Onregelmatigheid, zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Onregelmatigheid, zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 00:19

Omdat ik het zelf niet meer weet, zou ik graag jullie advies inwinnen.

Ik heb een ontzettend fijne, brave, maar gevoelige merrie. Ze heeft een ontzettend dun/fijn huidje, wat overal gevoelig op reageert (zomereczeem, zweetvlekken, etc)

Nu is ze herstellende van diverse huidontstekingen aan de onderbenen. Dit lijkt de goede kant op te gaan, op het moment zijn alle wondjes dicht.

Ondanks dat mijn paard geen moeilijke rug lijkt te hebben. Heb ik vanaf het begin af aan al moeite met een passend zadel vinden. Ik hou van de bekende dressuurzadels met veel wrong en een diepe zit. Mijn paard heeft liever een wat kleiner kussen en een zadel met bredere twist.

In het eerste jaar heb ik verschillende zadels geprobeerd, omdat ze zo braaf is, merkte ik iedere x pas na enkele maanden dat het niet goed lag. Uiteindelijk ben ik bij een KN uitgekomen wat paste maar eigenlijk wat hoog op de rug ligt en voor mij niet ideaal zit.

Hier heb ik een jaar of 2/3 mee gereden nu. Nu had ik de mogelijkheid een ander zadel aan te schaffen, eindelijk het ‘perfect’ passende zadel..

In december heb ik een custom zadel aangeschaft (2e hands). In eerste instantie leek ze hierop te verbeteren.

Ondertussen maakte ze wel regelmatig tact/balansfoutjes op de kleine wendingen. Ook de huidontsteking speelde op. Echter kreeg ze na het rijden vaak een bult op de schoft (het zadel kan haar rug onmogelijk raken op deze plek). Tikt ze rechtsom weer heel erg aan van achter naar voor en kort geleden was ze zelfs onregelmatig.

Hiervoor ben ik bij de veearts geweest. De huidontsteking was in zoverre aan het genezen dat kreupelheid hierdoor onwaarschijnlijk was. Buigproef en rechte lijn waren goed, volte onregelmatig. Bij uitverdoven van de hoef treedde een duidelijke verbetering op.

Ondertussen ook bij de zadelmaker geweest, weke aangaf dat mijn nieuwe zadel niet geschikt is voor mijn paard :( en mogelijk de problemen veroorzaakt. Ik heb een ander zadel op proef nu. Maar welk zadel ik ook mee rijdt, ze blijft gekke zwellingen achter op haar schoft krijgen. Ook is ze strakker in haar lijf en wanneer ze loslaat voelt ze niet helemaal regelmatig.

Ik weet nu alleen echt niet wat ik moet doen. Fysio? Veearts? Iemand enig idee wie mij hierbij kan helpen? Of iets soortgelijks mee gemaakt?

mika11

Re: Onregelmatigheid, zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 01:07

Misschien een kreupelheidsonderzoek laten doen op de kliniek?
Pas als je de oorzaak weet, weet je ook wie je er het best bij kan halen om je te helpen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 01:17

Barbet schreef:
Misschien een kreupelheidsonderzoek laten doen op de kliniek?
Pas als je de oorzaak weet, weet je ook wie je er het best bij kan halen om je te helpen.

Dit is reeds (deels) gedaan. Hier kwam uit dat het in de hoef zit, kneuzing/overbelasting zou het meest waarschijnlijke zijn. Dit zou theoretisch gezien van het zadel kunnen komen (overbelasting door andere houding zoeken).

Het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben. De hoef op de foto/scan zetten is een van de opties als ze onregelmatig blijft (ze is de meeste tijd regelmatig nu).

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 01:34

Heb je haar als eens gewoon een paar weken weg gezet in de wei en even niks. Als het inderdaad overbelasting is moet dit ook eerst de kans krijgen om weer te genezen en vanuit daar kijken wat er aangepast moet worden. Anders blijft het dweilen met de kraan open als er steeds een kleine onderliggende blessure aan de grondslag ligt.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:03

Inderdaad een poosje rijpauze houden, totdat alles herstelt is. Ondertussen kan je natuurlijk wel lekker op de grond trainen om haar toch sterker te maken.
En misschien is het wel niks voor jullie, maar mogelijk toch het overwegen waard om boomloos te proberen. Er zijn ondertussen zo ongelooflijk veel verschillende boomloze zadels te verkrijgen dat er echt wel iets tussen zit wat voor jullie zou kunnen werken. Natuurlijk wel een passervice laten komen.
Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat ze haar rug vast zet doordat het zadel niet constant meevormt met de rug, dit zou mogelijk door boomloos opgelost kunnen worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:57

Er is geen nader onderzoek gedaan naar haar hoef? kunnen die zwellingen op haar schoft door iets anders veroorzaakt worden? door de deken? door spierproblemen oid?

