Darmproblemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Darmproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:12

Hoewel een topic hieronder zo’n beetje bijna hetzelfde verhaal aanstipt, wijkt mijn verhaal toch wat af:

Mijn jonge paard heeft eigenlijk altijd stilgestaan met het mesten. Dat vind ik prima. Afgelopen winter heeft hij kuilvoer gehad waar hij niet goed tegen kon. Met als gevolg dunne mest en veel mestwater.
Dit is inmiddels allemaal redelijk onder controle. Echter vertoont hij af en toe nog 1 symptoom die hij afgelopen winter ook vertoonde; hij gaat soms wel 10 keer stilstaan voordat hij eindelijk eens gaat mesten. Dit doet hij zowel bij het rijden als bij het longeren.

Ik heb de osteopaat al eens voor zijn darmproblemen laten komen (niet geholpen), bloed is gecheckt, de dierenarts is er twee keer bij geweest, mest is onderzocht, tandarts en zadelmaker zijn geweest. De mest wisselt nog wel eens van structuur. Met rijden altijd hard, met longeren soms hard, soms dun.

Hij heeft echt last en stopt echt met lopen. Na even stilstaan, loopt hij weer verder.

Op dit moment krijgt hij wat onderhoudsbrok, lijnzaadbrok, zemelen en pulp, en voordroog. Hij staat in een stro stal. Hij heeft altijd op voordroog gestaan en voor de winter geen probleem met mesten gehad.
Wie kan me helpen?

Elisa2

Re: Darmproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:08

Was het kuilvoer van de winter anders dan wat hij nu krijgt?

Ik zou overstappen op Gastro + van havens, eventueel aangevuld met bietenpulp en olie en verder niets. Knappen veel paarden met spijsverteringsklachten van op.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:14

idd iets met gastro of Colon en lijnzaadolie. Eet ie het stro op?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:17

Gebit is in orde? Wanneer was de laatste ontworming tegen lintworm? Niet in het bloed te zien en ook niet bij mestonderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:27

geerke schreef:
Gebit is in orde? Wanneer was de laatste ontworming tegen lintworm? Niet in het bloed te zien en ook niet bij mestonderzoek.

Gebit is in orde! Laatste keer ontwormen tegen lintworm was in december.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:28

quintusgl schreef:
idd iets met gastro of Colon en lijnzaadolie. Eet ie het stro op?

Ja, hij eet wel eens wat stro. Hij krijgt al lijnzaadbrokjes. Ik zal me eens verdiepen in gastro of colon. Dank voor de tips!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:33

Hand Opti Form er dag heeft hier wonderen gedaan voor de mest.
https://www.mijten.be/nl-nl/opti-form-vp%20015%2015

Heeft hier het probleem niet opgelost qua mesten maar goed, de reden daarvoor is vermoedelijk niet gelijk aan die van jou.

Hopelijk vind je de oplossing!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:34

Foto van de rug nemen? Bij het andere dier bleek ks de oorzaak maar dan alleen met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:11

bigone schreef:
Foto van de rug nemen? Bij het andere dier bleek ks de oorzaak maar dan alleen met rijden.

Die van mij mest beter met rijden dan met longeren. Denk niet dat het ks is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:11

MarliesV schreef:
Hand Opti Form er dag heeft hier wonderen gedaan voor de mest.
https://www.mijten.be/nl-nl/opti-form-vp%20015%2015

Heeft hier het probleem niet opgelost qua mesten maar goed, de reden daarvoor is vermoedelijk niet gelijk aan die van jou.

Hopelijk vind je de oplossing!

Bedankt!!