Holistische!! Hoesten maar komt door lever

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tuittuit

Holistische!! Hoesten maar komt door lever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:22

Oké mijn paard heeft eigenlijk vandaag het begin dat ik hem heb iets met zijn longen. Nu kan ik een heel lang verhaal typen maar ik ben door een vriendin doorverwezen naar een dierenarts die ook met een lecher antenne werkt en dus gedeeltelijk holistische is.

Nu ben ik hier wat sceptische in. Ik heb haar gebeld en ze zegt gelijk dat het niet aan zijn longen ligt maar aan zijn lever. Doordat mijn paard 2 x gescoopt is bij de da en hier niks te zien was. Toen zij ze dus gelijk lever. Ik heb hem toevallig toen laten testen , speciaal op zijn lever en deze waardes waren goed en had geen ontstekingsbeeld in zijn bloed. Nu zegt ze dat je pas met 30 % procent afwijking in de lever dit in het bloed kan zien. Laten we er van uit gaan dat dit waar is. Hoe kan hij dan doordat ie last zou hebben van zijn lever hoesten !!!!!!!

Ik zelf heb astma, de hoest variant dus niet altijd last van. Maar het zijn toch mijn longen.
Ik weet dat hij zoviezo allergische is voor schimmel. Mijn stal bleek dit op de muur te hebben maar dit zag je niet doordat de platen donker bruin waren en kwam er per toeval achter. Na de stal te hebben schoon gespoten is hij 90% opgeknapt.
Dus hij heeft een luchtprobleem !!! En nu zegt zij dus van niet . Ik snap dat ze hem misschien eerst moet zien maar als ze hem gaat behandelen als ze dit constateert dan wordt het eersr erger en daarna minder. Hij moet het eruit hoesten. Ik heb gezegd er over na te denken maar ik denk nu, hoezo uithoesten als hij geen long probleem heeft ???

Wie snapt dit, weet dat er holistische da hier op bokt zitten en of wie heeft er goede ervaringen mee ??

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:25

Ik zou haar echt niet serieus nemen. Wat een uitspraken! Ze heeft je paard nog geeneens gezien :')

Lekker laten banketstaaf en op zoek naar een andere DA.

M1994

Re: Holistische!! Hoesten maar komt door lever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:28

Hier ook gehoord van een dierenarts die aangaf dat hoesten kwam door zijn lever. Toen druppeltjes voor gekregen, en geloof wel dat het hier van over ging, maar dat is niet in bloed getest. Was ook niet mijn paard dus weet er het fijne niet van..

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:45

eekhoornerik schreef:
Ik zou haar echt niet serieus nemen. Wat een uitspraken! Ze heeft je paard nog geeneens gezien :')

Lekker laten banketstaaf en op zoek naar een andere DA.

Normaal ben ik ook diegene die dit roept :D .

Maar ik dacht ivm een ander paard dat wij hebben gehad en 3 longspoelingen hebben gedaan de gewone da mij ook niet kon vertellen wat het was. Toen heb ik dat paard van stal verandert en vanaf dag 1 heeft die niet meer gehoest en als ik toen wist wat ik nu wist moet het diezelfde schimmel zijn geweest. Waar deze ook last van had. Ik snap niet dat ze dit niet uit een long spoeling kunne halen. Onze andere 2 paarden hadden echter nergens last van.

Deze heb ik in de zomer ook 24/7 buiten gehad en er zijn periodes geweest dat ie niet hoesten. Tot het zo droog werd dus ik denk dat ie ook stof allergie heeft.
Zodra het weer het weer toelaat gaat ie weer 24/7 naar buiten maar ik wil hem zo graag nu helpen. Ik heb geen schuil mogelijkheden dus kan nu niet anders. Mijn stal is super geventileerd nu. Maar er is iets wat hem toch triggerd en dit heeft ie in het begin van het rijden. 3 x achter elkaar ofzo en dan verder niet meer onder het rijden. Heeeel soms zoals vandaag ineens 4 km verderop. Dus vandaar ik het toch verder wil onderzoeken op de een of andere manier. In een long spoeling heb ik dus geen vertrouwen meer. een bloedonderzoek wordt er gezegd dat deze niet betrouwbaar is En bij holistische heb ik mijn vraagtekens maar probeer er nu even open voor te staan.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:46

M1994 schreef:
Hier ook gehoord van een dierenarts die aangaf dat hoesten kwam door zijn lever. Toen druppeltjes voor gekregen, en geloof wel dat het hier van over ging, maar dat is niet in bloed getest. Was ook niet mijn paard dus weet er het fijne niet van..

Interessant. Kan je hier achter komen ?