Hoe zit het met haar scheefheid? neem je het rechtrichten goed mee als je rijdt?

Ik zou even helemaal niet rijden, rust geven en de hoef laten herstellen..daarna oppakken vanaf de grond aan de (dubbele) longe.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 09:46

Bedankt voor de reactie’s. Er is nog geen verder onderzoek gedaan naar de hoef. 2 weken rustig aan verder rijden is toen de afspraak geweest met de vee arts. Foto’s/scan bij geen verbetering. Er is echter wel verbetering, maar nog niet constant.

Tijdelijk stil zetten lijkt me voor de hoef zeker niet slecht. Het zadel/schoft probleem krijgt hiermee ook rust. Ben alleen bang dat dit net zo hard terug komt wanneer ik er weer een zadel op leg :(.

Ze is van nature vrij scheef, we zijn constant bezig met rechtrichten, hier lijkt ze de laatste tijd meer moeite mee te hebben.

De zwellingen op haar schoft zijn alleen aanwezig na het rijden en verdwijnen na een uur ofzo weer, deze komen dus zeker van het rijden/zadel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:12

Een paard die last heeft van iets in de hoef/ onderbeen kan door compensatie ook extra scheef gaan lopen. Ik zou eerlijk gezegd niet doorrijden maar uitsluiten of de hoef/ het been goed is voordat je misschien wat (meer) kapot maakt.

Als de zwellingen op de schoft inderdaad na het rijden komen dan ligt het aan het zadel..had ze zit met vorige zadels ook? een ander zadel lijkt me dan ook geen rare optie.

De rug na laten kijken door een fysio/ osteo lijkt me ook altijd een goede zaak en aanvulling.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 10:48

Elisa2 schreef:
Een paard die last heeft van iets in de hoef/ onderbeen kan door compensatie ook extra scheef gaan lopen. Ik zou eerlijk gezegd niet doorrijden maar uitsluiten of de hoef/ het been goed is voordat je misschien wat (meer) kapot maakt.

Als de zwellingen op de schoft inderdaad na het rijden komen dan ligt het aan het zadel..had ze zit met vorige zadels ook? een ander zadel lijkt me dan ook geen rare optie.

De rug na laten kijken door een fysio/ osteo lijkt me ook altijd een goede zaak en aanvulling.

Ik ben zelf juist bang dat de overbelasting in de hoef ontstaan is door een onjuiste belasting, door het slechter passende zadel :(. Dit weet ik natuurlijk niet zeker.

Ze heeft met haar vorige zadel ook altijd 1 bult gehad na het rijden op ongeveer dezelfde plek, hier had ze verder geen last van. Bij dit zadel waten het meerdere plekken waar ze wel last van had.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:31

Een combinatie van hoef en schoftproblemen is niet onlogisch. Wat Elisa zegt, door problemen in de hoef gaan ze scheef lopen en dan ligt het zadel ook niet goed meer. Een paard met een gevoelige huid kan daar extremer op reageren en de rug wegdrukken. Pijn in de rug kan ook leiden tot onregelmatigheid vanzelf. Helaas zijn oorzaak en gevolg soms moeilijk te onderscheiden.

Wij hadden een soortgelijke situatie en uiteindelijk bleef het paard helaas af en aan onregelmatig. De oorzaak zou in de onderhoef zitten, maar zelfs op de MRI was maar een zeer kleine afwijking te vinden - eigenlijk niks wat de onregelmatigheid zou kunnen veroorzaken.
De andere optie was dat de oorzaak in de schouder/schoftpartij zat en dat daar een chronische ontsteking was ontstaan, die irritatie veroorzaakte en uitstraalde naar het been en daar onregelmatigheid veroorzaakte.
Het maakte eigenlijk niks meer uit, omdat duidelijk was dat het alleen in combinatie behandeld kon worden. Als je alle onderzoeken hebt gehad en het is nog niet duidelijk moet je wat doen en vooral dingen de tijd geven.

