Bestaat dit? Anti schraap/stamp schoenen/sokken paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Bestaat dit? Anti schraap/stamp schoenen/sokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 07:06

Hoi bokkers,

Mijn dressuurpaard is helaas soms nogal een neuroot. Nou wil ik graag met hem en mijn ijslander naar de vereniging omdat ik daar in de bak wil rijden. Maar als ik dat doe eindigt dat in enorme ergenis. Momenteel laat ik daardoor mijn ijslander vaak thuis, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Wat is nou het probleem... zodra ik met mn ijslander ga rijden wordt dat paard helemaal woest. Want die bak is 20x40 dus als ik het paard aan de bak vastmaak en ik ga rijden met de ijslander, kan de ijslander WEL 20 METER OMG!!!!! weglopen. En dat is natuurlijk reden om de tent af te breken. Paard gaat keihard stampen en heeft al 2 halsters en 4 touwen gebroken omdat ik uiteindelijk zo boos word dat ik met spullen naar hem ga gooien als hij dat doet. Gekmakend is het. Tegenwoordig pleur ik hem maar op de trailer als hij zo doet, waar hij vervolgens alles kort en klein slaat. Deur dicht en opgelost zou je zeggen, maar helaas hoor je dat in de bak. Dus ik rij nog steeds niet relaxed.
Nou hoopte ik dat er iets bestaat wat de herrie kan dempen en de hoeven beschermt tijdens het schrapen en stampen. Heb de ijzers er al afgehaald maar het is niet de bedoeling dat meneer voor eigen hoefsmid gaat spelen.
Weet iemand of er zoiets bestaat? Een soort sokken/schoenen die ik hem aan kan doen, wellicht van rubber ofzo, zodat niemand meer hoort dat hij continu staat te stampen? Lijkt mij een verademing. Ik verdom het om 2 keer apart heen te gaan rijden omdat meneer zich niet kan gedragen dus de andere oplossing is trailer wat verder van de hal parkeren en niks van aantrekken dat hij de trailer en wellicht zichzelf kort en klein slaat.
Als ik hem overigens alleen meeneem is er niks aan de hand, ook als er niemand anders is. Hij is dus wél braaf in zijn eentje. Maar als de ijs mee is, maakt het niet uit hoeveel andere paarden er langs de kant staan, hij wordt werkelijk WOEST als ik de ijs ook maar 2 meter verplaats.
Ik weet dat er meer paarden schrapen en stampen dus ik ben benieuwd of er zoiets bestaat

Anoniem

Re: Bestaat dit? Anti schraap/stamp schoenen/sokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:14

Als je met spullen naar een paard gooit word het mss tijd om je af te vragen of je überhaupt wel paarden moet houden..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:15

Je hebt hoefschoenen met rubberen zool. Niet gemaakt voor dit doel maar het valt te proberen. Al haal je daar de oorzaak niet mee weg. En je blijft een druk paard houden wat vervelend kan zijn voor andere mensen. Zelf zou ik er liever voor kiezen er maar een mee te nemen want zelfs met demping zou ik niet ontspannen kunnen rijden. Er blijft altijd risico dat hij zich los trekt of juist vast komt te zitten.

Laat hij zich afleiden? Anders eens een hooinet meenemen in de trailer als je dat nog niet hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:16

Lastig probleem!
Is er niemand die je mee kan nemen om het paard rustig te houden en te trainen terwijl jij rijdt?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 07:40

capopjekop schreef:
Je hebt hoefschoenen met rubberen zool. Niet gemaakt voor dit doel maar het valt te proberen. Al haal je daar de oorzaak niet mee weg. En je blijft een druk paard houden wat vervelend kan zijn voor andere mensen. Zelf zou ik er liever voor kiezen er maar een mee te nemen want zelfs met demping zou ik niet ontspannen kunnen rijden. Er blijft altijd risico dat hij zich los trekt of juist vast komt te zitten.

