Wanneer jaarling castreren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Wanneer jaarling castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 21:20

Vanmiddag was de dierenarts bij me om me jaarling te enten en had gevraagd wanneer de juiste moment is om te casteren zij zei mooie zou rond zijn 2e jaar zijn want dan word ie niet zo lang en slungig.

Maar mijn vraag is aan jullie wat is de juiste moment en wanneer merk je echt dat ie hengsten gedrag gaat tonen en hoe zie je dat(ja op een merrie waarschijnlijk springen of als er een merrie langs komt gek gaan doen?)
Nou gaat ie straks het land op met 5 andere ruinen en daar in de buurt nog merries. En hij staat tegen over een merrie op stal. Ik merk er nu nog niks van dat ie hengst is want hij verteld nog dat ie onderdanig is aan de paarden met die tanden lopen klappen en die hoekmond opgetrokken. Durft wel te bijten en proberen boven op te springen op de ruinen maar zodra die op zijn plek word gezet komt dat mondje weer.

tamary

Re: Wanneer jaarling castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:31

Eind van dit jaar laatste mooie herfstdagen, mits beide ballen ingedaald zijn. Voordat de merries interessant worden is een stuk fijner, scheelt weer gewoontes afleren. Dat hij nu netjes ja meneer leert zeggen is fijn, of hij nu al merries interessant gaat vinden zal je de komende maanden wel merken met voorjaar en hormonen die daar wakker van worden als hij al zover is ten minste.

Mijn oudste was jonger dan 2 toen hij gecastreerd werd (op 2 als ruin gekocht) en dat is een aardige buffel geworden, niks slungel aan, andere bij mij op 2,5 jaar gecastreerd en eigenlijk zelfde verhaal. Paard groeit tot 6 in de hoogte en zwaart dan uit tot 8. Sommigen doen er wat langer over omdat ze erg groot zijn, maar slungel is eerder nog niet uitgegroeid of bouw zoals meegekregen van ouders dan tijdstip castratie. Keuze najaar is wel omdat er dan minder kans op seme zou zijn.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:34

Die van mij is op 2 jaar 4 maanden gecastreerd omdat het gewoon goed uit kwam met mijn verlof en ik hem in het oog kon houden.
Tegen mij zeiden ze; vroeg ruinen worden ze wat groter van en laat ruinen krijgen ze meer hengst-uitstraling.
Maar voorlopig klopt dat hier nog niet echt

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:37

Die van mij liep in de kudde en kreeg met 1 al interesse in de merries, die is dus toen ook onder het mes gegaan. inmiddels bijna 3 en echt een buffel. De groeischijven sluiten onder invloed van hormonen. Door de ballen vroeg weg te nemen neem je ook een deel van de hormonen weg. Hierdoor sluiten de groeischrijven later en gaat de groei dus langer door. Deze hormonen zorgen tevens voor meer spieropbouw. Echter ben ik van mening dat je dat ook zelf kunt trainen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:57

Die van mij is maandag gecastreerd geweest.

Is morgen exact 1 jaar 7 maanden oud. Had hengstenmanieren en veel interesse in de merries. Maar deed/doet ook nog steeds dat onderdanige met de tanden klappen.

Mijn 5 jarige is met 3,5 gecastreerd. Steeds uitgesteld omdat hij daarvoor echt nog niet goed in de hand was en zich steeds lostrok als hij ergens van schrok. Toen ik het in de lente wou doen was hij ook nog te mager dus werd in het najaar 2017 en was hij dus 3,5

Mijn vorige pony was rond 20/21maanden dus tussen 1,5 en 2 jaar. Is ook mooi uitgegroeid hoor.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 28-02-19 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 22:00

Ja hij vind dan wel 1 merrie op stal heel erg intressant (zeiden stalgenootjes ieder geval) die is 2,5 en al pittig lang hengstig maar naar de andere merries merk ik eigenlijk niks

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:38

Die van mij op 3 jarige leeftijd. Vlak voordat ik begon met beleren (uiteraard toen alles goed genezen was)

Hij heeft heel veel body en uitstraling gekregen. We waren in het begin nog een beetje bang dat hij niet genoeg de hoogte in ging. Maar hij is toch 1.70 geworden.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 10:20

Ah dus het is het is gewoon onzin wat ze vertellen over laat en vroeg casteren? Want ze schatte dat die van mij rond de 1.65 word.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:25

Wat hier sowieso ruin moet worden,wordt zo vroeg mogelijk gecastreerd,de laatste 2 waren nog geen jaar.
In vind het onzin dat ze slungelig worden.(alooit een slungelige ruin gezien die wel correct gereden wordt?)

