Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
met een massage dan zou je ook kunnen kijken naar andere behandelmethodes die het totale systeem helpen zoals lymfe drainage of fascia release enz, maar het blijft lastig. Op zich vind ik het super dat je masseur waarschuwt voor de mogelijkheid dat een PSSM 2 paard spierpijn krijgt/spierbevangen raakt na een massage, maar dan zou ik wel willen weten welke soort detoxkuur je dan specifiek moet geven en welke kruiden/mineralen dan essentieel zijn, want je hebt tegenwoordig duizend verschillende detoxkuren en een hoop daarvan zijn zo'n frontale aanval op het systeem dat die niet altijd handig zijn bij paarden met een wat minder functionerend systeem. moorcats schreef:Heb al via het PSSM forum op facebook gehoord dat detoxen bij een PSSM paard juist averechts kan werken. en dat misschien lymfedrainage of craniosacraal beter is. Ik wilde juist massage omdat ik dacht dat het haar zou helpen haar spieren te ontspannen. De Masterson methode lijkt mij wel goed omdat dit niet invasief is en het paard zichzelf laat ontspannen, maar er zijn maar weinig mensen in Nederland die dit doen?
) simplificeert dan heeft een PSSM 2 paard strakke spieren omdat zijn spieren chronisch bepaalde voedingsstoffen niet krijgen. Massage verandert niets aan de voedingstoestand van die spier. Sterker nog, als je die strakke spier gaat bewegen dan maak je er kleine scheurtjes in waardoor je er in feite voor zorgt dat die spier nóg meer voedingsstoffen nodig heeft om zichzelf te repareren - maar hij kreeg al niet genoeg voedingsstoffen om in een normale, ontspannen toestand te zijn, laat staan dat hij genoeg voedingsstoffen zal krijgen om die schade te herstellen én ook nog eens te ontspannen.