hooi versus voordroog, toch niet zo simpel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

duncie

hooi versus voordroog, toch niet zo simpel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 08:31

Goedemorgen allemaal,

Over het algemeen hoor je toch, dat hooi beter is voor het paard dan voordroog. Maar hoe zit het in dit geval?

Hooi en voordroog komen van eigen land.
Het hooi is redelijk kort afgemaaid, nog vol in blad en dus vol eiwitten en voedingsstoffen. Niet uitgegroeid.
Het voordroog is volledig uitgegroeid en heeft zeker 3 dagen op het land gelegen. In dit uitgegroeide gras zitten minder eiwitten, toch?
Daarnaast is het voordroog veel grover van structuur dan het fijne hooi.

Wat is wijsheid voor onbeperkt voeren via een slowfeeder?
Het betreft een koudbloed die net in het werk staat.

Bedankt voor het meedenken!

MarjanB

Re: hooi versus voordroog, toch niet zo simpel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:53

Ik zou het gewoon even laten testen :) weet je wat je echt geeft.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:24

Ik denk dat het ook nog belangrijk is hoe droog het voordroog is.

Mijn ene paard werd ziek van alles in plastic maar mijn andere kon het droge (verpakt hooi) wel redelijk hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:30

Voordroog is altijd gefermenteerd en daar reageren een heel aantal paarden op met een gevoelige spijsvertering. Over het algemeen is voordroog eiwitrijker dan gewoon hooi.

Ik zou dus zeker hooi voeren aan een koudbloed en geen voordroog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:32

Het zijn niet de eiwitten maar de suikers waar koudbloeden niet tegen kunnen.

Mijn paarden staan heel snel met dikke benen als ze voordroog eten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:38

Hier een kudde vol koudbloeden die al jaren zonder problemen,goed en droog voordroog eten.
Hier gemaaid gras die al in het zaad stond,een 5 dagen op het land gelegen in de zomer,dus gewoon droog was en daarna in plastic.
Altijd heel tevreden over geweest,perfect spul voor mijn paarden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:40

Ik zou bij pavo een quickscan laten maken van beide batches. Dan weet je gewoon echt wat je voert. Wij hebben al allerlei verrassende uitslagen gehad, waaronder zeer energiearm hooi met zeer hoog suikergehalte (en zeer weinig eiwit).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:03

8nnemiek schreef:

In voordroog zit juist minder suikers dan in hooi.
Door het fermentatieproces verminderd het suikergehalte met ca 50%.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:07

Laten testen kan helpen, en je paard kennen kan helpen.

In mijn geval voer ik vanwege een extreem maagzweer gevoelig paard nooit meer ingepakt hooi of voordroog of kuil.
Alleen gewoon volledig droog hooi.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:26

Brainless schreef:
8nnemiek schreef:

In voordroog zit juist minder suikers dan in hooi.
Door het fermentatieproces verminderd het suikergehalte met ca 50%.

Theoretisch gezien wel ja. Maar in zijn algemeenheid kun je er gewoon echt helemaal niets van zeggen. Zelfs niet als de partij van hetzelfde weiland komt.

Testen dus.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 10:52

Bedankt voor de informatie tot nu toe!
Testen lijkt me niet heel zinvol, omdat het van verschillende stukken land komt, van verschillende sneden. Ieder pak kan dan weer anders zijn.
Al kan ik begrijpen, dat het anders een logische stap zou zijn.

Wat voor invloed heeft de fermentatie op de voedingswaarde? Na wat googelen kom ik op lagere voedingswaarde uit in voordroog dan in hooi (gemiddeld gezien)

Als dat zo is, waarom hameren we dan allemaal op hooi? Is dat gewoonte? Grover van structuur gaat in dit geval niet op. Het voordroog is juist grover.

Zoals het mij nu klinkt is het hooi bij het maaien rijker geweest aan eiwitten en voedingstoffen, maar verliest het meer door de manier van bewaren.
Het voordroog is armer geweest bij het maaien, maar verliest minder voedingsstoffen bij het bewaren.
Veranderen de voedingsstoffen nog door de fermentatie? Het is een soort voorverteerd eigenlijk?

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:57

Voordroog welk 3 dagen na het maaien reeds werd gewikkeld is normaal niet erg geschikt voor paarden, zelfs niet wanneer het gras al gerijpt is. Wij passen de regel toe dat er pas wordt geperst en gewikkeld van zodra dat het gras een dag later echt hooi zou zijn. Afhankelijk van het weer dus na een vijftal dagen. Of aan onze paarden hooi of voordroog wordt gevoederd maakt op het oog weinig verschil met als voordeel dat het in folie gewikkelde gras stofvrij is. En beiden worden even graag gegeten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:59

