Darmproblemen tijdens rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Darmproblemen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 11:21

Beste bokker,

Allereerst: er is een afspraak gemaakt voor onderzoek bij de kliniek volgende week dinsdag!

Het probleem:

Ik ben in het bezit van een 12 jarige haflinger merrie welke sinds een half jaar problemen heeft met het mesten tijdens het rijden.

Het eerste deel van de rit (buiten/les/bak alles gelijk) gaat prima, ze stopt, mest 1x en we gaan door.
In de loop van de rit als we goed warm zijn en gegaloppeerd hebben dan begint het probleem.

Ze stopt, tilt haal staart op, geen mest, weer een pasje of wat, stoppen, staart omhoog, geen mest enz.

Je kan er dan bij wijze van spreken een zweep op kapot slaan, je krijgt haar niet voorwaarts. Tijdens het been geven krijg je ook tegendruk/ harde buik.
Alleen van het standbeen af draaien en been zorgt voor een paar pasjes.

Dit duurt meerdere stops en meters en dan komt er mest. Als je blijft staan bij de eerste keer dan kun je rustig 10 minuten staan zonder dat er wat komt.
Keurige mest meestal, soms wat natter, nooit diarree.

Hierna kunnen we de weg weer vervolgen en is er niets meer aan de pony te merken.

Qua stal/weide/voer:
Dagelijks naar buiten van 10.00 tot donker met hooi, afhankelijk van het weer alleen in de paddock/bak of ook de weide open.
Ochtend voer:
1 hand Optiform van Mijten.be
15 gram Mariadistelzaad (iets gemalen)
25 gram Marstall Force (vitaminekorrel)

Avond voer:
1 hand Optiform van Mijten.be
25 gram Marstall Force (vitaminekorrel)

Ze staat op onbeperkt hooi en heeft stro in haar stal waar ze graag wat van eet.

Wat kan er aan de hand zijn?
Is er iemand die dit herkend?

Sta open voor ander voer/supplementen enz. Maar ze heeft zomereczeem, dus voer haar sober.

kiki1976

Re: Darmproblemen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:25

Heeft ze dit alleen met rijden of bv ook met longeren?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 11:42

Tijdens het longeren mest ze nooit of hooguit 1x, dus kom ik dit niet tegen.

Nu longeer ik ook nooit langer dan 20 minuten.

Vergeten te melden: ze krijgt 2x per jaar een week lang gekookt lijnzaad en we doen regelmatig mestonderzoek.
Zand lijkt dus niet heel aannemelijk. Daarbij verklaard dit ook niet het 'gekke' gedrag.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:31

Het kan heel goed dat jouw paard over de dag heen weinig beweegt en dat daardoor de darmen wat stil gaan liggen. Met rijden gebruiken ze over het algemeen de buikspieren meer waardoor de darmen wat meer gestimuleerd worden. Het stilstaan met poepen is een gedrag dat sommige mensen toestaan en wat er later weer moeilijk uit te krijgen is. Je kan eventueel een keer proberen met longeren om haar buikspieren wat meer aan te spreken waardoor die darmen wat meer op gang komen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:43

Ik zou het eens testen door eens langer te longeren en te zien wat ze doet. Of een buitenrit gaan maken, ook zien wat ze doet.

Het stoppen en mestgedrag vertonen kan soms aangeleerd gedrag zijn. Wat je paard dus meer doet uit automatisme dan door echte drang.

Paarden kunnen prima al lopende mesten. Dus probeer ze maar eens aan het lopen te houden, bijvoorbeeld samen met een helper op de grond. Belonen met je stem als het goed gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:00

...er is een paard bij ons op stal dat ongeveer hetzelfde heeft, veroorzaakt door verklavinen in zijn darm.

Wel vind ik het typisch dat het bij jouw dier pas na een half uur optreedt, bij hem is het echt een opstartprobleem.

Stilstaand mesten is zo te lezen geen aangeleerd gedrag (en als je in een bak rijdt waar je de rommel op moet ruimen is het nuttig om het aan te leren).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 13:01

Met een buitenrit is er hetzelfde probleem.

