Fries onregelmatig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Fries onregelmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 09:39

Sinds kort hebben wij een “projectje” hier staan waarover ik verder niet teveel kwijt wil. De bedoeling is hier een mooi en evenwichtig paard van te maken, maar momenteel staan we nog aan het begin van deze reis. Ze is al beleerd en best wat meters gemaakt in het verleden.

Nu zien we zelf ook wel dat er qua beweging nog veel winst te behalen valt, maar wat we niet zien, is dat ze onregelmatig is. Via filmpje is er iemand die dit beweert te zien en adviseert hier geen energie in te gaan stoppen.

Omdat deze persoon ook nog wel eens een andere reden kan hebben (bezorgdheid om de ruiter) en wij zelf geen kreupel paard zien, vroeg ik me af of Bokt mee wilt kijken.

Het filmpje

Die dierenarts komt maandag voor enting dus kan dan meekijken. Maar hoe meer ogen, hoe meer er wordt gezien.

ierusju

Re: Fries onregelmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:44

Het lijkt in stap alsof ze haar rechter achterbeen minder ver weg zet dan links. In draf kan ik het niet goed zien, omdat de benen dan maar half worden gefilmd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:45

Ik zie wel een stijf paard maar geen onregelmatigheid.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:52

Ik zie ook een heel stijf paard, wellicht een fysio erbij halen? Kan sowieso weinig kwaad denk ik :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:55

Linksachter, maar er zit veel te weinig beweging in rug, bekken, SI en atlas. Ik zou een goede osteopaat laten kijken, zijn de tanden al gedaan? Paard wil zakken, maar komt gelijk weer omhoog, alsof het niet kan.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:58

Zie ook geen onregelmatigheid...weet niet hoe ze op de andere hand is. Ze loopt inderdaad stijf, niet echt ontspannen nog maar dat komt vanzelf wel. Zou idd lekker longeren en zorgen dat ze daarin kan ontspannen. Fries is altijd lastig om dat neusje naar beneden te vragen. Kijk eens op de site van mireille den hoed, haar longeeertechniek werkt echt! Veel succes met je projectje...
Fysio is wellicht ook een goed idee...maar bij een goede training staat alles...fysio kan losmaken maar dan moet je haar daarna ook blijven gymnastiseren...dat kan zowel aan de longe als onder het zadel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:04

Voor de mensen die geen onregelmatigheid zien, kijk eens vanaf 0.22 hij mist zelfs een pas doordat hij door het been zakt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:07

Caira schreef:
Voor de mensen die geen onregelmatigheid zien, kijk eens vanaf 0.22 hij mist zelfs een pas doordat hij door het been zakt.

Klopt een struikelmoment. Maar dat gebeurt 1x. Niet elke struikel betekent kreupelheid

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:08

troi schreef:
Caira schreef:

Klopt een struikelmoment. Maar dat gebeurt 1x. Niet elke struikel betekent kreupelheid

Zeker niet, maar als je kijkt naar het hele filmpje en de passen van het paard goed bekijkt zie je dat hij ruimte mist en dat de linkerheup minder naar voren komt. Dit haalde ik er enkel even uit voor mensen die het zinvol vinden om hun oog te trainen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:11

Caira schreef:
troi schreef:

Zeker niet, maar als je kijkt naar het hele filmpje en de passen van het paard goed bekijkt zie je dat hij ruimte mist en dat de linkerheup minder naar voren komt. Dit haalde ik er enkel even uit voor mensen die het zinvol vinden om hun oog te trainen

Ik classificeer dat, met zo’n kort filmpje, als stijfheid. Lijkt me dat dat flink zal opknappen met goede training. Maar is zeker iets om in de gaten te houden.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:13

Caira schreef:

Ik ken geen paard die nog nooit door zijn been is gegaan.
Zoals ze zeggen, 1x kan, 2x gaat het opvallen en bij de 3e keer vormt het een patroon.

Ik zie vooral een heel stijf paard en doordat ze zo stijf is loopt ze niet lekker door haar lijf maar echte onregelmatigheid zie ik niet.
Ik zou er een osteo bij halen en de tanden laten doen. Daarna eens gaan kijken naar werk aan de hand (onbelast dus) en lekker rustig aan doen met rijden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 10:15

De “struikel” komt omdat ze weg glijdt doordat de bak als paddock is gebruikt en daar oud hooi ligt wat aan het rotten/nat zijn is :o dat gaat er komende maand uit en wordt de bak los gemaakt.

Ze heeft dit absoluut niet structureel.

Dierenarts komt maandag voor 2 andere paarden tanden doen, Fries moet ge-ent en zal ook in de mond gekeken worden, waarna advies volgt wel of niet behandelen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:18

Ik kan niet heel veel uit dit filmpje halen.
Het paard loopt niet geheel lekker maar ik zie dan ook een slap en stijf paard. Dit paard op deze ondergrond longeren geeft naar mijn idee niet echt een goed beeld.

Hoe loopt hij op het harde en op de harde volte?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:19

Daarbij zou ik ook wel graag een filmpje willen zien waar ze linksom loopt. Al denk ik dat het ondertreden van haar linkerheup simpelweg niet kan doordat ze stijf is en rechtsom loopt. De kans is aanwezig dat dit bij linksom lopen juist de rechterheup en dan komen we weer bij de stijfheid uit.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:21

Ik zou wel een filmpje willen zien als ze is losgemaakt door de osteo in een fijne longeerbak. Erg weinig beweging in de rug, onderhals erop en stijf in de benen.

