Ondersteuning tijdens afvallen en voor spieropbouw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maitestar23

Ondersteuning tijdens afvallen en voor spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 14:07

Oke, inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel mogelijkheden en supplementen en alles lijkt ontzettend nuttig, maar ik weet dat schijn kan bedriegen en dat de praktijk vaak anders uitwijst. Dus ik denk ik gooi het hier eens in de groep.

Het gaat om Menda, Haflinger van 9 jaar, iets aan de te volle kant maar daar wordt aangewerkt.
Zij loopt overdag op de weide tot een uur of 16.00 (straks weer langer) en eenmaal binnen krijgt ze voorgedroogd hooi.
Ze krijgt verder geen brok o.i.d alleen Pavo Vital en een handje Pavo Nature's Best (voorheen Agrobs NaturMineral met hun Muesli maar dit wou ze niet meer eten, dus de Pavo was in 1e instantie om te proberen).

Over het eten krijgt ze magnesium, wat gedroogd zeewier en beetje lijnzaadolie.
We zijn inmiddels begonnen met haar met dressuur en longeren oppakken en ik vraag me af of ze hier dan wel genoeg aan heeft.
Door het afvallen komt natuurlijk wel wat afvalstoffen vrij dus we zijn ieder geval begonnen met Puur Detox om haar daar in te ondersteunen.

Nu was ik verder nog op zoek naar iets om haar wat meer te ondersteunen in spieropbouw en conditie.
Mp mijn zoektocht kwam ik echt van alles tegen: appelazijn, Vitamine E (met of zonder Selenium), elektrolyten, wheypoeder, Luzerne, Esparcette, Kurkuma en noem maar op. En ik weet even niet meer wat wijsheid is :+
Appelazijn lijkt mij echt wel nuttig dus dat wil ik sowieso af en toe gaan geven.
Maar dan? Wat werkt in de praktijk goed en is veilig om aan een Haflinger te geven?
Of hebben jullie qua voer nog een ander idee?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:41

Hoe is ze qua vacht / gezondheid? Op wat voor wei staat ze (rijk gras? arm gras?)
Haflingers zijn vrij sober. Ik zou eigenlijk je hele stelling gaan gooien op de juiste training. Volgens mij zit je qua voeding wel redelijk compleet. Mocht de training niks helpen, kun je altijd nog gaan kijken naar supplementen, denk ik. Succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Ondersteuning tijdens afvallen en voor spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:31

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:37

Ik denk dat je het vooral sober moet houden.
Voor spieropbouw moet je gericht kijken naar eiwitten. Nadeel is dat je snel teveel voert en ze weer dik worden. Lijnzaadbrok vind ik zelf heel fijn. Hoef je weinig van te voeren en zet daardoor niet echt aan. Maar ondersteunt wel de spieropbouw. Olie zou ook een optie kunnen zijn. Net als luzerne, als ze daar niet gevoelig voor is.
Ik voer ook nog Agrbos Fetura bij als ik merk dat hij wat in gaat vallen (meer werk tov hoeveelheid voer).

Ik moet wel zeggen, de mijne staat nauwelijks op gras. In de zomer soms een paar uur per dag, verder op hooi (hit actief). Zou hij op gras staan, zou ik alleen vitamines en magnesium bijvoeren. En dan even kijken wat er gebeurt.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:54

Als ik jou was zou ik stoppen met het krachtvoer plus lucerne bij te voeren in plaats daarvan over te gaan op een liksteen plus hooi en hem meer aan het werk te zetten zodat hij gaat afvallen. Onze pony krijgt af en toe magnesiumcitraat bijgevoerd in de zomer als hij te dik wordt plus hij moet 5x per week aan het werk van de dierenarts zodat hij niet dikker wordt bij zijn buik. Sober voeren lijkt mij de beste optie om jouw paard te laten afvallen. In de zomer staat hij met een graasmasker op zodat hij zichzelf niet kan klem vreten op het land :+

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:01

Ik ben in december met mijn haflinger ruin van stal verhuisd wat qua voer echt het verschil heeft gemaakt.
De van mij krijgt geen krachtvoer, wel de hele dag heel arm hooi via een slowfeeder. Daarnaast krijgt hij 1 keer per dag pavo vital vitaminebrok.
Ik merk dat hij nu veel rustiger eet en zijn net ook vaak niet leeg heeft als ik op stal kom.
Daarnaast ben ik veel meer gaan werken met hem dan ik deed, ik probeer 4 aan 5 keer in de week te rijden.
Verder staat hij op het moment alleen in de paddock en niet op de wei, daar gaan ze straks wel weer op.

Voor dit soort paarden is het aller beste gewoon heel erg simpel houden qua voeding en lekker veel aan het werk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:02

maria1990: Pavo Vital is een vitaminebrokje, geen krachtvoer. Dus dat is prima.
Nature's best is niet de beste muesli, maar een handje om te mengen kan niet zoveel kwaad.
Luzerne krijgt ze niet, dus hoeft ze dan ook niet mee te stoppen.