M1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:58

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 07:32

M1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:53

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:48

Het is eigenlijk te ingewikkeld om uit te leggen voor mij, maar ik zal een poging doen. Een holistisch dierenarts werkt meestal met de oude Traditionele Chinese Geneeswijze. Daarin wordt het lichaam heel anders bekeken dan in de reguliere geneeswijze. Die Traditionele Chinese Geneeswijze kijkt altijd naar het hele mens, het hele dier en niet naar alleen de klacht op zich. Iemand die daar goed in is ingevoerd, weet uit ervaring en door jarenlange studie dat bij bepaalde klachten ( symptomen) bepaalde oorzaken horen. Die oorzaken zijn niet altijd in de reguliere geneeswijzen terug te vinden, maar ze zijn er wel echt.
In jouw geval heeft jouw paard een allergie, dat heb je gemerkt. Daar horen longklachten bij, dat is ook wel duidelijk. Maar hoe komt jouw paard aan die allergie? Dat word in de Westerse geneeskunde niet verder bekeken. Jij hebt gemerkt dat die schimmel in de stal was en dat bij een ander paard dat de "oorzaak" was. Maar waarom heeft dat paard er last van en is het opgeknapt door het paard daar weg te halen en die wanden schoon te maken, hebben andere paarden helemaal geen last en heeft het paard waar het hierom draait nog steeds last?
Er is dus nog kennelijk een dieper gelegen oorzaak daarvoor. En dat kan in de Holistische kijk op geneeskunde dus "vaak" liggen aan de Lever. Dat zegt niet dat je dat in een bloedbeeld terug vindt, maar de lever kan op andere manieren volgens deze zienswijze ook niet goed functioneren. Er zijn heel veel factoren die meespelen om tot de conclusie te komen dat het juist de lever is die niet goed functioneert en jouw holistische arts is kennelijk door alles tot die conclusie gekomen.
Een klein beetje uitleg vind je hier: http://www.dehelianthus-haarlem.nl/ziek ... ctuur.html en dan onder het kopje Astma en de Lever. Dit is gericht op mensen, maar dat geldt voor dieren eigenlijk hetzelfde.
Ik zou het zeker een kans geven, het is duidelijk dat je regulier niet verder komt en doordat er bij de Traditionele Chinese Geneeswijze verder gekeken wordt is daardoor verbetering of genezing in veel gevallen wel mogelijk.
Overigens wordt de Lever in die geneeswijze op verschillende manieren gezien, als het orgaan lever zoals wij dat in de reguliere geneeskunde kennen, maar ook als een groter "iets" dat weer met heel veel andere dingen verband houdt.
Zo zien zijn bijvoorbeeld een slechter leverfunctie bij stress ( iets op je lever hebben en daarmee niet uit de voeten kunnen levert westers gezien ook problemen op).
Als je meer wil weten hoor ik het wel van je, ik vind die Oosterse zienswijze erg interessant, maar sta wel met beide benen op de grond en ik probeer linken te zien met de westerse geneeswijze.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:06

Waarom zet je m niet buiten met een regendeken op? Dan is ie uit de schimmel en in de frisse lucht. Probleem opgelost.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 00:25

kamille schreef:
Waarom zet je m niet buiten met een regendeken op? Dan is ie uit de schimmel en in de frisse lucht. Probleem opgelost.

Ik heb afgelopen zomer de hele stal leeg gehad en met zo'n stoom hoge druk alles schoon gespoten dus schimmel zou er niet meer moeten wezen. Ik heb nu een klein landje wat door het weer helemaal vertrapt is en ik heb geen schuil mogelijkheid en met zoveel regen wat we nu hebben vind ik niet dat ik hem dan 24/7 buiten kan doen. Het land is nu ook zo nat dat ie constant in een modderpoel staat en hij achter wat lichte rotstraal heeft. Zodra het weer beter wordt wil ik hem wel 24/7 buiten gaan doen.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 00:31

