Ervaringen met Equine Astma / Dampigheid? Wat hielp?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SEtequila

Ervaringen met Equine Astma / Dampigheid? Wat hielp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 18:46

Mijn verzorgje gaat van mij worden! Ik heb hem vandaag laten keuren om te kijken hoe het er nu voor staat met zijn gezondheid. Ik wilde hem sowieso overnemen ook als hij een peesblessure of andere aandoening had die te managen is, dus daar is bij mij geen twijfel over.

Bij de keuring kwam naar voren dat hij een verhoogde ademfrequentie had en snel buiten adem was bij de stukjes draven en vervolgens wat tijd nodig had om weer op adem te komen (dit al helemaal na de galop). Het oordeel van de DA was daarom Equine Astma, wat vroeger ook wel dampigheid of COPD heette. Zijn eerste idee was stof, maar eigenlijk zou de oorzaak van alles kunnen zijn. Zijn advies was om te kijken met management of hij nog beter kan worden, zodat hij recreatief gereden kan blijven worden. Het is voor mij geen vereiste dat hij te rijden is, maar ik wil hem wel graag zo gezond en happy als maar kan. :(:)

Dus dan nu de hamvraag! Wat zijn jullie ervaringen met het managen van Equine Astma? Wat hielp bij jullie paardjes? Wat niet?
De opties die ik tot zover heb:

- Conditie opbouwen, zeker gezien hij de conditie van een baksteen heeft omdat hij lang heeft stil gestaan :')
- Hooi in water weken of stomen, als dit nodig is overweeg ik dit zeker, maar dit is een beetje een logistiek drama (tips over het gebruiksvriendelijk weken/stomen zijn ook welkom!)
- Fenegriek en Knoflook bijvoeren om de luchtwegen te openen
- Hij staat 24/7 buiten met een schuilstal zonder bodembedekking

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:37

Hoe staat hij nu "gestald"? Wat krijgt hij nu aan voer? Zowel ruwvoer als eventueel krachtvoer? Is het een paard dat snel groeit, te dik wordt, of niet? Hoe vaak ga je per week naar je paard toe als het van jou is? Is hij te dik of te dun of zie je zijn ribben niet, maar kan je ze wel goed voelen?

Ik zou niet langdurig knoflook bij gaan voeren, dat schijnt tegenwoordig niet goed meer te zijn.
Hooi weken kan, maar dan zou je het in hooinetten moeten doen. Dan dompel je zo'n hooinet goed in een speciekuip met water. Niet te lang weken, dan spoel je de voedingsstoffen eruit. Stomen kan, maar dat is nogal prijzig, ook al vanwege de stroom die je er steeds voor nodig hebt. Als het paard er tegen kan is voordroog ook nog een oplossing, dat is sowieso minder stoffig.
Komt hij met andere paarden te staan? Wat krijgen die aan ruwvoer?

SEtequila

Re: Ervaringen met Equine Astma / Dampigheid? Wat hielp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 18:52

Hij staat dus 24/7 buiten, hij krijgt alleen hooi. Er wordt 3x p/d gevoerd verdeeld over meerdere bakken waar alle paarden bij kunnen, hij staat in een kleine kudde van een paar paarden. Hij zou van mij wat slanker mogen, maar volgens de DA is hij wel een beetje dik maar niet te. Hij is eigenlijk nooit echt afgevallen of aangekomen, hij gaat gewoon altijd heel steady.

Ik zal tussen de 3 en 4 keer per week gaan nu hij van mij is. Om die reden zou balen voorstomen evt nog wel kunnen, maar weken kan alleen vlak voor de voerbeurt gedaan worden heb ik gehoord. Voordroog zal voorlopig nog geen optie zijn, de staleigenaren hebben een vaste leverancier voor hooi waar ze graag bij willen blijven. Het is wel iets wat ik in mn achterhoofd ga houden, mocht ik nog eens verhuizen. Klopt het dat voordroog voor sommige paarden wel helpt en voor sommige het alleen erger gemaakt? Had zoiets gelezen in een ander topic over dampigheid...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:02

Bij mijn astma patientje hielp alleen het verhuizen naar een paddock paradise en geweekt hooi. Dus inderdaad lekker 24/7 buiten en paard laten zijn. Die van mij staat op actief pensioen, dus ze wordt enkel nog af en toe recreatief gereden :)

