Advies droes en abcessen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duke_en_Nin

Advies droes en abcessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 17:02

Hoihoi allemaal,

dit is nu de eerste keer dat ik iets op bokt plaats en helaas niet positief :(.

Ruim 4 weken geleden is er droes bij mij op stal geconstateerd(zuid-holland). Wij waren de tweede stal waar dit uitbrak. Helaas was mijn paard Duke een van de eerste met de symptomen.
Na 2 weken worstelen met koorts, weinig eten, schuim/snot uit zijn nus en koortsremmers leek het beter te gaan. Nu is hij bijna een week koortsvrij en na 1 á 2 dagen vormde zich al een abces onder zijn keel. Gelukkig eet hij wel weer goed en is hij weer de oude lompe reus. Vanochtend hoorde ik het (positieve) nieuws dat het er al wat pus en vocht uit kwam. Echter ging ik hem net checken en constateerde ik dat er in een dag 4 nieuwe abcessen zijn bij gekomen...
Zijn kaak is enorm en heb een groter halster moeten omdoen( lastig wat hij is al een XFULL).
Hij is nogsteeds koorts vrij en oogt gezond. Volgens mijn DA kan ik niks doen, behalve afwachten...

Zijn er mensen die (helaas) ervaringen hebben met droes? En hoe het nu verder verloopt?

Ik weet dat trekzalf helpt maar heeft iemand toevallig meer tips over hoe ik het hem zo gemakkelijk kan maken. Wellicht om het genezingsproces te versnellen.

En misschien weet iemand ook hoe ik opengebroken abcessen het best bacterievrij kan houden?

Hieronder wat foto’s van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Duke_en_Nin op 17-02-19 17:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Marie111

Re: Abcessen en Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:04

Mesitran zalf zou ik zeggen

Koekie73

Re: Advies droes en abcessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:16

Ik las op de website van een dierenarts dat er hotpacks en trekzalf wordt aangeraden om het evt te versnellen.

Verder lees ik mee. Mijn pony is al weken ziek en vrijdag bleek hij (tijdens een scopie en luchzakspoeling) een abces te hebben. Woensdag krijgen we de uitslag wat het exact is. Hij heeft nu wel echt vieze prut uit zijn neus komen, dus ik sta niet raar te kijken als het droes zou zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:19

Afwachten en eventueel haar weg scheren... wij hadden in t najaar droes op stal, t is gewoon poedersuiker en ze moeten er door maar daarna is t snel beter.

Duke_en_Nin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 20:40

Koekie73 schreef:
Ik las op de website van een dierenarts dat er hotpacks en trekzalf wordt aangeraden om het evt te versnellen.

Verder lees ik mee. Mijn pony is al weken ziek en vrijdag bleek hij (tijdens een scopie en luchzakspoeling) een abces te hebben. Woensdag krijgen we de uitslag wat het exact is. Hij heeft nu wel echt vieze prut uit zijn neus komen, dus ik sta niet raar te kijken als het droes zou zijn.

ooh jeetje ook niet fijn! Daar begon het bij die van mij ook mee... Veel snot, prut en wit schuim wat uit zijn neus kwam, hoge koorts >40°C. Ik hoop dat het mee zal vallen

Thanks voor de tip!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:10

Wat ik me eigenlijk afvraag TS? Zijn op jouw stal de paarden met droes afgezonderd van de rest? Hoe werkt zo’n protocol eigenlijk als er bij een paard droes wordt gediagnostiseerd?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:42

Afwachten.. meer kan je niet doen.

Ik zie je trouwens op de fotos over het erf lopen en je paard op de paddock staan. Heb je een hele afgezonderde ruimte?
Ze zijn toch zeker nog 6 weken besmettelijk.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:32

Hoe gaat het net met Duke, TS?

Hier blijkt het helaas ook droes. Pony staat in quarantaine. Lijkt van het weekend wel te zijn doorgebroken. Over een week of 6 weer naar de kliniek voor een nieuwe scopie om te kijken of hij drager is omdat het al vrij lang duurt. Hij lijkt in ieder geval maar 1 abces te hebben gehad; in zijn luchtzak. Dus niet naar buiten uitgebroken maar naar binnen.