Jet schreef:
Het is eigenlijk te ingewikkeld om uit te leggen voor mij, maar ik zal een poging doen. Een holistisch dierenarts werkt meestal met de oude Traditionele Chinese Geneeswijze. Daarin wordt het lichaam heel anders bekeken dan in de reguliere geneeswijze. Die Traditionele Chinese Geneeswijze kijkt altijd naar het hele mens, het hele dier en niet naar alleen de klacht op zich. Iemand die daar goed in is ingevoerd, weet uit ervaring en door jarenlange studie dat bij bepaalde klachten ( symptomen) bepaalde oorzaken horen. Die oorzaken zijn niet altijd in de reguliere geneeswijzen terug te vinden, maar ze zijn er wel echt.
In jouw geval heeft jouw paard een allergie, dat heb je gemerkt. Daar horen longklachten bij, dat is ook wel duidelijk. Maar hoe komt jouw paard aan die allergie? Dat word in de Westerse geneeskunde niet verder bekeken. Jij hebt gemerkt dat die schimmel in de stal was en dat bij een ander paard dat de "oorzaak" was. Maar waarom heeft dat paard er last van en is het opgeknapt door het paard daar weg te halen en die wanden schoon te maken, hebben andere paarden helemaal geen last en heeft het paard waar het hierom draait nog steeds last?
Er is dus nog kennelijk een dieper gelegen oorzaak daarvoor. En dat kan in de Holistische kijk op geneeskunde dus "vaak" liggen aan de Lever. Dat zegt niet dat je dat in een bloedbeeld terug vindt, maar de lever kan op andere manieren volgens deze zienswijze ook niet goed functioneren. Er zijn heel veel factoren die meespelen om tot de conclusie te komen dat het juist de lever is die niet goed functioneert en jouw holistische arts is kennelijk door alles tot die conclusie gekomen.
Een klein beetje uitleg vind je hier: http://www.dehelianthus-haarlem.nl/ziek ... ctuur.html en dan onder het kopje Astma en de Lever. Dit is gericht op mensen, maar dat geldt voor dieren eigenlijk hetzelfde.
Ik zou het zeker een kans geven, het is duidelijk dat je regulier niet verder komt en doordat er bij de Traditionele Chinese Geneeswijze verder gekeken wordt is daardoor verbetering of genezing in veel gevallen wel mogelijk.
Overigens wordt de Lever in die geneeswijze op verschillende manieren gezien, als het orgaan lever zoals wij dat in de reguliere geneeskunde kennen, maar ook als een groter "iets" dat weer met heel veel andere dingen verband houdt.
Zo zien zijn bijvoorbeeld een slechter leverfunctie bij stress ( iets op je lever hebben en daarmee niet uit de voeten kunnen levert westers gezien ook problemen op).
Als je meer wil weten hoor ik het wel van je, ik vind die Oosterse zienswijze erg interessant, maar sta wel met beide benen op de grond en ik probeer linken te zien met de westerse geneeswijze.

Oké pfff is er ook een jip en Janneke uitleg :o een paar keer proberen te lezen en het eerste komt op wind neer en dan qi en yin . Pfff wordt hier niet bepaald makkelijker begrijpbaar van 8)7

Wat ik er wel van snap is een stukje van mijn late ontstane astma maar dan houdt het een beetje op.

Ja het kan dus door de lever komen, maar vind het er niet duidelijk staan hoe zeg maar.

Het rare is. De afgelopen 2 maanden heeft ie altijd 2 tot 4 x gehoest in het begin en daarna in de meeste gevallen niet meer. Misschien 2 x nog een keer halverwege waarvan eergisteren na onze winterstop waardoor het mij weer dwars zit, van ik moet hier toch iets mee behalve wachten tot het weer beter wordt en ik hem 24/7 op het land kan gooien. En wat denk je, rij ik hem vandaag en niet 1 x gehoest %) nou leg het mij nu maar uit %)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 05:46

Het is heel lastig uit te leggen, dat zei ik al. Het hangt met zoveel dingen samen dat dat niet zo één, twee, drie te doen is. Misschien kan je degene die het geconstateerd heeft nog eens contacten om te horen hoe zij tot die conclusie is gekomen en of zij het je misschien wat beter uit kan leggen.

Ik kom er vanavond nog wel even verder op terug, ik ga zo naar mijn werk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:26

BravoT schreef:
Oké mijn paard heeft eigenlijk vandaag het begin dat ik hem heb iets met zijn longen. Nu kan ik een heel lang verhaal typen maar ik ben door een vriendin doorverwezen naar een dierenarts die ook met een lecher antenne werkt en dus gedeeltelijk holistische is.

Blijft toch altijd apart dat in ziekenhuizen zo'n ding nooit wordt gebruikt, maar dat er dure apparaten nodig zijn zoals echografie, CT scan en MRI scans en of bloedonderzoek om de kwaliteit van de lever te beoordelen. En POEF ineens kan dat alles vervangen worden door een kromgebogen toverstafje :+ en mensen trappen er nog in ook..... |o

Citaat:
Nu ben ik hier wat sceptische in. Ik heb haar gebeld en ze zegt gelijk dat het niet aan zijn longen ligt maar aan zijn lever. Doordat mijn paard 2 x gescoopt is bij de da en hier niks te zien was. Toen zij ze dus gelijk lever. Ik heb hem toevallig toen laten testen , speciaal op zijn lever en deze waardes waren goed en had geen ontstekingsbeeld in zijn bloed. Nu zegt ze dat je pas met 30 % procent afwijking in de lever dit in het bloed kan zien. Laten we er van uit gaan dat dit waar is. Hoe kan hij dan doordat ie last zou hebben van zijn lever hoesten !!!!!!!

als de leverwaardes uit BLOEDONDERZOEK goed waren zíjn ze goed. En heel apart dat ze diagnoses kan stellen zonder het paard te hebben gezien. What's next, fotoreadings by vets?

