ik intens gelukkig toen we beide moe maar voldaan klaar waren na het trainen. Zie je dacht ik! dit komt helemaal goed.

Tot vorige week donderdag ik had les, ik dacht haar voor de les alvast wat los te werken zodat we de les gelijk konden beginnen. Tijdens het poetsen/opzadelen merkte ik eigenlijk niet veel vreemd aan haar ik ben opgestapt en in de bak gaan stappen ze is vrij voorwaarts dus ook nu wilde ze al gauw een beetje gaan rennen. ik besloot haar voorzichtig op te pakken zodat ze wat lang en laag kon lopen, ik pak mijn teugels op en op dat moment schiet ze met 4 benen de lucht in draait zich om en gaat bang in een hoekje stam, daar lag ik dan! huh?? pony wat is er mis?? ik heb haar gepakt eerst kon ik er wel wat maar even tot 10 tellen toen ben ik er gaan nakijken en tot mijn grote schrik zag ik weer een dikke keel wow dat verklaart waarom ze mij er af gooit ze heeft pijn. Bij het voelen, voelde ik een soort eieren in haar keel je kan het weg schieten je mag er opzicht wel aan komen. Dierenarts gebeld ik was namelijk erg bang voor Droes (dit heb ik eerder meegemaakt) maar geen koorts, geen snot, niet hoesten. De dierenarts gaf aan dat ze dan echt wel binnen 3 dagen moet veranderen in een dood vogeltje hij had zelf geen vermoeden van droes. hij ging haar wel verder controleren kon de klieren niet zo verklaren dus heeft aangegeven een aantal dagen aan te kijken. Toen haar buik luisteren die vond hij erg gevoelig en rommelig hij vroeg mij of ze de afgelopen dagen/uren koliek verschijnselen vertoond had het klonk als zand/stro/gas koliek (ze staat op vlas, eet helaas wel zand) dus met een darmverslapper komende uren aankijken.

Sindsdien is ze totaal zichzelf niet van een leuke merrie heb ik nu een sacherijn ze valt er buurvrouw aan en staat maar wat ongelukkig te staan. geen koorts geen snot wel nog steeds een dikke keel ook haar uiers zijn wat dik...... ze heeft vorig jaar een veulen gehad en is nog steeds niet hengstig geweest (ze zal toch niet per ongeluk vorig jaar gedekt zijn??)

Ik weet niet zo goed wat ik met haar moet ik vind er niet happy het is niet de pony zoals ik haar de laatste weken gehad heb.. aan de ene kant denk ik moet ze dan maar naar de kliniek en door de hele mallemolen
aan de andere kant glimt ze wel tegen je op..

voorlopig heeft ze rust en moet ik eerst nadenken wat te doen..

ik weet het niet... kan iemand mij helpen??

naomii1991

Re: Dikke opgezette klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 17:46

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:59

Van wanneer is het veulen van vorig jaar?

Je foto's zijn echt ieniemienie... Lymfeklieren zorgen onder meer voor de afvoer van afvalstoffen. In combinatie met het hele verhaal (recent, niet standaard) zou ik denken aan een virusje (mede ook omdat ik dat nu bij mezelf herken haha), heb je al bloed laten prikken?

naomii1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 18:01

Janine1990 schreef:

Je foto's zijn echt ieniemienie... Lymfeklieren zorgen onder meer voor de afvoer van afvalstoffen. In combinatie met het hele verhaal (recent, niet standaard) zou ik denken aan een virusje (mede ook omdat ik dat nu bij mezelf herken haha), heb je al bloed laten prikken?

Dat is indd de volgende stap, bloed prikken

Het veulen is van vorig jaar april

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:03

naomii1991 schreef:
Janine1990 schreef:

Dat is indd de volgende stap, bloed prikken

Het veulen is van vorig jaar april

Als ze op veulenhengstigheid gedekt zou zijn, zou er deze maand een veulen kunnen komen.
Zou dan de volgende keer meteen even laten opvoelen.

naomii1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 18:06

Als ze op veulenhengstigheid gedekt zou zijn, zou er deze maand een veulen kunnen komen.
Zou dan de volgende keer meteen even laten opvoelen.
[/quote][/quote]

Euuhhh ja ik kwam er op omdat Mn moeder haar even niet gezien had en er zag en zei jeetje wat is ze dik en gezien ik haar in mei eigenlijk wil laten dekken zit ik te wachten tot ze eindelijk eens hengstig wordt.. tot nu toe nog niet hengstig geweest terwijl de rest van de merries om elk geluid staan te piesen

AnnaL87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:50

Raadpleeg een dierenarts

naomii1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 12:51

AnnaL87 schreef:
Raadpleeg een dierenarts

....... lees even wat er staat!!

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:18

Als ze zo chagrijnig is, heeft ze waarschijnlijk pijn. Ik zou toch de dierenarts vragen om even persoonlijk langs te komen zodat ze in ieder geval op de pijnstilling gezet kan worden.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:18

En nu al gelijk bloed laten prikken

naomii1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 17:54

Swanzie schreef:
Als ze zo chagrijnig is, heeft ze waarschijnlijk pijn. Ik zou toch de dierenarts vragen om even persoonlijk langs te komen zodat ze in ieder geval op de pijnstilling gezet kan worden.

Dierenarts is al meerdere malen geweest..
bloedonderzoek is ook al gedaan komt niks raars naar voren, ja ergens een allergische reactie maar waarop dat is een raadsel

Ook neusswap droes zegt niets

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:00

Ook geen verhoogde ontstekingswaardes in het bloed?

naomii1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 20:01

Swanzie schreef:
Ook geen verhoogde ontstekingswaardes in het bloed?

Nee! Alleen iets allergische reactie..

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:10

Hmmmm vreemd... dat verklaard wel die bulyen op haar lichaam, maar niet die opgezette klieren in haar hals... of dacht de da dat dit ook door een allergische reactie komt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:11

Swanzie schreef:
Hmmmm vreemd... dat verklaard wel die bulyen op haar lichaam, maar niet die opgezette klieren in haar hals... of dacht de da dat dit ook door een allergische reactie komt

Opzich wel te verklaren als het lichaam de afvalstoffen niet kwijt kan...

Wat raadt je DA nu aan, TS? Wat ga je als eerste uitsluiten? En kan je nog terugspoelen wat er allemaal vooraf is gegaan aan deze dikke klieren?

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:12

Anders even een second ooinion bij een andere da?