Duke_en_Nin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 11:49

Koekie73 schreef:
Wat ik me eigenlijk afvraag TS? Zijn op jouw stal de paarden met droes afgezonderd van de rest? Hoe werkt zo’n protocol eigenlijk als er bij een paard droes wordt gediagnostiseerd?

Hoi, nee ze staan niet afgezonderd, mede omdat nu 9 paarden droes hebben en we een stal van maar 14 paarden hebben. We hebben ook niet de mogelijkheden/middelen daartoe, ondanks dat dat wel de beste optie zou zijn.

Hoe het is verlopen tot ik voor Duke de diagnose droes kreeg:
31 januari: kreeg ik een berichtje van de staleigenaar en een van een vriendinnetje met het nieuws dat Duke erg sloom was en niet allert.

ben die middag naar stal geweest en hij had toen al 39,6 kraden koorts en heb de DA gebeld. Die heeft toen een neusswap afgenomen, zodat het lab ziektes kon uitsluiten en aanduiden.

4 dagen later: kreeg ik bericht van de DA met dat het geen Rhino of Influenza was. Droes was niet 100% aan te duiden, omdat droes pas na 6 dagen zichtbaar is. Maar omdat een ander paard in dezelfde omgeving met dezelfde symptomen droes had, durfde ze met zekerheid te zeggen dat hij het ook had.

Kelly_Taco schreef:
Afwachten.. meer kan je niet doen.

Ik zie je trouwens op de fotos over het erf lopen en je paard op de paddock staan. Heb je een hele afgezonderde ruimte?
Ze zijn toch zeker nog 6 weken besmettelijk.

Hoi, nee ze staan niet afgezonderd, mede omdat nu 9 paarden droes hebben en we een stal van maar 14 paarden hebben. We hebben ook niet de mogelijkheden/middelen daartoe, ondanks dat dat wel de beste optie zou zijn. Ookal zoude we ze in quarantaine willen zetten, hebben we geen middelen(en stalgenoten wilden niet meewerken). Ook zijn ze voor de diagnose droes al een week met elkaar in aanraking geweest. Onze stal is heel klein en zo’n ziekte verspreid zich dan in no time.

Koekie73 schreef:

Hier blijkt het helaas ook droes. Pony staat in quarantaine. Lijkt van het weekend wel te zijn doorgebroken. Over een week of 6 weer naar de kliniek voor een nieuwe scopie om te kijken of hij drager is omdat het al vrij lang duurt. Hij lijkt in ieder geval maar 1 abces te hebben gehad; in zijn luchtzak. Dus niet naar buiten uitgebroken maar naar binnen.

Ooh jeetje wat naar!! Hoelang heeft je pony nu droes?

Het gaat gelukkig al stukken beter met Duke, hij is koortsvrij het abces is doorgebroken en bijna leeg, er lijkt nu een korst op te komen. Hij voelt zich al weer kip gezond en wil het liefst al weer aan de slag.

Het nare is natuurlijk ook dat je zo weinig kan doen tegen droes...
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-02-19 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:02

TS, het is niet slim om dan de paddock te gebruiken. Ik snap dat afzonderen niet lukt, dat is dan bij zo'n kleine stal maar zo. Maar de neusuitvloeiing blijft lang leven buiten het lichaam. Maw, als jouw paard proest, of snot verliest, blijft dit nog maanden besmettelijk. Als er een gezond paard over 4 maanden in de paddock staat en even een likje neemt, blijft de cirkel in stand.

Het beste is om 1 pad aan te wijzen waar de droes paarden mogen wandelen en poetsen, en dit later goed schoon te spuiten.

Maak je over die abcessen geen zorgen, als die eenmaal uitbreken komt het goed.

Een oude boerenwijsheid: met trekzalf duurt het 2 weken, zonder trekzalf 14 dagen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:20

Misschien overbodig nu nog, maar kan ook nog helpen of voor anderen op je stal.