1 van de redenen waarom van een bepaald land voordroog gemaakt wordt in plaats van hooi is omdat het nog te vroeg in het seizoen is om er goed (voldoende droog) hooi van te maken. Oftewel, de 1e snede. Deze is gemiddeld gesproken veel rijker dan de volgende snedes. Hooi is over het algemeen goedkoper om te produceren (investering van alleen touw in plaats van plastic wikkel) en voor meer te verkopen, maar moet wel binnen opgeslagen worden (dus hogere opslagkosten) en bij vochtig weer moet het vaker geschud worden (dus hogere brandstofkosten en arbeidsloon), hierdoor is het voor fouragebedrijf gunstiger om in de zomer er hooi van te maken, wanneer er weinig geschud hoeft te worden en de schuren vrij leeg zijn. En in het voorjaar en najaar voordroog.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:00

Er zijn paarden die moeite hebben met voordroog door het fermentatieproces.
Daarom wordt er door veel mensen gezworen bij hooi,maar je hebt natuurlijk voordroog en voordroog.
Net alsof je hooi en hooi hebt.

Persoonlijk heb ik het altijd enorm overroepen gevonden.
Ik kan me bv moeilijk voorstellen dat er veel paarden moeite zouden hebben met ons voordroog.
Helemaal droog graszaadhooi die in pakken gewikkeld is.
Amper bemest.

Hooi wordt vaak speciaal voor paarden gemaakt en zal vaak ook minder rijk zijn daardoor dan voordroog die vaak gewoon verkocht wordt voor koeien en paarden van dezelfde snedes en velden.

Volgens mij ligt daar het grotere verschil in kwaliteit en niet zozeer in al dan niet in plastic gewikkeld.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 11:03

En wat maakt dan, dat het met 3 dagen nog niet geschikt is voor paarden? :)
En waar ligt de moeite met de fermentatie? Is dat het voer zelf of de verwerking van de voedingsstoffen?

Het is beide gemaakt van de laatste snedes van het jaar.

Bedankt voor alle informatie tot nu! Erg interessant

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:09

Dat is net de clu....
Mensen die een paard hebben die moeite hebben/hadden met voordroog,steken het op de fermentatie.
Maar wie gaat zeggen dat het 100% zeker dat is?

Zoals reeds gezegd is voordroog vaak vooral vlug en snel maaisel in pakken draaien,en dus vooral geschikt voor koeien.

Maar zouden die paarden die moeite hebben met voordroog ook moeite hebben met als en droog hooi die pas na 5 dagen in pakken gedraaid wordt?
De meeste mensen hebben gekocht hooi of voordroog,dus die weten niet waar het vandaan komt,wat er bemest werd,hoelang het droogde,hoeveel keer per dag het gekeerd werd,....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:16

Fermentatie is inderdaad een soort voor-vertering. In theorie zou dat betekenen dat een deel van de suikers in het gras worden omgezet in oa koolzuur en alcohol en de grove structuur van de celwanden wordt daarbij deels afgebroken waardoor het makkelijker verteerbaar wordt en de voedingsstoffen makkelijker worden opgenomen.
Dat kan betekenen dat juist door dat proces de restsuikers en andere voedingsstoffen waar sommige paarden gevoelig voor zijn beter worden opgenomen en dat we daardoor in de praktijk vaak zien dat paarden er slecht op reageren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:13

Drie dagen laten liggen zegt ook niks... soms staat er een dik pak en is het met drie dagen nog niet geschikt voor hooi. Enige om er achter te komen is testen, desnoods met je paarden. Voer het even en kijk en trek je conclusies. Bij ons op stal krijgen ze het door elkaar en nooit gedoe mee, zijn verschillende soorten paarden, van koudbloed tot sportpaard

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:40

Ik voer half om half van voordroog en gewoon hooi in de slowfeeders. En dat bevalt me reuze goed.
Het voordroog was op het land eigenlijk al hooi maar omdat de balenpers pas tegen middernacht kon komen en er dus al weer wat vocht in het hooi trok zijn deze balen in folie gewikkeld. Ondanks dat het al hooi was krijg je dan toch nog dat fermentatie proces in die baal.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:44

duncie schreef:
En wat maakt dan, dat het met 3 dagen nog niet geschikt is voor paarden? :)
En waar ligt de moeite met de fermentatie? Is dat het voer zelf of de verwerking van de voedingsstoffen?

Het is beide gemaakt van de laatste snedes van het jaar.

Bedankt voor alle informatie tot nu! Erg interessant

3 dagen is redelijk kort om veel vocht er uit te laten trekken. We spreken pas van voordroog als het 65 tot 80% droge stof bevat. Hooi bevat tenminste 80% droge stof.
3 dagen is het meestal nog een stuk natter, maar het kan wel. Als je een zomer hebt als afgelopen jaar bv.

Overigens is dat droge stof gehalte eigenlijk ook de enige echte duidelijke verschil, en het feit dat het in plastic of niet zit. Want verder is de overloop tegenwoordig echt wel heel groot.

