Radeloos met krampkoliek ..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VantLis

Radeloos met krampkoliek ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 23:59

Hoi allemaal,

Om het verhaal kort te houden probeer ik het beknopt op te schrijven. Mijn pony 15 jaar oud, luchtzuiger heeft al jaren lang terug kerende kramp koliek. Hij mest tijdens de koliek maar heeft kramp en dit gaat vaak na een poosje stappen weer weg of een veearts bezoekje. We zijn 3 jaar geleden al eens naar Utrecht geweest om hem te laten onderzoeken maar ik kwam vrijwel niets uit. Ook is er al meerdere malen een endoscopie gemaakt waar ook weinig in naar voren kwam. De afgelopen jaren ook meerdere malen een kuurtje ulcergold gegeven maar dit gaaf ook geen geweest resultaat. Hij gaat jaarlijks naar de tandarts.
Nu zijn we al een tijdje onder behandeling bij den Hoek (Laarakker). Hier lijkt ook niemand ons te kunnen helpen met een druppel of poeder. Mijn eigen dierenarts is het spoor ook bijster. Chiropractie is er ook bij geweest, maar die kon ook weinig betekenen.

Ik voer gastro +, hij krijgt ongeveer een kwartje 3x per dag. Hij krijgt onbeperkt hooi. Krijgt een kopje ongekookt lijnzaad op advies van de kliniek in Utrecht zodat zijn mest wat minder stug word. Ook krijgt hij een lucerne brix blok 1x daags. Hij staat de hele buiten van 8 tot 5uurl, we rijden zon 4x per week een buitenritje en de andere dagen krijgt hij beweging doormiddel van longeren of de stapmolen.
Ik ga 2x per dag heen zodat hij savonds als hij op stal staat ook nog even zijn benen kan strekken.
Vandaag wederom weer zware koliek aanval, gelukkig gaat het nu weer beter.

Wie heeft er tips wat ik nog kan proberen..? Ik ben namelijk echt radeloos en bang. Hopelijk heb ik alles er nu in gezet anders vul ik het nog aan!
Laatst bijgewerkt door VantLis op 03-03-19 00:20, in het totaal 4 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:05

Wat sneu.... Je zou misschien nog kunnen proberen of je een keer bij Charlotte Willekens (Riethof) terecht kunt.
Zij is uit de 'school' van Laarakker, maar ik vind haar veel praktischer. Je kunt haar in ieder geval eens bellen en vertellen wat Den Hoek allemaal heeft gedaan, als ze het ook niet weet zal ze dat eerlijk vertellen.

Indi_Vito

Re: Radeloos met krampkoliek ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:09

Hoe zit het met maagzweren? Was daar al naar gekeken? Mijn ruin had ook kramp kolieken was ook een luchtzuiger bij hem was het meestal 2x rollen en het was weer over. Soms merkte we het niet eens.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 00:11

Indi_Vito schreef:
Hoe zit het met maagzweren? Was daar al naar gekeken? Mijn ruin had ook kramp kolieken was ook een luchtzuiger bij hem was het meestal 2x rollen en het was weer over. Soms merkte we het niet eens.

Maagzweren zijn te zien op een endoscopie en dat hebben we al meerdere malen laten bekijken.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:20

Heb je al eens colosan geprobeerd?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:22

Ben je al eens gestopt met de luzerneblokken?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:25

Misschien een ander soort ruwvoer proberen? anders soort hooi, minder grof of juist groffer, alleen lucerne etc, ik denk dat je het daar misschien in moet zoeken. Misschien worden zijn darmen nu wel te veel geprikkeld ? of eens proberen met alleen Senior Priores of iets?

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 00:26

Jinks schreef:
Heb je al eens colosan geprobeerd?

@jinks Dit geef ik bij een koliek aanval

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 00:28

kimmie1 schreef:
Misschien een ander soort ruwvoer proberen? anders soort hooi, minder grof of juist groffer, alleen lucerne etc, ik denk dat je het daar misschien in moet zoeken. Misschien worden zijn darmen nu wel te veel geprikkeld ? of eens proberen met alleen Senior Priores of iets?

Ander hooi heb ik al meerdere keren geprobeerd maar heeft ook geen effect. Senior priores heb ik ook een tijd gevoerd maar ook geen gewenst resultaat..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:28

Tijdens koliek heb je wel eens iberogast gegeven? Zonee probeer dat eens op voorraad te hebben en volgende keer gelijk te geven.

Colosan is ook een goede. Hebben wij naast de iberogast in de huisapotheek.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 00:29

Lindsey_99 schreef:
Ben je al eens gestopt met de luzerneblokken?

Ja zeker, lucerne blokken geef ik misschien net een jaar maar voor het voeren hiervan had hij er ook al last van.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 00:30

pien_2010 schreef:
Tijdens koliek heb je wel eens iberogast gegeven? Zonee probeer dat eens op voorraad te hebben en volgende keer gelijk te geven.

Colosan is ook een goede. Hebben wij naast de iberogast in de huisapotheek.

