Het herstel naar gezonde hoeven incl. rx-beelden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolynne

Het herstel naar gezonde hoeven incl. rx-beelden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 01:35

Dit topic maak ik voornamelijk aan voor mijzelf als soort dagboek. :)

Even wat voorgeschiedenis:
Begin september kocht ik betreffende pony met een slechte hoefstand (hoog en stijl, met achter dan nog eens bokhoeven). Deze liep zodanig slecht dat hij zijn passen niet volledig kon afmaken, geen zweefmoment had en geen kracht kon zetten bij het afzetmoment. Afspraak met hoefsmid en dierenarts was dag na aankomst gelijk gemaakt, hij moest per direct op ontstekingsremmers en pijnstillers staan omdat hij zoveel last had. Na 2 dagen merkten we al een verschil in het lopen, maar ook gedrag. Hoefsmid was na een weekje gekomen en de hoefstand moest eigenlijk in 1 keer gecorrigeerd worden, omdat het zodanig slecht was en hij niet langer op medicatie kon staan..bij alle hoeven gingen de helft van de hielen eraf.

Na het bekappen heeft hij 1 week voorzichtig gelopen en nadien bloeide hij open met de dag, hij leefde op en ik zag een pony met terug levenslust, die contact zocht met de andere paarden. We begonnen met het beleren en al snel liep hij voor de wagen, zoals ieder paard. Maar na een bepaald moment werden de trainingen iets zwaarder en begonnen we conditie op te bouwen dmv op het asfalt te lopen. Na een weekje begon hij voorzichtig te lopen, te voorzichtig en zag ik dat hij zich vaker begon af te zonderen van de andere paarden.

DA erbij gehaald en hij voelde pulsatie op beide voorbenen (niet de hoeven), hij moest 2 weken op ontstekingsremmers staan. Na deze 2 weken een extra weekje rust en nadien kijken hoe het ging. In deze 2 weken zag ik hem terug contact zoeken met de andere paarden. Omdat ik midden in mijn examens zat heb ik besloten een extra rustweek in te lassen, eenmaal deze voorbij waren zag ik nog steeds geen verschil op het harde. Ik besloot ervoor om niet nogmaals op ontstekingsremmers te zetten, maar naar de kliniek te gaan, deels omdat ik mij zorgen maakte omwille de eerdere hoefstand.

10 januari mochten we dan naar de kliniek gaan.
Hierbij kwam dit resultaat:
foot LeF (D55Pr-PaDiO; LM); foot RtF (LM; D55Pr-PaDiO); foot LeH (LM); foot RtH (LM) LiV voet: Milde osteitis/osteopenie van het hoefbeen; geen tekenen van laminitis op dit moment. Dikte dorsale hoefwand: 0,84 cm proximaal, 0,68 cm distaal. Ratio dikte dorsale hoefwand/lengte hoefbeen: 25 % (Normal < 30%). Founder distance: 0,53 cm. Palmaire hoek: 12,00°. Hoek tussen dorsale wand en dorsale rand hoefbeen: 3,00°. Zooldikte: 0,46 cm. ReV, LiA en ReA: Geen significante afwijkingen op radiografie op dit moment. ReV voet: Dikte dorsale hoefwand: 0,89 cm proximaal, 0,75 cm distaal. Ratio dikte dorsale hoefwand/lengte hoefbeen: 27 % (Normal < 30%). Founder distance: 0,45 cm. Palmaire: 8,40°. Hoek tussen dorsale wand en dorsale rand hoefbeen: 2,50°. Zooldikte: 0,45 cm. LiA voet: Dikte dorsale hoefwand: 0,85 cm proximaal, 0,78 cm distaal. Ratio dikte dorsale hoefwand/lengte hoefbeen: 24 % (Normal < 30%). Founder distance: 0,62 cm. Plantaire hoek: 10,00°. Hoek tussen dorsale wand en dorsale rand hoefbeen: 3,50°. Zooldikte: 0,39 cm. ReA voet: Dikte dorsale hoefwand: 0,80 cm proximaal, 0,80 cm distaal. Ratio dikte dorsale hoefwand/lengte hoefbeen: 22 % (Normal < 30%). Founder distance: 0,44 cm. Plantaire hoek: 11,40°. Hoek tussen dorsale wand en dorsale rand hoefbeen: 1,30°. Zooldikte: 0,44 cm.

De foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met andere woorden:
Paard heeft linksvoor een lichte ontsteking op het hoefbeen en staat qua hiel nog steeds wat te hoog (wat al bekend was). Hij heeft op alle 4 de hoeven kneuzingen (veel rode plekjes) en een bolle zool. Deze bolle zool komt doordat er gedurende zijn slechte hoefstand teveel druk zat op het hoefbeen. Het probleem was al veel eerder aanwezig, eigenlijk voor de aankoop al, maar werd nooit opgemerkt omdat hij op telkens op het zachte liep en getraind werd.