Inderdaad wel een project, maar voor nu zou ik puur op basis van dit filmpje gebrek aan spieren als oorzaak aanwijzen. Ik zie zo veel paarden die zo lopen qua niet helemaal gelijk achter. Als je erop let komt het vaker voor dan je denkt. Die paarden zijn écht niet allemaal kreupel.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:24

Lijkt meer alsof ze erg vast zit in haar lichaam, ze beweegt totaal niet soepel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 10:33

Ik denk dus ook als hier tijd en verstand gebruikt gaat worden, dit prima een goed paard kan worden om lekker mee te rijden. De bedoeling is recreatie, misschien zo nu en dan in verschillende disciplines onderling.

De ruiter is dit weekend aan het werk, maandagochtend kunnen we filmen op het harde en de andere kant, en komt de dierenarts.

Degene die haar kreupel beweerd noemt rechtsachter en heeft ook niet meer gezien dan enkel dit filmpje.

Fries zou naar zeggen voordat ze hier kwam volledig door de molen zijn gehaald, maar welke namen dat gedaan hebben weet ik niet.

Voor een gedeelte is het vast zetten van haar lijf denk ik ook aangeleerde spanning. Dit toont ze onder het zadel ook, maar laat wel stap draf en beide kanten galop zien en kan hierbij rond komen in een rijbak van 15 meter breed. Er is ook veel met haar gemend.

Bij het leren loslaten en ontspannen kunnen we haar goed helpen. Echter schrikken we wel even als dan door iemand waarvan je wel waarde hecht aan het oordeel zegt, stop er maar mee, die is niet goed.... Terwijl we dat zelf niet zien.

Ik ben blij dat ik toch niet helemaal achterlijk ben en de meesten hier “enkel” stijfheid zien.

Hier vlakbij zit Annemarie Nijhoff van Beterdier, zou zij een goede zijn als osteopaat?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 11:15

Ik vind haar zo te zien niet onregelmatig maar wel stijf in de rug. Nou kun je van mijn oordeel niet opaan want ik heb helemaal geen verstand van Friezen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 11:46

Caira schreef:
Linksachter, maar er zit veel te weinig beweging in rug, bekken, SI en atlas. Ik zou een goede osteopaat laten kijken, zijn de tanden al gedaan? Paard wil zakken, maar komt gelijk weer omhoog, alsof het niet kan.

:j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:07

Balou_k schreef:
Caira schreef:

:j

Ja dat zag ik ook maar ik zie Friezen vaak hun hoofd hoog dragen. Dus ik vond er niet over te kunnen oordelen want ik heb zo'n paard nooit gehad.Ze bewegen wel anders dan niet-Friezen.Maar het hoort er wel ontspannen en prettig uit te zien .

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:25

Op het moment dat Friezen in hun 'makkelijke' houding lopen (nek hoog, onderhals erop) bouwen ze snel adrenaline op -> spanning -> kortere passen en minder door het lijf heen.
Bij die van ons hebben we veel grondwerk gedaan waarop de focus op hoofd laag lag, dit doorgezet onder het zadel. Ze hoeft niet dressuurmatig perfect te lopen, maar wel met het koppie omlaag. Dan komt de rest van het dressuurmatige vanzelf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:38

upendo schreef:
Op het moment dat Friezen in hun 'makkelijke' houding lopen (nek hoog, onderhals erop) bouwen ze snel adrenaline op -> spanning -> kortere passen en minder door het lijf heen.
Bij die van ons hebben we veel grondwerk gedaan waarop de focus op hoofd laag lag, dit doorgezet onder het zadel. Ze hoeft niet dressuurmatig perfect te lopen, maar wel met het koppie omlaag. Dan komt de rest van het dressuurmatige vanzelf.

maar als je ze voor de wagen gebruikt, mag het hoofd wel hoog gedragen worden denk ik?Ik las in het boek "Black Beauty"dat men vroeger zelfs hulpteugels gebruikte om het hoofd kunstmatig hoog te houden.Wat dan onprettig was voor de paarden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:40

Ik denk wel dat er een verschil zit tussen hoog dragen vanuit een goede verzameling en daarmee aanleuning of het wegdrukken van de rug en daardoor hoofd hoog dragen en ontwikkelen van een onderhals. :)

Zonde dat er hulpteugels werden gebruikt om die onnatuurlijke hoofd-hals houding aan te leren, daar gaat je paard zoveel minder lang door mee.. :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:43

Ik zie hier geen kreupel paard.
Wel een paard dat ontzettend beroerd loopt door behoorlijke problemen in de rest van het lijf.

Persoonlijk vraag ik me af of je the right person for the job bent, als je onzeker raakt over het al dan niet kreupel zijn van het paard, terwijl je dit niet ziet...
Edit: Overigens zeer meer eens dat hier voorlopig nog geen ruiter op moet.

Ben je van mening dat je dit wel bent... Even een bloedje trekken en gericht gaan voeren. Goede voeding is het halve werk. En de nodige behandelingen laten uitvoeren.
Geen houtje-touwtje werk, dit vereist wel een vrij serieuze benadering.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:57

Als ik dit filmpje zo bekijk zou ik hier de komende tijd niet op gaan zitten. Ze lijkt heel erg stijf en vast te zitten. Inderdaad een goede osteopaat erbij en daar ook advies aan vragen. Ik zou zelf na de behandeling van de osteopaat rustig gaan longeren en dat uitbouwen met eventueel bijzet. Hier ook les in nemen indien nodig. Zodat het paard leert te ontspannen en het lijf goed gebruiken. Zodra dit goed gaat pas weer denken aan rijden. Dit paard kan het beste eerst onbelast wat spieren kweken denk ik.