jaarling heeft jeuk jeuk jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

neile

jaarling heeft jeuk jeuk jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 16:33

Dag allemaal,

Ik heb een jaarling op de weide die sinds een tweetal weken zit te krabben, te jeuken, te wroeten... Het is niet mijn eigen paardje maar het paard van mijn vriendin dat bij mij gestald staat. Ik heb dat al met haar aangekaart en de dierenarts heeft er tijdens de inentingen naar gekeken. Verdict: ontworming.
Ze heeft dan een ontworming, afgelopen weekend, gekregen: panacur.

Dat lijkt m.i. niet te helpen: ik zie alleen nog meer geschuurde plekken, warrige vacht van het schuren. Ze schuurt op haar borst, op haar nek, op haar heup, op haar poep, op haar keel,...

Ze krijgen hier kwalitatief ruwvoer en ik geef haar het voer dat de eigenaresse mij geeft: een mix van bietenpulp, jonge paarden voer, en luzerne. Af en toe doe ik daar zelf wat lijnzaadolie bij of wat zandweg.

Het is zeker nog niet dramatisch hoor, maar ik ben niet zo eigen aan het hele ontwormgebeuren en daarom vraag ik graag jullie mening. Ben ik verkeerd om te denken dat als de ontworming aan zou slaan, het jeuken na een dag of twee na de ontworming zou moeten verminderen? Ik snap dat de gejeukte plekjes nog even blijven najeuken, maar ik heb het idee dat het gewoon meer is geworden dan voor de ontworming dus dat de ontworming geen effect heeft gehad? Ik heb de haren al eens goed uitgeplozen om te kijken of ik geen beestjes zag lopen... Nada noppes. Mijn eigen paard dat erbij staat schuurt overigens niet.

Iemand een idee wat ik de eigenaresse kan aanraden? Of wat ik zelf in het stalmanagement zou kunnen veranderen voor dit paardje? Ik behandel de wondjes met honingzalf. Is het eventueel een mogelijkheid dat een andere ontworming nodig is of eventueel een tweede keer ontwormen? Mijn buikgevoel is dat het inderdaad gelinkt is aan wormen, ook gezien zij een maand geleden gestart is met haar ontlasting tegen de muur te smeren en te schuren tijdens het ontlasten. Maar kan uiteraard ook wat anders zijn...

Iemand tips?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:37

Jeuk is erger dan pijn, dus mijn advies is om gelijk de VA te bellen voor een behandeling met Sebacil (of wat ze tegenwoordig ook gebruiken). Het lijkt er namelijk op dat het beestje last heeft van parasieten. Helaas zijn die niet altijd met het blote oog te zien, dus zal de VA waarschijnlijk een afschraapseltje nemen alvorens een gerichte oplossing te geven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:38

Ik zou de eigenaresse aanraden om nu al, nu het dier jong is, het goed te onderzoeken. Niet alleen ontwormen, wondjes behandelen etc. Wie weet is het meer, een allergie, een auto-immuun ziekte. Daar helpen geen smeerseltjes of wormenkuren tegen. Succes.

Jorex

Re: jaarling heeft jeuk jeuk jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:49

Zodra mijn pony's beginnen met schuren weet ik al meteen hoe laat het is al zie ik zelf die krengen (luizen) ook niet lopen. Dan was ik ze met de sebacil die ik nog staan heb van voorgaande keren dat ze luis hadden en is het meteen weg. En dan heb ik nog geen luis zien lopen zeg maar, ja de dag na de behandeling kan de dode luizen zo tussen hun vacht wegplukken. Ze hebben altijd een weerstandsdipje in december/januari, ik kan er de klok op gelijk zetten dat ze dan luis+ een kuchje hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:18

Zou het niet om zo kunnen zijn dat het beest het gewoon warm heeft en dat het gaat broeien?
Anders eigenaar informeren en die verdere beslissing laten nemen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:25

Checken op leverbot!!!

Een jaarling dartmoor is bij ons een paar jaar geleden overleden aan een leverbotbesmetting.

Ze had al een poos enorme jeuk. Dierenartsbezoeken en wasbeurten hielpen allemaal niet.
Uiteindelijk koliekverschijnselen, wat geen koliek bleek.
Een paar weken later, er was inmiddels bekend van leverbotbesmetting, was ze er niet meer.... |(
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 08-02-19 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:28

Is er al gekeken geweest naar schimmel? Kan ook jeuk geven.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:34

Leverbot is echt levensgevaarlijk voor veulens.

