Ervaringen (sport)massage bij een PSSM2 paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moorcats

Ervaringen (sport)massage bij een PSSM2 paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 23:40

Ik ben op zoek naar ervaringen met sport- of andere vormen van massage bij een PSSM2 paard. Ik had een afspraak met een persoon die sportmassage geeft aan paarden, maar toen ze mijn paard even vluchtig bevoelde en die daar best gevoelig op reageerde, gaf ik aan dat ik vermoedde dat mijn paard PSSM2 heeft. De masseur zei dat ik eerst een detoxkuur aan mijn paard moest geven omdat de afvalstoffen die vrij komen door de massage anders spierbevangenheid konden veroorzaken. Dat heb ik nu gedaan, maar ik heb toch mijn twijfels of zo'n sportmassage niet te hard is voor mijn paard en het misschien beter is om een andere, zachtere vorm van masseren te gebruiken. Als ik haar zelf een beetje masseer reageert ze niet gevoelig en ontspant ze snel, maar ze reageert met gespannenheid en stress bij vreemden, waardoor ze haar spieren heel erg aanspant en verkrampt. Wie heeft tips of ervaringen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Ervaringen (sport)massage bij een PSSM2 paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 00:37

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 00:52

Ik weet er zelf niet veel van maar xyzutu hier op Bokt weet veel van PSSM, misschien kan zij je helpen?

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 00:55

Vanuit een vermoeden is het lastig reageren. Sommige paarden zijn heel gevoelig en laten snel iets zien, sommige zijn heel hard voor zich zelf en tonen ondanks alles nauwelijks.

Voor een masseur is het vaak belangrijk te weten of het paard wat onder de leden heeft en sommige verdenkingen zijn beter eerst door een dierenarts uit te sluiten.

Er zijn ook zachte manieren van masseren, echter bij de massage komen afvalstoffen vrij en wordt het lichaam aan het werk gezegd. Als je dit bij een "ziek" lichaam doet, kan dit nadelige gevolgen hebben. Vandaar dat een masseur je dan eerst naar een dierenarts verwijst.

Mocht je toch nog verdere vragen hebben, dan stuur gerust een pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 01:08

Ik weet wel wat van PSSM 2, maar niet in combinatie met masseren, behalve dan dat dit inderdaad niet echt aangenaam is voor PSSM 2 paarden met een hoge spierspanning. De mijne had permanent een te hoge spierspanning in de rug en achterhand, ook al verbeterde het wel met natuurlijke vitamine E: het bleef te strak om comfortabel gekneed te kunnen worden en je kwam er toch niet doorheen. Onze osteo was ook masseur maar heeft mijn paard eigenlijk alleen osteopatisch behandeld omdat er met de spieren gewoon weinig te doen viel. Wat ik zelf deed was hem masseren met een magnetische paardenborstel (zo'n plastic handschoentje met magnetische bolletjes), wat natuurlijk maar heel oppervlakkig was maar dat vond hij wel oke. Rambo Ionic dekens leken ook wel effect te hebben op het loslaten van de rug.

Als je de spieren niet rechtstreeks wilt aanvallen ;) met een massage dan zou je ook kunnen kijken naar andere behandelmethodes die het totale systeem helpen zoals lymfe drainage of fascia release enz, maar het blijft lastig. Op zich vind ik het super dat je masseur waarschuwt voor de mogelijkheid dat een PSSM 2 paard spierpijn krijgt/spierbevangen raakt na een massage, maar dan zou ik wel willen weten welke soort detoxkuur je dan specifiek moet geven en welke kruiden/mineralen dan essentieel zijn, want je hebt tegenwoordig duizend verschillende detoxkuren en een hoop daarvan zijn zo'n frontale aanval op het systeem dat die niet altijd handig zijn bij paarden met een wat minder functionerend systeem.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:29

Vraag terug, waarom wil je dit paard laten masseren?
Ik kan me voorstellen dat massage bij een paard met hoge spierspanning juist hel onaangenaam is voor het paard.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:38

Een goede masseur, masseert zo hard of zo zacht als dat jou paard nodig heeft/prettig vind. En zal bij elk paard een andere hoeveelheid druk geven.
Massage kan echt ontspannend werken. En spieren die vastzitten kunnen echt losgemaakt worden, paarden kunnen er echt veel baat bij hebben. Hoe het zit in combinatie met PSSM weet ik echter niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:24

