Hoeveel da's controleren chip?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Hoeveel da's controleren chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 00:12

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe vaak er nou eigenlijk naar de chip gekeken word.

Ik heb mijn paard al van veulen af aan. De 'lokale' da ent hem jaarlijks, maar heeft nog nooit zijn chip gecontroleerd.
Sinds een paar jaar gaan we naar een wat grotere kliniek voor zijn gebit, maar ook daar nooit controle. Ze vragen wel met welk paard ik kom, maar checken het nooit.
Tijdens mijn zwangerschap heeft mijn paard tijdelijk ergens anders gestaan. Daar moest hij toen toevallig ook geent worden. En ook deze da heeft de chip niet gecontroleerd.

Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe vaak er nou wel gecontroleerd word?

mavantos

Re: Hoeveel da's controleren chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 00:15

Ik heb een keer op wedstrijd (junioren) gehad dat de chip werd gecheckt en met een keuring wordt ook altijd de chip gecheckt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 00:18

Mijn DA heeft nog nooit gecheckt (en die heeft ze zelf gechipt).
Vorig jaar heb ik een pony laten inslapen op een kliniek waar ik met betreffende pony nog nooit geweest was, daar is de chip ook niet gecontroleerd (en ik had in alle consternatie mijn paspoort ook nog thuis laten liggen).

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 00:23

Met de klinische keuring is de chip gecontroleerd. Met enten of tanden e.d. ook nog nooit controle gehad.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 00:45

Waarom zou er bij ieder DA bezoek de chip moeten worden afgelezen?

Doen ze bij mn katten ook niet hoor.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 01:06

Geen dierenarts, maar bij het meten werd er bij de pony’s de chip gecontroleerd iig.!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 09:59

Onali schreef:
Waarom zou er bij ieder DA bezoek de chip moeten worden afgelezen?

Doen ze bij mn katten ook niet hoor.

Nou hoeft ook niet bij ieder bezoek, uiteindelijk kent je da je natuurlijk wel. Maar als je een nieuw paard hebt, of voor het eerst bij een nieuwe da komt.

Nou weet ik dat het bij mijn paard goed zit, maar hoe vaak hoor je niet dat er paarden gestolen zijn. Als er niet gecontroleerd word, hoe wil je ze dan terug vinden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:06

De chip heeft verder geen functie behalve voor de identiteit van het paard. Dus bij alle handelingen waarbij het nodig is de ID van een paard te checken wordt de chip gecontroleerd. Bij een keuring, een wedstrijd en inderdaad ook het pony meten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:07

Pally schreef:
Nou weet ik dat het bij mijn paard goed zit, maar hoe vaak hoor je niet dat er paarden gestolen zijn. Als er niet gecontroleerd word, hoe wil je ze dan terug vinden?

Als een paard voor de 1e keer bij een nieuwe DA komt zal deze wel controleren. Daarna niet meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:18

Een DA mag niet controleren zonder toestemming van de eigenaar/opdrachtgever.

Daarnaast ziet de DA ook niet of het betreffende dier is gestolen; zij zien alleen het nummer op hun apparaat en kunnen dat eventueel controleren met het paspoort wat erbij zit.
Zij gaan ook geen contact opnemen met de betreffende uitgevende instantie om te controleren of het dier als gestolen staat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:18

Babootje schreef:
Pally schreef:

Als een paard voor de 1e keer bij een nieuwe DA komt zal deze wel controleren. Daarna niet meer.

Bij nog nooit gebeurd.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:55

1x op eigen verzoek en bij PROK keuringen. Ik vraag me alleen af wat je er aan hebt om bewust het verkeerde paard te laten enten dus waarom zouden ze het standaard bij entingen doen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:58

Bij ons zijn ze gecheckt bij de aankoopkeuringen, daarna niet meer. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:59

Hier kijkt enkel de NVWA voor keuring naar het buitenland naar de chips van mijn paarden. Eigen DA ook niet.
Oh en de FEI arts bij de controle op een wedstrijd

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:03

Hier wordt bij het enten van mijn pony's ook nooit de chip gecontroleerd. Bij mijn hond hebben ze de eerste keren (puppyentingen en controles) de chip wel gecontroleerd, maar nu laatst laten titeren en de chip werd ook niet gecontroleerd. Maar deze DA kent mij en mijn hond.

Ik snap het wel dat dit niet iedere keer gecontroleerd wordt. Als ik bij mijn huisarts kom hoef ik ook nooit mijn ID te laten zien. Ik kom daar zo weinig dat de assistentes mij niet kennen en mijn HA mij waarschijnlijk ook niet direct herkent.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:03

Mijn DA heeft de paspoorten voor Belgie in orde gemaakt,dat moest toen ineens ook al waren ze gechipt en geregistreerd ze moesten toen bij een centraal iets geregistreerd worden.Toen zijn de chips af gelezen en verder nooit,zelfs op wedstrijd niet terwijl ik wel het entingsboekje moest laten zien.

Maar mijn honden het zelfde,de eerste x zijn die eens gecontroleerd en verder nooit niet.Niet op show niet op wedstrijd,entingsboekje word ook nog wel eens naar gevraagd dus dat heb ik meestal wel bij.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:05

Hier heeft de DA de chip uitgelezen toen het paard voor het eerst bij hem werd aangeboden. Voor registratie is hun systeem.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:30

lianne125 schreef:
Hier heeft de DA de chip uitgelezen toen het paard voor het eerst bij hem werd aangeboden. Voor registratie is hun systeem.

Inderdaad, daarna kunnen ze er wel vanuit gaan, dat het hetzelfde paard is. In Utrecht idem dito.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:47

Ik heb het ook nog nooit gehad.
Ondanks verhuizingen en andere tandartsen/dierenartsen voor enten etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:46

Brainless schreef:
Een DA mag niet controleren zonder toestemming van de eigenaar/opdrachtgever.

Hoe kom je daarbij?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:08

Hier bij keuring en elk kliniek bezoek uitgelezen, ook al waren we er al 5 keer geweest.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:26

Bij mij bij enten zowel paard als hond gecheckt.
Niet van dezelfde kliniek overigens.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:35

Hier twee verschillende dierenartsen die allebei de chip uitgelezen hebben, 1 met enten en tanden en de andere met insemineren.

Schijnen een administratie systeem te hebben op chipnummer.
Verder wordt de chip uitgelezen op stamboekkeuringen en bij registratie van het veulen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:51

een dierenarts zou het wel moeten checken, zeker op het moment dat er medicijnen worden toegeschreven aan een dier. Als hij jouw paard al jaren kent, hoeft die dat maar 1 keer te doen natuurlijk, maar als je een nieuw paard hebt, lijkt mij dat niet teveel moeite, naast dat hij het verplicht is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:05

Als er bij ons een nieuw paard kwam checkte de dierenarts de chip wel, daarna niet meer want ze kennen ons en het paard dan inmiddels.
Bij de praktijk voor de honden waar wij komen checken ze elk jaar bij de vaccinatie de chip, komt ook denk ik omdat er daar meerdere dierenartsen werken en je soms maar eens in de zoveel tijd dezelfde had.