Pony pompt met ademhalen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Pony pompt met ademhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 14:23

Hallo, ik zit met een pony die al een tijdje wat kucht en nu ook ademhalingsproblemen heeft gekregen. Da heeft eerst twee keer antibiotica kuur voorgeschreven zonder te luisteren naar de longen, temperatuur op te nemen,... Dus andere DA gebeld en die hoorde gepiep in de longen en heeft een kuur dilaterol opgestart.
Pony staat 24/7 buiten, krijgt nu ook stofvrij hooi en twee x per dag dilaterol in een spuitje omdat hij zich ook vaak verslikt in zijn eten.
Nu vroeg ik mij af of er nog dingen zijn die we kunnen doen, bv vernevelen (wat voor eentje zou dab werkeb voor een mini?), natuurlijke supplementen, we gaan deze week ook ontwormen met pramox en als het niet betert staat er een bronchoscopie op de planning. Iemand nog tips, advies, bedenkingen,...? Hij heeft nooit slijm en kucht ipv hoest

MarritdeG

Re: Pony pompt met ademhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:26

Och dit is zo'n vervelend probleem. Die van mij kreeg een kuur ventipulmin omdat hij acute bronchitis had. Het werd beter maar hij bleef af en toe pompen en een dubbelslag te hebben met het ademen. Uiteindelijk bleek hij een pollenallergie te hebben. Het is vooral belangrijk om de oorzaak te achterhalen want dan kan je behandelen. Ik heb uiteindelijk behandeld met accupunctuur en gelovend of niet het heeft bizar goed geholpen. Daarnaast krijgt hij in het pollen seizoen (wat nu al begint dus die van jou kan daar ook op reageren) druppels van de groene os en geef ik hem standaard een schepje fenegriek bij zijn voer. Succes ermee! Ik weet hoe vervelend dit kan zijn....

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 14:59

MarritdeG schreef:
Och dit is zo'n vervelend probleem. Die van mij kreeg een kuur ventipulmin omdat hij acute bronchitis had. Het werd beter maar hij bleef af en toe pompen en een dubbelslag te hebben met het ademen. Uiteindelijk bleek hij een pollenallergie te hebben. Het is vooral belangrijk om de oorzaak te achterhalen want dan kan je behandelen. Ik heb uiteindelijk behandeld met accupunctuur en gelovend of niet het heeft bizar goed geholpen. Daarnaast krijgt hij in het pollen seizoen (wat nu al begint dus die van jou kan daar ook op reageren) druppels van de groene os en geef ik hem standaard een schepje fenegriek bij zijn voer. Succes ermee! Ik weet hoe vervelend dit kan zijn....

Welke druppels geef je dan? :) en osteopaat/accupuncturist zie ik idd wel zitten als het hem helpt.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:39

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:45

Owja ik heb die van mij ook op stofvrij hennepstrooisel met eucalypthus gezet en hooi inderdaad niet te droog voeren, ik geef nu een goeie kwaliteit voordroog, meer naar hooi toe, absoluut geen kuil en dat gaat prima.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 19:45

MarritdeG schreef:
Owja ik heb die van mij ook op stofvrij hennepstrooisel met eucalypthus gezet en hooi inderdaad niet te droog voeren, ik geef nu een goeie kwaliteit voordroog, meer naar hooi toe, absoluut geen kuil en dat gaat prima.

Ja voordroog durf ik niet zo goed aangezien het een shetlander s dus stofvrij hooi en dan eventueel wat vochtig maken en beetje pepermunt spray overheen dacht ik te doen :)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:52

Hoe is zijn temperatuur TS? En had hij dan ook snot omdat hij 2x antibiotica heeft gekregen?

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 20:46

Koekie73 schreef:
Hoe is zijn temperatuur TS? En had hij dan ook snot omdat hij 2x antibiotica heeft gekregen?