Aangeleerd zou kunnen, ze mag van mij stil staan met mesten. Heb haar al 9 jaar onder het zadel en dit heeft ze altijd gemogen, gaan we dus ook niet proberen af te leren want die sla je lens en zet toch geen stap, dat grenst aan mishandeling.

Wel hebben we het stoppen en niet mesten op die manier een tijd aangepakt. Mesten= belonen, stoppen en niet mesten is direct voorwaarts zetten (dus omzetten van het standbeen, been geven en een tik achter het been.
Helaas lost dit het gedrag niet op.

Vind jullie inbreng overigens prettig hoor! Maar helaas is dat dus al geprobeerd (en dan niet 1x maar consequent wel een ritje of 10 achter elkaar).

Dier is erg werkwillig en loopt nadien ook gelijk weer voorwaarts en blij. Is dus geen staker van zichzelf.

Heb er in de zomer van 2018 een cranio sacraal er bij gehad (ivm head shaking), direct daarna is dit erger geworden.
Na de 2e behandeling was het weer zoals voorheen.

Sinds een maand of 2 lijkt het te verergeren. Vandaar ook dat ik nu stappen onderneem.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 13:02

Janneke2 schreef:
...er is een paard bij ons op stal dat ongeveer hetzelfde heeft, veroorzaakt door verklavinen in zijn darm.

Wel vind ik het typisch dat het bij jouw dier pas na een half uur optreedt, bij hem is het echt een opstartprobleem.

Stilstaand mesten is zo te lezen geen aangeleerd gedrag (en als je in een bak rijdt waar je de rommel op moet ruimen is het nuttig om het aan te leren).

Ja dat typische is precies het probleem.

Hopelijk geen rare dingen in de darmen, maar daarom laat ik haar volgende week opvoelen.

Weet jij of ze dit bij het opvoelen hebben geconstateerd bij je stalgenoot?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:50

Ik zou voordat je naar de kliniek gaat haar eerst ook eens wat langer longeren om te kijken of het probleem dan ook optreed

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 14:27

kiki1976 schreef:
Ik zou voordat je naar de kliniek gaat haar eerst ook eens wat langer longeren om te kijken of het probleem dan ook optreed

Waarom Kiki? Wat verwacht je daar van?

Wil het natuurlijk wel doen (alhoewel we beide er een broertje-dood aan hebben) maar met welk doel?

Kliniek heeft wel gevraagd het gedrag als ze het vertoont te filmen, wat we dus ook gaan doen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:31

MarliesV schreef:
Beste bokker,

* knip *

Het probleem:

Ik ben in het bezit van een 12 jarige haflinger merrie welke sinds een half jaar problemen heeft met het mesten tijdens het rijden.

* knip *

No offence, maar ik weet uit jarenlange ervaring dat haflingers gemiddeld iets uitgekookter zijn dan 'andere' paarden. Kan het zijn dat je haar dit per ongeluk hebt aangeleerd?

Ik moet namelijk afstappen direct nadat mijn paard gemest heeft. Dit begon met 1x, maar werd uiteindelijk 10x afstappen incl scheten laten omdat meneer staat te persen om het volgende keuteltje eruit te krijgen. :+ :+ :+

En nee, niks aan de hand want in de bak waar ik NIET hoef af te stappen doet ie dit dus niet. :') Dus misschien jezelf te raden gaan of dit per ongeluk aangeleerd gedrag is. Goed dat je het e.e.a. medisch wil uitsluiten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:38

Het eerste wat bij me op komt: past je zadel wel?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:45

Stro-eten hoeft geen probleem te zijn mits er genoeg gedronken wordt, maar het kan bij sommige paarden mis gaan. Schakel eens over naar een veilige bodembedekking (die niet gegeten wordt) en kijk eens wat dat gaat doen.

Maar zeker als het altijd gemogen heeft en het werk nu bv wat moeilijker wordt, is staken zeker een mogelijke verklaring.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:45

Sorry spuit 11 hier, maar ik lees nu ook dat je haar beloont als ze mest... Ik ben bang dat deze haflinger haar baasje prima heeft opgevoed. :+

Als ze mest mag ze stilstaan.

