Subluxatie kroongewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carl123

Subluxatie kroongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 11:23

Mijn merrie heeft door jammerlijke misstap in de weide subluxatie van het kroongewricht rechtsachter.
Zijn er ervaringen met een arthrodese van dit gewricht aub en prognoses? Slaagkansen?
Merrie is heel gezond, 10 jaar, maar kost 5500euro volgens de kliniek.
Ik vraag mij af of er mensen zijn die dergelijke ingrepen hebben laten uitvoeren.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... YjG4yPDb1w

ikkebenhier

Re: Subluxatie kroongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:38

Een paard op mijn werk heeft de operatie gehad. Het paard had door een blessure een steeds terugkomende ontsteking op het kroongewricht. Volgens de kliniek was een arthrodese de oplossing (ook al vanalles geprobeerd van infiltraties tot stamcellen, niets hielp echt).
Het duurt wel tot een jaar voordat het gewricht aan elkaar gegroeid is had de kliniek gezegd. Om een lang verhaal kort te maken: paard heeft 1.5 jaar revalidatie gehad (eerst maanden boxrust met gips tot onder de knie, heel erg drukplekken van de gips,...), verschillende bij-behandelingen, heeft een verschrikkelijk lelijk litteken op de voorkant van zijn kroonbeen, waar een hele bult op staat. de hoefgroei is ook afwijkend geworden door het litteken in de kroonrand. Paard staat op speciaal beslag. Heeft nadien 3 keer tildren infuus in de voet gekregen.
Na 1.5jaar is er nog steeds een kleine lijn zichtbaar (gewricht dus niet volledig aan elkaar gegroeid). Het paard is uiteindelijk nog ontzenuwd thv de kogel. Op zachte ondergrond is het paard vrij correct, maar op harde ondergrond is hij gewoon niet correct.
Ik wil het totale prijskaartje niet weten, maar eigenlijk is alles voor niks geweest. Ze proberen hem nog wat in de sport te krijgen, maar zoals het er naar uitziet is het einde carriere. Foor meer info kan je PB sturen. Ik wil niet te veel details geven aangezien het niet mijn paard is en het een vrij bekend paard is.

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 08:49

Heel erg bedankt voor uw info.
Ik denk dat ik weet wie het paard is.
Dan heeft de persoon die het me afraadde toch gelijk, maar ik wou meerdere meningen weten.
Is dus echt een rot situatie waarin mijn paardje beland is, en ik moet dus aanvaarden dat zij er nooit helemaal meer bovenop komt.
In mijn jeugdjaren heb ik Arabiertje met dat probleem gehad.
Toen we met de trailer bij de veearts kwamen zat beentje door de huid en zij is geeuthanaseerd.
Ik ben intriest, de blessure van mijn merrie die ik nu heb lijkt niet erg, maar blijkt enorm ernstig te zijn. Is in 1-stomme seconde gebeurd en besef dat ze nooit meer volledig zal genezen.
Daarom wil ik nu in deze uiterst moeilijk situatie (paard moet nota bene nog heel eind getransporteerd worden), proberen het beste ervan te maken.
Binnen twee weken gaat het steunverband eraf, gips eraan voor transport.
Ik zou haar tendocur en traumakuur geven van VSM.
De veearts raadde ook collageen aan, klopt dat?
Het kroonbeentje is niet volledig uit de,kom gegaan, is een subluxatie, waarbij hoogst waarschijnlijk ligament verrokken of gescheurd is. Veearts vermoed geen peestrauma, maar daarvoor moeten we terug naar België voor meer onderzoek.