Het betreffende paard is 3 maanden stilgezet (om met name de rug/schoft de kans te geven te herstellen), behandeld met ontstekingsremmers en multi-milk van Groene Os. Ondervoet is ingespoten en daarna gereden met een Stübben-springzadel, op maat gemaakt door een ouderwetse goede zadelmaker. Géén dressuurzadel meer dus.

Dat ging ongeveer een jaar goed. Toen nog een keer hetzelfde stramien, rust en ingespoten. Na een half jaar weer dezelfde symptomen; af en toe onregelmatig en een (minuscule) verdikking bij de schoft. Uiteindelijk is het paard voor de recreatie weggegaan omdat bleek dat met een beperkte belasting er eigenlijk weinig problemen waren. Bij hervatting van de training ging het iedere keer weer mis.

Paard was overigens Z-dressuur en L-springen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:37

Iets andere insteek...

Een vreemde zwelling, huidontstekingen... Heb je al eens aan lymfedrainage gedacht?
Ik heb het idee dat ze de afvalstoffen niet goed kwijt kan en dat door wrijving (een zadel zorgt altijd voor wrijving) die zwelling ontstaat. Terugkerende huidontstekingen kan je hier ook mee rijmen en als je paard geen ZE'er is (officieel), dan kan dit ook voor zomereczeemachtige klachten zorgen...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 11:40

Jeetje Kendra! Wat heftig..
Ik sluit niet uit dat dit een vergelijkbaar verhaal wordt, al hoop ik natuurlijk anders..

Ik denk hierbij ook aan een verband, rug is eerder begonnen, waardoor ik zou denken dat daar eerder de oorzaak ligt.. maarja, zeker weten doe je het niet..

Bedankt voor het delen van je verhaal :(

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 11:46

Janine1990 schreef:
Iets andere insteek...

Een vreemde zwelling, huidontstekingen... Heb je al eens aan lymfedrainage gedacht?
Ik heb het idee dat ze de afvalstoffen niet goed kwijt kan en dat door wrijving (een zadel zorgt altijd voor wrijving) die zwelling ontstaat. Terugkerende huidontstekingen kan je hier ook mee rijmen en als je paard geen ZE'er is (officieel), dan kan dit ook voor zomereczeemachtige klachten zorgen...

Daar heb ik wel aan gedacht, heel veel opties heb ik al bedacht (zouttherapie, ondersteuning bloedsomloop) Ik weet op dit punt gewoon even niet meer wat wijsheid is en in welke volgorde, ook op financieel gebied.
Ze heeft wel ZE, in lichte mate, sowieso een ontzettend gevoelig huidje..

Juist om deze reden vraag ik wat meningen, hopelijk kan ik hieruit een soort plan verzinnen in welke volgorde ik het aan ga pakken..
bedankt :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:03

Dit zijn natuurlijk dingen die je sowieso kan doen, althans... in de eerste instantie in het voer ondersteunen.

Daarnaast zou ik sowieso die hoef verder laten onderzoeken (maar ik neem aan dat je dat al van plan was). Afhankelijk van wat daar uit komt zou ik verder een plan gaan opstellen.
Ik zou persoonlijk niet meteen iemand langs laten komen voor lymfedrainage voordat je de uitslag van die hoef hebt. Maar echt puntsgewijs aanpakken.

Stel dat het gaat om een hele diepe hoefzweer, dan zou je de samenhang kunnen zien. Maar het kan ook iets heel anders zijn waardoor je juist een geheel andere kant op gaat denken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:39

Onderbenen en problemen in de schoft en visa versa zijn mij ook bekend en kan inderdaad een kip-ei verhaal zijn/ worden. Maar bij mijn eigen ervaring zat het probleem uiteindelijk ook in de voet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 15:12

Als de trapezius gekneusd of overbelast is, dan kan een paar weken rust goed zijn om e.e.a. te laten genezen. Een ander zadel belast wellicht net wat anders maar dan krijgt de boel nog geen rust.