Citaat:
Ik zelf heb astma, de hoest variant dus niet altijd last van. Maar het zijn toch mijn longen.
Ik weet dat hij zoviezo allergische is voor schimmel. Mijn stal bleek dit op de muur te hebben maar dit zag je niet doordat de platen donker bruin waren en kwam er per toeval achter. Na de stal te hebben schoon gespoten is hij 90% opgeknapt.
Dus hij heeft een luchtprobleem !!! En nu zegt zij dus van niet . Ik snap dat ze hem misschien eerst moet zien maar als ze hem gaat behandelen als ze dit constateert dan wordt het eersr erger en daarna minder. Hij moet het eruit hoesten. Ik heb gezegd er over na te denken maar ik denk nu, hoezo uithoesten als hij geen long probleem heeft ???

grote koeienpoep!

Citaat:
Wie snapt dit, weet dat er holistische da hier op bokt zitten en of wie heeft er goede ervaringen mee ??

Ja wij hadden een holistisch VA, tenminste dat bleek ineens omdat ze begon te wauwelen over chinese kruiden. Nou weet ik dat die vaak vol zitten met zware metalen en dus giftig kunnen zijn. Mevrouw vriendelijk naar de poort geleidt en die zien we nooit meer terug. :wave:

Als je na zes jaar wetenschappelijk onderwijs inlaat met onbewezen ideetjes, dan belazer je de kluit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:37

BravoT schreef:

Syntax error.

Iedereen mag er alles van vinden, maar ik stel voor dat je deze dierenarts alleen consulteert als je hem of haar serieus neemt. Anders wordt het gewoon een af###topic.

"Lever" kan hepar betekenen, het orgaan waar je hepatitis aan kunt hebben en waar bepaalde bloedtesten bij horen.
Lever zou ook kunnen verwijzen naar de lever meridiaan. - en dat is iets heel anders. (Er is wel een connectie, maar niet meer dan dat.)
Citaat:
Dus hij heeft een luchtprobleem !!! En nu zegt zij dus van niet .

Nee, dat zegt ze niet.
Natuurlijk gebeurt hoesten in de luchtwegen, maar ontgiften is een tamelijk typische leverklus - last hebben van schimmel en daardoor hoesten zou je kunnen beschouwen als een combinatie.

Citaat:
maar als ze hem gaat behandelen als ze dit constateert dan wordt het eersr erger en daarna minder. Hij moet het eruit hoesten. Ik heb gezegd er over na te denken maar ik denk nu, hoezo uithoesten als hij geen long probleem heeft ???

Hoe je het wendt of keert: ze is wel eerlijk.
Dat het eerst erger wordt is een gebruikelijke gang van zaken: veel gangbare therapieën zijn op onderdrukking gebaseerd. Natuurlijke therapieën doorgaans niet, er moet worden opgeruimd en dat wil wel zeggen dat de therapie aanslaat, maar de patiënt voelt zich niet acuut beter.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:44

Toch hoe vaag het klinkt. Ik herken het wel bij zowel mezelf als bij mijn oude tinker.

Ik heb zelf een heel flinke portie allergie en gevoelige longen maar ook een lever die door hepatitis a een tik gehad heeft toen ik 4 was. alleen de allergie en long ellende begon na de hepatitis a.

Oude tinker door jkk een lever die niet meer ok is. En daardoor een allergie voor oa granen die zich bij hem uitte in gehoest en volgeslijmde longen. Reguliere da kon niet meer voor hem doen en stuurde hem door naar een homeopathe als laatste redmiddel. Zij heeft vooral zijn lever behandeld en toen die beter begon te worden ging zijn gehoest en long ellende ook een heel stuk beter, en heeft hem eigenlijk zijn leven gered

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:47

Het lijkt mij verhaal wel jaren geleden.

