Wond heelt niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Icelandshet

Wond heelt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 17:54

2,5 week geleden plukte ik mijn shetlander flink kreupel uit de wei, ze heeft op een of andere manier een flinke wond boven de kroonrand opgelopen.
Ondanks dit een vervelende plaats is leek het al vrij snel beter te gaan en was die netjes dicht, kreupelheid bleef wel.
Nu is de wond alweer een paar dagen open en zit er ook nog eens een flinke bult onder, gelijk contact gehad met de dierenarts maar die gaf aan dat het gewoon tijd nodig heeft, goed schoon houden en blijven stappen

Maar daar komt het probleem, ponylief is het waar echt niet mee eens. Ze staat 24/7 buiten. Ze kan altijd droog staan op een stenen plaats maar speelt veel liever in de modder, de plaats afzetten is niet mogelijk omdat de andere 5 dan nergens heen kunnen. We hebben op dit moment niet de beschikking tot een stal waar ze in zou kunnen staan.

Een kennis die haar paard ook bij ons heeft staan zegt dat het goed is om de voet in te pakken (verband met ducktape?)
Hier heb ik echt mijn twijfels over, hoe denken jullie daarover?

Het beste wat ik kon bedenken is een andere stal voor haar zoeken voor een week of 2, helaas zit ik hier in de randstad en is er nergens plek.. of is er niet de beschikking tot voldoende ruwvoer voor haar. 2x per dag een beetje vind ik persoonlijk te weinig over een gehele dag, zeker omdat mijn shetlander gewend is onbeperkt ruwvoer te krijgen. Meer geven was daar echt niet mogelijk :n

Zijn er oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb? Of is de voet inpakken nog niet zo’n slecht idee?

Afbeelding

Afbeelding

pompadour

Re: Wond heelt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:59

de been scheren misschien en niet in de blubber laten lopen

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 18:02

pompadour schreef:

De blubber is inderdaad het probleem, maar ik heb nu geen mogelijkheid om te zorgen dat het schoon blijft zoals ik al beschreef, scheren is lastig met die wond denk ik? Maar wel het proberen waard?

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:04

Ik vind het er niet schrikbarend uitzien... scheerapparaat erover heen de de komende dagen is het droog zonnetje er mooi op.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 18:08

nouklime schreef:
Ik vind het er niet schrikbarend uitzien... scheerapparaat erover heen de de komende dagen is het droog zonnetje er mooi op.

Schrikbarend niet gelukkig, vandaar ook de foto’s erbij, maar moet wel zeggen dat je de flinke bult die eronder zit niet ziet op de foto’s

Dat het de komende dagen droog is scheelt inderdaad een hoop, helaas is ons paddock paradise tussen de voerplaats en waterplaats echt een modderpoel, die paar dagen mooi weer hebben daar te weinig invloed op helaas

Misschien valt het ook allemaal wel mee, maar is toch vervelend om te zien dat ze er flink last van heeft, is toch mijn kleine meisje :+ :=

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:19

Ja die zit wel een op rottig plekje qua genezing. Beweegt natuurlijk bij elke stap, dus dat is moeilijk dicht te krijgen. Ik zou ook even ruim er om heen scheren en het wondje dagelijks insmeren met groene leem. Dat trekt de troep er uit, maar sluit het ook wat af voor de modder. Ik heb daar zelf goede ervaring mee, toen ik een van mijn paarden kocht had ze een behoorlijke wond boven de kroon rand. Ook niet dicht te krijgen, en snel vies.

Ook gesmeerd met groene leem, en zo heb ik het uiteindelijk wel dicht gekregen. Duurde ook lang, maar het bleef schoon en het voelde 'veiliger' als met niets er op.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 18:33

zorro schreef:
Ja die zit wel een op rottig plekje qua genezing. Beweegt natuurlijk bij elke stap, dus dat is moeilijk dicht te krijgen. Ik zou ook even ruim er om heen scheren en het wondje dagelijks insmeren met groene leem. Dat trekt de troep er uit, maar sluit het ook wat af voor de modder. Ik heb daar zelf goede ervaring mee, toen ik een van mijn paarden kocht had ze een behoorlijke wond boven de kroon rand. Ook niet dicht te krijgen, en snel vies.

Ook gesmeerd met groene leem, en zo heb ik het uiteindelijk wel dicht gekregen. Duurde ook lang, maar het bleef schoon en het voelde 'veiliger' als met niets er op.

Dankjewel! Is het proberen waard, groene leem had ik zelf nog nooit van gehoord, even googlen

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:42

Even de haren er omheen weg scheren. Dikke klodder honing wondzalf er in. En dan geneest het wel.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:47

malih schreef:
Even de haren er omheen weg scheren. Dikke klodder honing wondzalf er in. En dan geneest het wel.

Honing is goed voor ontstekingen maar houdt de wond vochtig. Groene leem onttrekt juist vocht eruit en zorgt voor een 2e huidje waardoor het juist makkelijker geneest!

