De pony heb ik nu 4 jaar. Zij heeft eigenlijk sinds ze bij mij is iedere zomer last van jeuk gehad ondanks dat ze onder een deken staat (begint pas rond juni te schuren en dan in 1 week tijd alle manen eraf). Bij de vorige eigenaar had ze nergens last van. Pony is erg moeilijk op gewicht te houden en lijkt al dik te worden van lucht. De eerste 2 jaar was ze echt te dik en was ik erg bang dat ze ondanks haar dieet hoefbevangen zou worden. Dit gebeurde echter niet. Vorig jaar had ik haar gewicht eindelijk onder controle en juist toen werd ze licht hoefbevangen. Ze is toen meteen van het gras gehaald en haar voer aangepast. Ze krijgt sindsdien geen voordroog meer maar droog grofstengelig hooi. Een week nadat ze van het gras gehaald is, stopte ze met schuren. Hierdoor vermoed ik dat ze geen eczeem heeft maar dat het aan te rijk voer heeft gelegen.
Afgelopen winter verdwenen de jeukklachten dus weer doordat het paddockseizoen weer was begonnen. Ik hoopte dat ik door verschillende aanpassingen (o.a. compleet overgestapt op droog onverpakt hooi ipv voordroog) die problemen had opgelost maar helaas begint de pony nu alweer te schuren. En nu weet ik het dus even niet meer. De pony is nog wat dikker als ik zou willen maar staat op dieet.
Op het moment krijgt ze het volgende te eten:
- Droog, grofstengelig hooi (ongeveer 7 a 7,5 kg per dag, dit willen we nog iets afbouwen) over 6 voerporties verdeeld. Buiten krijgt ze het in een slowfeeder.
- Ze krijgt 2 maal daags een beetje Fibra Premium voor de vitamines en mineralen.
- In het najaar krijgt ze een tijdje een vitamine E + selenium supplement.
De pony staat op het moment alleen op de paddock. Ik wil de uren op het gras deze zomer aan banden leggen om nieuwe jeukklachten te voorkomen/verminderen.
In de winter van 2017/2018 hebben wij slecht hooi gekregen van onze leverancier (blikjes, rotzooi en planten die je niet in het hooi wilt hebben). Naar een paar maanden gedoe en hooi uitzoeken de partij hooi terug kunnen doen en vervangend gekregen. Dit was weer niet goed en hebben we besloten ergens anders hooi te halen. Echter was er niet meer veel verkrijgbaar en konden we alleen maar rijk hooi, leek een beetje op kuil, krijgen. In de winter zorgde dit nog niet voor problemen, we moesten alleen extra op het gewicht letten maar afgelopen zomer begon ze dus jeuk te krijgen. Ik heb zelf het vermoeden dat ze te veel afvalstoffen heeft waar ze niet vanaf komt, mede of door het (te) rijke hooi (voordroog) van die winter. Ze staat sinds afgelopen nazomer op droog grofstengelig hooi maar de afvalstoffen lijkt ze niet kwijt te raken. Ze begint nu alweer te schuren, ik vermoed dat dit wordt getriggerd door het mooie weer waardoor ze al begint te verharen. Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar mijn pony had nooit hoefzweren en afgelopen jaar heeft ze er meerdere gehad.
Maar nu de vraag, wat te doen. Op internet zijn zoveel dingen te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik verwacht eigenlijk dat de pony geen eczeem heeft maar dat de klachten van binnenuit door het voer komen (gezien de dekens niet geholpen hebben). De pony moet nog wat afvallen, maar is niet echt veel te dik. Ik heb wel meerdere dierenartsen geraadpleegd maar zo gauw die zien dat er wat manen geschuurd zijn roepen ze al zomereczeem en ik heb niet het idee dat dat het probleem is. Ik ga nog een haaranalyse laten doen omdat ik daar in het verleden goede ervaringen mee heb gehad. Maar ik wil eigenlijk graag al actie ondernemen en niet wachten op die uitslag. Ik weet namelijk niet precies hoe lang dat gaat duren. Dus wie heeft enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al wat over oud bruin bier gelezen, dat wil ik ook nog gaan proberen aangezien dit geen kwaad lijkt te kunnen.