Een paard met PSSM 2 heeft geen vastzittende spieren, maar heeft gewoon niet echt de mogelijkheid om ze losser te maken. Ik kan me goed voorstellen dat als je wel gaat masseren dat je dan voor microscheurtjes in de spierbundels zorgt doordat je iets stugs gaat kneden, net zoals training ook voor microscheurtjes zorgt. En PSSM 2 paarden zijn nou net megaslecht in het repareren van schade aan hun spieren, wat als het ze teveel wordt voor spieratrofie of spierbevangenheid kan zorgen. Ik snap dus wel dat de masseur huiverig is voor masseren, maar ik vraag me af wat die detox-kuur aan de situatie verbetert, want dat zou betekenen dat PSSM 2 symptomen verminderen/verdwijnen door detoxen, en die ervaring hebt ik niet, en ik heb er ook nooit van gehoord.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 00:59

Heb al via het PSSM forum op facebook gehoord dat detoxen bij een PSSM paard juist averechts kan werken. en dat misschien lymfedrainage of craniosacraal beter is. Ik wilde juist massage omdat ik dacht dat het haar zou helpen haar spieren te ontspannen. De Masterson methode lijkt mij wel goed omdat dit niet invasief is en het paard zichzelf laat ontspannen, maar er zijn maar weinig mensen in Nederland die dit doen?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 01:01

Moorcats: waar woon je?
Ohh zie het al zaandam :( dat is helaas wat ver weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 03:44

moorcats schreef:
Heb al via het PSSM forum op facebook gehoord dat detoxen bij een PSSM paard juist averechts kan werken. en dat misschien lymfedrainage of craniosacraal beter is. Ik wilde juist massage omdat ik dacht dat het haar zou helpen haar spieren te ontspannen. De Masterson methode lijkt mij wel goed omdat dit niet invasief is en het paard zichzelf laat ontspannen, maar er zijn maar weinig mensen in Nederland die dit doen?

Ik heb zelf het idee dat spierspanning bij PSSM 2 paarden in een heel ander hokje vallen. Een normaal paard kan na een ongeluk of heftige training bepaalde spieren per ongeluk aangespannen houden terwijl deze allang weer los hadden kunnen laten. Als je die nog strak staande spieren masseert dan stimuleer je ze om die onnodige spanning weer los te laten en keert het lichaam weer in zijn normale losse spierstaat terug.
Als je het heel erg (mega extreem ;)) simplificeert dan heeft een PSSM 2 paard strakke spieren omdat zijn spieren chronisch bepaalde voedingsstoffen niet krijgen. Massage verandert niets aan de voedingstoestand van die spier. Sterker nog, als je die strakke spier gaat bewegen dan maak je er kleine scheurtjes in waardoor je er in feite voor zorgt dat die spier nóg meer voedingsstoffen nodig heeft om zichzelf te repareren - maar hij kreeg al niet genoeg voedingsstoffen om in een normale, ontspannen toestand te zijn, laat staan dat hij genoeg voedingsstoffen zal krijgen om die schade te herstellen én ook nog eens te ontspannen.
Ik zou er dus voorzichtig mee zijn, omdat de massageschade aan de spieren weer tot spieratrofie kan leiden omdat het paard dan maar andere spieren opeet om de beschadigde spieren te voeden.
De Masterson methode ken ik niet, ik heb wel even een filmpje gekeken maar dat lijkt meer op cranio-sacraal/osteopathie dan echt masseren, maar misschien laat dat filmpje niet alles zien?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:01

Heel eerlijk, ik zou het niet doen bij een paard met deze aandoening. Dan zou ik eerder een massage deken zoals bijv de sportz Vibe of een Niagara Equisage kiezen die minder intensief is gewoon om te relaxen. Sport massage kan best pijnlijk zijn.
Detox kuur ook niet aan beginnen. Is de grootste nonsens die er bestaat. Vraag me af of de mensen die pretenderen dat dit goed is bij een paard zelf ook wel eens detoxen!?

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 16:19

Detox bij paarden is door middel van kruiden die de stofwisseling van de lever en nieren stimuleren. Die ik heb gebruikt zit er o.a. brandnetel, paardebloem en guldenroede in. Ik heb geen nadelige gevolgen gemerkt gelukkig.