Herkent iemand een samenhang tussen deze symptonen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amberi

Herkent iemand een samenhang tussen deze symptonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 22:34

Hoi allemaal,

Mijn oudere Ijslander (20) heeft al een lange tijd last van dat hij net niet helemaal lekker loopt. Het is geen kreupelheid, maar ik voel dat hij niet helemaal optimaal loopt. Ook kan ik het tijdens het longeren ook wel zien dat hij net niet 100% zuiver loopt. Hij lijkt soms wat stijf te zijn in zijn achterhand, neemt dan kleine stapjes met zijn achterbenen.

Daarbij merk ik ook dat hij niet zo makkelijk kan plassen, hij gaat altijd lang 'klaar staan' en het duurt dan vrij lang voordat er iets komt. En soms is het maar een klein plasje. Ook wordt zijn koker snel vies en geeft het hem soms jeuk.

Afgelopen najaar is er bij Engel ook PPID geconstateerd, in lage waarde (59) ik heb toen besloten om hem geen medicatie te geven maar te ondersteunen met Gluco balance.

Is er iemand die deze klachten in verband met elkaar herkent? Dus het stijvere, niet helemaal lekker lopen in combinatie met problemen met plassen?

Ik heb Engel al meerdere keren laten controleren door de dierenarts, ook zijn urine laten onderzoeken. Daar kwam niets uit, maar dat is al wel een tijdje geleden. De fysio en osteopaat hebben wel stijfheid in zijn bekken gebied geconstateerd, maar ik ben benieuwd of iemand het herkent in combinatie met een probleem met organen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

miss_lizje

Re: Herkent iemand een samenhang tussen deze symptonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:40

Rug verder nagekeken? Symptomen komen ook voor bij Spondylose bijvoorbeeld.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:45

Het lopen klinkt alsof hij richting hb gaat wat weer past bij ppid. En met pijnlijke hoeven is zijn olashiudong wellicht ook pijnlijk

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 22:49

De term spondylose kende ik niet, is dat te vergelijken met artrose in de rugwervels? Hoe zou je dat het beste kunnen laten onderzoeken?

Belle_boef de dierenarts is al een paar keer langs geweest, en hij heeft in het voorjaar wel eens tegen bevangenheid aangezeten. Maar heeft daarin nooit echt de typische hoefbevangenheid symptomen. Wat is olashiudong?

De symptomen die ik in de openingspost beschrijf houden al best lang aan, zijn soms erger dan anders. Maar zijn altijd wel aanwezig in lichte mate. Zadelpasser is trouwens ook al meerdere malen geweest, en heb nu een zadel wat goed lijkt te liggen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:12

Citaat:
. Wat is olashiudong

Een fantastische typfout voor plashouding. Ecxuus

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:17

Spondylose is heel " Jip en Janneke taal" kissing spines maar dan niet aan de bovenzijde van de wervels, een vorm van atrose. https://www.holistischdierenarts.nl/art ... -en-paard/ hier geven ze een eenvoudige uitleg.

Is eigenlijk alleen met röntgenfoto's te bevestigen. Al zou een fysio wel stramheid constateren zonder foto's heb je geen zekerheid.

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 09:38

Dankjewel miss_lizje! Duidelijke info. Ik heb hun website eens bekeken, ga ik ook even in gedachte houden voor een consult.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:41

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:47

Ik zou eerst de PPID gaan behandelen. De hoogte van de waarde zegt helaas niet zoveel over hoe erg de ziekte "van binnen" bezig is. Er zijn paarden met torenhoge waardes die nauwelijks last hebben, en paarden op lage waardes (zelfs tegen het randje van "gezond" aan) die wel erg veel last hebben.

Achterhandstijfheid, zwakte of coördinatie is typisch PPID. Ze kunnen van de PPID ook veel aandrang krijgen om te urineren. Dit kan natuurlijk ook blaasgruis/stenen of ontsteking zijn, dus dat zou ik wel nog even verder uitzoeken. (Tenzij hij dit al had toen je hem meerdere keren hebt laten controleren natuurlijk. Maar dat werd ik niet helemaal wijs uit je verhaal).