Dus 'deed ze alsof ze mest', want dat heeft in het verleden een aantal keren gewerkt. Jij (baasje) dacht dat ze moest mesten dus liet je haar stilstaan.

Inmiddels heeft baasje door dat er niet 'echt' gemest gaat worden. Maar, als ze wel echt mest krijgt ze een beloning. Dus, gaat paard lekker haar best doen en zitten drukken want mesten = stilstaan EN beloning.

:+ :+ :+

Het is niet verkeerd om e.e.a. medisch uit te sluiten maar ik denk dat het ook waardevol is om je paard gewoon door te rijden (dus niet laten stilstaan) en niet meer te belonen voor mesten. Ik ben ook bang dat je eerst een aantal keer een stakend paard gaat krijgen, of in elk geval een haflinger die het er niet mee eens is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:53

Aangeleerde ongehoorzaamheid lijkt mij niet aannemelijk, omdat het probleem (stilstaan) na het mesten verdwijnt. Ik zou het paard toch medisch door laten lichten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:01

Snap jullie goed hoor, het is een uitgekookte tante en een echte haflinger.

Maar juist door wat Lorette schrijft, het lijkt mij niet om onder het werken uit te komen.
Als het moeilijk wordt gaat het normaal juist een standje harder (onder je weg proberen te rennen) ipv stil staan. Dit is geen gedrag wat ze vertoont bij moeilijke dingen. Dan gaat juist het gas open 8)7

Daarnaast doet ze het ook aan een lang teugeltje in het bos, waarbij niets gevraagd wordt. En loopt ze na de 'opluchting' weer prima door.

Nelleke, we hebben het een tijdje geprobeerd met belonen bij mesten en 'afstraffen' bij niet mesten. Puur om te proberen of dit effect had. Want niets doen of alleen maar voorwaarts was ook niet de oplossing.
Je probeert toch alles om tot een oplossing te komen. Daar zijn we dus ook mee opgehouden. Ze is uitgekookt, maar niet slimmer dan de baas ;-)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:04

Caira schreef:
Het eerste wat bij me op komt: past je zadel wel?

Zadel is een aantal jaren terug aangemeten. Is een Trekker Luxus, flexibel zadel dus.
Zweetafdruk is erg netjes en ze vertoont verder geen vluchtgedrag van het zadel of juist staken.

Gezien ze alleen stopt voor het mesten of de lucht, en verder soepel en vlot is qua rijden ga ik daar niet van uit.

Geen stro meer zou ik natuurlijk prima kunnen proberen. Ze staat op vlas of koolzaadstro met een knabbellaagje, die kan ik er prima af halen.
Maar ook de dagen (want ik strooi niet elke dag vers op) dat ze geen schoon stro heeft (en dus niet eet) heeft ze dit gedrag.

Ga het wel testen! Komende week geen stro er bij.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:06

@ Lorette, er staat ook nergens dat ze dat niet moet doen, ze kan in de tussentijd (dus DAARNAAST) ook kijken wat het oplevert als ze gewoon doorrijdt en dier niet meer gaat belonen voor mesten.

Ik vind het bijzonder dat het paard alleen darmproblemen vertoont met rijden en verder niet. Paard krijgt ook buiten rijden voldoende beweging dus het lijkt me minder aannemelijk dat de spijsvertering pas op gang komt als paard onder het zadel komt.

Mesten tijdens rijden komt vaak door stress (door fysiek ongemak of door onzekerheid) of door aangeleerd gedrag. Of een combinatie van beide. Of het is begonnen door onzekerheid en uiteindelijk aangeleerd gedrag geworden. De oorzaak lijkt me dus niet per se een darmprobleem. Een ander fysiek probleem kan wel.

Maar, omdat het om een haflinger gaat, die dat soort 'trucjes' vaak iets sneller doorhebben dan andere paarden, zou ik het toch wel aannemelijk vinden dat het per ongeluk aangeleerd is.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:09

Ik ben geneigd om Nelleke gelijk te geven, al weet je het natuurlijk nooit helemaal zeker. Aangezien ze op je been niet reageert zou ik zeggen, rij een keer met fijne spoortjes, en bekijk wat er gebeurt. Misschien niet echt paardvriendelijk, maar ik heb het idee dat je Haflinger voor het ogenblik ook niet erg mensvriendelijk bezig is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:12

Je kan de stoelgang van je paardje wellicht ook een beetje helpen door wat olie bij te voeren.

