Vlozaad tegen zand - hoe lang geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Vlozaad tegen zand - hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 10:05

Mijn paard staat momenteel op wat kort gras, omdat het erg droog is geweest laatste tijd groeit het bijna niet (ik woon niet in NL). Ze had wat zand in haar mest, dus heb ik een zak vlozaad aangeschaft. Nu kwam de zak binnen en ik ben verbaasd over de gebruiksaanwijzing. Het zegt dat ik deze 30 dagen lang iedere dag 30-50 gram moet geven. Nu heb ik dit eerder in NL gebruikt en daar staat op verpakkingen van vlozaad een gebruik van max. 5-7 dagen.

Wie weet veel van het gebruik van vlozaad? Is het zo dat bij gebruik van langer dan 2 weken het lichaam aan vlozaad gewend raakt en het begint af te breken? Of is dit inmiddels weer achterhaald?

Ik hoor het graag van jullie.

p.s. ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik zie hier enkel 5-7 dagen, maar waarom wordt in DE-talige landen/producten dan 30 dagen gezegd?

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Vlozaad tegen zand - hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:08

Ik doe vlozaad altijd in een kuurtje van een week. Ik denk zo’n 1 x per kwartaal. Ik geef denk ik zo’n 50 gr dan. Moet zeggen dat hij t na die week ook laat liggen en daarvoor goed eet altijd. Weet niet of hij daarmee aan geeft dat de behoefte weg is ? Ik heb iig op deze manier nooit zand in de mest

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:17

In Utrecht adviseerden ze een week lang dagelijks 300gram, voor een pony van 400kg. Als onderhoud. De hele zaadjes dan.

Bij behandeling van zand was het meer. Zelfde paard met bewezen zand in de darmen:
1 week op de kliniek: 2x per dag 800 gram psyllium en 2 liter paraffine.
1 week thuis: 2x per dag 400gram psyllium en daarna 1x per dag 400gram.

Een andere richtlijn is:
100 gram per 100 kilo paard 2 x per dag bij koliek verschijnselen.
50 gram per 100 kg paard 1 x daags bij preventieve kuur.

Dus inmiddels ga ik sowieso niet meer van het advies op de verpakking uit
Belangrijk is wel dat ze ook voldoende drinken.

Verder ken ik enkel de 7 daagse kuren, omdat de darmen er anders aan gaan 'wennen'

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Vlozaad tegen zand - hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:52

Ik geef mijn haflinger 200 gram en dan 7 dagen. Dit als onderhoud/preventief zonder getest te hebben of er zand in de darmen zit.

Molfre

Berichten: 2636
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Vlozaad tegen zand - hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:11

Ik gaf mijn IJslander elke 2 maanden een kuurtje van 7 dagen. En dan 150gram. Hij woog plm. 300kg.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:11

Ik zou ook meer geven qua gewicht en dan minder lang.
Het ligt er wel aan of je de vezels hebt of de hele zaadjes. Van de vezels geef ik 100 gram per dag. Van de zaadjes raden ze volgens mij aan om nog wat meer te geven, minimaal 200 gram voor een paard.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Vlozaad tegen zand - hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:48

Vanuit de Lingehoeve kreeg ik mee als onderhoud voor mijn Friese merrie: 1x per maand 250 gram per dag A 5 dagen.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Vlozaad tegen zand - hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 12:16

Iedereen bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb het nu voor 7 dagen gegeven en ik ga niet door nu mt geven (geen zand meer gevonden in de mest gelukkig). Ik heb de schillen van vlozaad (husk) . Ik durf niet de hoeveelheden zomaar te veranderen ivm verstopping. Heeft iemand hier ook de husk gebruikt?

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:29

Karlijnxxx schreef:
Iedereen bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb het nu voor 7 dagen gegeven en ik ga niet door nu mt geven (geen zand meer gevonden in de mest gelukkig). Ik heb de schillen van vlozaad (husk) . Ik durf niet de hoeveelheden zomaar te veranderen ivm verstopping. Heeft iemand hier ook de husk gebruikt?

Wij hebben ook vlozaad gegeven.
Gelukkig was 1 kuur voldoende.