Hij staat nu komende maanden op Duivelsklauw en na 1 a 2 bekappingen mag hij terug op het harde stappen. We mogen nu nog werken (longe, wagen etc), maar enkel op het zachte. Voor de zekerheid wacht ik de eerste bekapping + extra week af alvorens ik terug iets doe met hem. Indien hij meer tijd nodig heeft, dan nemen we deze er met alle 'plezier' bij.

De hoeven bij de aankoop:
Afbeelding

De hoeven vandaag:

LA
Afbeelding

LV
Afbeelding

RA
Afbeelding

RV
Afbeelding

Deze foto is bij thuiskomst gemaakt, hier zie je eigenlijk al hoe hij bewoog.
Afbeelding

En deze is van een week geleden
Afbeelding

Wijslander

Re: Het herstel naar gezonde hoeven incl. rx-beelden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 06:59

Interessante casus en wat een leuk dier! Weet je wat erin zit qua ras? Het verschil tussen de bewegingsfoto's is al enorm!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:28

Dat is al enorm opgeknapt!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:50

Dankjewel! Hij is een miniatuurpaard van 100cm groot. :)

De bekapping van vandaag:

Veel kon de hoefsmid niet doen buiten enkele mm's van de hiel halen en de teen afronden. We zijn nu voornamelijk aan werken naar een natuurlijke ijzer, waarbij de draagrand als het ijzer zou moeten werken. Dit was namelijk niet het geval, gezien de 4 hoeven eerder bij wijze van spreken loodrecht stonden qua stand. De hoefsmid heeft de hoeven opgemeten om de volgende bekapbeurt hoefschoenen mee te nemen, om te zorgen dat de zool minimale druk ervaart tijdens het werken/lopen, want hij heeft op beide voorhoeven namelijk kneuzingen bij de witte lijn. Hij was zeer tevreden met hoe pony liep, tegenover de week voor de kliniek. Pony heeft nu weer een goede afzet, zweefmoment en durft meer kracht te zetten, voordat het probleem ontdekt werd op de kliniek zette hij namelijk enkel stijve passen, zonder van de grond af te komen.Er was ook een persoon bij die de opleiding tot bekapper doet, zij zal hem opnemen in haar casus en bespreekt ook hoe en wat er allemaal gedaan word met overige bekappers.

Ik zal binnenkort enkele foto's plaatsen van hoe de hoeven nu, na bekapbeurt zijn.

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:58

Ik vind het interessant om dit te volgen en je ziet gelukkig al een hele verbetering. Hopelijk komt het helemaal weer goed met zijn hoeven .
Zelf gebruik ik de equi fusion all terrain hoefschoenen en deze hoefschoenen bevallen mij uitstekend voor mijn paardjes.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 20:08

Het zou volledig goed moeten komen volgens de artsen en hoefsmeden, maar het vraagt wel veel tijd.

Linksvoor is het ergste er aan toe. De overige hoeven zitten ook vol kneuzingen, maar wel minder erg.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 06-02-19 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:26

Schattig beest. Is er een reden dat je geen ijzers onder wilt? Ik doe een paar paarden die voor de kar lopen en zonder ijzers gaan ze niet zo ver. Zelfs met ijzers is het lastig om alles aan de gang te houden. Nu doen zij soms meer dan 40km per dag (in draf), maar ook voor korte afstanden kan het helpen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 20:29

Vroeger reed ik met ijzers, maar deze wil ik er niet meer onder. Deels ook omdat ik soms meer een week eruit lig ivm mijn wisselde gezondheid. Met de wagen doe ik ook flinke afstanden van +20km, zonder enige problemen, ook ijzerloos. En dit terwijl de veldbaantjes niet de 'leukste' zijn om doorheen te rijden ivm slechte ondergrond.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:56

Jolynne schreef:
Vroeger reed ik met ijzers, maar deze wil ik er niet meer onder. Deels ook omdat ik soms meer een week eruit lig ivm mijn wisselde gezondheid. Met de wagen doe ik ook flinke afstanden van +20km, zonder enige problemen, ook ijzerloos. En dit terwijl de veldbaantjes niet de 'leukste' zijn om doorheen te rijden ivm slechte ondergrond.

Begrepen. Als je voornamelijk op zachte ondergrond rijdt, dan scheelt dat natuurlijk heel wat. Het probleem is alleen dat je met dit paard niet "zonder enige problemen, ook ijzerloos" een flinke afstand met de wagen kan doen. Dat is wel iets om in de gaten te houden. Niet alle paarden kunnen dat aan. Misschien dat de hoeven uitharden en je de ontsteking wat kan temperen, maar een ijzer met leren zooltje zal waarschijnlijk meteen helpen.