Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
eekhoornerik schreef:@jjphotos, dank voor het delen van jouw ervaring. Zijn er bij jouw paard destijds foto's gemaakt?
@ anjali, ook bedankt voor jouw verhaal. Heeft de DA toen geadviseerd het paard rust te geven?
Haar stap was in het begin ook slecht, maar die is nu goed. Haar draf was voor ik de dribbeltraining begon wel wat verbeterd volgens de DA.
Maar nu lijkt het wel alsof er door de dribbeltraining juist korte spieren zijn getraind (ook wel logisch) en dat ze haar been echt niet meer goed onder de massa krijgt.
De DA is geïnformeerd dmv een filmpje maar heeft door privé-omstandigheden nog niet kunnen reageren/adviseren.
mSabrina schreef:Ik hoop dat ik je met een tip kan helpen. (Alvast sorry voor mijn lange verhaal)
Mijn Connemara pony heeft sinds begin 2018 ook een heupblessure. Helaas heb ik een heel proces moeten doorstaan waarbij het eerst begon met foto's maken van de kogels waar gelukkig niets op te zien was, daarna
een maand op rust.. 2x per dag 20 min stappen daarna af en toe een stukje aan de hand draven. Pony was in die periode helemaal gek geworden, stuiterend van de energie door het de hele dag in de box staan, maar stap zag er daarna heel goed uit.. draf ook. Mocht weer opbouwen.. het 'sterker maken van de spieren' zal er voor zorgen dat hij nog beter zal gaan lopen, werd mij verteld.
Pony ging alleen maar slechter lopen.. totdat hij helemaal met de achterbenen uit elkaar liep van de pijn. (Terwijl we geen gekke dingen deden, we waren rustig stukje per beetje aan het opbouwen.)
Het was op een gegeven moment zo erg geworden, dat ik besloot te stoppen bij de 'reguliere' dierenarts en , na veel goede verhalen gehoord te hebben, over te gaan naar den Hoek, een holistische dierenarts. Ik was heel sceptisch.. in mijn ogen was het allemaal 'hocus spocus'. Maar goh wat heeft het geholpen. (Het is het waard om op hun site te kijken, er zijn ook bokt topics over vgm)
Mijn paard bleek een verrekte/gescheurde spier in de bekkenbodem te hebben en ging daardoor compenseren. Hij wilde door de pijn zijn bekken niet meer kantelen, en niet meer ondertreden en ging in plaats daar van de rugspier achter het zadelvlak aanspannen.
Helaas kan zo'n blessure alleen opgelost worden met rust veel tijd, waarvan vrije beweging op de wei juist nodig was. (Daarna grondwerk voordat ik er weer op ga, van een instructrice die ervaring heeft met pony's met heupproblemen) Het heeft hem zo goed gedaan. Als ik door was blijven 'opbouwen' zoals de reguliere dierenarts mij had aanbevolen.. dan had ik nu mijn pony stuk gereden.
Vaak zie je dan toch bij regulieren dierenartsen dat je bij blessures op rust periodes moet staan, waarbij ( in mijn geval) de pony niet meer op de weide of paddock mag, en alleen maar mag stappen. Daarna lijkt alles weer 'beter' te zijn.. maar vaak is dat puur omdat de blessure voor die periode onbelast is geweest. Zodra je weer mag opbouwen gaat het weer slechter.. en zo blijft het een vicieuze cirkel. Ik heb hier niks aan gehad.
Dus mijn tip is je te laten informeren bij den Hoek, of een keer langs gaan met je paard. Als het niks voor jullie blijkt te zijn, dan hebben jullie tenminste jullie opties verbreed... maar ik denk dat er een wereld voor jullie open zal gaan. Ze kunnen jullie denk ik echt verder helpen
Paardenfann4 schreef:Wat houd je tegen om een onderzoek in een kliniek te laten maken? Je weet nu niets en aan de buitenkant zal niemand je kunnen vertellen wat er mis is.