Mijn merrie pompt 24/7. Gat in de flanken, links erger dan rechts, maar geen rare geluidjes, geen snot, geen gehoest. Ook geen snellere ademhaling. Het is een traag soort 'lucht uitpersen'.Ze heeft heel even gehoest toen ik haar eten niet nat maakte, maar daarna was het weer over. Nu, ze doet het voornamelijk sinds ik verhuisd ben naar een stal. We hebben ondertussen al verzekerd dat we gras hebben voor de lente, want het management is hier niet super en mijn merrie heeft al een jaar en half geen gras gezien.
Nu zijn er een heel leger aan dierenartsen voorbijgeweest, maar niemand kon zeggen wat het was. Vier keer hebben ze haar bloed getest, en ten slotte zijn we doorverwezen naar een kliniek (na craniosacraaltherapie en osteopaat en tandarts en duizenden supplementen). In de kliniek een echo gehad, rectaal onderzoek, endoscopie, gastroscopie, x-rays van de longen,...
Uitkomst - alles in orde, maar hoge beta globulinen. Ze dachten meteen aan een 'tumor' maar hun onderzoek wees erop dat er gewoon nergens een tumor zat. Het is ook onlogisch, gezien het geen plotse verandering was en ze geleidelijk steeds meer vast kwam te zitten in dat traag pompen. Dit heeft onze laatste dierenarts ons verteld.
De kliniek vond een lichte pollenallergie en zei het hooi nat te maken, maar dat maakt amper verschil voor haar. Ze staat nu sinds zaterdag op jopack voordroog, om te zien of dat verschil geeft.
In haar longen is maar een verwaarloosbare hoeveelheid slijm gevonden (verteld door kliniek, staat in rapport), en dan was het eigenlijk haar luchtpijp, niet de longen. Longen werkten nog zoals het hoorde. Geen beschadigingen, geen rare vlekken, geen gezwellen,
...
Ze heeft ook wat 'opgezwollen' oogjes, zo wat onderaan dikker. Ze kijkt niet meer 'Ik ben er come and get me', maar eerder 'Laat mij toch gerust'.
Ik heb echt alle maagsupplementen onder de zon geprobeerd, een hoop luchtwegen-supplementen,...
Het enige waar ze zienderogen op beterde (op een vrij spectaculaire manier) was de NAF d-tox. Maar... Na een twee weken hielp ook dat niet meer.
Ik heb nu puur pollen besteld, in de hoop dat het iets doet.
De laatste dierenarts zegt wel dat ze inderdaad lastig ademt, voorheen keken dierenartsen over haar 'trage diepe ademhaling'. Ze heeft toen een spuit corticosteroïden gehad, waar ze toch een stuk van opknapte. Echter was dat snel weer over. Ze heeft antibiotica gehad en dilaterol, maar die deden absoluut niks. Nu zou de dierenarts ze graag op corticosteroïden zetten maar voor lange tijd - ik ben hier natuurlijk helemaal niet happig op vanwege de bijwerkingen en ze is al dik genoeg... Geen zin in een hoefbevangen paard erbovenop. Hebben jullie nog andere ideeën?
Natuurlijk ga ik ook nog de DA bellen om te vragen of er geen alternatieven zijn.
Alvast bedankt!