vraag aan droes (ervaringen)'deskundigen'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

vraag aan droes (ervaringen)'deskundigen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 16:23

Ik ga morgen weer even de DA bellen, maar ik vraag het me al een paar dagen af; pony heeft een week of 2 (waarschijnlijk langer) droes. Abces in zijn luchtzak, die zijn keel nogal dichtdrukt(e). Hierdoor verslikte hij zich en is zijn luchtpijp geïrriteerd geraakt door voedselstukjes.

Ik snap dat zijn luchtpijp dan nog even geïrriteerd is, maar hoe lang mag dat duren? Hij hoest nl. nog steeds als hij bijvoorbeeld gaat rollen of zelf aandraaft (we rijden hem momenteel niet, hij moet lekker opknappen eerst)

Ook heeft hij af en toe nog wat prut uit zijn neus. Niet zoveel als 2 weken geleden maar het is nog steeds crèmekleurig en dik, dus ik ga er vanuit dat het pus is. Ook hiervoor geldt mijn vraag; hoe lang duurt dat ongeveer? Hoe lang komt er pus uit zo'n abces. We kunnen het abces natuurlijk niet zien omdat het in zijn luchtzak zit dus ik heb ook geen idee in hoeverre het er nog zit.

Iemand die hier iets over weet?

Essxan

Re: vraag aan droes (ervaringen)'deskundigen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:26

Het kan zeker zes weken duren voordat de droes helemaal over is. Je paard is pas niet meer besmettelijk als er zeker vier weken geen troep meer uit zijn neus komt, dus zolang er af en toe nog pusserige snot uit zijn neus komt is hij besmettelijk voor andere paarden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 17:58

OK, dus dat hoort er gewoon bij. Ik begreep van de DA dat de besmettelijkheid ca. 6 weken na de eerste symptomen is? Maar dat pus leek me sowieso al besmettelijk, ook na bijv. 6 weken.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:01

Je bent net zo besmettelijk als je paard, klinkt niet leuk
Dat weten veel mensen niet,
Als jij een andere paard aait dan besmet de paard gelijk ook.
Laatst bijgewerkt door pompadour op 03-03-19 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:03

Het kan zijn dat ie zichzelf blijft besmetten. Dus was het eerste de ene luchtzak, dan kan het nu overslaan naar de andere luchtzak bijv. Doorgaans als je 2 weken geen pus meer hebt en geen nieuwe opgezette klieren ergens kun je er vanuit gaan dat het voorbij is. Dan nog even gescheiden houden voor de zekerheid maar de kans op herbesmetting is dan heel klein. Zorg ook dat alles goed schoon is, halster, borstels, kleding, schoenen, box etc

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:06

Ik had een jonkie dat zichzelf 4x opnieuw besmette, steeds net binnen de 14 dagen pusvrij begon een nieuwe plek. De laatste sloeg naar binnen, ze overleed aan de indirecte gevolgen van verslagen droes.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:08

Hij moet afgesloten staan, dichte deuren.
Jij moet beschermde kleding dragen.
rubberen operatie handschoenen aan doen.
Er mag geen andere bij komen. Een waarschuwing affiche op de stal deur.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:17

Ik geloof dat je ook de luchtzak kan schoon laten spoelen. Maar de gevolgen van Droes kunnen zo een jaar duren als er veel beschadigd is. Paard van weide genootje is sindsdien overgevoelig voor vanalles en regelmatig snotterig.

In een dichte stal is niet echt bevordelijk voor een paard wat al wat benauwd is. De Droes vliegt echt niet door de lucht. Goed continue alles ontsmetten, voordat de besmetting via jezelf weer geactiveerd wordt.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:21

Blue_flower schreef:
Ik geloof dat je ook de luchtzak kan schoon laten spoelen. Maar de gevolgen van Droes kunnen zo een jaar duren als er veel beschadigd is. Paard van weide genootje is sindsdien overgevoelig voor vanalles en regelmatig snotterig.

In een dichte stal is niet echt bevordelijk voor een paard wat al wat benauwd is. De Droes vliegt echt niet door de lucht. Goed continue alles ontsmetten, voordat de besmetting via jezelf weer geactiveerd wordt.

Zover gesloten, een speciale stal voor besmettelijk ziekte. zoals Droes. 1 bovendeur open aan kant waar hij geen contakt heeft met andere paarden.
Ik legt misschien verkeerd uit.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:21

Droes kan qua ziektebeeld behoorlijk verschillen.
Sommigen zijn na 2 weken al klaar, maar ook 2 maanden of langer is niet gek.
Die van mij had 1 april eerste syptomen, na 3 weken abces. Pas eind mei was het abces genezen en was hij symptoomvrij. Daarna duurt het nog wel even voordat ze echt hersteld zijn.