Bij ons op stal is vorig jaar droes geweest, ook veel paarden die dat hadden (met name paar ijslanders die er echt veel last van hadden en 2 aan overleden zijn). Mijn paard heeft het ook gehad, maar heel mild. Hij heeft alleen 2 wkn last gehad van snot uit zijn neus en koorts, gelukkig geen abcessen. Hij heeft daarna wel nog lang gelopen met sloomheid en duurde lang voordat hij echt weer zn eigen zelf was. Homeopatisch Da zei ook dat er nog lang vocht in de hoofdholtes kunnen blijven zitten van de droes en dat dat zwaar aanvoelt., mn bij draven. Als de paarden eenmaal droes door hebben gemaakt en goed zijn hersteld en ook weer goede weerstand hebben, kunnen ze het niet snel weer krijgen.
Andere paarden hadden wel abcessen, sommige zijn gewoon goed doorgebroken en daarna beter. Andere kreeg geen lucht meer door de abcessen en is de DA te laat gekomen, dus is soort van gestikt. Echt heel sneu. Ander paard was al wat zwakker en ouder en heeft de droes niet overleeft.

Maar beetje voorzichtigheid geboden met abcessen dus, want als ze niet meer gaan eten of geen lucht lijken te krijgen, moet er wel echt wat gedaan worden om ze open te snijden. (sorry als ik mensen nu heel bang maak, maar dit kan er helaas ook gebeuren).

Ook nog een puntje, op zon kleine stal waar je de paarden niet goed kan isoleren (hadden wij ook last van) kan het zijn dat je paard er bijna doorheen is en beter is, maar doordat de paarden dicht bij elkaar staan, kan je paard weer ziek worden door ander paard. Weerstand blijft nog wel tijdje laag, dus niet te snel denken dat ze er vanaf zijn. En echt nog lang goed, proberen paarden gescheiden te houden en stal gesloten.

Ik hoop dat je paard snel opknapt TS en dat die er weer helemaal bovenop komt en dat het niet te lang duurt op stal. Want het is echt niet leuk en een oliebol tijd.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:36

Nindjiou schreef:
Koekie73 schreef:

Ooh jeetje wat naar!! Hoelang heeft je pony nu droes?

Het gaat gelukkig al stukken beter met Duke, hij is koortsvrij het abces is doorgebroken en bijna leeg, er lijkt nu een korst op te komen. Hij voelt zich al weer kip gezond en wil het liefst al weer aan de slag.

Het nare is natuurlijk ook dat je zo weinig kan doen tegen droes...

Wat fijn dat het zoveel beter gaat. Geen andere abcessen bijgekomen meer?

Eerlijk gezegd weten we niet precies sinds wanneer hij het heeft. Pony is nl al ruim 10 weken ziek. 2 Weken geleden kreeg hij ineens hoge koorts (tot die tijd steeds af en aan flinke verhoging) en ben ik uiteindelijk naar de kliniek gegaan voor scopie en spoeling. Dus we houden nu aan dat hij 2 weken droes heeft. Over 5 weken terug naar de kliniek om te kijken of alles weg is en of hij geen drager is. Hopelijk dan genezen verklaard want we willen graag met hem verhuizen.

Verder is hij sinds dinsdag weet het mannetje; geen koorts meer en zijn kleuterstreken laat hij weer zien :D
Ik zie nog wel troep uit zijn neus komen. Vraag me af hoe lang dat duurt maar het is fijn te weten dat het eruit komt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:47

Ik neem aan dat jullie wel omkleden en alles desinfecteren om te voorkomen dat het van het terrein afkomt?