Voorkomen is beter dan genezen.
Waarom wachten tot hij hengstengedrag zou ontwikkelen?heeft niemand baat bij,zeker ook het paard niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:28

Nee niet sowieso onzin, maar ook geen bewezen feit. Probleem met de theorie vroeg castreren = groter, laat castreren = breder is dat het niet/zeer lastig te bewijzen is.

De theorie is gebaseerd op wat biologische principes, die zouden kunnen kloppen in dit scenario MAAR je weet nooit hoe groot een paard uiteindelijk gaat worden. Even heel zwart-wit gezegd: het kan zijn dat je vroeg castreert en je een kasteel van 1.80 krijgt, maar wie weet was hij ook wel 1.80 geworden als je hem laat castreert. Je kan een flinke groep hengsten pakken, de ene helft vroeg castreren en de andere helft laat en dan kijken wat er gebeurt, maar dat wordt EN een heel lang en dus duur onderzoek EN hoogte varieert dusdanig individueel dat er best kans is dat je het onderzoek voor niets doet. Dus voor wetenschappers is het niet een heel interessant onderzoek om te doen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:13

De mijne heeft zijn castratie voor zijn eerste verjaardag cadeau gehad. In mei wordt hij 3. Hij groeit mooi en is nog nooit slungelig geweest in zijn groei.
Hij is cruzado en was een hitsige Casanova toe hij zijn zaakje nog had maar eenmaal eraf poeslief. Geen spijt van gehad iig :D

Michellemj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:41

Ik zit ook met dit dilemma..

Mijn veulen word 21 april 1 jaar.
Maar begint nu toch al wel wat hengsten gedrag te vertonen..

Vele zeiden beter pas ouder castreren en dat wilde ik eerst ook.. maar wil het voor beide wel leuk en gezellig houden...

Mijn DA en Hoefsmid zeiden ook dat ik het gewoon al dit jaar kon doen in het voorjaar of najaar.. en dat het vaak wel onzin is omtrent slungelig en minder uitstraling.. uiteindelijk kan je dat zelf natuurlijk mooi trainen..

Plus wat mijn DA zei.. het is best een operatie en hoe eerder je het doet hoe minder risico's er zijn ivm de wond.

Ik denk dus dat ik toch maar contact ga opnemen met de DA voor de castratie...
( ik doe trouwens liggend onder narcose )

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 18:55

Gister begon die van mij zachtjes te hinneken naar een merrie die hengstig was. Dan zit ik zo van moet ik dr knoop doorhakken. Die merrie staat ook tevens tegen over hem dus weet nou niet of ie dat doet omdat ze hengstig is of omdat ie weet dat ze tegen over hem staat.

Mijn DA doet staand zei ze maar ik weet niet of ze ook liggend doet.
En geen idee wat de verschillen zijn tussen liggend en staand.

Misschien dat bokkers dat weten wat beter enzo is?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:01

Ik volg even!

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:18

die van mij is ook als 1 jarige gecastreerd, staand gedaan, had al aardige hengstenmanieren, geen slungel of wat dan ook geworden, ook goed in de spieren.
ik vond het voordeel van staand is dat ze niet op de tafel hoeven en later op moeten staan in de uitslaapbox, brengt toch risico's weer met zich mee. Voordeel van op de tafel is dat ze dan ook op andere manieren kunnen castreren, bedekt onbedekt en over de lies dacht ik, tijdje geleden al dus weet het niet meer precies

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:59

Welsh is liggend gedaan (op de rug alle voetjes in de lucht) in de wei. Die had keurig 2 ballen, maar verstopte er 1 voor de DA toen die kwam castreren. Tijdens de castratie werd duidelijk dat lieskanaal (waar bal doorheen afdaalt) nog behoorlijk ruim was, liggend is daarom zeer goed geweest, anders kans gehad op liesbreuk volgens DA. Ik vondt het erg practisch dat pony zijn eigen operatietafel was zo. En dat DA dus overal heel makkelijk bij kon en goed alles kon zien. Op de zij liggend of staand zitten er toch volgens mij lichaamsdelen in de weg/zicht, maar goed ik ben geen DA.

Michellemj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:40

Mijn DA doet alleen liggend in de wei. Puur omdat ze veel ongelukken gezien heeft bij staande castratie.
Ze kunnen alsnog hoef uitslaan oid en de tang weg slaan.

Haar voorkeur ging uit naar liggend omdat ze dan gewoon alles goed kunnen bekijken en zien. En juist kunnen handelen