Rijden na het enten en ontwormen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rsoet

Rijden na het enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 12:20

Hoi Hoi,

vraagje,

sinds kort heb ik mijn eerste eigen paard!
samen met een stalgenoot die ook sinds kort der eigen paard heeft laten wij aankomende donderdag een dierenarts komen voor het inenten, ontwormen en gebitscontrole. (afspraak is gemaakt door mijn stalgenoot)

nu hebben wij de dag erna, vrijdag, een springwedstrijd gewoon op de manege. (niks spectaculairs we springen mee met de 40 en 50 rubriek.)

nu vroeg ik me af, is het dan wel verstandig als de donderdag avond ervoor onze paarden worden ingeënt en ontwormd? of maakt dat in dit geval niet zoveel uit, omdat we niet echt hoog springen?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:22

Mij is altijd verteld dat je de dag daarna niets al teveel belastend moet doen, omdat het niet goed is als je paard zweet zo na de enting. Als ze tijdens de gebitscontrole ook eea doen dan lijkt een bit in meteen de volgende ook niet prettig. Persoonlijk lijkt mij het springen de dag erna geen goed plan.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 22-02-19 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:23

Hoi,

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar ik weet dat mijn dierenarts toch altijd zei de dag na de enting rustig aan te doen en niet in het zweet te rijden. Ik doe dit zelf tegenwoordig sowieso nog steeds aangezien mijn merrie toch altijd wel reageert op de enting.

En gebitscontrole, als er iets behandeld moet worden kan he zo maar zijn dat je een aantal dagen
geen bit in mag doen.

Als je gewoon zeker wil zijn dat je kunt rijden die vrijdag, zou ik de afspraak verzetten naar een moment dat je de tijd kunt nemen om even niet te rijden na de afspraak.

Succes!

rsoet

Re: Rijden na het enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 12:29

dan lijkt het me inderdaad verstandiger om de afspraak te verzetten!
voor het paard misschien wel helemaal niet prettig en dat wil ik niet!

ik ga met mijn stalgenoot overleggen om de afspraak te verzetten!

dankjewel! :)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:42

Mijn paard is deze maand geent en mijn DA adviseerde twee dagen rustig aan te doen. Dat heb ik gedaan en zelfs dat vond mijn paard teveel, ze was er echt een beetje down van.

Dit zal per paard verschillen. Maar ik zou toch zeker die ene dag rust aan houden.

marga1

Re: Rijden na het enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:15

Of gewoon die wedstrijd maar te laten schieten.

rsoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 15:23

marga1 schreef:
Of gewoon die wedstrijd maar te laten schieten.

zou kunnen.
wij hebben ervoor gekozen dierenarts te verzetten!
dit is een wedstrijd die wij voor de lol doen maar wel al weer maanden naartoe kijken! :)