Even wat voorgeschiedenis:
Begin september kocht ik betreffende pony met een slechte hoefstand (hoog en stijl, met achter dan nog eens bokhoeven). Deze liep zodanig slecht dat hij zijn passen niet volledig kon afmaken, geen zweefmoment had en geen kracht kon zetten bij het afzetmoment. Afspraak met hoefsmid en dierenarts was dag na aankomst gelijk gemaakt, hij moest per direct op ontstekingsremmers en pijnstillers staan omdat hij zoveel last had. Na 2 dagen merkten we al een verschil in het lopen, maar ook gedrag. Hoefsmid was na een weekje gekomen en de hoefstand moest eigenlijk in 1 keer gecorrigeerd worden, omdat het zodanig slecht was en hij niet langer op medicatie kon staan..bij alle hoeven gingen de helft van de hielen eraf.
Na het bekappen heeft hij 1 week voorzichtig gelopen en nadien bloeide hij open met de dag, hij leefde op en ik zag een pony met terug levenslust, die contact zocht met de andere paarden. We begonnen met het beleren en al snel liep hij voor de wagen, zoals ieder paard. Maar na een bepaald moment werden de trainingen iets zwaarder en begonnen we conditie op te bouwen dmv op het asfalt te lopen. Na een weekje begon hij voorzichtig te lopen, te voorzichtig en zag ik dat hij zich vaker begon af te zonderen van de andere paarden.
DA erbij gehaald en hij voelde pulsatie op beide voorbenen (niet de hoeven), hij moest 2 weken op ontstekingsremmers staan. Na deze 2 weken een extra weekje rust en nadien kijken hoe het ging. In deze 2 weken zag ik hem terug contact zoeken met de andere paarden. Omdat ik midden in mijn examens zat heb ik besloten een extra rustweek in te lassen, eenmaal deze voorbij waren zag ik nog steeds geen verschil op het harde. Ik besloot ervoor om niet nogmaals op ontstekingsremmers te zetten, maar naar de kliniek te gaan, deels omdat ik mij zorgen maakte omwille de eerdere hoefstand.
10 januari mochten we dan naar de kliniek gaan.
Hierbij kwam dit resultaat:
foot LeF (D55Pr-PaDiO; LM); foot RtF (LM; D55Pr-PaDiO); foot LeH (LM); foot RtH (LM) LiV voet: Milde osteitis/osteopenie van het hoefbeen; geen tekenen van laminitis op dit moment. Dikte dorsale hoefwand: 0,84 cm proximaal, 0,68 cm distaal. Ratio dikte dorsale hoefwand/lengte hoefbeen: 25 % (Normal < 30%). Founder distance: 0,53 cm. Palmaire hoek: 12,00°. Hoek tussen dorsale wand en dorsale rand hoefbeen: 3,00°. Zooldikte: 0,46 cm. ReV, LiA en ReA: Geen significante afwijkingen op radiografie op dit moment. ReV voet: Dikte dorsale hoefwand: 0,89 cm proximaal, 0,75 cm distaal. Ratio dikte dorsale hoefwand/lengte hoefbeen: 27 % (Normal < 30%). Founder distance: 0,45 cm. Palmaire: 8,40°. Hoek tussen dorsale wand en dorsale rand hoefbeen: 2,50°. Zooldikte: 0,45 cm. LiA voet: Dikte dorsale hoefwand: 0,85 cm proximaal, 0,78 cm distaal. Ratio dikte dorsale hoefwand/lengte hoefbeen: 24 % (Normal < 30%). Founder distance: 0,62 cm. Plantaire hoek: 10,00°. Hoek tussen dorsale wand en dorsale rand hoefbeen: 3,50°. Zooldikte: 0,39 cm. ReA voet: Dikte dorsale hoefwand: 0,80 cm proximaal, 0,80 cm distaal. Ratio dikte dorsale hoefwand/lengte hoefbeen: 22 % (Normal < 30%). Founder distance: 0,44 cm. Plantaire hoek: 11,40°. Hoek tussen dorsale wand en dorsale rand hoefbeen: 1,30°. Zooldikte: 0,44 cm.
De foto's:

Met andere woorden:
Paard heeft linksvoor een lichte ontsteking op het hoefbeen en staat qua hiel nog steeds wat te hoog (wat al bekend was). Hij heeft op alle 4 de hoeven kneuzingen (veel rode plekjes) en een bolle zool. Deze bolle zool komt doordat er gedurende zijn slechte hoefstand teveel druk zat op het hoefbeen. Het probleem was al veel eerder aanwezig, eigenlijk voor de aankoop al, maar werd nooit opgemerkt omdat hij op telkens op het zachte liep en getraind werd.
Hij staat nu komende maanden op Duivelsklauw en na 1 a 2 bekappingen mag hij terug op het harde stappen. We mogen nu nog werken (longe, wagen etc), maar enkel op het zachte. Voor de zekerheid wacht ik de eerste bekapping + extra week af alvorens ik terug iets doe met hem. Indien hij meer tijd nodig heeft, dan nemen we deze er met alle 'plezier' bij.
De hoeven bij de aankoop:

De hoeven vandaag:
LA

LV

RA

RV

Deze foto is bij thuiskomst gemaakt, hier zie je eigenlijk al hoe hij bewoog.

En deze is van een week geleden