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 19:04

Honingwondzalf, uierzalf (vaseline) en sudocreme al geprobeerd.. morgen even langs de epplejeck om groene leem te halen, en dan ga ik ook gelijk er met de tondeuse overeen (waar ze overigens heel bang van is, dus dat wordt nog even kijken hoe ik dat voor elkaar ga krijgen)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:17

Emmer biks pakken, tondeuse aan, emmer voorzetten. Het is een shetlander, die kiest vast eieren voor zijn geld. Dus als het hoofd in de emmer zit, scheer jij snel de haren weg.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 19:27

zorro schreef:
Emmer biks pakken, tondeuse aan, emmer voorzetten. Het is een shetlander, die kiest vast eieren voor zijn geld. Dus als het hoofd in de emmer zit, scheer jij snel de haren weg.

Was het maar zo makkelijk, is een pony met een behoorlijk karakter. Ik heb een aantal jaar geleden mijn been gebroken omdat ik haar sokjes wilde knippen, alles bij haar benen vind ze sowieso niet fijn helaas

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:43

tja...kan niet zo zijn dat jij je been breekt omdat je beste voor je pony wil
Als afleiden met lekkers niet voldoende gaat zijn..
Ff heel hard hoor..even praam op? Is niet fijn. Maar soms werk ik toch volgens principe zachte heelmeesters..stinkende wonden...en als iets echt moet, en je moet nu even scheren om extra hulp te bieden bij genezing zou ik dat wel doen. ( is geen uur he..)
Als het is omdat je het voor het mooie wil doen, is het voor mij al anders...

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 19:47

Ik ga morgen gewoon even rustig kijken hoe het gaat, wie weet doet ze het wel goed en anders inderdaad een praam oid

Ik neem er in ieder geval gewoon even rustig de tijd voor, al duurt het wel een uur, beter dat dan een pony die flipt

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:49

Bralindy schreef:
malih schreef:

Honing is goed voor ontstekingen maar houdt de wond vochtig. Groene leem onttrekt juist vocht eruit en zorgt voor een 2e huidje waardoor het juist makkelijker geneest!

Klopt, maar mijn ervaring is dat een vochtig wond mileu goed werkt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:56

Scheren om een wond doe ik altijd met een scheermesje.
Je wil inderdaad een vochtig wondklimaat voor herstel, ik heb goede ervaring met dermagel. Verder 2x per dag schoonmaken met lauwwarm water met een scheutje betadineoplossing. Ik gebruik daar wattenschijfjes voor.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 21:26

Nu toch al leemzalf gehaald bij epplejeck (en een hoofdstel en halster, fijn die paardenwinkels)

Dankjulliewel voor de reacties!

@tessebes, mag ik vragen waarom jij het met een scheermesje doet? Gewoon omdat je dan iets precieser kan zijn? Kom je dan echt door de haren heen?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:40

Icelandshet schreef:
pompadour schreef:

De blubber is inderdaad het probleem, maar ik heb nu geen mogelijkheid om te zorgen dat het schoon blijft zoals ik al beschreef, scheren is lastig met die wond denk ik? Maar wel het proberen waard?

Ja denk ik het wel. Dezelfde geld krijg ze een ontsteking, dan ben je verder van huis.

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:14

Dit is inderdaad een lastige plek, omdat het snel open gaat door de beweging. Ik
zou het ook scheren omdat het dan makkelijker schoon te maken is. Maar dat ga je al doen ;)

Mocht de wond straks schoon zijn (lees: geen ontsteking) en toch lastig dichtgroeien ondanks de leem, dan kan ik je adviseren om weer honingzalf te smeren, daar overheen een gaasje en dan watten met elastisch zelfklevend verband (tip: bij de Action). Dit moet je dan wel even volhouden, het kan lang duren hoor. Maar onder een verband geneest het dan vaak beter.

Succes!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 00:10

Ik vind dat je met een scheermesje preciezer langs de wondrand en kaler kan scheren. Als je paard niet tondeuze-mak is, zou ik het sowieso met een mesje doen.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 11:48

Nou dat was een makkie, pony stond naar onze spelende katten te kijken en ik snel met de tondeuse erover, niet zo netjes, wel effectief
Laatst bijgewerkt door Icelandshet op 18-03-22 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:01

Aaah... Je hebt het helemaal afgeschoren. Ik doe het plaatselijk en kaler. Zit er niks in? Voelt het warm aan? Geen verhoging? Loopt je paard nog steeds onregelmatig?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:04

Mijn paard heeft zo'n wondje echt onder de koot gehad. Was best diep. En been werd ook dik. Heeft echt een maand kreupel gelopen terwijl wond op gegeven moment wel mooi dicht was. Deze wondjes hebben echt tijd nodig. Aan de lucht laten drogen en schoonhouden. Eventueel honingzalf erop.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 12:16

Ja ik heb ervoor gekozen om helemaal te scheren, zaten nog meer plekjes die me nieteens op waren gevallen, kootholte is ook flink kapot geweest waarschijnlijk

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 12:43

Tessebes schreef:
Aaah... Je hebt het helemaal afgeschoren. Ik doe het plaatselijk en kaler. Zit er niks in? Voelt het warm aan? Geen verhoging? Loopt je paard nog steeds onregelmatig?

Voelt wel iets warm aan en loopt nogsteeds onregelmatig, ze kwam wel in volle galop naar me toe in de wei, dus veel pijn zal het niet doen. Ik ga er meer vanuit dat het heel onaangenaam voelt