Ik heb een ontzettend fijne, brave, maar gevoelige merrie. Ze heeft een ontzettend dun/fijn huidje, wat overal gevoelig op reageert (zomereczeem, zweetvlekken, etc)
Nu is ze herstellende van diverse huidontstekingen aan de onderbenen. Dit lijkt de goede kant op te gaan, op het moment zijn alle wondjes dicht.
Ondanks dat mijn paard geen moeilijke rug lijkt te hebben. Heb ik vanaf het begin af aan al moeite met een passend zadel vinden. Ik hou van de bekende dressuurzadels met veel wrong en een diepe zit. Mijn paard heeft liever een wat kleiner kussen en een zadel met bredere twist.
In het eerste jaar heb ik verschillende zadels geprobeerd, omdat ze zo braaf is, merkte ik iedere x pas na enkele maanden dat het niet goed lag. Uiteindelijk ben ik bij een KN uitgekomen wat paste maar eigenlijk wat hoog op de rug ligt en voor mij niet ideaal zit.
Hier heb ik een jaar of 2/3 mee gereden nu. Nu had ik de mogelijkheid een ander zadel aan te schaffen, eindelijk het ‘perfect’ passende zadel..
In december heb ik een custom zadel aangeschaft (2e hands). In eerste instantie leek ze hierop te verbeteren.
Ondertussen maakte ze wel regelmatig tact/balansfoutjes op de kleine wendingen. Ook de huidontsteking speelde op. Echter kreeg ze na het rijden vaak een bult op de schoft (het zadel kan haar rug onmogelijk raken op deze plek). Tikt ze rechtsom weer heel erg aan van achter naar voor en kort geleden was ze zelfs onregelmatig.
Hiervoor ben ik bij de veearts geweest. De huidontsteking was in zoverre aan het genezen dat kreupelheid hierdoor onwaarschijnlijk was. Buigproef en rechte lijn waren goed, volte onregelmatig. Bij uitverdoven van de hoef treedde een duidelijke verbetering op.
Ondertussen ook bij de zadelmaker geweest, weke aangaf dat mijn nieuwe zadel niet geschikt is voor mijn paard

Ik weet nu alleen echt niet wat ik moet doen. Fysio? Veearts? Iemand enig idee wie mij hierbij kan helpen? Of iets soortgelijks mee gemaakt?