Paard eet niet na trekken kies

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Paard eet niet na trekken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 17:21

Hoi,

Bij mijn 23 jarige ruin zijn woensdag 2 kiezen achterin zijn mond (aan beide kanten 1) getrokken. De ingreep ging zeer makkelijk en donderdag mochten we hem ophalen van de kliniek.

Nu eet hij dus slecht, wat ik ook snap aangezien hij pijn heeft in zijn mond. Hij krijgt seniores priores, fijn hooi, muesli en biks verdeeld over de dag, maar heeft niet veel zin in eten. Hij laat grote delen van zijn porties staan, ook als ik de slobber bijvoorbeeld heel nat maak. Ik heb al geprobeerd er appelmoes, stukjes peen of muesli (vindt hij erg lekker) doorheen te doen, maar geen succes.
Hij krijgt ‘s ochtends metacam.

Inmiddels begint hij te tekenen en de winter duurt nog even.. ik vroeg me af wie dit eerder heeft meegemaakt en wanneer jullie paarden weer gingen eten, of wat wél lukte.

Mocht ik me echt heel erg zorgen gaan maken bel ik uiteraard maandag de kliniek voor advies :)
Laatst bijgewerkt door amandananana op 02-02-19 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Paard eet niet na trekken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:24

Temperaturen zodat je iig zeker weet dat er geen koorts bij komt. Maar desnoods nu bellen voor een pijnstiller zodat hij blijft eten.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 17:26

bigone schreef:
Temperaturen zodat je iig zeker weet dat er geen koorts bij komt. Maar desnoods nu bellen voor een pijnstiller zodat hij blijft eten.

Vergeten te zeggen: hij krijgt metacam. Zal mijn post even aanpassen nog.
Temperatuur is prima! :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:33

Arm paardje! :(:)
Veel dingen die je geeft zijn nog wel ook hard, peen, biks enz.
Hooi gaat vaak al lastig.
Gras zou beter gaan, ik weet niet of dat lukt?
Nat hooi wil vaak ook beter.
Misschien mpb mix, geef ik aan mijn oude bokje zonder kiezen maar het is ook voor oudere paarden. (Dat is Bierborstel/Snijmais)

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:39

Agrobe alpine pro. Is volledig voer en ook vervanger voor hooi. Is zacht en paard kan het ook eten wanneer pijn in de mond. Misschien kun je dat proberen.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:11

Ik zou de kliniek even bellen voor advies. Mijn paard at altijd gewoon goed als er een kies getrokken was, dat was dan wel niet aan twee kanten. Waren de kiezen er wel in zijn geheel uit? Niks blijven zitten ofzo?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:40

Bij mijn paard zijn er in oktober ook 2 kiezen getrokken.
Die van mij at na de operatie juíst beter maar liet de seniores priores staan.
Omdat zij ook veel was afgevallen heb ik haar op de speedibeet icm slobber mash gezet.
Ze vond het heerlijk en trok binnen korte tijd bij!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:14

Contact opnemen met de behandelend arts. Evt informeren om omeprazole bij te gaan geven. Weinig eten icm metacam kan zeker leiden tot maag- en darmzweren, waardoor de eetlust ook weer kan afnemen.

Hoeveel eet hij? Als hij delen laat staan hoeft dat niet perse een probleem te zijn, als hij netto wel genoeg binnen krijgt. Maar hij valt af, dus er zal waarschijnlijk te weinig in gaan.

Zou de arts het gebit nog even laten checken. Best kans dat er door het verwijderen van twee kiezen meer druk komt op andere kiezen die ook pijnlijk zijn.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 13:37

Hij eet inderdaad zijn krachtvoer wel; biks, lucerne en muesli gaan er makkelijk in. Zijn hooi gaat nog wat lastig, maar eet hij ook.
Zijn seniores priores laat hij staan. Dit geef ik juist om hem in de winter goed op gewicht te houden en valt nu dus weg, daarom ben ik op zoek naar iets waar ik de SP voor kan vervangen om hem weer wat beter op gewicht te krijgen. Peen, appels en brood gaan er ook prima in :)

Ik hen vanmorgen een emmertje slobber gemaakt met de simpele slobber van Lavor, die we hier op stal hebben, die at hij wel met smaak leeg. Dus gelukkig zit er wel wat voer in nu! Ik denk dat ik maar een zak slobbermash koop en die dan ga proberen te geven. Daar zitten meer voedingsstoffen in dan in de slobber die we op stal hebben.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:06

Het gaat waarschijnlijk ook wel snel beter, in sp zit volgens mij niet eens zoveel extra voeding, misschien eens vergelijken, want meestal mag een wat ouder paardje wel wat extra calorieën.
Gelukkig heb je in ieder geval wat gevonden!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:27

Er zitten best wel gaten nu waar de kiezen ooit zaten. Zal even pijnlijk zijn nog in het begin.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:41

Ons oudje hielden we uitstekend op gewicht met pavo speedibeet en 18+. Hij vond het heerlijk, at nog net z’n hoefjes daarbij niet op.

Sterkte met je paardje. Hopelijk trekt ie gauw weer bij!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:21

Heft hij er nog pluggen in zitten? Mijn pony at de eerste week na het trekken van een boven kies ok echt minimaal. Hooi niet, dus kreeg ze meerdere malen per dag senior priores. Ze was echt enorm ingevallen. Na het verwijderen van de plug ging het eten direct beter!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 17:24

Tancreda4 schreef:
Heft hij er nog pluggen in zitten? Mijn pony at de eerste week na het trekken van een boven kies ok echt minimaal. Hooi niet, dus kreeg ze meerdere malen per dag senior priores. Ze was echt enorm ingevallen. Na het verwijderen van de plug ging het eten direct beter!

Hij heeft geen pluggen. :)