Paard te mager, help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SerenaxGrey

Paard te mager, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 20:55

Paard van 17 jaar.
Had slecht gebod, ik heb hem gekocht en zijn gebid laten doen.
Nu is hij erg mager door alles wat er gebeurd is met hem.
Hij krijgt elke dag slobber seniores priores.
Nu vraag ik me af wat jullie hem zouden geven om op goed gewicht te komen..?
Al vast bedankt!!

Tallie1979

Re: Paard te mager, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:56

Veel hooi. Als hij het kan eten.

En een scheutje olie door het voer. Eventueel maïsmeel bijvoeren.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:04

Hoeveel eet hij nu, hoe mager is mager en hoelang probeer je hem al dikker te krijgen

SerenaxGrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 21:11

Ik heb hem dinsdag opgehaald en dichter bij huis gestald.
En met de kerst is ze gebid gedaan. Hij staat bij inloop stal.
Krijgt drie keer per dag hooi.
Krijgt van mij elke dag emmer met slobber.

En ribben goed zichtbaar.
Rug steekt uit.
En ze spieren zijn verminderd.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 02-02-19 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:16

al een wormenkuur gegeven ???/

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:16

Senioren priores doe je goed!
Mag je best aardig wat van geven.
Je kunt er omega 369 mix van subli doorheen mengen en nog extra lucerne erbij geven.
Van die combinatie komen ze meestal wel vlot aardig aan.
Verder warm houden met dit koude weer zodat hij niet alles verbrand om zich warm te houden.

SerenaxGrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 21:18

Jaa wormenkuur heeft hij gehad.
Super bedankt!
Hij heeft ook lekker een deken van 300 gram.
Bedankt voor de hulp ! Ik ga het halen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:21

Hoeveel Seniores Priores (droog gewicht) voer je nu?

Is het hooi onbeperkt? Of heeft hij het in de ochtend op voordat de volgende voerbeurt komt?

Hoe vaak zou hij gevoerd kunnen worden? Seniores Priores is opzich prima product voor magere paarden. Je kan er flinke hoeveelheid van voeren maar dan moet je het wel over meerdere voerbeurten kunnen verspreiden.

Toevoegen van iets olierijks zoals lijnzaadolie (en dan niet 1scheutje), lijnzaadbrok, subli omega 369 mix is ook mogelijk. Misschien ook extra eiwitten door luzerne(brok).

Subli heeft ook een merriebrok die fijn is voor magere paarden.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:37

Kun je onbeperkt hooi geven? Met de sp ben je op de goede weg. Probeer dat op te voeren over meerdere voerbeurten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:15

SerenaxGrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 19:12

Zijn nu 1 week verder, ik zie helaas nog geen verschil.
Wat vinden jullie van bietenpulp in vlokken?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:12

Aankomen lukt jammergenoeg ook niet in 1 week... daar gaan weken zo niet maanden overheen.

Ben nog steeds benieuwd hoeveel je geeft van de Seniores Priores.
Bietenpulp is mooi spul maar gaat ook niet in 1 week resultaat opleveren... zit qua voedingswaarde minder in dan in de SP

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:26

Bietenpulp met olie is een goede dikmaker en onbeperkt ruwvoer, ontworming en tijd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:35

Gewoon biks gaan geven. 1 kilo s ochtends en 1 kilo s avonds minimaal. S middags de slobber en verder zoveel hooi geven als hij op kan.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:07

Als je wilt dat je paard ook heter wordt, moet je inderdaad meer brok geven al zou dat niet mijn voorkeur hebben. Die van mij wil ik vooral dikker krijgen en niet zozeer heter (dat is ie van zichzelf genoeg).

Die van mij is zonder aanwijsbare reden dunner geworden. Ik heb toen bloed laten checken, ontwormt en de tandarts laten komen. Daar kwam niets bijzonders uit. Hij krijgt nu:
- onbeperkt goed ruwvoer
- 1 kilo brok verdeeld over 2 maaltijden met een scheutje lijnzaadolie erover
- handje lijnzaadbrokken
- luzerne; ongeveer een kilo
- 2 kilo (droog gemeten) slobber met senioris prioris

Aankomen duurt wel ontzettend lang, dus je moet even goed bedenken hoeveel je gaat voeren en dan in de gaten houden of het genoeg is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:11

Hij krijgt 3 keer hooi zeg je,maar hoeveel?
Zo'n paard zou ik zeker onbeperkt hooi laten eten.

En idd,bijkomen heeft ook tijd nodig.
Logisch dat je in een week geen verschil ziet.
Komt wel goed,het voorjaar staat voor de deur.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:12

Ik zou hem onbeperkt hooi voeren, wat senior priores erbij en wat grasbrok erbij of compactgras of grasmix. Dat helpt vaak goed om er weer wat gewicht op te krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:40

Mijn arabier valt altijd erg in in de winter.
Hem voer senioren slobber, het liefst Subli seniores maar ook wel Pavo 18+
Subli moet nl 4 uur weken en Pavo maar 10 minuten, vandaar dat ik het laatste vaker gebruik.

Daarbij voer ik speedi beet (bietenpulp vlokken die ook 10 minuten moeten weken) en wat lijnzaadbrok.
Dat doe ik bij elkaar (samen met lauw water) en voer dat sowieso 1x per dag en als ik kan een 2de X.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:16

Om wat voor een paard gaat het?
Hoeveel kilo droge seniores geef je?
Hoeveel kilo hooi voer je?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:36

Je hebt hem paar maanden geleden gekocht en zijn gebit laten doen; is hij toen ook verhuisd? Klopt het dat hij afgelopen dinsdag (ook) is verhuisd?