Laat hij zich afleiden? Anders eens een hooinet meenemen in de trailer als je dat nog niet hebt.

Ze hebben hier onbeperkt hooi dus dat boeit hem niet. Er hangt wel een net in de trailer maar hij is helemaal geobsedeerd door de ijs.

Wb die demping hoop ik dat hij het minder interessant vindt om te stampen omdat het dan geen herrie meer maakt. De hoefschoenen ken ik idd, zou een optie kunnen zijn, maar ik hoopte dat er iets bestaat wat speciaal tegen het stampen is, waardoor je nul geluid krijgt en nul impact op de ondergrond. Zodat het echt niet meer leuk is voor het paard

8nnemiek schreef:
Lastig probleem!
Is er niemand die je mee kan nemen om het paard rustig te houden en te trainen terwijl jij rijdt?

Nee ik ben altijd alleen, ook met wedstrijden enz altijd al alleen op pad geweest

Anoniem schreef:
Als je met spullen naar een paard gooit word het mss tijd om je af te vragen of je überhaupt wel paarden moet houden..

Kansloze reactie, ik denk dat jij niet helemaal snapt wat er gebeurt. KLENG KLENG KLATS BOEM KLAP KLAP BENG BENG en dat 20 min non stop achter elkaar in een galmende hal op de stenen en je kunt ieder weldenkend mens afvoeren naar het gesticht. Bovendien slaat hij zichzelf stuk want hij gaat steeds harder stampen. En boos toespreken heeft totaal geen effect, buiten het feit dat je jezelf niet eens kunt horen als hij zo tekeer gaat
Dus ja dan gooi ik een borstel of een schoen in zijn richting. Ahhh koetsjiekoetsjie sielughhh. Weet je wat zielig is.. niet ingrijpen en paard zichzelf naar de vernieling laten stampen
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-02-19 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:49

Mijn paard schraapte heel erg als hij op de poetsplaats stond. Kreeg het er ook niet uit. Ik heb op een gegeven moment een rubberen mat neergeld. Gewoon een stuk waar hij met zijn voorbenen op stond. Geluid is dan weg en paard lief vond er niets meer aan en stopte daardoor met schrapen. Moest dus wel elke.keer de mat neerleggen want vergat ik het begon hij weer. Mksschien is dat een optie voor je.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:54

Hebben ze daar niet gewoon een stal waar je hem in kan zetten ipv de trailer?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 07:55

meisje2000 schreef:
Mijn paard schraapte heel erg als hij op de poetsplaats stond. Kreeg het er ook niet uit. Ik heb op een gegeven moment een rubberen mat neergeld. Gewoon een stuk waar hij met zijn voorbenen op stond. Geluid is dan weg en paard lief vond er niets meer aan en stopte daardoor met schrapen. Moest dus wel elke.keer de mat neerleggen want vergat ik het begon hij weer. Mksschien is dat een optie voor je.

Ja heb ik idd ook aan gedacht. Alleen ja wat voor mat. Ik heb van die koeienmatten van 1,10 bij 1,85 maar die zijn niet handzaam. Het is niet bij mij thuis he dus ik moet het zelf meenemen, neerleggen, en naderhand weer kunnen meenemen naar huis zonder al te veel sjouwen. Dus het moet makkelijk te tillen zijn (wellicht oprolbaar?), en makkelijk te vervoeren want met 2 paarden is de trailer vol. En ondanks dat het idealiter licht en oprolbaar moet zijn, moet het wél blijven liggen als paard schraapt en stampt. Waar vind ik zoiets?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:56

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 07:56

Duplo schreef:
Hebben ze daar niet gewoon een stal waar je hem in kan zetten ipv de trailer?

Nee anders had ik dat wel gedaan

Nobel01 schreef:
Is het mogelijk om tussendoor je paard naar zijn eigen stal te brengen dat hij daar rustiger is?

