Droes ervaringen gevraagd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__rosalie__

Droes ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 02:17

Hoi,

Half december kreeg mijn Shetlander droes,
Eerst werdt er gedacht aan influenza.
Hij werdt op metacam gezet voor 11 dagen, koorts daalde niet. Hij bleef benauwd (krakend en gorgelend geluid) en heel veel snot, besloten hem ook iets voor zijn longen te geven. Het werdt allemaal niet beter, dus op de antibiotica, na drie dagen antibiotica kwam er een flinke bult op zijn kaak. Direct gestopt met de antibiotica.

Snel de kaak geschoren, swab af laten nemen, het was inderdaad droes.
Afbeelding

Afbeelding

Twee dagen later kwam er pus uit en zakte zijn temperatuur
Afbeelding

Er kwam al snel een groter gaatje

Afbeelding

Afbeelding

Elke dag de korst verwijderd zodat deze open bleef, ook 2 dagen een nieuw plekje open gehad. Maar heel snel zaten ze dicht en kreeg ik ze niet meer open.

Afbeelding

Nu dus mijn vraag..

Mijn pony eet nog steeds nauwelijks hooi, gorgeld nog als hij slobber eet. En tussen zijn kaken is het nog dik, geen bulten, maar wel sappig en “gevuld”.Volgens DA is het voorbij, ziet het er goed en kunnen die zwellingen vaak lang aanhouden.
Heb een zeer ervaren DA, maar toch zit het mij niet lekker, hoort dit?

daantjuhhh

Re: Droes ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 02:36

Heeft je pony nog koorts?

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 02:41

nee, hij heeft al een tijdje geen koorts meer.

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 16:47

Niemand?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:52

Als hij fit is en wel voldoende eet gewoon blijven temperaturen en in de gaten houden.

Ik heb jaren geleden een pony met droes gehad.
Ik moest de bult (door de dierenarts open gemaakt) zo lang mogelijk open houden zodat het vuil er uit kon (minimaal 2x per dag er ff aan frutten en spoelen met gekookt afgekoeld water).
Dit ging om een veulen van 3 weken, dus die at nog geen slobber of hooi. Dronk wel regelmatig (bij 2 merries zelfs, moeder was ook ziek en een andere merrie begon spontaan melk te geven) en groeide gewoon prima.

pippepsimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:15

Zelf heb ik meerdere ervaringen met pony's met droes. Wat jouw pony heeft is voorkomen normaal bij droes. Je kan er helaas medisch niet veel tegen doen, behalve de plek schoon houden.
Een gevaar bij droes in dat de bult naar binnen (in het hoofd) open knapt, dit kan flink ontstoken raken.
maar dat is gelukkig bij jouw pony niet het geval, en nu alle pus eruit is, denk dat hij inderdaad weer snel de goede kant op gaat.
Goed opletten dat hij wel blijft eten en drinken, anders de dierenarts er weer bij halen.
Tip: het voer wat hoger plaatsen zodat hij zijn hoofd niet helemaal naar beneden hoeft te doen, hierdoor komt er geen druk op zn hoofd wat prettiger eten voor hem is.

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 21:56

Dank voor de reacties,
Hij drink veel, slobber valt hij op aan, hooi eet hij weinig, af een toe een hapje maar er blijft heel veel liggen. Heb alles inderdaad al hoger opgehangen zodat hij zijn hoofd niet naar beneden hoeft te strekken.
Maar dat gorgelen is dus ook normaal?