Verhuizingen kunnen mentaal flinke impact hebben. Mijn haflinger is op zijn vorige adres ondervoed geraakt. Toen ik er achter kwam dat het een hoeveelheid hooi-probleem was ipv medisch direct op onbeperkt hooi gezet, waarop hij in gewicht snel toenam. Na 2 weken heb ik hem verhuisd naar huidig adres. Hoewel hij deze verhuizing goed leek te accepteren, viel hij toch weer terug, en heeft het een ruim half jaar geduurd voordat hij weer een beetje gezond gewicht had. Na 5 jaar was hij pas geheel weer terug op conditie van voor de ondervoeding.
Helaas hebben sommige vermageringen dus tijd nodig...

Heeft je paard ruim tot onbeperkt hooi, of tenminste goede kwaliteit voordroog? Ik heb mijn paard toen endurix gevoerd, cavalor of pavo. Ging om de langzame vetten erin, kreeg 1/3 en toen hij aan begon te komen terug naar 1/4, afhankelijk van zijn werk. extra vetten: ik heb biologische olijfolie door de muesli gedaan.

Verder lees ik nu goede dingen over Coolstance, gebasseerd op kokosvezels. Deze is makkelijker opneembaar, en geeft geen ontstekingsgevoeligheid.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:53

Bij mijn paard lijkt gewone pulp harder aan te zetten als speedibeet of seniores priores. Hij krijgt een standaard voerschep droog gewogen pulp bij.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:51

Afbeelding

Ik voerde dit paard een kilo merriebrok bij na het werken, wat ze bij de normale voerbeurten kreeg durf ik even niet meer te zeggen.. daarnaast kreeg ze ook een halve schep slobber met geweekte bietenpulp, lijnzaadolie en equitop myoplast om de spieren te ondersteunen. Het is veel, maar het is echt bij ieder paard verschillend en ik denk ook niet dat je in een week veel verschil merkt. Denk ook aan goed (liefst onbeperkt) ruwvoer, dat is echt het allerbelangrijkste.

Moet er ook bij vermelden dat dit paard ook nog eens van november tot januari met boxrust stond vanwege blessure, dus er toen ook niks mee gedaan werd. Anders was ze waarschijnlijk nog voller geworden.

SerenaxGrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 22:56

Het gebit zeiden ze was gedaan.. Dit bleek een leugen te zijn vandaag.
Hij mist een aantal kiezen.
Hij krijgt nu seniores priores van subli, goed laten weken.
En pavo slobber met speedibeet (bietenpulp)
En tussen door nog emmer met vitalbix lucerne.
De linker kant van ze ribben is iets minder te zien ! Dus we zijn een stap de goede kant op.
Alles is nagekeken en nu gaat het om de voeding.
Super bedankt voor alle advies !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:11

Nouvel schreef:
Senioren priores doe je goed!
Mag je best aardig wat van geven.
Je kunt er omega 369 mix van subli doorheen mengen en nog extra lucerne erbij geven.
Van die combinatie komen ze meestal wel vlot aardig aan.
Verder warm houden met dit koude weer zodat hij niet alles verbrand om zich warm te houden.

De tips van Nouvel zijn super.
Wat je nog zou kunnen doen is een hooisample opsturen naar Pavo voor de Pavo ruwvoer check: https://www.pavo.nl/sport/producten/ruwvoer-quickscan
Je stuurt een broodzak met hooi die kant op en dan krijg je een overzichtje met hoeveel eiwit, energie en suiker er in je hooi zit. Het zou namelijk zomaar kunnen dat als een paard mager blijft bij onbeperkt hooi dat dat hooi gewoon erg eiwitarm en energiearm is. En simpel gezegd: energie hebben ze nodig voor de vetlaagjes en eiwit voor spiervorming. Stel dat je hooi inderdaad erg arm is, dan kun je beter bepalen wat je moet toevoegen; meer eiwit of meer energie? Voor meer energie voeg je bijvoorbeeld olie toe, voor meer eiwit kun je eiwitrijker voer/luzerne/esparcette/supplementen toevoegen.

Nog een brug verder: hoe zijn zijn hoeven? Als hij bijvoorbeeld erg scheef op zijn hoeven staat dan kan hij ook heel moeilijk de correcte rug/schouder/kontspieren aanmaken. Ik train nu bijvoorbeeld een paardje dat na een paar jaar niets doen geen enkele schoft/schouderspieren meer had, maar die stond ook extreem scheef op de voorhoeven omdat er al jaren geen hoefsmid meer bij was geweest. Nu worden de hoeven stapje voor stapje rechtgezet en er gaan wat meer eiwitten in omdat ik weet dat het hooi vrij eiwitarm is, en na 2 weken zie ik de spieren tussen schoft en schouderblad alweer terugkomen. Dus het herstel kan inderdaad snel zichtbaar zijn, maar dan moet je wel precies weten wat het probleem is (in dit geval hoeven plus eiwitarm hooi), want dan kun je dat gericht aanpakken. :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:12

in je openingspost schrijf je dat jij zijn gebid hebt laten doen, maar dat was dus een leugen.?