Mijn paard heeft geen stal, enkel een schuilstal in zijn paddock. Maar nee, ik verdom het om 2x heen en weer te rijden omdat meneer zich niet kan gedragen. Kan de hele dag wel druk zijn als ik daaraan ga toegeven. Heb wel wat beters te doen
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-02-19 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:05

Zou een yogamat van bijv. de action kunnen of is dat te dun? Zijn waarschijnlijk goedkoop en kun je oprollen. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:08

Zou een dikke mat in de trailer dan misschien werken? Die kan blijven liggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 08:09

Simoonzel schreef:
Zou een yogamat van bijv. de action kunnen of is dat te dun? Zijn waarschijnlijk goedkoop en kun je oprollen. :j

Ik denk dat alles wat niet voor paarden gemaakt is binnen een paar minuten stuk is eigenlijk
Bovendien is dat veel te smal. 1 stap opzij en hij gaat vrolijk verder met herrieschoppen

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:10

Angst bestraffen is een bizar idee. Zorg liever dat hij zich veiliger voelt. Door er een ander paard (Shet?) bij te zetten.

Je paard doet dit niet om jou te irriteren maar omdat hij gewoon echt bang is. Voor jou lijkt deze angst irrelevant, maar evolutietechnisch is alleen achterblijven voor jouw paard echt een doodsangst.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 07-02-19 08:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:11

Je hebt van die rubberen speeltuintegels, bij de gamma bijvoorbeeld. Klein en niet al te zwaar. Misschien is dat wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:11

Dorine92 schreef:
Anoniem schreef:

Kansloze reactie, ik denk dat jij niet helemaal snapt wat er gebeurt. KLENG KLENG KLATS BOEM KLAP KLAP BENG BENG en dat 20 min non stop achter elkaar in een galmende hal op de stenen en je kunt ieder weldenkend mens afvoeren naar het gesticht. Bovendien slaat hij zichzelf stuk want hij gaat steeds harder stampen. En boos toespreken heeft totaal geen effect, buiten het feit dat je jezelf niet eens kunt horen als hij zo tekeer gaat
Dus ja dan gooi ik een borstel of een schoen in zijn richting. Ahhh koetsjiekoetsjie sielughhh. Weet je wat zielig is.. niet ingrijpen en paard zichzelf naar de vernieling laten stampen

Je laten leiden door frustratie is met paarden altijd kansloos.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 08:16

AnnoNiemand schreef:
Angst bestraffen is een bizar idee. Zorg liever dat hij zich veiliger voelt. Door er een ander paard (Shet?) bij te zetten.

Je paard doet dit niet om jou te irriteren maar omdat hij gewoon echt bang is. Voor jou lijkt deze angst irrelevant, maar evolutietechnisch is alleen achterblijven voor jouw paard echt een doodsangst.

Kom op zeg als ie alleen op pad gaat is er niks aan de hand dus dit is geen doodsangst, hij loopt zo mee. Hij wil gewoon entertaind worden. Als ijsje langs de rand staat kan ik hem wel gewoon rijden dus dat is echt onzin.
En nee ik ga geen shet kopen omdat meneer zich niet kan gedragen. En als je goed hebt gelezen staat er dat het niet uitmaakt hoeveel andere paarden er langs de kant staan. Hij wil gewoon niet dat de ijs 1 stap zet zonder zijn goedkeuring. Ook al staat hij tussen 6 andere paarden hij breekt de tent af.

Pluttersput schreef:
Je hebt van die rubberen speeltuintegels, bij de gamma bijvoorbeeld. Klein en niet al te zwaar. Misschien is dat wat?

Om elke keer de wasplaats daar mee te gaan bestraten en naderhand alles weer weg te halen? Nee het moet een iets simpelere opzet zijn liever
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-02-19 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:20

Pfoe wat een frustratie lees ik uit je berichten. Het is geen fiets die altijd maar doet wat je wilt en die je zo naast de bak parkeert. Je paard doet dit niet om je te pesten (zoiets kunnen ze oprecht niet) maar hij doet het uit angst/ongemak. Dus ipv dingen naar hem toegooien, zou ik eens vanuit hem kijken hoe je het beter zou kunnen maken.