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 19:07

Ghostattack schreef:
Bij mijn astma patientje hielp alleen het verhuizen naar een paddock paradise en geweekt hooi. Dus inderdaad lekker 24/7 buiten en paard laten zijn. Die van mij staat op actief pensioen, dus ze wordt enkel nog af en toe recreatief gereden :)

Doe jij het weken zelf of heb je daar afspraken over gemaakt met de staleigenaar? Week je het dan alleen voor je eigen paardje of wordt het voor de hele kudde gedaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:09

Misschien klinkt je dit hard in de oren maar waarom koop je problemen, copd bij paarden is onomkeerbaar. Dit betekend dat er veel longblaasjes stuk zijn, het ademen zal wat gemakkelijker gaan wanneer alle voorwaarden perfect zijn maar zo te horen koop jij hem en blijft hij op dezelfde stalling staan. Waar je dan ook nog eens voor betaald, die eigenaren zullen gek met je zijn. Een in feite afgekeurde pony verkopen en dan ook nog eens stalgeld beuren. Zou je er wel aan beginnen??? Want beter word hij nooit.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:11

Wij hadden een pony met COPD. Vooral opletten met stof in hooi en stro, niet opstrooien als het paard in de stal staat, hooi weken in water, etc. Wij hadden de paarden die tijd zelfs allemaal op vlas staan ivm stof. 24/7 buiten is ideaal.

Wat betreft medicatie, wij hebben eerst prednison gekregen in combinatie met pompjes over het voer en nog iets wat ik niet meer herinner. Daarna een ander medicijn en enkel prednison bij slechte dagen, omdat pony hoefbevangen ervan werd. Wat het beste werkte was astma medicijn voor mensen dmv een inhalator met mondkapje. We moesten dan het mondkapje op en neusgat zetten en het andere neusgat dichthouden en een aantal keer puffen. Mocht je dus op het punt komen waar medicatie nodig is, kun je daar naar informeren.

Moet wel gezegd worden dat de pony in kwestie een half jaar werd gegeven door de da en uiteindelijk nog 4 jaar bij ons is geweest. Zij was er echt heel slecht aan toe, en we zijn blij geweest met de uitstekende begeleiding van de da.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:22

bigone schreef:
Misschien klinkt je dit hard in de oren maar waarom koop je problemen, copd bij paarden is onomkeerbaar. Dit betekend dat er veel longblaasjes stuk zijn, het ademen zal wat gemakkelijker gaan wanneer alle voorwaarden perfect zijn maar zo te horen koop jij hem en blijft hij op dezelfde stalling staan. Waar je dan ook nog eens voor betaald, die eigenaren zullen gek met je zijn. Een in feite afgekeurde pony verkopen en dan ook nog eens stalgeld beuren. Zou je er wel aan beginnen??? Want beter word hij nooit.

Heel eerlijk ook mijn gedachte. Ik heb een paard die dampig is. De longblaasjes zijn dus al kapot, cq bij haar is de rek eruit. En er ik niks wat je kan doen om dat beter te maken.
Ik zou dus ook voor ik em kocht nog even heel goed door een DA laten kijken wat en in hoeverre hij COPD is, of dat hij zelfs al dampig is. Want dan kan je dat rijden ook vaak heel snel wel vergeten. Gezien hoe hij nu al gehouden wordt. Er is maar weinig, eigenlijk alleen het hooi, waar je nog wat aan kan doen.

denisesilver schreef:
prednison gekregen in combinatie met pompjes over het voer

Prednisolon moet je echt zien als een laatste redmiddel. Dat is een heel zwaar middel en ook niet best voor het paard. Die pompjes zullen wel ventipulmin geweest zijn. Dat wordt vrijwel altijd als eerste voorgeschreven.

denisesilver schreef:
Wat het beste werkte was astma medicijn voor mensen dmv een inhalator met mondkapje. We moesten dan het mondkapje op en neusgat zetten en het andere neusgat dichthouden en een aantal keer puffen. Mocht je dus op het punt komen waar medicatie nodig is, kun je daar naar informeren.

