moorcats schreef:Heb al via het PSSM forum op facebook gehoord dat detoxen bij een PSSM paard juist averechts kan werken. en dat misschien lymfedrainage of craniosacraal beter is. Ik wilde juist massage omdat ik dacht dat het haar zou helpen haar spieren te ontspannen. De Masterson methode lijkt mij wel goed omdat dit niet invasief is en het paard zichzelf laat ontspannen, maar er zijn maar weinig mensen in Nederland die dit doen?
Ik heb zelf het idee dat spierspanning bij PSSM 2 paarden in een heel ander hokje vallen. Een normaal paard kan na een ongeluk of heftige training bepaalde spieren per ongeluk aangespannen houden terwijl deze allang weer los hadden kunnen laten. Als je die nog strak staande spieren masseert dan stimuleer je ze om die onnodige spanning weer los te laten en keert het lichaam weer in zijn normale losse spierstaat terug.
Als je het heel erg (mega extreem
) simplificeert dan heeft een PSSM 2 paard strakke spieren omdat zijn spieren chronisch bepaalde voedingsstoffen niet krijgen. Massage verandert niets aan de voedingstoestand van die spier. Sterker nog, als je die strakke spier gaat bewegen dan maak je er kleine scheurtjes in waardoor je er in feite voor zorgt dat die spier nóg meer voedingsstoffen nodig heeft om zichzelf te repareren - maar hij kreeg al niet genoeg voedingsstoffen om in een normale, ontspannen toestand te zijn, laat staan dat hij genoeg voedingsstoffen zal krijgen om die schade te herstellen én ook nog eens te ontspannen.
Ik zou er dus voorzichtig mee zijn, omdat de massageschade aan de spieren weer tot spieratrofie kan leiden omdat het paard dan maar andere spieren opeet om de beschadigde spieren te voeden.
De Masterson methode ken ik niet, ik heb wel even een filmpje gekeken maar dat lijkt meer op cranio-sacraal/osteopathie dan echt masseren, maar misschien laat dat filmpje niet alles zien?