Al is dit volgens mij niet wat je wilt horen. Desondanks, succes.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 08:20

Anoniem schreef:
Dorine92 schreef:

Je laten leiden door frustratie is met paarden altijd kansloos.

Oke dus wat is nou je tip?
Paard zichzelf naar de verdoemenis laten meppen? Of paard maar in de wei laten staan want het is niet natuurlijk om erop te gaan rijden

freetorun schreef:
Pfoe wat een frustratie lees ik uit je berichten. Het is geen fiets die altijd maar doet wat je wilt en die je zo naast de bak parkeert. Je paard doet dit niet om je te pesten (zoiets kunnen ze oprecht niet) maar hij doet het uit angst/ongemak. Dus ipv dingen naar hem toegooien, zou ik eens vanuit hem kijken hoe je het beter zou kunnen maken.

Ook hier lees ik geen tip
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-02-19 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:25

Kluisteren?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:26

hoe reageert dit paard als je thuis met de ijs aan het werk gaat en hij alleen achter blijft?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:29

Ik zou eens beginnen met grondwerk. Laat iemand anders met de ijslander lopen, en ga dan met je paard aan het werk.
Maar het is ook belangrijk om aan jezelf te werken. Dieren nemen je eigen emotie heel snel over, en als jij gefrustreerd bent dan zal je paard echt niet rustiger worden, in tegenstelling.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:30

Dorine92 schreef:
freetorun schreef:

Ook hier lees ik geen tip

Hier staat wel een tip maar niet hetgeen dat je wil horen. Jij wil direct een oplossing hebben, dat gaat je niet in een keer lukken. Je wil het paard niet thuis laten om hem later op te halen. Je ziet dat het meenemen op deze manier niet werkt omdat hij zichzelf dan ook kan verwonden. Bekijk het probleem meer vanuit je paard en met wat minder frustratie. De dingen die je hier leest nemen de oorzaak van je probleem niet weg. Je probleem zal blijven bestaan, je bereikt hier je gewenste effect ook niet mee.
Ik zou hulp zoeken, iemand kan je hier in begeleiden en proberen het probleem op te lossen in plaats van alleen de symptomen te bestrijden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 08:31

Storm schreef:
Kluisteren?

Die kreeg ik net idd via pb ook al door. Zelf helemaal niet aan gedacht. Ook geen ervaring mee. Lijkt me best eng. Bang dat ie valt ofzo. Het is wel een kluns.
Als het helpt waarom ook niet... maar dan moet je er eerst achter komen of hij het accepteert. En als blijkt dat hij het eng vindt en hij raakt in paniek of hij valt, krijg je het niet meer los. Dat vind ik wel een eng idee. Echter als hij het zonder meer accepteert en dan wél rustig staat is het wellicht een mogelijke oplossing. Hoewel dempende sokken me als een fijner idee klinkt. Omdat ik verwacht dat hij het niet meer leuk vindt als het geen herrie meer maakt

Rocamor schreef:
hoe reageert dit paard als je thuis met de ijs aan het werk gaat en hij alleen achter blijft?

Als ik wegloop gaat hij ijsberen in de paddock tot de ijs uit zicht is
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-02-19 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:33

Citaat:
Maar nee, ik verdom het om 2x heen en weer te rijden omdat meneer zich niet kan gedragen. Kan de hele dag wel druk zijn als ik daaraan ga toegeven. Heb wel wat beters te doen

Toch maar wel doen dan, ben ik bang.
Mits het paard wel thuis de boel heel laat als het alleen achter blijft.
En ondertussen werken aan het probleem (verlatingsangst). Dan kan je in de toekomst mss weer met beide op pad.