Toendertijd (mijn veulen stond er pas een maand) heb ik direct mijn paarden laten checken en in een maand tijd was de lever al heel heel erg slecht.
Ze had nog geen klachten, maar haar lever was al zeer beschadigd. Direct behandeld met Fasinex. Leverbot dan ook direct aangepakt, maar gezien haar lever erg beschadigd was, kreeg ze toch nog behoorlijke klachten (vette huid, jeuk) en het herstel van haar lever heeft haar zoveel energie gekost, dat ze zeer klein is gebleven. Extreem korte rug en pootjes. Ouders waren beide 1,45 (stamboom NF)
En zij is nog een 1,35.. Terwijl ze erg hoog op haar benen stond als jong veulen.. Inmiddels is ze 8 en volledig hersteld. Maar wel een ernstige groei achterstand opgelopen..

Overigens, als ik naar 3 dierenartsen had geluisterd, had ze er niet meer geweest. Paarden konden elkaar namelijk niet besmetten, dus ze kon niet besmet zijn.
Gezien ik met een veulen van 8 maanden en een hoogbejaarde zat, wilde ik toch zekerheid.

Wat ben ik blij dat ik naar mijn gevoel geluisterd heb.
Ik zal ook never te nimmer meer klakkeloos aannemen wat dierenartsen zeggen. Ze zitten er te vaak naast is mijn ervaring inmiddels..

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:14

Het kan zoveel oorzaken hebben. Wormen, zoals hierboven aangegeven leverbot, maar die jonkies zijn ook onwijs bevattelijk voor luis en dat soort ellende. Die van mij had toen hij net in de kudde stond waar hij nu staat als jaarling binnen een week luis te pakken. Na behandeling nooit meer last gehad van luis en hij is nu 5,5. Hij begon vorig jaar met schuren van staart en kont, en uiteindelijk blijkt hij wat allergisch te zijn voor luzerne. Nu hij van de luzerne af is, totaal geen last meer. Ik zou goed monitoren, en als het niet snel minder wordt, dierenarts er weer bij halen. Laten checken op luizen en ander kruipend gespuis, wormen, leverbot etc. etc. Als daar allemaal niets uit komt, haal hem dan een tijdje van de luzerne af. Sommige paarden reageren daar niet lekker op.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:36

Kijken of je geen luis ziet. Hier een aantal die beginnen uitharen en die schuren ook altijd wat

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:57

Panucur moet je 5 dagen achter elkaar geven. Is dat gebeurd?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:29

Fennadev schreef:
Zodra mijn pony's beginnen met schuren weet ik al meteen hoe laat het is al zie ik zelf die krengen (luizen) ook niet lopen. Dan was ik ze met de sebacil die ik nog staan heb van voorgaande keren dat ze luis hadden en is het meteen weg. En dan heb ik nog geen luis zien lopen zeg maar, ja de dag na de behandeling kan de dode luizen zo tussen hun vacht wegplukken. Ze hebben altijd een weerstandsdipje in december/januari, ik kan er de klok op gelijk zetten dat ze dan luis+ een kuchje hebben.

Dan denk ik eigenlijk dat je de luis nooit volledig weg hebt.
En luis komt niet zomaar terug,ze moeten eerst in contact komen met luizen,er moet een luis op een paard kunnen kruipen alvoor ze besmet zijn,dus ik zou mijn behandelingswijze aanpassen.
In de zomer zie je amper luizen,ook al zijn ze er,waardoor ze amper jeuk hebben.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 20:07

Bedankt voor alle antwoorden! Hier kan ik wat mee. Merci!

Overigens heb ik me vergist van merknaam in de ontworming. Het was niet Panacur maar een gelige spuit. Eigenaresse heeft ze gegeven en heb ze zelf niet in handen gehad. Ik ga er wel dicht op zitten want wil geen leed en ook niet dat mijn eigen paard luis krijgt moest dat het geval zijn voor dit paardje. Bedankt allemaal!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:13

Desi_2409 schreef:
Panucur moet je 5 dagen achter elkaar geven. Is dat gebeurd?

Alleen bij bloedworm moet panacur 5 dagen achter elkaar. En dan is het alsnog niet de eerste keus behandeling (alleen bij resistentieklachten voor ivermectine/moxidectine).

Bij aarsmaden of spoelworm is 1 dag panacur voldoende en wel de eerste-keus behandeling. Voor spoelworm is pyrantel ook een mogelijkheid. Voor deze twee wormsoorten zijn moxidectine en ivermectine géén verstandige keuze vanwege brede resistentie.

Bij veulenworm of bloedworm is de eerste keuze moxidectine (niet meer dan 1.2x lichaamsgewicht doseren en vanwege overdoseringsgevaren doseer ik niet bij geschatte (i.p.v. gewogen) dieren onder de 250kg) of ivermectine. Bij voorkeur gecombineerd met praziquantel, wat tegen lintworm werkt (equimax of equest pramox) 1 a 2x per jaar.