Na mok nu gevoelig voor kloven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Na mok nu gevoelig voor kloven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 20:43

Pony van een vriendin is met vlagen wat gevoelig voor mok. Maar de laatste maanden is dit goed onder controle.

Ze smeert dagelijks de kootholte's in om de huid soepel te houden. Ze is hier nu al ruim een jaar mee bezig.
Pony loopt 24/7 buiten (voordat ze hierheen verhuisde met de nacht op stal, maar hierin merk je geen verschil).
Maar zodra de pony weer aan het werk gaat, of even zelf flink uit haar stekker gaat, dan is het gelijk in haar koten weer stuk. Gewoon een kloof/snee.
Voor het werk probeert ze het altijd wel een keer extra in te smeren, maar ook dat werkt niet afdoende.

Pony stil/op rust zetten en pas weer oppakken als alles mooi dicht is werkt helaas ook niet. Zodra ze weer gaat lopen/ of een keer uit haar stekker gaat is het weer raak.

Het maakt geen verschil of ze los loopt, uit haar stekker gaat, naast de fiets, voor de kar of onder het zadel.
Overigens is het het ergste aan de voorbenen, maar ook bij haar achter benen.

Hydrocortiderm kan ze niet tegen, mokzalf van Equi Protecta kan ze ook niet tegen.
Sudocreme, speciale mokzalf van de da met zinkzalf erin, calandulan, lidtekencreme het maakt allemaal niet uit.

Dierenarts geeft aan hier niets aan te kunnen doen, blijven smeren. Maar na ruim een jaar minimaal 1x per dag smeren (meestal 2x) zou er dan toch wel verbetering verwachten.

Wie heeft tips, ideeën? Want ze is aardig radeloos aan het worden.

upendo

Re: Na mok nu gevoelig voor kloven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:13

Gek idee misschien, maar kan het niet zijn dat juist het smeren de boel gevoelig maakt/houdt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:31

Al Zinkolie geprobeerd?
Werkt beter dan zinkzalf, is vetter

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:09

Een kloof, dat klinkt een beetje als cpl.
Welk ras is het?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 23:18

upendo schreef:
Gek idee misschien, maar kan het niet zijn dat juist het smeren de boel gevoelig maakt/houdt?

Niet smeren maakt het helaas nog erger.

Nouvel schreef:
Al Zinkolie geprobeerd?
Werkt beter dan zinkzalf, is vetter

Nee niet geprobeerd, ik ga het doorgeven. Bedankt voor de tip.

8nnemiek schreef:
Een kloof, dat klinkt een beetje als cpl.
Welk ras is het?

Vind het er niet uitzien als cpl. Is een welsh A

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:43

Cpl komt voornamelijk voor bij koudbloeden, maar uitzonderingen zijn natuurlijk altijd mogelijk.

Wellicht een goed idee om de mok eens van binnenuit te bestrijden. Weinig suikers voeren kan een wereld van verschil maken. Dus hooi in plaats van kuil/gras, geen krachtvoer, geen snoep/wortels/appels. Baat het niet dan schaadt het niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 23:57

Zeg idd nooit nooit, maar vind het er niet op lijken.
Ze word al sober gehouden met hooi, mini beetje (lees handje voor het idee) na het werk en verder niets. Ze staat samen met een trekpaard met cpl en een te dikke mini shet.
Van binnen uit gaat ze ook naar kijken, al is het nu al een hele tijd geen mok meer overigens.

Het is echt net alsof de huid erg teer is op die plek.
Bij rustige bewegingen gaat het goed. Het lijkt wel gewoon open te springen wanneer ze fanatieker beweegt.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:12

Misschien het uitproberen waard:
Mijn handen waren sinds de vorst helemaal gebarsten, droog en pijnlijk. Niets wat ik smeerde hielp totdat ik O’keeffes working hand Cream aangeraden kreeg. 2 dagen, paar keer per dag smeren en nergens last meer van!

Verder heb ik voor mijn paard altijd wat tubetjes droogzetters liggen. Voor als hij mokachtige plekjes krijgt, helpt goed. Zou toch de eerste optie eens uitproberen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:37

Hoe zijn de hoeven?

Ik heb een paard gekend die dit helaas ook had, die had erg samengeknepen hoefballen icm ondergeschoven verzenen.
Ik weet niet of het bij dat paard ooit opgelost is, maar ik kan me indenken dat een verkeerde hoefstand ook problemen geeft net boven de hoef.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:41

Kun je een foto maken?

AnnaL87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:57

Foto zou handig zijn??