Tijdens een ritje opeens onregelmatig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Tijdens een ritje opeens onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 08:43

Gister reed ik een klein ritje door het bos. Pony liep heerlijk, mijn moeder was mee en ik had net nog tegen haar gezegd dat hij zo fijn liep. We hadden al meerdere stukken draf en galop meegepakt. Aan het eind is een lang recht stuk waar hij altijd even gas mag geven dus na ongeveer een half uurtje (hij was goed warm) gas erop. Toen we terug gingen naar draf voelde ik een lichte onregelmatigheid. Ik ben eraf gesprongen heb hem uitgestapt. In stap was eerst niks te zien maar zag later dat hij links voor in stap zijn been iets anders neerzette dan rechts. Op stal even met de staleigenaar gekeken en inderdaad links voor in draf een hele kleine onregelmatigheid te zien. Verder niks warm of dik, reageert ook niet op druk. Ik moest hem tijdens het uitstappen nog even goed duidelijk maken dat we gingen stappen want meneer wilde vooral nog verder draven... Hij lijkt er dus weinig last van te hebben.

Ik maak me wel zorgen. Hij is van de week uitgegleden maar heb twee dagen daarna gelongeerd en drie dagen daarna een buitenrit gereden en toen was er niks aan de hand.. Hij is bijna 19 (ijslander x welsh) en loopt eigenlijk nooit onregelmatig ook nog nooit een hoefzweer oid gehad.

Morgenochtend komt de hoefsmid en eventueel daarna de da maar wat denken jullie?

troi

Re: Tijdens een ritje opeens onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 08:47

Ieder paard maakt wel eens een misstap toch? Ik had het eerst een paar dagen aangekeken en rust gegeven. Maar goed, het kan geen kwaad de smid te laten kijken natuurlijk.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 08:48

Dat is zeker waar hoor maar hij zou al naar de smid :)). Ik heb alleen niet gevoeld dat hij zich verstapte oid.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 09:48

Niemand?

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 09:53

MarritdeG schreef:
Niemand?

Het is zondag ochtend... even geduld hebben. :+

Ik zal het gewoon een paar dagen aankijken. Kan zich best verstapt hebben. Gewoon een paar dagen vrij geven en dan weer kijken.

Zolang het niet dik en warm is kan je niet zo veel anders

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:11

Heb bij mijn paard soort gelijk verhaal.
Alleen bij hem was het ene been echt maar heel klein beetje warmer dan de andere.
Meerdere mensen vond het onzin dat ik de veearts liet komen maar mijn onderbuik gevoel wist dat het niet klopte. (en ik ben helemaal niet iemand die mijn paard als glazen beeld beschouwd) Toen bleek het een gat in de oppervlakkige buigpees te zijn.

Ik ben van mening dat als je het niet vertrouwd je beter voor de zekerheid kan bellen al is het maar voor advies.

Zou sws omdat het zondag is en hij geen acute pijn heeft tot morgen wachten voor een afspraak.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 10:16

Brainfail schreef:
Heb bij mijn paard soort gelijk verhaal.
Alleen bij hem was het ene been echt maar heel klein beetje warmer dan de andere.
Meerdere mensen vond het onzin dat ik de veearts liet komen maar mijn onderbuik gevoel wist dat het niet klopte. (en ik ben helemaal niet iemand die mijn paard als glazen beeld beschouwd) Toen bleek het een gat in de oppervlakkige buigpees te zijn.

Ik ben van mening dat als je het niet vertrouwd je beter voor de zekerheid kan bellen al is het maar voor advies.

Zou sws omdat het zondag is en hij geen acute pijn heeft tot morgen wachten voor een afspraak.

He gats! Wel weer goed gekomen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:27

Je paard kan zich simpelweg wat verstapt hebben, of iets verrekt. Ik had hem twee weken rust gegeven en was daarna verder gaan kijken. Maar als je het niet vertrouwd is het natuurlijk altijd raadzaam om de dierenarts mee te laten kijken/ denken.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:33

Ik zou me in eersten instantie inderdaad niet te druk maken. Een misstap is zo gemaakt. Het kan qua klachten inderdaad zijn dat de pees beschadigd is, maar dit hoeft absoluut niet zo te zijn.

Ik zou m persoonlijk gewoon lekker even vrij geven, kijk met wat mij betreft een weekje aan. Wel lekker naar buiten iedere dag, en als het eind volgende week nog steeds niet beter is er een veearts bij halen. Maar hierin zullen andere mensen wellicht een andere aanpak hebben

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 10:56

Dank voor de reacties. De smid zou sowieso al langs komen. Dus ben benieuwd wat zij morgen zegt, waarschijnlijk hetzelfde als jullie. Ik ben gewoon best wel geschrokken. Hebben op stal 2 paarden staan met een peesblessure en het is zo'n ellende al helemaal als paarden wat ouder zijn dus hoop heel erg dat het niet serieuzer is dan een misstap...

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:14

Ik begrijp je volledig. Mijn 19 jarige heeft lichte artrose (al 5 jaar, gaat super) en in het verleden 2x iets aan z’n pees gehad. Als meneer een keer een wat mindere dag heeft heb ik meteen al stress :+

Beterschap voor je paardje in ieder geval, hopenlijk valt het allemaal mee en kan je ee snel weer lekker mee naar t bos

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 12:53

Renee_S schreef:
Ik begrijp je volledig. Mijn 19 jarige heeft lichte artrose (al 5 jaar, gaat super) en in het verleden 2x iets aan z’n pees gehad. Als meneer een keer een wat mindere dag heeft heb ik meteen al stress :+

Beterschap voor je paardje in ieder geval, hopenlijk valt het allemaal mee en kan je ee snel weer lekker mee naar t bos

Dankje!! Ik ben net even wezen kijken en helaas is het been nu vanaf de kogel omhoog tot halverwege het onderbeen wel wat dik. Niet extreem dik maar je voelt alles wat minder goed dan bij het andere been. Het is niet warm. Kreupelheid hetzelfde als gister, hij compenseert in draf op het harde rechtdoor iets door de passen korter te maken. In stap is niks te zien... Denk dat ik morgen toch de da even bel voor overleg het zit me echt niet lekker.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:42

Dan kan het prima een hoefzweer zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 14:09

hoogendroog schreef:
Dan kan het prima een hoefzweer zijn.

Dat ontstaat niet plotseling. Tenzij er sprake is van nageltred. maar ts zal toch wel gekeken hebben of er niets in de hoef zat,toen hij ineens kreupel werd?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 14:40

Bij een hoefzweer lijkt het mij ook niet logisch dat het hoger in het been verdikt en warm is

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 15:53

Ik heb inderdaad direct gekeken of er iets in de hoeven zat en er zat niks. Hij reageert ook niet gevoelig op druk wel op kloppen maar dat kan natuurlijk ook omdat die trillingen door dringen tot hoger in het been waar het dus dik is?

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 15:54

Het is niet warm. Wel dik..