Verder trekzalf gebruiken om het abces te openen en erna goed schoonhouden en evt met een spuitje spoelen, handschoentjes aan en vergeet wederom niet om erna meteen om te kleden. Meestal voelen ze zich zodra het abces open is al een stuk beter

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:02

Als het abces open is kun je het met betadineoplossing schoon maken. Zorg dat het open blijft, zodat het goed van binnenuit kan genezen. Als het te vroeg dicht gaat loop je het risico dat het nog niet goed genezen is en het opnieuw open moet.
Wel een goor klusje, het kan wel even duren voordat het genezen is.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:24

Onze D pony heeft in de zomer van 2017 droes gehad en had een abces zo groot als een grapefruit. Bij ons was de hele stal ''besmet'' en staan ze in de zomer dag en nacht buiten, dus de pony hoefde niet afgezonderd gelukkig, en kon gewoon naar buiten toen de koorts wat gezakt was.

Door het broeien viel het haar uit op de plek van het abces en daar heb ik trekzalf opgedaan (dat roze plekje op de foto). Wat begon met een klein gaatje waar het pus uitkwam, is uiteindelijk een opening zo groot als een 2 euromunt geworden. Ik heb de wond steeds met een gaasje met warm water en betadine wat schoongemaakt. Het heelde best snel en vulde mooi op van binnenuit. Je zag dat het pus naar buiten werd geduwd als het ware. Nu zie je er niets meer van alleen je voelt het litteken nog.

Onze pony is echt een vreetzak en is ondanks de dikke keel blijven eten en drinken gelukkig. Van de 20 paarden hebben er 2 maar een abces gehad de rest alleen koorts en snot.Afbeelding
Afbeelding

Duke_en_Nin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 00:28

Utixo schreef:
TS, het is niet slim om dan de paddock te gebruiken. Ik snap dat afzonderen niet lukt, dat is dan bij zo'n kleine stal maar zo. Maar de neusuitvloeiing blijft lang leven buiten het lichaam. Maw, als jouw paard proest, of snot verliest, blijft dit nog maanden besmettelijk. Als er een gezond paard over 4 maanden in de paddock staat en even een likje neemt, blijft de cirkel in stand.

Het beste is om 1 pad aan te wijzen waar de droes paarden mogen wandelen en poetsen, en dit later goed schoon te spuiten.

Maak je over die abcessen geen zorgen, als die eenmaal uitbreken komt het goed.

Een oude boerenwijsheid: met trekzalf duurt het 2 weken, zonder trekzalf 14 dagen.

Jaa dat weet ik, maar wat ik al zei. Er is maar 1 pad. Er is 1 staleigenaar die alles voor de paarden doet waardoor besmetting moeilijk tegen te gaan is. Als 1 paard proest, dan bereikt dat de andere kant van de stal al, omdat we heel kleinschalig zijn. Naar verwachting zijn er nu ook meerdere paarden ziek.

Zijn abces is nu gelukkig al flink leeg, hij voelt zich kiplekker en is een bom van energie dus daar ben ik al eeg blij mee. Nu afwachten tot het geneest en hij aan kan sterken.

orion456 schreef:

Bij ons op stal is vorig jaar droes geweest, ook veel paarden die dat hadden (met name paar ijslanders die er echt veel last van hadden en 2 aan overleden zijn). Mijn paard heeft het ook gehad, maar heel mild. Hij heeft alleen 2 wkn last gehad van snot uit zijn neus en koorts, gelukkig geen abcessen. Hij heeft daarna wel nog lang gelopen met sloomheid en duurde lang voordat hij echt weer zn eigen zelf was. Homeopatisch Da zei ook dat er nog lang vocht in de hoofdholtes kunnen blijven zitten van de droes en dat dat zwaar aanvoelt., mn bij draven. Als de paarden eenmaal droes door hebben gemaakt en goed zijn hersteld en ook weer goede weerstand hebben, kunnen ze het niet snel weer krijgen.
Andere paarden hadden wel abcessen, sommige zijn gewoon goed doorgebroken en daarna beter. Andere kreeg geen lucht meer door de abcessen en is de DA te laat gekomen, dus is soort van gestikt. Echt heel sneu. Ander paard was al wat zwakker en ouder en heeft de droes niet overleeft.