Andere paarden waren met 3 weken door het hele proces heen (koorts, abces, symtoomvrij). Weer een ander had alleen een paar dagen last.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:28

Altijd goed voelen en als je bultje voelt , gelijk de pensioen eigenaar of manege eigenaar in seinen.
Want als het goed is , heeft hij/ zij medicijnen in huis voor de 1ste dagen. Of hij/zij belt de Veearts op.
Tenminste dat is mijn ervaring .

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 18:29

pompadour schreef:
Je bent net zo besmettelijk als je paard, klinkt niet leuk
Dat weten veel mensen niet,
Als jij een andere paard aait dan besmet de paard gelijk ook.

Dat weet ik uiteraard

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 18:31

pompadour schreef:
Hij moet afgesloten staan, dichte deuren.
Jij moet beschermde kleding dragen.
rubberen operatie handschoenen aan doen.
Er mag geen andere bij komen. Een waarschuwing affiche op de stal deur.

Dat weet ik allemaal. Ik wilde alleen graag weten hoe lang het blijven hoesten en de neusuitvloeiing ‘normaal’ zijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 18:33

Blue_flower schreef:

Klopt van dat spoelen. Over 4 weken moeten we weer naar de kliniek. Omdat hij al langer klachten heeft, gaan ze dan ook weer de bronchoscopie herhalen. Zo kunnen ze ook testen (nieuw kweekje) of hij drager is. Dan zullen inderdaad ook zijn luchtzakken meteen gespoeld worden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 18:52

Lieke schreef:
Droes kan qua ziektebeeld behoorlijk verschillen.
Sommigen zijn na 2 weken al klaar, maar ook 2 maanden of langer is niet gek.
Die van mij had 1 april eerste syptomen, na 3 weken abces. Pas eind mei was het abces genezen en was hij symptoomvrij. Daarna duurt het nog wel even voordat ze echt hersteld zijn.

Andere paarden waren met 3 weken door het hele proces heen (koorts, abces, symtoomvrij). Weer een ander had alleen een paar dagen last.

OK, dan weet ik in ieder geval dat het niet raar is dat hij nog steeds neusuitvloeiing heeft en hoest. Ik ga er vanuit dat het over een week of 4 wel veel minder zal zijn.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:53

Helaas droeservaring met twee pony’s, 1 eraan overleden en de andere in dezelfde periode een luchtzakoperatie gehad ivm luchtzakstenen.

Ten eerste doorloopt ieder paard het proces anders door, onze stal was flink besmet maar ik was de enigste met twee dieren met ernstigere gevolgen en zelfs de dood.

Maar let op je pony hoe lang het snotterige door blijft gaan. Mijn pony leek beter te zijn, ook zes weken extra in quarantaine geweest nadat zijn koorts was gezakt tot normale waarden. Rustig weer gaan wandelen, longeren en toen voor de wagen. Maar er klopte iets niet, ineens weer hoesten en soms wel of geen snot erbij. Werd in eerste instantie gedacht aan griep gezien zijn verminderde weerstand en daar kreeg hij medicatie voor. Maar de problemen bleven en toen is er een scopie van de luchtzakken gemaakt. Helaas bleek ons wantrouwen juist en zat zijn linker luchtzak nog vol met pus. Stenen waren het nog niet omdat ik er vroeg bij was maar hij was dus droes drager geworden.
Hij is dezelfde avond naar Bodegraven gegaan en heeft hier twee weken gestaan. Vier keer hebben ze onder verdoving getracht de brokken er met een soort grijpertje uit te halen maar uiteindelijk kwam niet alles mee.
Toen moest hij toch geopereerd worden en dat was flinke stress omdat ze in een heel teer gebied snijden. Gelukkig alles goed gegaan maar ook bij thuiskomst moest hij nog van de rest afgesloten staan. Na een week of drie moest hij terug voor controle en voor de test om te kijken of hij niet meer besmettelijk was. Dit was helaas nog steeds het geval, het zat nog in slijmvlies en hij moest zeven dagen achtereen in de spieren met antibiotica worden gespoten, dit heeft onze dierenarts gedaan. Toen weer vier weken wachten en weer terug voor de test, hierna was hij eindelijk schoon en geen drager meer.

Dus let echt goed op want soms worden ze drager en moet je er echt voor zorgen dat dit opgelost wordt gezien het feit dat hij dan andere paarden kan blijven besmetten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 19:25

Bedankt voor jouw verhaal Barney! Ik ben er ook zo alert op, omdat onze pony al sinds december hoest en snottert. Na een neusswap bleek het geen droes te zijn, maar nu (weken later) dus toch droes na de bronchoscopie en luchtzakspoeling. Dat is ook de reden dat ik nu toch wat voorzichtig ben.

