Snel buitenadem plus hoge hartslag: ouder paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Snel buitenadem plus hoge hartslag: ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:36

Ja, ik heb lang getwijfeld om dit topic überhaupt te willen openen vanwege de vele meningsverschillen. Maar goed, ik stel mijn vraag toch maar. Ons oudere paard van 18 jaar oud is nogal snel buitenadem met een hogere hartslag plus moe en sloom en oogt niet fit onder het zadel. In de omgang oogt ze fit en levendig en heeft praatjes voor 10. Ik denk zelf dat het te maken heeft wanneer ze inspanning moet leveren onder het zadel of aan de longe wordt haar hartslag hoger in ieder geval: begint ze bij inspanning na 25 min te pompen met de flanken plus dat ze dan wil stilstaan en het lijkt alsof ze moet plassen omdat ze in de plashouding gaat staan. Achter mijn been voel ik haar hartslag enorm bonzen als ik erop zit? Na het afstappen zie ik zelf dat ze boven de borst richting de onderhals iets bewegen/ bonzen: wat op een hogere hartslag kan duiden. Sowieso is ze van zichzelf snel opgefokt en nerveus. Ik maakte mezelf daarom in eerste instantie er niet al te druk om omdat dit gedrag voornamelijk bij haar karakter past.

We rijden samen 6x per week dressuur op M-niveau. Ik train 45 min tot 60 min per dag plus 1x in de week heeft ze vrij. Af en toe krijgt ze 1 week vakantie of langer

Haar voorgeschiedenis uit het verleden:

Vier jaar geleden is erbij haar een stofallergie ontdekt door middel van endoscopie te maken plus dat er een longspoeling is afgenomen plus dat alles onderzocht is in laboratorium in Duitsland omdat ze het heel snel benauwd had. Eerst dachten we dat ze Astma had omdat ze zo snel buitenadem was. Ze staat daarom op een speciaal dieet die gegarandeerd stofvrij is. Ze is nu minimaal 6 jaar klachtvrij en heeft het daarna nooit meer benauwd gehad of wat dan ook. In het verleden is ze gebeten door meerdere teken. Maar nu lijkt het hele feest weer opnieuw te beginnen? Qua benauwdheid plus dat ze snel staat te pompen met haar flanken. Ze heeft geen grote neusvleugels tijdens de inspanning dus dat vind ik dan zelf wel weer raar omdat ze dat zelf voorheen wel had :roll:

Ik denk zelf aan de volgende opties 1. ze wordt oud 2. ziekte van Lyme 3. ze is iets te dik 4. ze heeft soms last van het wisselvallige weer?

Elke jaar wordt er standaard naar haar hartslag geluisterd door de dierenarts en die constateert zelf geen onregelmatigheden of andere afwijkingen. Alle longblaasjes zijn nog intact plus ze is negatief getest op (COPD). Dampigheid.

Voor nu wil ik eerst afspraak maken om haar bloed te laten onderzoeken op korte termijn en kijken wat daaruit komt. Maar wellicht zie ik de ouderdomskwalen over het hoofd die bij de leeftijd horen?
Ze is volledig geschoren dus warm kan ze het niet hebben :)

Ze heeft geen koorts of snot uit haar neus.

Het verhaal is inmiddels langer geworden dan ik had gehoopt. Alvast bedankt voor de moeite.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:51

Op de kliniek een hart-en longfunctietest laten doen. Heb je meteen bevestiging of uitsluitsel.

Ik vind eerlijk gezegd wel dat je teveel traint ook. Dit ongeacht de leeftijd, maar voor spierherstel is dit ook niet zo best. En voor het mentale aspect ook niet.
En gezien de leeftijd, denk ik idd dat je dit beter terugschroeft. Maar eerst maar eens zien of ze weer beter wordt natuurlijk.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:19

Verstandig dat je bloed laat afnemen. Dat zal wellicht al een hoop duidelijk maken. Ze zou ook wat last van bloedarmoede kunnen hebben. Dit kun je zelf ook controleren door de kleur van de slijmvliezen te bekijken. Met deze symptomen heb ik mijn paard ook aangeboden op de kliniek en die bleek nierfalen te hebben.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:21

Achttien jaar is niet erg oud, wel ouder. Ik vind net als Pandora2 dat je veel te veel traint! Spieren hebben 48 uur tijd nodig om te herstellen van een inspanning, om de door training ontstane 'schade' te herstellen en te kunnen groeien.
O.a. leverfunctie kan minder worden naar mate de leeftijd vordert, bloed laten checken is een heel goed idee.

Hoe is haar gebit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:27

Haar gebit is in november gedaan. Ik ben zelf van mening dat ik absoluut niet te veel van haar vraag plus ze krijgt genoeg dagen vrij zodat haar spieren kunnen herstellen. Tot 1 maand geleden verkeerde ze in topconditie en nu neemt dat af vandaar mijn vragen wat nu wijsheid is om te doen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:31

maria1990 schreef:
Haar gebit is in november gedaan. Ik ben zelf van mening dat ik absoluut niet te veel van haar vraag plus ze krijgt genoeg dagen vrij zodat haar spieren kunnen herstellen. Tot 1 maand geleden verkeerde ze in topconditie en nu neemt dat af vandaar mijn vragen wat nu wijsheid is om te doen.