Maar beetje voorzichtigheid geboden met abcessen dus, want als ze niet meer gaan eten of geen lucht lijken te krijgen, moet er wel echt wat gedaan worden om ze open te snijden. (sorry als ik mensen nu heel bang maak, maar dit kan er helaas ook gebeuren).

Ook nog een puntje, op zon kleine stal waar je de paarden niet goed kan isoleren (hadden wij ook last van) kan het zijn dat je paard er bijna doorheen is en beter is, maar doordat de paarden dicht bij elkaar staan, kan je paard weer ziek worden door ander paard. Weerstand blijft nog wel tijdje laag, dus niet te snel denken dat ze er vanaf zijn. En echt nog lang goed, proberen paarden gescheiden te houden en stal gesloten.

Ik hoop dat je paard snel opknapt TS en dat die er weer helemaal bovenop komt en dat het niet te lang duurt op stal. Want het is echt niet leuk en een oliebol tijd.

Dank je wel voor al je informatie!!

Wat erg dat een paar paarden het op jouw stal niet hebben gered! We hebben hier ook een pony van 28, die heeft een abces wat zn luchtwegen dichtdrukt en nu nauwelijks adem kan krijgen. Verschrikkelijk om hem zo te zien |(
Het was vroeger mn vaste pony en heb zoveel met hem meegemaakt. :(

Die van mij voelt zich nu al weer kerngezond. Hij staat te springen om aan het werk te gaan. Zijn abces is bijna leeg en nog aan het genezen. Dus hij zal nog even moeten wachten }>

Een van de eerste parden heeft nu al 5 weken af en aan koorts en eet slecht. Maar geen abcessen, dus waarschijnkijk wordt hij dan steeds aangestoken door de anderen.

Echt zo’n poedersuiker ziekte die droes _-:(

Lynn_Nikita schreef:
Ik neem aan dat jullie wel omkleden en alles desinfecteren om te voorkomen dat het van het terrein afkomt?

Verder trekzalf gebruiken om het abces te openen en erna goed schoonhouden en evt met een spuitje spoelen, handschoentjes aan en vergeet wederom niet om erna meteen om te kleden. Meestal voelen ze zich zodra het abces open is al een stuk beter

Dank je wel!

Jaa iedereen is enorm voorzichtig! We komen niet op andere stallen en laten jassen op stal achter en ontsmetten ALLES.

Lieke schreef:
Als het abces open is kun je het met betadineoplossing schoon maken. Zorg dat het open blijft, zodat het goed van binnenuit kan genezen. Als het te vroeg dicht gaat loop je het risico dat het nog niet goed genezen is en het opnieuw open moet.
Wel een goor klusje, het kan wel even duren voordat het genezen is.

dank je wel over dat dichtgroeien! Het groeit nu namelijk dichtbmaar heb het idee dat er nog wat inzit. Dus ik denk dat ik het korstje(gaat er makkelijk af) en dan weer af moet halen?

nimbletje schreef:
Onze D pony heeft in de zomer van 2017 droes gehad en had een abces zo groot als een grapefruit. Bij ons was de hele stal ''besmet'' en staan ze in de zomer dag en nacht buiten, dus de pony hoefde niet afgezonderd gelukkig, en kon gewoon naar buiten toen de koorts wat gezakt was.

Door het broeien viel het haar uit op de plek van het abces en daar heb ik trekzalf opgedaan (dat roze plekje op de foto). Wat begon met een klein gaatje waar het pus uitkwam, is uiteindelijk een opening zo groot als een 2 euromunt geworden. Ik heb de wond steeds met een gaasje met warm water en betadine wat schoongemaakt. Het heelde best snel en vulde mooi op van binnenuit. Je zag dat het pus naar buiten werd geduwd als het ware. Nu zie je er niets meer van alleen je voelt het litteken nog.

Onze pony is echt een vreetzak en is ondanks de dikke keel blijven eten en drinken gelukkig. Van de 20 paarden hebben er 2 maar een abces gehad de rest alleen koorts en snot.[ [url=m/vQ6dHw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0n5zdR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh het is zo herkenbaar indd wat je zegt!!