Gezien het ras zou ik laag beginnen op Prascend (0,25mg) en even één of twee weken aanhouden. Gaat dit goed zou ik tijdelijk ophogen naar 0,5mg en minimaal een week of acht aanhouden en kijken hoe hij daarop opknapt.

Mijn ervaring is wel dat dit soort "rare" en soms "vage" klachten vaak heel goed verdwijnen zodra de PPID behandeld wordt. (Dit was ook bij mijn paard die van die rare dingetjes kreeg waar de DA eigenlijk geen oorzaak voor kon vinden en geen raad mee wist)

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:59

Heb je zijn koker al eens goed schoongemaakt en gecontroleerd op de eventuele aanwezigheid van bonen?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:04

Een shetlander bij ons op stal had precies dezelfde klachten. Die zat tegen hoefbevangen aan. Hij deed ook steeds veel kleine plasjes en heel stijf met de achterbeentjes.
Hij ging niet meer op het land, kreeg schraal hooi, bloedverdunners en glucobalance en knapte hier duidelijk van op. Dit paardje had insulineresistentie.

Over de Cushing:
Als je te lang wacht met de PPID behandelen, dan treed er steeds meer schade op. Als je er vroeg bij bent, kun je de schade juist beperken!
Ik kwam er helaas erg laat achter bij mijn pony. Ik heb haar binnen een half jaar moeten laten gaan, ze krijg uiteindelijk zelfs HB door alleen hooi te eten.
PPID blijft niet stabiel, het wordt steeds erger, dus wacht niet te lang!

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 22:00

Bedankt voor jullie ervaringen!

Focussed, Goed om te horen dat bij jou paard de vagere klachten zijn verholpen met het behandelen van de ppid. Want dit is inderdaad ook waar ik tegen aan loop, het zijn allemaal kleine vage dingetjes. Het is niet dat hij niet lekker in z’n vel zit, maar het gaat ook niet 100% goed met hem. Alleen de blaasstenen zouden die niet bij het urine onderzoek naar voor moeten komen?

Evelinero, z’n koker controleer ik meestal 1 keer in de twee weken en dan is deze vaak ook best vies. Zit dan vaak korrels/bonen in. Dit maak ik dan schoon met babydoekjes.

Mona81, in insulinetesistentie heb ik me nog nooit echt verdiept. Ga ik even opzoeken.

Ik ga in ieder geval de dierenarts bellen morgen voor advies om te beginnen met de medicatie voor de ppid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:04

Bonen zitten naast het gaatje waar hij uit plast,en kunnen redelijk groot worden.Links en rechts naast het gaatje

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:12

Mijn eerste ingeving is ook de PPID behandelen.
Ik heb 2 pony's met 60/65 waar 47 mocht en ik weet zeker dat ze zonder hun pilletje beide dood geweest waren (krijgen inmiddels al ruim 5 jaar medicatie).
Mijn 3e pony had alleen een vette vacht (maar wel hoge waarde, 85 waar 11 mocht), maar is er inmiddels niet meer.

PPID en IR kunnen erg op elkaar lijken. Een pony die bewezen PPID heeft zou ik eerst daar voor behandelden. 1 ding tegelijk, anders zie je niet wat er wel helpt en wat niet.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:49

heel duidelijk cushing symptomen. Ik zou beginnen met medicatie geven en kijken of er verbetering te zien is.

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 12:57

De dierenarts is geweest, ze had me geadviseerd om naast de cushingtest (ter controle) ook de gewone bloedtest te doen die de waarden van de lever, nieren en ontstekingen meet. Inmiddels zijn de resultaten terug van het onderzoek, en die zijn allemaal goed. Super blij mee! Zelfs de cushingwaardes waren zo laag, dat hij niet eens in het risico gebied zat.

Nu blijf ik wel z'n supplement geven, en de dierenarts had als tip gegeven om een fysio of osteopaat naar z'n bekken gebied te laten kijken om dat soepeler te maken. Dus wanneer mijn bankrekening weer een beetje is aangevuld, gaan we dat proberen! :)

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:13

Weet je zeker dat je zadel niet te lang is? Als dat viorbij de 18de wervel komt dan drukt dat ook op de nieren