Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Blue_flower schreef:Ik geloof dat je ook de luchtzak kan schoon laten spoelen. Maar de gevolgen van Droes kunnen zo een jaar duren als er veel beschadigd is. Paard van weide genootje is sindsdien overgevoelig voor vanalles en regelmatig snotterig.
In een dichte stal is niet echt bevordelijk voor een paard wat al wat benauwd is. De Droes vliegt echt niet door de lucht. Goed continue alles ontsmetten, voordat de besmetting via jezelf weer geactiveerd wordt.
pompadour schreef:Hij moet afgesloten staan, dichte deuren.
Jij moet beschermde kleding dragen.
rubberen operatie handschoenen aan doen.
Er mag geen andere bij komen. Een waarschuwing affiche op de stal deur.
Blue_flower schreef:Ik geloof dat je ook de luchtzak kan schoon laten spoelen. Maar de gevolgen van Droes kunnen zo een jaar duren als er veel beschadigd is. Paard van weide genootje is sindsdien overgevoelig voor vanalles en regelmatig snotterig.
In een dichte stal is niet echt bevordelijk voor een paard wat al wat benauwd is. De Droes vliegt echt niet door de lucht. Goed continue alles ontsmetten, voordat de besmetting via jezelf weer geactiveerd wordt.
Lieke schreef:Droes kan qua ziektebeeld behoorlijk verschillen.
Sommigen zijn na 2 weken al klaar, maar ook 2 maanden of langer is niet gek.
Die van mij had 1 april eerste syptomen, na 3 weken abces. Pas eind mei was het abces genezen en was hij symptoomvrij. Daarna duurt het nog wel even voordat ze echt hersteld zijn.
Andere paarden waren met 3 weken door het hele proces heen (koorts, abces, symtoomvrij). Weer een ander had alleen een paar dagen last.
Koekie73 schreef:Bedankt voor jouw verhaal Barney! Ik ben er ook zo alert op, omdat onze pony al sinds december hoest en snottert. Na een neusswap bleek het geen droes te zijn, maar nu (weken later) dus toch droes na de bronchoscopie en luchtzakspoeling. Dat is ook de reden dat ik nu toch wat voorzichtig ben.
Overigens houdt de kliniek het enorm goed in de gaten en kwamen dus zelf al met de controle over 4 weken om te zien hoe hij er voor staat en om te zien of hij drager is. Weer via scopie en spoeling. Ze zitten er gelukkig bovenop en waren het helemaal met me eens dat hij echt flink ziek was (in tegenstelling tot de lokale veearts die wekelijks bij ons op stal komt) Ben heel blij dat ik niet naar die arts heb geluisterd (hoesten kan wel 6 weken duren, gewoon aankijken zei deze toen) en mijn gevoel gevolgd heb om de kliniek te bellen.
Ik ben 'bang' dat het een soortgelijk verhaal als bij jou zal zijn en dat hij over 4 weken nog niet droesvrij is. We zouden per 1 maart verhuizen (geregeld voordat we wisten dat hij ziek was) en mogen nu tot 1 april blijven maar ik weet niet hoe dat gaat als blijkt dat hij nog niet droesvrij is. Affijn, daar doen we ook niets aan dus we gaan het maar weer avonturen.
Pony heeft al ruim 1,5 week geen koorts meer en is weer in zijn normale doen op het eerste gezicht. Kliniek heeft ons op het hart gedrukt hem echt met rust te laten deze 6 weken dus meer dan poetsen, knuffelen en wandelen doen we niet. Het is zo'n lekker dier, zo topbraaf voor zijn bijna 5 jaar. Hopelijk kunnen we binnenkort weer andere leuke dingen doen en verhuizen naar de nieuwe stal.