Ook al is een paard te dik, ze hebben nog steeds eiwitten nodig om spieren op te bouwen. Wel zo, dat ze er niet dikker van worden.
Ik had ook jouw mening, maar toch mooi een magere haflinger toen ik meer met hem ging werken (ik reed behoorlijk wat kilometers buiten in de zomer) en hem sober bleef voeren. En krijg het er dan maar eens aan. Nogmaals, de mijne staat heel beperkt op gras. Op gras was het zeker anders geweest. En bij veel haflingers is gras + vitaminebrok + magnesium voldoende. Mochten spieren gaan interen, zou ik kijken naar bijvoorbeeld een lijnzaadbrokje of luzerne als ze daar niet gevoelig op is. Meer is echt niet nodig voorlopig.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 16:04

maria1990 schreef:
Als ik jou was zou ik stoppen met het krachtvoer plus lucerne bij te voeren in plaats daarvan over te gaan op een liksteen plus hooi en hem meer aan het werk te zetten zodat hij gaat afvallen. Onze pony krijgt af en toe magnesiumcitraat bijgevoerd in de zomer als hij te dik wordt plus hij moet 5x per week aan het werk van de dierenarts zodat hij niet dikker wordt bij zijn buik. Sober voeren lijkt mij de beste optie om jouw paard te laten afvallen. In de zomer staat hij met een graasmasker op zodat hij zichzelf niet kan klem vreten op het land :+

Krachtvoer krijgt ze helemaal niet. Alleen Pavo Vital en dat is een vitaminebrok, het handje Pavo Nature Best (muesli) stelt amper wat voor, dat is om het lekkerder te maken en voor de magnesium, zal nog geen 10 gram zijn per dag.

Ze is ook meer aan het werk inmiddels, maar ik wil kijken of er dingen zijn waar ik haar mee kan ondersteunen. Vind het namelijk niet eerlijk als ik wel meer van haar vraag maar zij het lichamelijk (spier en/of conditie) simpelweg niet kan bolwerken door bijv. tekorten.
Het gaat hier dus niet alleen om afvallen, want dat gaat gewoon gestaag lekker door :j

Aanvulling: Het gras stelt op dit moment helaas weinig voor, de velden hebben flink te lijden gehad onder de droogte en vervolgens alle nattigheid van afgelopen tijd. Dus ze staat nu zeker niet volop op het gras.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:43

Om eiwitten (aminozuren) in de juiste verhoudingen bij te voeren zonder onnodige calorieën toe te voegen en zonder grote hoeveelheden te moeten geven, geef ik alweer ruim een jaar wheypoeder aan mijn IJslanders. Bevalt goed, maar voor alles is iets te zeggen natuurlijk...

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 05:33

Ik zou je rantsoen zou houden en het aanvullen met luzerne voor de eiwitten :j

Je voert al mooi sober.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:13

In principe wil je sober voeren: liefst droog, grof hooi.
Dan vul je dat aan met een vitaminekorrel: in jouw geval pavo vital. Dat handje nature's best zal het verschil niet maken, kun je zo houden.
Dan wil je spieren opbouwen. Daar heb je oa aminozuren zoals lysine en eiwitten voor nodig. Eiwitten zitten bijvoorbeeld in luzerne, maar ook in wheypoeder. Het simpelste - als je paard er geen jeuk van krijgt - is de pavo nature's best weg laten (die heeft geen echte functie) en vervangen door een luzerneproduct. Een alternatief kan zijn lijnzaadbrok of bijv Mijten / Hippalgo Body builder zijn of subli atleet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:00

Waarom denk je dat ze ondersteuning nodig heeft bij de arbeid die ze doet?
Ze is te stevig. Dus ze heeft nu nog een reserve die je aan wil spreken. Anders gaat ze niet afvallen.

Eigenlijk zou ruwvoer en Vital gewoon genoeg moeten zijn. Al het andere zou bij een normaal, gezond paard niet nodig moeten zijn.

Tenzij ze echt super zwaar in het werk staat nu ineens?

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 14:19

pol013 schreef:
Waarom denk je dat ze ondersteuning nodig heeft bij de arbeid die ze doet?
Ze is te stevig. Dus ze heeft nu nog een reserve die je aan wil spreken. Anders gaat ze niet afvallen.

Eigenlijk zou ruwvoer en Vital gewoon genoeg moeten zijn. Al het andere zou bij een normaal, gezond paard niet nodig moeten zijn.

Tenzij ze echt super zwaar in het werk staat nu ineens?

Ik weet niet zeker of die ondersteuning nodig is, vandaar ook mijn vraag hier.
Ik zou het zelf namelijk niet eerlijk vinden om ineens meer van haar te vragen terwijl ze misschien qua voeding niet genoeg krijgt om het conditioneel aan te kunnen.
Maar voorlopig laat ik het eerst ook allemaal zo en dan maar even kijken hoe ze het doet, eventueel op de wat zwaardere dagen een klein handje Vital extra.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:37

Ik weet niet hoe het bij paarden werkt, maar bij mensen is het erg lastig om en af te vallen en om spieren op te bouwen. Omdat je voor spieren op te bouwen meer moet eten dan wat je verbruikt op een dag (je spieren hebben voedingsstoffen nodig om te groeien, naast de juiste arbeid natuurlijk). Bij afvallen zet je je paard op een energietekort als het ware (zodat hij meer verbruikt dan dan hij aan eten binnen krijgt).
Dus ik zou kiezen wat je eerst wil doen. Je kan eerst laten afvallen en als ie slank genoeg is, weer meer eten geven en goed trainen om meer spieren te krijgen. Je kan ook nu eerst spieren gaan kweken door flink te trainen. En bij mensen is het zo als je meer spieren hebt, dat je ook meer energie verbruikt, dus makkelijker kan afvallen. Maar geen idee of paarden ook zo werken.
Tip om iig niet teveel tegelijk te willen doen bij je paard. Richt je op 1 ding, en als dat klaar is, het volgende. Je gaat al snel teveel dingen tegelijk geven.