Mijn tinker merrie van acht jaar heeft sinds eind vorig jaar af en aan kreupel gelopen.
Staat 24/7 buiten in de sneeuw (Noorwegen), met onbeperkt stro en dagelijks een zak kuilgras.
Train normaal gesproken ongeveer om de dag, hoewel ze door mijn gebroken enkel afgelopen zomer minder gereden is dan normaal en daardoor iets te zwaar was aan het begin van de winter.
Begin september ben ik er in de bak af gevallen na een schrikreactie van haar. Hierna liep ze stijf en kreupel. Dit was na 1,5 week over en we begonnen weer rustig aan te trainen. Dacht toen dat ze zich misschien verstapt of verdraait had. Eind oktober was ze weer kreupel, het leek uit de rug te komen ipv een specifiek been. Na weer ruim een week rust liep ze weer goed aan de longe. In december was het ineens helemaal mis, wilde amper nog lopen in de bak, zeker niet draven, dan liever een galop waarbij ze als een kangoeroe met haar achterbenen sprong.
Hoefsmid ter controle op bezoek gehad, niks raars te zien. Ben voor de kerst nog bij de chiropractor geweest, die haar helemaal gekraakt heeft. Zat vast op twee plekken in de onderrug/bekken en links in de hals. Na een week rust weer langzaam begonnen met longeren. Leek eerst beter, werd toen erger, en ging daarna weer goed. Dit kan volgens de chiropractor een reactie zijn op de behandeling.
Na de kerst de dierenarts hier gehad, kreupelheid was nagenoeg over, maar ze had toen bulten op haar achterbenen gekregen. Dierenarts deed dit af als galbulten. Mag er aan komen en in drukken zonder pijnreactie, is niet warm, meestal zacht, geen verschil tussen voor en na het trainen. Grote bult op het linker achterbeen, buitenkant, boven het kootgewricht. Aan de binnenkant, en aan het andere achterbeen ook een beetje vulling te voelen.

Daarnaast hebben we al tijden last van mok. Dit was nu in de winter wel rustiger, maar had daarom haar benen geschoren. Zo is de bult ook beter in de gaten te houden. Ze is nu twee keer gespoten met Dectomax.
Wat denken jullie? Zijn het inderdaad galbulten? En kan dit samenhangen met de mok/kreupelheid?
Lees dat galbulten vaak komen door overbelasting, maar dat kan niet het geval zijn met het weinige trainen van het laatste jaar. En ook voor die tijd trainden we alleen recreatief, longeren/grondwerk/buitenrit/licht bakwerk....