Overigens houdt de kliniek het enorm goed in de gaten en kwamen dus zelf al met de controle over 4 weken om te zien hoe hij er voor staat en om te zien of hij drager is. Weer via scopie en spoeling. Ze zitten er gelukkig bovenop en waren het helemaal met me eens dat hij echt flink ziek was (in tegenstelling tot de lokale veearts die wekelijks bij ons op stal komt) Ben heel blij dat ik niet naar die arts heb geluisterd (hoesten kan wel 6 weken duren, gewoon aankijken zei deze toen) en mijn gevoel gevolgd heb om de kliniek te bellen.

Ik ben 'bang' dat het een soortgelijk verhaal als bij jou zal zijn en dat hij over 4 weken nog niet droesvrij is. We zouden per 1 maart verhuizen (geregeld voordat we wisten dat hij ziek was) en mogen nu tot 1 april blijven maar ik weet niet hoe dat gaat als blijkt dat hij nog niet droesvrij is. Affijn, daar doen we ook niets aan dus we gaan het maar weer avonturen.

Pony heeft al ruim 1,5 week geen koorts meer en is weer in zijn normale doen op het eerste gezicht. Kliniek heeft ons op het hart gedrukt hem echt met rust te laten deze 6 weken dus meer dan poetsen, knuffelen en wandelen doen we niet. Het is zo'n lekker dier, zo topbraaf voor zijn bijna 5 jaar. Hopelijk kunnen we binnenkort weer andere leuke dingen doen en verhuizen naar de nieuwe stal.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:53

Koekie73 schreef:
Bedankt voor jouw verhaal Barney! Ik ben er ook zo alert op, omdat onze pony al sinds december hoest en snottert. Na een neusswap bleek het geen droes te zijn, maar nu (weken later) dus toch droes na de bronchoscopie en luchtzakspoeling. Dat is ook de reden dat ik nu toch wat voorzichtig ben.

Overigens houdt de kliniek het enorm goed in de gaten en kwamen dus zelf al met de controle over 4 weken om te zien hoe hij er voor staat en om te zien of hij drager is. Weer via scopie en spoeling. Ze zitten er gelukkig bovenop en waren het helemaal met me eens dat hij echt flink ziek was (in tegenstelling tot de lokale veearts die wekelijks bij ons op stal komt) Ben heel blij dat ik niet naar die arts heb geluisterd (hoesten kan wel 6 weken duren, gewoon aankijken zei deze toen) en mijn gevoel gevolgd heb om de kliniek te bellen.

Ik ben 'bang' dat het een soortgelijk verhaal als bij jou zal zijn en dat hij over 4 weken nog niet droesvrij is. We zouden per 1 maart verhuizen (geregeld voordat we wisten dat hij ziek was) en mogen nu tot 1 april blijven maar ik weet niet hoe dat gaat als blijkt dat hij nog niet droesvrij is. Affijn, daar doen we ook niets aan dus we gaan het maar weer avonturen.

Pony heeft al ruim 1,5 week geen koorts meer en is weer in zijn normale doen op het eerste gezicht. Kliniek heeft ons op het hart gedrukt hem echt met rust te laten deze 6 weken dus meer dan poetsen, knuffelen en wandelen doen we niet. Het is zo'n lekker dier, zo topbraaf voor zijn bijna 5 jaar. Hopelijk kunnen we binnenkort weer andere leuke dingen doen en verhuizen naar de nieuwe stal.

Het duurt echt veel langer dan je denkt om ze weer op de rit te krijgen, Barney is nu twee jaar verder en ik moet zeggen dat hij pas sinds een jaar weer met ups en downs in een stijgende lijn is gekomen. Ondanks dat ze zelf lijken aan te geven dat het allemaal prima gaat heeft het bij Barney toch veel langer geduurd voordat hij weer de echte oude pony was. Dus houdt je zeker aan het advies want het doet veel met ze, het komt uiteindelijk weer goed maar niet te snel willen.

Heel veel sterkte met het hele herstel en alles wat je tegenkomt, goed dat de kliniek er zo goed mee omgaat want deze ziekte wordt te vaak beschreven als "kinderziekte" maar wij hebben in 1 keer een pony verloren en een pony met een heel lang herstel en operatie en dat gaat echt niet in je koude kleren zitten. Het verlies doet tot op de dag van vandaag nog pijn en ik hoop het nooit meer te hoeven mee maken dat deze ziekte mijn dieren treft.