De beenproblemen kunnen ermee te maken hebben maar hoeft niet perse.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 14:23

Het vreemde is dat ze na een paar dagen rust over de benen weer goed is. De voet zit me niet lekker, maar ik wil voor nu vooral op de rug eerst wat rustiger krijgen. Met rust, massages & longeren, zolang ze helemaal goed loopt. Bij twijfel volgen er wel foto's van de voet.

Qua financiën is het niet te doen om alles volledig uit te zoeken, dat is een beetje het nadeel, het liefst haal ik haar helemaal door de scan. Ik heb nu een stappenplan in welke volgorde ik het aan wil pakken.. Ook dat blijft helaas gissen of ik op het juiste punt begin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:45

Begrijpelijk, kijk maar of ze over de benen goed blijft met longeren..zo niet, dan zou ik die voet verder laten onderzoeken.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:59

Janine1990 schreef:
Iets andere insteek...

Dit ja. Ook de verplaatsing van vocht juist naar een plaats waar geen of minder druk zit kan de oorzaak zijn van die zwelling. Die bult is dan niet de oorzaak van de onregelmatigheid. Die kan ontstaan doordat er elders teveel druk ontstaat. Soms zit dat zelfs achter (door problemen in het SI of lendenen) en lijkt de kreupelheid voor te zitten, weet ik uit ervaring.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 10:03

Ik hoop inderdaad dat door eerst de rug ‘aan te pakken’, ik de juiste volgorde bewandel.
Sowieso alles rustig aan, dat er in ieder geval geen overbelasting veroorzaakt wordt.

Wanneer de kreupelheidsproblemen wel blijven moet dat natuurlijk alsnog onderzocht worden.

Daarbuiten zit ik ook te denken aan onderzoek op Lyme, of een inwendig probleem. Maar ook hierin zijn zoveel opties, dat ik niet goed weet waar te beginnen..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:18

Als je daar aan denkt, zou ik beginnen met een bloedonderzoek. Aan de hand daarvan iets geven en/of voerbeleid aanpassen. Gezondheid begint in de darmen...

Lastig hoor, als je financiële beperkingen hebt, maar wel begrijpelijk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:11

Bloedonderzoek en standaard kreupelheidsonderzoek (incl. uitverdoven en foto's van de voet waar iets mee is) zou ik inderdaad mee beginnen.
Dat is financieel te doen. Je kunt wel alles laten onderzoeken en dan komt er ergens wel iets uit. Of er dan een relatie is met de onregelmatigheid, is nog maar de vraag. Ook moet je je altijd afvragen of er een mogelijke therapie uitkomt die anders is dan je zonder al die dure onderzoeken tóch zou gaan doen.
Dat kun je goed bespreken met de meeste dierenartsen, maar minder goed met die van een hypermoderne kliniek waar al die apparatuur voor handen is en die zichzelf ook een beetje moeten terugverdienen.
Het gaat dus niet alleen om financiële beperkingen maar ook om gezond verstand.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 16:20

Kendra schreef:
Bloedonderzoek en standaard kreupelheidsonderzoek (incl. uitverdoven en foto's van de voet waar iets mee is) zou ik inderdaad mee beginnen.
Dat is financieel te doen. Je kunt wel alles laten onderzoeken en dan komt er ergens wel iets uit. Of er dan een relatie is met de onregelmatigheid, is nog maar de vraag. Ook moet je je altijd afvragen of er een mogelijke therapie uitkomt die anders is dan je zonder al die dure onderzoeken tóch zou gaan doen.
Dat kun je goed bespreken met de meeste dierenartsen, maar minder goed met die van een hypermoderne kliniek waar al die apparatuur voor handen is en die zichzelf ook een beetje moeten terugverdienen.
Het gaat dus niet alleen om financiële beperkingen maar ook om gezond verstand.

Kreupelheidsonderzoek incl uitverdoven is al gebeurd, het leek in de hoef te zitten, na 2 weken geen verbetering > foto’s maken was het advies.

Omdat er nog zoveel meer speelt en de kreupelheid zonder belasting verbeterd is, heb ik vooralsnog geen foto’s laten maken.

Dat is het inderdaad, ik wil mijn (en dat van jullie haha) gezond verstand gebruiken om logische keuze’s hierin te maken.