Oke. Maar spieren herstellen niet in een paar dagen vrij, maar in de uren (48!) na je training. Wat jij zegt kan alleen als je altijd elke dag een andere spiergroep aanspreekt in de training. En dat lijkt me onwaarschijnlijk. Maar misschien train je niet zwaar en ben je veel met loswerken en beweging geven bezig dan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:34

maria1990 schreef:

Komt waarschijnlijk door de verharing.
Mijn merrie en ruin (19) zijn ook in wat mindere conditie.

Ook ik vind dat je wel aan de vele kant traint.
Ondanks dat 18 niet ontzettend oud is, kost het wel meer tijd om te herstellen van een training.

Swanzie

Re: Snel buitenadem plus hoge hartslag: ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:01

Toch het hart nog eens extra laten nakijken door een dierenarts interne geneeskunde?

Ik ken ook 2 dierenartsen die op locatie komen zodat je niet naar de kliniek hoeft... doen hartfilpmje maken, hartmeting tijdens inspanning ed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:17

lianne125 schreef:
Verstandig dat je bloed laat afnemen. Dat zal wellicht al een hoop duidelijk maken. Ze zou ook wat last van bloedarmoede kunnen hebben. Dit kun je zelf ook controleren door de kleur van de slijmvliezen te bekijken. Met deze symptomen heb ik mijn paard ook aangeboden op de kliniek en die bleek nierfalen te hebben.

Haar slijmvliezen boven het tandvlees zijn zowel rechts als links een deel blauw? Of dat wat zegt: ik heb geen idee :+

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:56

maria1990 schreef:
lianne125 schreef:

Haar slijmvliezen boven het tandvlees zijn zowel rechts als links een deel blauw? Of dat wat zegt: ik heb geen idee :+

Dat duidt op zuurstofgebrek, vermoed ik. Niet best als het idd blauw is.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:05

Ik zou eerste eens een dierenarts laten komen en hem de hartslag en dergelijke laten bij houden tijdens een training. Als het tandvlees echt blauw is dan zou ik je aanraden snel een afspraak te maken met een dierenarts want dat duid inderdaad op zuurstofgebrek.

Heb je al wel eens een hartslagmeter om gehad bij haar zowel tijdens de training als in rust. Slaat ze wel eens vast op de spieren na of tijdens een training als naar spierbevangen nijgen, of niet meer willen lopen na een tijdje inspanning?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:10

Ik heb zelf nog nooit met een hartslagmeter gereden. Haar tandvlees is inderdaad blauw van kleur, maar ik heb geen idee hoelang dat er al zit?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:14

Is haar tandvlees helemaal blauw; of zit er een blauwe plek?
Dat laatste is volledig onschuldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:21

Haar slijmvliezen boven het tandvlees zijn zowel rechts als links een deel blauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:14

Ze heeft bloedarmoede dus dat verklaard een hoop. Vanaf morgen beginnen we met een ijzerkuur zodat ze zichzelf snel weer fit voelt :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:03

Bloedarmoede bij paarden wordt zelden veroorzaakt door een ijzertekort (gemiddeld gesproken krijgen paarden zo'n 5x zoveel ijzer binnen dan per se nodig), maar veel eerder door een koper- of eiwittekort.

Welk ijzersupplement moet je gaan voeren?

Een goede mineralenbrok is vaak verstandiger omdat je daarmee de basis op orde maakt, in dit geval neig ik naar "Je Paard gezond En Fit Balancer Brok" vanwege de lagere dosis selenium en de hogere dosis koper. Van JPGEF moet je 40g/100kg paard voeren mits je geen ander krachtvoer voert.

Als ze ook krachtvoer krijgt moet je haar dagportie wegen (nee, 3 scheppen is niet standaard 3kg. Dat zit ergens tussen de 2 en de 4kg in) en exact aangeven welke soort ze krijgt. Dus bijvoorbeeld Pavo Condition. Als ze het van stal krijgt, daar even navragen wat er precies gevoerd wordt (als ze er een analyse bij hebben is dat een grote plus. Het belangrijkste is in dit geval het seleniumgehalte, maar bij voorkeur ga ik met alles aan de slag). Ze moet namelijk ook weer niet te veel mineralen krijgen.

Daarnaast zou ik haar een schep luzernebrok bij gaan voeren (uitgaande van ±500kg paard). Hiermee lever je een flinke hoeveelheid eiwit en ijzer.