Het is nu redelijk leeg, maar er zit nog wat in. Soms denk ik dan: in de natuur lost het zoch zelf op... dus dan de rest maar gewoon vanzelf naar buiten laten komen?...

Het ziet er in iedergeval al veel beter uit en zo voelt hij zich ook :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-02-19 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:40

De dierenarts heeft speciale zalf voor droes.
Alleen je paard mag niet naar buiten, ivm besmetting. Ook jij kent een ander paard besmetten.

De speciale zalf moet je die droes bult smeren.
De bult moet namelijk losbarsten .

Duke_en_Nin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 00:42

pompadour schreef:
De dierenarts heeft speciale zalf voor droes.
Alleen je paard mag niet naar buiten, ivm besmetting. Ook jij kent een ander paard besmetten.

De speciale zalf moet je die droes bult smeren.
De bult moet namelijk losbarsten .

zowel mijn stal zoals de dierenartsen waren het er over eens dat zieke paarden afzonderen op onze stal geen optie was. Zeker omdat voor het moment van het stellen van de diagnose een groot deel mogelijk al drager was.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:43

paarden/pony's die al droes hebben gehad krijgen het niet meer, ondanks dat er eventueel meerdere met droes staan.
Droes is een soort kinderziekte.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 02:09

Groene zeep(van die potjes van driehoek) mengen met laurierzalf, dat er dik opsmeren. Dat maakt de huid dunner en is het in no-time open

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 07:15

pompadour schreef:
paarden/pony's die al droes hebben gehad krijgen het niet meer, ondanks dat er eventueel meerdere met droes staan.

Klopt niet helemaal. Ze kunnen een aantal jaar immuum zijn, maar dat is niet voor het hele leven en ook niet altijd het geval.
Ik ken paarden die het meerdere keren hebben gehad.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:29

Nindjiou schreef:
orion456 schreef:

Dank je wel voor al je informatie!!

Wat erg dat een paar paarden het op jouw stal niet hebben gered! We hebben hier ook een pony van 28, die heeft een abces wat zn luchtwegen dichtdrukt en nu nauwelijks adem kan krijgen. Verschrikkelijk om hem zo te zien |(
Het was vroeger mn vaste pony en heb zoveel met hem meegemaakt. :(

Die van mij voelt zich nu al weer kerngezond. Hij staat te springen om aan het werk te gaan. Zijn abces is bijna leeg en nog aan het genezen. Dus hij zal nog even moeten wachten }>

Een van de eerste parden heeft nu al 5 weken af en aan koorts en eet slecht. Maar geen abcessen, dus waarschijnkijk wordt hij dan steeds aangestoken door de anderen.

Echt zo’n poedersuiker ziekte die droes _-:(

Die al zo lang koorts heeft zonder abcessen heeft waarschijnlijk verslagen droes.. zsm de dierenarts er bij halen en laten nakijken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:30

Cayenne schreef:
pompadour schreef:

Klopt niet helemaal. Ze kunnen een aantal jaar immuum zijn, maar dat is niet voor het hele leven en ook niet altijd het geval.

Daarbij zijn er ook meerdere stammen actief

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:18

Cayenne schreef:

Aanvulling hierop: er zijn paarden die drager worden van Droes en het dus heel makkelijk kunnen verspreiden. Veel opfokken waar er een ouder dier bij loopt, gebruiken daar een drager voor "dan hebben ze het maar gehad".
Spoelen van de luchtzak kan zulke dieren van hun dragerschap af helpen

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:55

Even 2 keer per dag trekzalf erop en afspoelen met warm water. Daardoor rijpt het abces sneller. Hoe eerder alles gesprongen is hoe sneller ze zich beter voelen. Wanneer het abces open is even regelmatig schoonmaken, ook van binnen. Ik deed dat met een spuit.

Helaas vorig jaar rond deze tijd heel heftig meegemaakt.

Waar in Zuid Holland zit je?