Hoe Insuline resistentie dragelijk maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

okdoei

Hoe Insuline resistentie dragelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 14:57

Hallo allemaal,

Onze shet is sinds kort gediagnosticeerd met insuline resistentie.
Het gaat om een shetlander merrie van ongeveer 8 jaar.

pony staat snachts op stal en overdag buiten in paddock waarin hij wordt bijgevoerd met hooi.
Pony staat aan huis, dus er is veel mogelijk.
Pony is een aantal jaar veel te dik geweest maar dit is nu redelijk onder controle.
pony is zeer snel hoefbevangen maar wordt nu op zeer regelmatige basis bijgehouden door hoefsmid.

zijn er supplementen die ik kan gebruiken of zijn er andere tips?

Ik hoor het graag!

alvast bedankt.

beatje

Re: Hoe Insuline resistentie dragelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:05

geef je al gluco balance van phytotonics?Er is trouwens een topic over IR.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:12

Ik dacht ook meteen aan Glucobalance. Krijgt mijn merrie ook en ze doet het er goed op.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:13

Is je pony getest op PPID?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:14

Glucobalance helpt idd goed. Afhankelijk van je pony kan magnesium ook fijn zijn om te geven. Die van mij kreeg snel hele strakke spieren.

Verder lijkt het er op dat je al aardig goed bezig bent hoor. Krijgt ze beweging?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 15:33

bedankt,
glucobalance lijkt mij ook wel wat, maar hoe geef ik dat? aangezien pony momenteel op aanraden van da niks anders krijgt dan hooi.

we proberen 3x per week een stuk met haar te wandelen, maar is momenteel naast werk erg lastig ivm vaak donker als ik thuis kom. ze staat wel samen 2 paarden waarbij ze onderling wel wat auhoeren.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:45

okdoei schreef:
bedankt,
glucobalance lijkt mij ook wel wat, maar hoe geef ik dat? aangezien pony momenteel op aanraden van da niks anders krijgt dan hooi.

Je kan het poeder oplossen in water en dan met een spuit in de mond spuiten. Het is even knoeien in het begin maar je wordt er vanzelf handiger in :)

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:22

Insulineresistentie is te genezen. Dat heb ik al meerdere keren gedaan. En die paarden lopen gewoon weer in het gras, zonder problemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:28

Ik zou wel kijken dat je toch een vitaminekorrel naast je hooi gaat geven.is wel belangrijk dat ze genoeg vitamines binnen krijgen
Vooral selenium zit er vaak te weinig in en dan kun je daar weer te kort aan krijgen.
Hier doet marstall force het goed.
Die is ook graan vrij.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:31

Die van ons heeft ook insulineresistentie. Ze staat 24/7 in een paddock paradise met onbeperkt hooi. Krijgt zo voldoende beweging en wordt 1x per dag met 200gram ( dacht ik) bijgevoerd met Vital Bix. Ze is al een stuk dunner! In de zomer kom ze 2 uurtjes per dag op het gras, omdat de kudde ook op het gras gaat.

Wat ik zou doen is gewoon lekker op het hooi blijven, wat meer beweging geven en na afloop van de beweging wat Vital Bix voeren. Die gluco balance kan je eventueel met een beetje water ook door de Vital Bix mengen :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:33

ik geef ook glucobalance aan mijn 'niet gediagnotiseerde ' IR fjord. (test wees niks uit maar alles lijkt erop dat hij het gewoon heeft.

Oud hooi is het beste en ik mens op dit moment de Gb met wat grasmix/pulp.
Maar aangezien dit al teveel zou zijn voor je shet zou ik het mengen met een handje zemelen in combi met een vit brokje.

Mijn fjord stond afgelopen jaar met de GB weer beperkt op de wei.

Of IR te genezen is betwijfel ik. Onlangs hadden we weer wat ander hooi en ik had gelijk een stijf en stram paard. Het blijft gewoon oppassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:40

Bij mijn paard hielp Phytorigins Rescue Remedy / Phytolean beter dan Gluco Balance. Dat hebben we een jaar gevoerd maar hij bleef erg spekbulterig. Met de Phytorigins was dat duidelijk minder en hij liep ook minder gevoelig. Helaas kreeg hij uiteindelijk last van zijn nieren en knieen waardoor hij alsnog (vocht)bulten kreeg en gevoelig liep op het harde en is toen om die (en nog veel meer) redenen ingeslapen, maar de insulineresistentie werd duidelijk beter met de Phytorigins en hij kon zelfs elke dag 8 uur op de wei zonder problemen.