JPGEF samen met nog wat mineralenbrokken. Het krachtvoer dat ze krijgt voer ik in hetzelfde programma in om de optimale waarde te berekenen. Zie je hoe je met 10kg hooi al 4.7x de minimaal benodigde hoeveelheid ijzer voert, maar slechts 30% van de minimaal benodigde hoeveelheid koper? Er zou in het hooi voldoende eiwit moeten zitten, maar helaas is dat erg wisselend per partij. Dus als er schraal hooi gevoerd wordt, kan het eiwitgehalte toch te laag zijn.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:35

Ze krijgt alle voedingstoffen ruim voldoende binnen zowel van het voordroog als het krachtvoer. Ik kan mezelf niet voorstellen dat ze zelf een te korte heeft aan mineralen of aan andere voedingstoffen omdat ze eerder aan de dikke kant is plus ze heeft een glanzende vacht en oogt buiten het rijden om wel fit. Ik moet Red Cell bijvoeren: de resultaten daarvan moeten op korte termijn zichtbaar zijn. Bedankt voor je suggesties :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:26

Je vraagt raad. Slaat alle adviezen af. Heerlijk :D

Wel goed dat je zo snel de da erbij hebt gehad, ik hoop dat ze opknapt!

En ter info: de grote toppers komen er ook juist van terug van dat bijna dagelijks trainen. De meeste werken 3-5 keer per week. En denken op zijn minst even na over voedingsadvies van mensen die ervoor gestudeerd hebben.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:34

Ik vraag me af wat je met dit topic wil bereiken? Je zegt advies te willen maar staat vervolgens totaal niet open voor advies?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:35

Hele bruikbare informatie Mizora :j vind het altijd interessant als je iets deelt, omdat ik zelf helemaal niet zo veel kennis van voeding heb wat paarden betreft.
TS, ik hoop dat het snel wat beter gaat met je paard. 18 is al een redelijke leeftijd, houd daar rekening mee met je trainingen.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:49

Nou nou, wat een aannames allemaal. Ik zei dat ik eerst wilde afwachten wat eruit het bloedonderzoek zou komen en dan zal ik verder kijken. Voor nu lijkt er niks mis te zijn met het voerbeleid. Mocht de Red cell afdoende werken dan gaan we uiteraard verder kijken plus actie ondernemen. Ik kan moeilijk elk zakje voer plus hooi uitproberen ter gelijktijdig. Ik neem jullie tips en suggesties heus wel serieus.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:55

Offline90 schreef:
Ze heeft bloedarmoede dus dat verklaard een hoop. Vanaf morgen beginnen we met een ijzerkuur zodat ze zichzelf snel weer fit voelt :)

Fijn dat je weet wat het is. Kwam dit uit het bloedonderzoek naar voren en moet je van de DA red cell bijvoeren?
Puur interesse hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:41

Via de slijmvliezen in mond is er bloedarmoede geconstateerd omdat ze zowel boven als onder blauw tandvlees heeft zitten wat kan duiden op een zuurstofgebrek. Ze zo erg vermoeid dat ik daarom sowieso Red Cell moet bijvoeren om te kijken of ze meer zuurstof gaat krijgen in het bloed plus we hopen dat ze dan minder snel buitenadem is. Ze heeft meerdere teken opgelopen dus de ziekte van Lyme sluit ik zelf ook niet uit. Vorige maand verkeerde ze nog in topconditie en nu is ze snel buitenadem plus ze staat te pompen met de flanken bij inspanning. Ik had gelezen dat haar symptomen overeen komen met een gebrek aan ijzer.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:01

Offline90 schreef:
Via de slijmvliezen in mond is er bloedarmoede geconstateerd omdat ze zowel boven als onder blauw tandvlees heeft zitten wat kan duiden op een zuurstofgebrek. Ze zo erg vermoeid dat ik daarom sowieso Red Cell moet bijvoeren om te kijken of ze meer zuurstof gaat krijgen in het bloed plus we hopen dat ze dan minder snel buitenadem is. Ze heeft meerdere teken opgelopen dus de ziekte van Lyme sluit ik zelf ook niet uit. Vorige maand verkeerde ze nog in topconditie en nu is ze snel buitenadem plus ze staat te pompen met de flanken bij inspanning. Ik had gelezen dat haar symptomen overeen komen met een gebrek aan ijzer.

Dus als ik het goed begrijp is het niet gediagnostiseerd/geconstateerd door een dierenarts? Heb je zelf de diagnose gesteld?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:27

Blauwe slijmvliezen zijn niet per definitie bloed armoede.. zijn nog tig andere oorzaken voor erger nog.... blauwe slijmvliezen zijn zuurstoftekort dus kom je in heel andere catagorie problemen terecht die je niet met beetje supplementen recht gaat breien.
( er even vanuit gaand dat het geen pigment is) bloedarmoede zie je doorgaans niet aan blauwe maar aan bleke slijmvliezen ( die kunnen vermoeden geven in combinatie met nog een aantal parameters, tegen de tijd dat je paard blauw wordt vd bloedarmoede is er wel meer aan de hand ) en je zult dan nog steeds bloedonderzoek nodig hebben.

Kortom als hier niet serieus door een dierenarts naar het paard is gekeken en er geen bloed is afgenomen is dit fantasie diagnose.....