Maar wat de oorzaak ook is: weer leren doorlopen, ook tijdens het mesten. Kan je sowieso helpen om het gedrag te doorbreken.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:26

Mijn bijrijdpaard (haflinger) staat ook altijd stil met mesten en je krijgt haar geen meter meer vooruit. Ook met longeren of aan de hand is dat zo. Soms doet ze ook als het moeilijk wordt het werk of tijdens een overgang rijden staat ze ook express stil maar met wat been en een tik gaat ze wel weer.
De eerste keer mesten is het wel normale mest maar daarna wel wat dunner. En ze kan soms wel 3 keer mesten tijdens het rijden.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:44

Misschien (als het echt niets medisch is) niet de liefste methode, maar dit heeft wel geholpen bij mijn bijrijdhaflinger. Zij had op een gegeven moment ook bedacht dat ze stil ging staan met poepen, niet vooruit te krijgen meer. Dus zodra ze stil ging staan om te poepen gingen we achteruit, of meteen de bocht om (zeg maar keertwending). Alles om maar niet stil te gaan staan. Dit hebben we een week of 3 heel consequent moeten volhouden voor ze bij het aanzetten tot poepen genoeg had aan een beenhulp om weer door te lopen. De andere optie was namelijk voor haar minder leuk dan stilstaan, dus koos ze maar eieren voor haar geld.

Sowieso heel belangrijk om bij het aanvoelen van mesten (rug bollen, buikspieren iets meer aanspannen) al klaar te zitten om meteen actie te ondernemen, anders had ze alsnog haar zin gekregen en stil gestaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:47

@Kelly-an, volgens mij had ik het al vermeld, maar ga haar echt niet afleren dat ze stil mag staan tijdens het mesten. Heb haar dat altijd toe gestaan, vind het zelf prettig (scheelt een berg opruimen) en vind dat ze dit prima mag. Rijdt geen wedstrijden dus daar hoeft ik het niet voor te doen.

Mocht het medisch niet zijn dan moet ik op zoek naar iemand die haar wel kan corrigeren. Zelf bereik ik haar niet meer en als het een trucje is geworden ben ik niet geschikt om haar het af te leren ben ik bang.
Heb haar zelf beleerd, rijdt al meer dan 30 jaar en ben erg handig, maar soms moet je dingen misschien juist daarom uitbesteden.

Snap jullie neiging die kant uit maar wil het nog niet daar op gooien voor het medisch niet gecontroleerd is.

Bij mijn bijrijdster trouwens hetzelfde probleem, maar goed, die rijdt haar veel minder dus dat hoeft niets te zeggen.

@Shavis, dat is precies de manier waarop ik het een tijd heb gedaan (toen dit begon) alleen helaas gaat het van kwaad tot erger en lost dat het ook niet meer op.

Daarnaast gezien de reactie van Janneke ben ik blijkbaar niet de enige.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:12

MarliesV schreef:
Mocht het medisch niet zijn dan moet ik op zoek naar iemand die haar wel kan corrigeren. Zelf bereik ik haar niet meer en als het een trucje is geworden ben ik niet geschikt om haar het af te leren ben ik bang. Heb haar zelf beleerd, rijdt al meer dan 30 jaar en ben erg handig, maar soms moet je dingen misschien juist daarom uitbesteden.

Watje :D .
Zelf beleerd, 30 jaar ervaring, en handig op een paard.
Waarom zou je het zelf niet aanpakken ?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:14

MarliesV schreef:
kiki1976 schreef:

Waarom Kiki? Wat verwacht je daar van?

Wil het natuurlijk wel doen (alhoewel we beide er een broertje-dood aan hebben) maar met welk doel?

Kliniek heeft wel gevraagd het gedrag als ze het vertoont te filmen, wat we dus ook gaan doen.

Mocht er eventueel kramp ontstaan als ze langer beweegt dan komt dat aan het licht als je langer gaat longeren.
Komt het dan niet dan kan je het toch wellicht in een andere hoek zoeken