Ik had een haflinger die ook steeds hoestte, heel wat onderzoeken verder en de DA kon niets meer doen en hun vonden het einde verhaal...
Maar m'n haf was niet zo ziek om zomaar in te laten slagen vond ik ( ze hoesten heel veel maar was verder wel fit)
Omdat ik niet veel keuze had ben ik bij Eric laarakker terecht gekomen ( vond het eerst maar zweverig ) maar daar kwamen ze ook op de lever terecht dat die niet goed werkte, en heeft ze druppels daar voor gekregen en paard knapte zo op!
Echt ongelooflijk, dus ik ben echt anders nu gaan denken.

Dus mijn advies probeer het gewoon!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 00:35

sanowa schreef:
Het lijkt mij verhaal wel jaren geleden.

Ik had een haflinger die ook steeds hoestte, heel wat onderzoeken verder en de DA kon niets meer doen en hun vonden het einde verhaal...
Maar m'n haf was niet zo ziek om zomaar in te laten slagen vond ik ( ze hoesten heel veel maar was verder wel fit)
Omdat ik niet veel keuze had ben ik bij Eric laarakker terecht gekomen ( vond het eerst maar zweverig ) maar daar kwamen ze ook op de lever terecht dat die niet goed werkte, en heeft ze druppels daar voor gekregen en paard knapte zo op!
Echt ongelooflijk, dus ik ben echt anders nu gaan denken.

Dus mijn advies probeer het gewoon!

+1, mijn paars is meer dan een jaar ziek geweest en tot 3x hb. Bleef maar onregelmatig en met een enorm gezwollen buik. Oorzaak kon reguliere da niet meer vinden (lang verhaal kort) en uiteindelijk bij een holistisch therapeut gekomen. Drama, iets met kaf en koren, het werd erger. Toen bij Eric terecht gekomen en met de week is mijn paard vreselijk opgeknapt. En ook daar kwam van alles voorbij: blindedarmontsteking, schimmel in de darmen en vermindere lever en nierfunctie. Poeders en druppels erbij, ondertussen zijn wij het zomerseizoen geeindigt zónder deken (terwijl hij ook al jaren ZE heeft). Of het dus klopt van de benoemde oorzaken, geen idee, de behandeling werkte hier als een tierelier. Paard nog nooit zo fit geweest.

Dus als jij wel het idee hebt dat je bij een goeie holistische arts zit, zou ik niet weten waarom je het niet zou proberen.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 19:31

Interessante reacties.

Ik heb ook wat zitten lezen en zoeken en je kan eigenlijk niks vinden over de combinatie lever en hoesten. Ik ben wel op deze site gekomen waar de bekwaamde mensen op dit gebied zouden moeten zitten:

https://www.holistischedierenartsen.nl/?page=10&sid=1

Alleen zij waar mee ik contact heb gehad staat hier niet tussen. Dit is toch wel de juiste site hiervoor Of ????

Ik heb wel gelezen dat de lever en de nier samen werken en heel veel voor het bloed doen :

De nieren en de lever halen gifstoffen uit het bloed en scheiden deze als afvalstoffen af via de ontlasting en urine. Als er teveel afvalstoffen zijn is de lever is minder werkzaam dan zet het lichaam de afvalstoffen af in bindweefsel die in het lichaam blijven.

Dus hier wat verder opgezocht en ben ik op NAF gekomen en dan de BLK
https://www.dochorse.nl/naf-blk.html

Ik heb hem nu eerst van de olie afgehaald waar die al 2 maanden opstaat. Op advies van de da. Hier is een onderzoek naar geweest dat paarden die hier opstaan veel sneller herstellen als ze een ontsteking in een lichaam hebben en dan met name de luchtweg problemen met allergieën. Echter ondervind ik geen verbetering en misschien zelfs iets tegen overgesteld, maar daar kom ik nu zo achter. Wil hem er afhangend van hoe snel die erop reageert 1 week af hebben en anders bovenstaande proberen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:37

Mbt die link : eerst is 'holistisch', daarna gaat het over 'homeopathisch' - dat zijn 2 verschillende soorten. (Combinaties zijn mogelijk.)

De term holistisch plus de lecher antenne doen mij denken aan Erik Laarakker, mogelijk staat jouw DA wel op zijn site.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:44

Ik heb zeer goede ervaringen met een holistische dierenarts.
Maar iemand die uitspraken doet zonder het paard onderzocht te hebben komt hier ook niet

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:57

Janneke2 schreef:
Mbt die link : eerst is 'holistisch', daarna gaat het over 'homeopathisch' - dat zijn 2 verschillende soorten. (Combinaties zijn mogelijk.)

De term holistisch plus de lecher antenne doen mij denken aan Erik Laarakker, mogelijk staat jouw DA wel op zijn site.

Mij doet het vooral denken aan een kwakzalver :+ .