Ik geef altijd colosan tijdens een aanval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:30

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 02:07

een goede kuur zandweg ook al een geprobeerd?

Daarnaast heb ik zelf een merrie die er op pensionstal heel veel last van had, nu in eigen beheer op in anderhalf 2.5 jaar 1 aanval. Terwijl op die stal voor mijn gevoel alles goed voor elkaar was. Dus soms van stal veranderen kan een oplossing zijn.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 02:08

Mijn luchtzuiguiger had soms wel 3x per week een aanval. Heb hem, naast de Gastro+ en onbeperkt hooi, op de AblerPrazol Plus gezet. Dit afgebouwd, maar kreeg gelijk weer een aanval. Staat nu op 1.5 schepje per dag een voorlopig hou ik hem hierop. Even heel hard afkloppen, maar dit gaat goed. De enkele keer dat hij nog een aanval had, was hij er zo weer uit met wat pijnstilling.
Ook het luchtzuigen is voor 50% verbeterd.
Overigens is droog hooi het beste, maar die van mij blieft het niet zodra het droog en grof is. Dus bij hem kies ik ervoor toch wat natter hooi te voeren, ook onbeperkt. Dit gaat prima.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 06:28

Net als Utixo zou ik je aanraden om hem een periode op Omeprazol te zetten in overleg met de veearts. Behandel hem alsof hij een maagzweer heeft, want mijn ervaring is dat de maagzweren op de endoscopie minimaal zijn of niet zichtbaar, maar dat de zweren in de overgang naar de darm zitten. Kijk of hij daar op verbetert: zeker het proberen waard.

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 08:52

Misschien stoppen met de gastro+ en een graanvrije slobber proberen, zoals Agrobs alpengrün mash. al dan niet i.c.m. Vitalbix producten.
Ons paard had er veel baat bij toen we stopten met (kracht)voer waarin granen, maïs en sojaschroot in verwerkt zit.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:09

Een paard bij ons op stal heeft ook vaak last van koliek. Hij reageert vooral als het veel heeft geregend en hij op de wei veel nat gras heeft gegeten.

Verder wellicht onbeperkt hooi gaan geven op stal?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:22

Ik herken het wel bij mijn overleden luchtzuiger, al was het bij hem kramp en gaskoliek vaak.

Wat bij hem hielp was heel sober voeren, gastro+ met bietenpulp en veel olie erbij en goed en droog hooi (zonder schimmel want daar reageerde hij ook op)

Luzerne kon hij niet tegen want dat prikkelde de darmen teveel dus ik zou dat ook eens weglaten en kijken hoe het gaat. Verder goed warm houden dmv een deken, geen nat gras oid geven en regelmatig beweging geven.

Je schrijft dat hij een kopje gekookte lijnzaad krijgt om zn mest minder stug te maken, heeft hij snel/ veel verstopping?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:35

Inderdaad, het warm houden vergeet ik helemaal. Zodra die van mij het koud heeft, krijgt hij een aanval.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:43

Hoeveel drinkt je paard?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:35

Wat verschrikkelijk naar voor jouw pony en voor jou.
Ik kan me voorstellen dat je dan continu bang bent of en wanneer hij daar weer last van zal krijgen.
Wat je eventueel zou kunnen laten doen in engeland d.m.v. een op te sturen mestmonster (à la worm mest monster opstuurmethode) is een fecal hind gut test (met behulp van next generation DNA sequencing). Zij kunnen hiermee in kaart brengen welke bacteriën, schimmels, archae, protozoa en fagen er leven in het totale maag darmstelsel. Daarbij krijg je 3 rapporten + een dieetadvies hoe je de imbalans zou kunnen gaan oplossen.
Nadeel is dat het wel tot 10 weken kan duren voordat je de uitslag krijgt.
Link hier : https://www.equibiome.org/

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:41

Vervelend en herkenbaar! Onze shet doet het erg goed nu ze dagelijks bietenpulp krijgt, eens per maand 10 dagen zandweg en 2x daags 3 druppels iberogast op een stukje brood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:54

janouk schreef:
Net als Utixo zou ik je aanraden om hem een periode op Omeprazol te zetten in overleg met de veearts. Behandel hem alsof hij een maagzweer heeft, want mijn ervaring is dat de maagzweren op de endoscopie minimaal zijn of niet zichtbaar, maar dat de zweren in de overgang naar de darm zitten. Kijk of hij daar op verbetert: zeker het proberen waard.

Er zijn een aantal klinieken in Nederland die een scoop hebben die tot in eerste deel darn gaan. Daar moet je dus je zijn. Zomaar op omeprazol zou ik niet doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:11

Omeprazol is supergoed spul, maar wel alleen bij zweren. En erg riskant bij afbouw.

Dus zeker niet zomaar doen.

De klachten klinken wel heel erg als maag of darmzweren.

Maar dan zou ik daar volledig naar handelen, een week of 6. Dus stalmanagement, voeding, medicatie en stressvrij.
Het zou het verschil kúnnen maken.