Ik ben het wel met ellepel eens en zou ook echt een vitamine/mineralenkorrel erbij geven. Als je dat echt niet aandurft dan zou ik een uitgebreide hooianalyse laten doen door bijvoorbeeld pavo met ook alle vitaminen/mineralen erin en alles waar het hooi in tekort schiet met een spuit in de mond aanvullen. Een paard dat alleen hooi krijgt krijgt bijvoorbeeld niet tot nauwelijks vitamine E binnen en dat moet dus echt aangevuld worden. Een gebrek aan vitamine E zorgt namelijk onder andere voor spierpijn, spierbevangenheid en stijf lopen, dus op een gegeven moment weet je niet meer of je paard stijf loopt omdat hij gevoelige hoeven heeft of omdat hij spierpijn heeft door een gebreksziekte.
Bij een paard met insulineresistentie/PSSM zou ik altijd aanraden om de natuurlijke variant van vitamine E bij te voeren omdat de synthetische variant veel slechter opgenomen wordt terwijl zulke chronisch zieke paarden een veel grotere behoefte aan deze vitamine hebben. De enige vitamine/mineralenbrok die ik ken met natuurlijke vitamine E zijn Pure Trace en Victorious Secret. Bij andere soorten kun je het er los bij voeren.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 10:15

marietje1000 schreef:
Insulineresistentie is te genezen. Dat heb ik al meerdere keren gedaan. En die paarden lopen gewoon weer in het gras, zonder problemen.

Oke, en hoe doe je dat dan?

Verder bedankt voor alle reacties, ik ga even kijken naar een vitamine korrel.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:43

Bioresonantie. Maar er zijn ook andere mogelijkheden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:02

marietje1000 schreef:

Dan hoor ik heel graag van jou hoe???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:04

marietje1000 schreef:

Jaja... Nou, ik heb - naast de reguliere dierenarts - ook artsen van Eric Laarakker op visite gehad met oa de door jou genoemde methode, maar helaas, geen enkel resultaat. Wel peperdure rekeningen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:18

het is vaak niet eens een echt IR geval maar het gaat om sobere pony's die een te rijk dieet krijgen of gehad hebben. Te rijk hooi, wat gras, nog wat biks erbij en bingo. Te dik en bevangen. Beste is om hooi te geven wat zo laag mogelijk in suikers is, (testen) en stro erbij geven, mengen, zodat ze langer doen over het hooi, en nog wat te knabbelen hebben tussendoor. Een goede vitaminekorrel zonder melasse en granen (pavo vital, vitalbix e.d. ) en dan maar een klein handjevol. Takken, wilg, als snack is prima. En bewegen, wandelen, fietsen, mennen... Dat is 2 vliegen in 1 klap, want wie beweegt kan niet eten en verbrandt energie. Als je een weide hebt, maak er een track in, zodat ze gaan lopen. Gekke is dat ze dat altijd gaan doen, rondscharrelen. En die 2 paarden maken snel korte metten met het gras wat er staat, zodat dat geen gevaar meer oplevert.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:23

Mijn lieve, geweldige ruin, inmiddels bijna 15, heb hem vanaf zijn tweede❤. Zwaar insuline resistent. Na vele jaren gedoe, hetzij met de stalling en de regeltjes daar rondom voeding,hetzij met stalgenoten die graag onbeperkt hooi wilden voeren, noem maar op... Heb ik nu mijn eigen paddock met schuilstal, zodat ik een goed voerbeleid kan aanhouden. Ik heb er een geweldige Shetlandermerrie bijgekocht vier jaar geleden, want mijn ruin (kruising Fjord) kon niet meer op gras. Hij werd er vrijwel meteen ziek van. GlucoBalance, fructaanmeters, hoog gras, kort gras, één sprietje gras, kuilgras, voordroog, ingepakt hooi, hij werd ziek. Bevangen, pijnlijke spieren, stram lopen, harde manenkam, gevoelige voeten. Inmiddels staat hij al lange tijd op zand met betegelde track naar de schuilstal (goed voor zijn hoeven en hij loopt wat af), voer ik 4 a 5x per dag goed hooi(oningepakte, ouderwetse baaltjes)/stro in porties, vitalbix, lijnzaadolie, magnesium, soms een kuurtje groene leem en aanvulling selenium/vitamine E. Hij gaat sindsdien héél erg goed. Hij is op een gezond gewicht, loopt weer soepel, zit goed in zijn vel. Helaas gaat de harde manenkam niet meer weg. Hij is wel minder, maar bv bij guur weer merk ik dat hij weer harder is. Bijzonder, maar waar. Geen dierenarts kan het verklaren. Meer afvallen kan niet, hij is mooi slank. Ik ben al zo'n 10 jaar bezig met IR. Heb ALLES uitgeprobeerd, iedereen laten komen, bio resonantie, zelfs een bloedtransfusie (dat hielp wel maar ook maar tijdelijk), een godsvermogen aan uitgegeven. Serieuze IR gaat niet over. Helaas. Maar voor mijn paard is er mee te dealen, mits ik me aan de regels hou, die voor mijn paard werken. Al blijft het opletten. Oja, ik heb een geweldige bekapper van de Jaime Jacksonstroming. Komt elke 6 weken. De voeten van mijn paarden groeien keihard, ondanks de verharde track en het naar buiten gaan. PSSM/PPID heeft hij niet. Wie denkt DE oplossing te weten, ik hoor het graag. Ik zou niets liever willen dan mijn paard te kunnen laten grazen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:25