Normaal en nee, een van de andere ponies had dat toen wel maar die had ook totaal andere symptomen. Dierenarts vond dat het maar allemaal hetzelfde was en heeft er ook niet verder naar gekeken toen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 21:39

Pfff lastig. Wij kampen ook met een hoestende pony. Op en af verhoging, soms neusuitvloeing maar vaak niet. Dus vorige week bronchoscopie en spoeling gedaan op de kliniek en het is toch droes.
Daar wil ik maar mee zeggen dat het ellende is dat hoesten; het kan zoveel zijn. Als het langer duurt zou ik een scopie echt aanraden. Sterkte!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:51

Caaatje, hoe oud is jouw shetlander en hoe lang heb je hem al? In welke omgeving zit je? Wat voor bomen staan er in de buurt?

Even een paar vragen om mee te kunnen denken hoor.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 09:13

Jet schreef:
Caaatje, hoe oud is jouw shetlander en hoe lang heb je hem al? In welke omgeving zit je? Wat voor bomen staan er in de buurt?

Even een paar vragen om mee te kunnen denken hoor.

Hij is 9, al 7 jaar ondertussen en eikenbomen, wilg, en berk voornamelijk

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:40

Is er ook al een scopie gemaakt? Dat kan ook nog wel eens een uitkomst bieden.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:47

Sara18 schreef:
Is er ook al een scopie gemaakt? Dat kan ook nog wel eens een uitkomst bieden.

Nee dat is de volgende stap als dit niet aanslaat

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:00

Het zou kunnen dat hij allergisch is voor de berkenpollen, dat bouwt vaak langzaam op voordat dat een probleem gaat vormen. Maar dat verklaart naar mijn idee het verslikken niet.

Ik zou als ik jou was echt zo snel mogelijk een scopie laten doen want dan weet je of zijn luchtpijp wel goed is. Het is bekend dat bij een deel van die kleinere rassen als shetlanders eenbepaalde afwijking aan de luchtpijp voorkomt, die naar mate ze ouder worden steeds erger wordt. De luchtpijp is dan op een gedeelte afgeplat en kan daardoor niet meer goed functioneren. Sabelschede trachea wrodt dat wel genoemd: https://www.google.nl/search?source=hp& ... DB5S-cGrck , hier vind je informatie daarover.

Ik hoop voor jou en je pony dat het onschuldiger is hoor, maar ik wilde het je wel even laten weten.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 12:43

Jet schreef:
Het zou kunnen dat hij allergisch is voor de berkenpollen, dat bouwt vaak langzaam op voordat dat een probleem gaat vormen. Maar dat verklaart naar mijn idee het verslikken niet.

Ik zou als ik jou was echt zo snel mogelijk een scopie laten doen want dan weet je of zijn luchtpijp wel goed is. Het is bekend dat bij een deel van die kleinere rassen als shetlanders eenbepaalde afwijking aan de luchtpijp voorkomt, die naar mate ze ouder worden steeds erger wordt. De luchtpijp is dan op een gedeelte afgeplat en kan daardoor niet meer goed functioneren. Sabelschede trachea wrodt dat wel genoemd: https://www.google.nl/search?source=hp& ... DB5S-cGrck , hier vind je informatie daarover.

Ik hoop voor jou en je pony dat het onschuldiger is hoor, maar ik wilde het je wel even laten weten.

Ja ik wil sowieso een inhalator proberen ook en dan fysiologisch zout en een paar supplementen proberen om hem vooruit te helpen maar die bronchoscopie zit er denk ik sowieso wel in. Is dat niet erg onaangenaam voor de pony?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:27

Als ze echt last hebben van wat dan ook aan de luchtpijp: ja, dat is een naar onderzoek. Maar dat merkt een paardenarts snel genoeg ( ik zou wel een goede paardenarts hiervoor uitzoeken) en dan stoppen ze even en proberen als er weer wat rust is weer verder te gaan. Bij de pony waar ik bij was met die luchtpijpvernauwing kwamen ze echt niet ver en die pony had het zo slecht qua ademen dat het even goed duidelijk was. Overigens konden we net wel zien met die bronchoscopie wat er mis was.

Toch lijkt het me wel een onvermijdelijk iets om te doen. Nu probeer je van alles en lijkt het niets te doen, dat is best zonde van je tijd en je geld en van de tijd van de pony die last heeft.
Met die bronchoscopie heb je een grote kans dat je weet waar je aan toe bent en wat er aan de hand is. Dan kan je daarna beter bepalen wat je kan doen en hoe. Ik persoonlijk zou het echt niet te lang uitstellen hoor.