Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Renskewendel schreef:Bedankt voor alle reacties! Ze komt op een best kale wei met twee paarden en een andere shet. In de winter worden ze daar wel bijgevoerd. In de zomer kan ik eventueel een graasmasker op doen. Wat is een aanrader qua beloningen voor vrijheidsdressuur?
mentjuh schreef:Pas op met een te schale korte wei.
Een gestreste weide zit een veel hoger fructaan gehalte (suiker) en zorgt voor snel dik/bevangen.
Je kan beter het gras uit laten schieten.
Als het in het zaad staat is het uitgebloeid en vele male armer.
Voorjaar weer zorgt voor hoge temperatuur verschillend waardoor gras energie vasthoud (dus fructaan).
Je kunt op de fructaan in de gate houden met een (online) fructaan meter.
Vaak is deze in de ochtend het hoogste en kun je op het begin beter aan het eind van de dag de paarden op gras zetten.
Ik bouw het in het voorjaar op deze manier op tot het fructaan heel de dag veilig is en dan gaan ze “gewoon” op de wei 24/7.
Ik deel de weilanden op in 3 en laat het telkens uitschieten voor ze er op gaan.
Goede weidemanagement is hierin wel echt een must. (Bewateren/bemesten/onkruid/mest verweideren en/of slepen/ hoge plukken uit maaien enz enz)
En natuurlijk is veel beweging erg belangrijk!
Zowel “sporten” als spelen.
Bewegingsvrijheid (veel kunnen rennen) en speelmaatjes met een goed kudde verband zijn hier wel echt een must.
Kijk met vitamine wat het beste aansluit bij je paard, hier krijgen ze alle 3 net een andere mix met als basis victorious secret 200 met magnesium.
Het kan prima maar zit wel wat werk aan
mentjuh schreef:Graag gedaan!
Wat ik gemerkt heb is dat ze minder eten als ze 24/7 toegang hebben tot eten. Op het begin eten ze even een aantal dagen meer tot ze door hebben dat het er altijd is. Ze eten ook niet gehaast. Het kan zijn dat je pony na de bak terug op de wei weer even flink gaat eten omdat het er ineens weer is.
Het is natuurljk anders als je iets leuks met hem gaat doen in de bak.