Als eerste werken die astmamedicijnen alleen nog als het paard niet al dampig is. Een keer dampig gaan ook die niets meer doen, de longblaasjes zijn nl al kapot. En ik spreek uit ervaring. Ik heb bij die van mij ook het inhaleren geprobeerd maar dat haalde niets meer uit. met geen enkel medicijn.
Voor de TS dus zaak om heel duidelijk te krijgen wat er nou precies aan de hand is met het paard voor ze hier in het diepe springt en met weet ik wat begint. Er kunnen nl nog veel te veel redenen zijn waarom dit paard een luchtwegprobleem heeft. Zelfs een allergie als hooikoorts kan nog. Maar TS denk erom longen kapot is kapot en niet te genezen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:25

SEtequila schreef:
Ghostattack schreef:

Doe jij het weken zelf of heb je daar afspraken over gemaakt met de staleigenaar? Week je het dan alleen voor je eigen paardje of wordt het voor de hele kudde gedaan?

Ik sta samen met een paar andere meiden op een privé stukje wat we in eigen beheer hebben, dus wij weken het zelf voor alle paarden inderdaad! :)

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 19:30

bigone schreef:

Ik snap je heel goed hoor, misschien ben ik ook wel helemaal gek :P ik weet dat hij nooit meer 100% zal zijn, maar ik heb nog nooit zo'n klik gehad met een paard dus het is me alles waard om het wel alles te geven. Ik weet dat het met management relatief onder controle te houden is, maar ook dat het ineens erger kan worden en dat het dan afgelopen kan zijn...

Hij gaat uiteindelijk wel verhuizen, maar de komende 2-3 maanden zal hij sowieso nog blijven staan op zijn huidige stal. Als dat echt nodig zou zijn zal ik hem natuurlijk wel eerder verhuizen, maar dan probeer ik liever eerst met de staleigenaren een oplossing te bedenken.

denisesilver schreef:
Wij hadden een pony met COPD. Vooral opletten met stof in hooi en stro, niet opstrooien als het paard in de stal staat, hooi weken in water, etc. Wij hadden de paarden die tijd zelfs allemaal op vlas staan ivm stof. 24/7 buiten is ideaal.

Wat betreft medicatie, wij hebben eerst prednison gekregen in combinatie met pompjes over het voer en nog iets wat ik niet meer herinner. Daarna een ander medicijn en enkel prednison bij slechte dagen, omdat pony hoefbevangen ervan werd. Wat het beste werkte was astma medicijn voor mensen dmv een inhalator met mondkapje. We moesten dan het mondkapje op en neusgat zetten en het andere neusgat dichthouden en een aantal keer puffen. Mocht je dus op het punt komen waar medicatie nodig is, kun je daar naar informeren.

Moet wel gezegd worden dat de pony in kwestie een half jaar werd gegeven door de da en uiteindelijk nog 4 jaar bij ons is geweest. Zij was er echt heel slecht aan toe, en we zijn blij geweest met de uitstekende begeleiding van de da.

Wat mooi dat jullie hem nog zo lang hebben kunnen geven! Merkte jullie dat ze langzaam achteruit ging of was ze heel plots slechter geworden?
Die van mij is nog niet zo slecht gelukkig, hij heeft ook nog geen dubbelslag of dat knijpen op de adem. Dat wil ik het liefst ook voorkomen waar dat kan.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:33

Kijk eens in dit topic..staan veel tips

[MD] [INFO] hoestende paarden

Idd 24/7 buiten evt hooi nat of stomen...supplement ( zelf goede ervaring met balsamic air)
Evt af en toe zouttherapie...en in uiterste nood pas prednison

Als rijden niet je grootste prioriteit is dan kan je nog heel veel plezier hebben met paardje met copd hoor!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:55

Achteraf heeft ze altijd 's winters gehoest, maar onze vroegere da zei altijd: "Doe maar scheren." En idd dan stopte ze met hoesten. We zijn wezen scannen toen ze pompend begon adem te halen en snot uit dr neus kreeg. Toen zagen we dat het foute boel was. De da bood zelfs aan haar direct in te laten slapen. Blij toe dat we dat toen niet hebben gedaan.

De medicatie heeft haar heel erg geholpen, maar op het einde begon ze steeds verder af te takelen. Ze kon toen erg slecht tegen de warmte. Toen ze weer slechter ging ademen en echt slijm weer naarboven kwam, was het genoeg geweest.

Het gaat ineens heel rap, belangrijk is dan om eerlijk te zijn naar het paard toe.