Oh, en een te rijk dieet heeft hij nooit gehad in zijn leven. Het is iets wat gewoon in zijn systeem zit. Niks geen vette kilo's brokken, suikerrijk voedsel. Hij is sober, dat wist ik, halve Fjord, he... Hij is een speelse, vrolijke, bijzondere ruin, die ik lekker heb laten uitgroeien, maar waar veel grondwerk mee gedaan is. We rijden sinds enkele jaren een stuk fanatieker, mede omdat hij nu eindelijk goed in zijn vel zit. Maar weg is het niet. Nooit.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:27

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:18

Twiggy2008 schreef:
marietje1000 schreef:

Jaja... Nou, ik heb - naast de reguliere dierenarts - ook artsen van Eric Laarakker op visite gehad met oa de door jou genoemde methode, maar helaas, geen enkel resultaat. Wel peperdure rekeningen.

Ik ben Erik Laarakker niet. Hij is allereerst dierenarts, dus klassiek opgeleid. Hij kijkt ook niet volledig holistisch, maar behandelt het symptoom. Met bioresonantie kijk je naar het totale paard en niet alleen naar de klacht van de eigenaar. En dan werkt het wel, en zonder hoge rekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 02:42

marietje1000 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Ik ben Erik Laarakker niet. Hij is allereerst dierenarts, dus klassiek opgeleid. Hij kijkt ook niet volledig holistisch, maar behandelt het symptoom. Met bioresonantie kijk je naar het totale paard en niet alleen naar de klacht van de eigenaar. En dan werkt het wel, en zonder hoge rekeningen.

O wauw, hiermee schrijf je dus dat jouw manier van bioresonantie altijd werkt tegen insulineresistentie. +:)+
Ik weet zeker dat er genoeg Bokkers zijn die jou dolgraag eens gratis willen laten bewijzen.
Als mijn paard nog geleefd had had je zo langs mogen komen, had me zoveel supplementen, hoefschoenen, hoefverharder en therapiedekens gescheeld als je de IR gewoon even voor ons weg had kunnen nemen met wat bioresonantie. Ik ben fan! _/-\o_

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:41

De catagorie 'binnenvetters' is een lastige catagorie IR paarden. Die zijn altijd op gewicht geweest en hebben toch IR met alle bijkomende klachten.

Een hele grote groep is echter meermalen overvoerd geweest in combinatie met te weinig bewegen. Daar is de 'rek' wel uit de receptoren, maar met goed managent kun je met die groep nog een heel eind komen en ze zelfs klachtenvrij krijgen.
Hooi voeren naar lichaamsgewicht (2% van lichaamsgewicht, en bij moeten afvallen minder... partij laten analyseren op suikers (kost maar 2 tientjes)).
Verder onbeperkt stro of gehakseld stro aanbieden, en een goede balancer.

Maar vooral, en daar heb ik heel veel paarden volledig door zien transformeren: duurbeweging!
Dus naar buiten en km'ers maken. Met een gedegen opbouwschema 3x pw opbouwen naar een goede duurconditie.
Paarden blijven op tussenliggende dagen ook meer verbranden. Aangezien je een shet hebt zou je dit kunnen doen door mennen, fietsen of zelf hardlopen uiteraard

Er zijn paarden waarbij de eigenaar het te vaak te ver heeft laten komen (gewicht), of onderliggende problemen dermate complex zijn dat bovenstaande geen optie is of geen resultaat brengt.
Maar bij heel veel paarden wel, ik heb dat al zo vaak zien gebeuren.

Bovendien is het leuk! Een paard is een nomade.... die wil wat zien van de wereld! 2 vliegen in 1 klap!
Succes!!!!

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:24

Ik ben fan! _/-\o_[/quote]

Dank. Ikzelf ook. Als je een paard die al jaren op een kaal paddockje loopt ineens weer in de wei ziet grazen word je daar heel gelukkig van. En dat kunnen sceptici mij niet ontnemen.

Laat iedereen zijn geld maar uitgeven aan dure medicatie die niet geneest, ik weet wat er echt mogelijk is.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:31

Beweging draagt bij aan het weer gevoeliger maken van de insuline receptoren. Dus inderdaad zoals hierboven al eens benoemd is; duurbeweging!