Het probleem met fermentatie (in plastic) is dat het voer er zuurder van wordt. Paarden hebben daar veel moeite mee. Daardoor verhoog je bv de kans op maagklachten en darmklachten. Daarnaast heeft een paard een hoge gehalte droge stof nodig. Voor de aanmaak van speeksel en voor bv z'n darmen.
Als voordroog te nat in pak gaat dan wordt het vaak kuil. Dat heeft een veel lagere droge stof gehalte en een veel hogere zuurgraad. Hooi dat te nat blijft gaat vaak schimmelen of wee ruiken. Dat is ook een vorm van fermentatie, maar door de invloed van zuurstof gaat het maar door en door. (Pakken voordroog of kuil die lang open zijn beginnen om die reden ook te schimmelen.)

Over of voordroog nou goed of niet goed is voor je paard zijn de meningen nog niet helemaal eens. Van kuil weten we het zeker, dat is gewoon slecht. Te zuur, vaak te kort gehakt en te slap. Maar als je nou voordroog hebt, midden tot lang gemaait en lang gedroogd. Tja, dan is er vaak niks tegen... Tenminste, als je paard geen maagproblemen heeft. Heeft je paard veel last van stof, dan is voordroog vaak wel beter.
Hooi of voordroog maken is echt een kunst. Als een beetje boer/loonwerker er goed in is, dan kan je paard het hebben. Is ie er slecht in dan is het wat anders.

Persoonlijke mening. Ik heb mijn paarden op dit moment op frans weide hooi staan. Langstengelig, stoffig en er zit geen moer in. Ze kunnen de hele dag er van eten. Maar bij de eerste beste gelegenheid gooi ik ze over op voordroog. Het is praktischer, er is minder verspilling bij ze en ze kunnen het prima aan. Ik weeg het af en de rest knabbelen ze lekker bij aan stro en wilgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:47

Wij voeren ook door elkaar.
De samenstelling van je weiland (alleen Engels raai of meer soorten), je bemestingsregime en de lengte van het gras als je het maait zijn mede bepalend voor de kwaliteit van je ruwvoer. Eerste snee van rijk bemest land, kort gemaaid Engels raai is absoluut ongeschikt voor paarden. Maar als je matig bemest, een goed grasmengsel hebt en je maait laat (na de bloei), is een 1e snee prima geschikt voor paarden. Ook als het maar 3 dagen ligt. Je moet dus gewoon goed weten wat je oogst. Wij zetten ook tekens op onze balen, zodat we weten waar het vandaan komt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:51

Kendra schreef:
Wij voeren ook door elkaar.
De samenstelling van je weiland (alleen Engels raai of meer soorten), je bemestingsregime en de lengte van het gras als je het maait zijn mede bepalend voor de kwaliteit van je ruwvoer. Eerste snee van rijk bemest land, kort gemaaid Engels raai is absoluut ongeschikt voor paarden. Maar als je matig bemest, een goed grasmengsel hebt en je maait laat (na de bloei), is een 1e snee prima geschikt voor paarden. Ook als het maar 3 dagen ligt. Je moet dus gewoon goed weten wat je oogst. Wij zetten ook tekens op onze balen, zodat we weten waar het vandaan komt.

Wij zetten een datum op de balen. Wat veel mensen niet weten is dat je voordroog niet onbeperkt kan bewaren. Dus wij hanteren elke keer maximaal een jaar als voertijd. Liefst korter.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:00

Zelfs het aantal keren keren per dag kan veeel verschil maken in droogte.
Bv maaisel die 1/daags in vergelijking met 3/daags gekeerd wordt,beiden na 3 dagen,geeft een wereld van verschil.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:01

Veulen84 schreef:
Wij zetten een datum op de balen. Wat veel mensen niet weten is dat je voordroog niet onbeperkt kan bewaren. Dus wij hanteren elke keer maximaal een jaar als voertijd. Liefst korter.

Niet onbeperkt, maar wel lang.

Ik heb nu een baal van (eind) 2016 en dat is nog super mooi, schimmelvrij en droog.
Mij is geleerd dat (goed dichte) balen zeker 3 jaar houdbaar zijn.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:20

tengeltje11 schreef:
Zelfs het aantal keren keren per dag kan veeel verschil maken in droogte.
Bv maaisel die 1/daags in vergelijking met 3/daags gekeerd wordt,beiden na 3 dagen,geeft een wereld van verschil.

Het aantal maal omkeren maakt inderdaad veel verschil in het droogmaken maar het gras moet ook bestorven zijn vooraleer het met goed resultaat kan samengeperst worden, en dat proces kan men door herhaaldelijk keren niet versnellen. Wij maken veelal grote balen en de ervaring leert dat in vele gevallen de weidebeheerders het geduld of de kennis niet hebben om het hooi droog genoeg te hebben gemaakt opdat het effectief als hooi in het pak zou gaan. Maar in folie gewikkeld doet dat "hooi" het wel zeer goed als voordroog voor paarden.