Hoeveel je moet voeren ligt eigenlijk ook sterk af van de voedingswaarden van je ruwvoer.
Als je het in voervergelijk vergelijkt met vitalbix DC (waarvan je voor een paard in rust / lichte arbeid van ongeveer 500kg 250-400 gram per dag geeft grofweg), dan kom je met de meeste waarden aardig uit met ongeveer 5x zoveel voeren (magnesium, natrium, ijzer, mangaan, selenium, vitamine A, D). Maar de koper- en zinkwaardes en het biotine-gehalte en het vitamine E-gehalte van de Vente zijn véél lager wel, als je paard bijv kampt met huidproblemen (waarbij koper, zink en biotine een rol spelen), zou je dat moeten supplementeren. Heb je een paard dat makkelijk verzuurt, dan zul je mogelijk vitamine E moeten supplementeren.
Als je paard meer arbeid verricht, kun je een bepaald percentage erop gooien voor verlies door zweten - maar de meeste paarden verrichten echt maar lichte arbeid, ook al denken wij mensen al gauw dat het zware arbeid is.
Even 'natte vingerwerk' van mijn kant op basis van de meest algemene gegevens in voervergelijk overigens - geen direct gedegen voedingsadvies. Daarvoor zou ik er iets dieper in moeten duiken en je ruwvoerwaardes moeten weten. Maar grofweg zul je ongeveer 1,25-2kg per dag moeten voeren bij lichte arbeid (t/m M dressuur zo'n beetje) om aan je vitamine/mineralenbehoefte te voldoen. Voor de opneembaarheid, wil je dat in zo klein mogelijke porties doen. Dus ik zou eens starten met maximaal 3x 450 a 500 gram - je hebt vast ook geen zin in een heel heet paard.