paard "zakt" door zijn voorbenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjo1996

paard "zakt" door zijn voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 02:35

Hoi allemaal,

Mijn verzorgpaard is deze week al 2 keer door zijn voorbenen gezakt. Hij is wel vaker struikelig (hij is bijna 19, te zwaar en ook nog heel lomp), maar dit is anders dan we gewend zijn.

De eerste keer was tijdens een buitenrit. Hij zakte heel langzaam door zijn benen alsof hij wilde gaan rollen. We hebben het maar zo bestempeld en hielden het even in de gaten gezien hij dat nog nooit eerder had gedaan.
Maar nou deed hij het gister ook tijdens het wandelen. Heel vreemd.

Het is niet dat hij valt, hij gaat gewoon een soort van liggen. Daarna ook gewoon weer verder alsof er niks is.

Verder gedraagt hij zich ook volkomen normaal en eet, plast en poept hij goed.

Wat denken jullie? Wil hij echt gewoon rollen of is er iets medisch?

Mochten wij het idee krijgen dat het iets medisch is, komt er uiteraard een dierenarts bij. Gezien hij zich voor nu normaal gedraagt willen we het eerst even aankijken (het spaarpotje is niet zo vol meer na zijn ongeluk 3 jaar geleden, dus kunnen helaas niet zomaar een dierenarts o.i.d. laten komen)

Alvast bedankt voor jullie mening!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: paard "zakt" door zijn voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 03:57

Ik zou toch een dierenarts laten komen. Wij kunnen zo onmogelijk weten of het om iets medisch gaat om niet en dit soort dingen kunnen voor hele gevaarlijke situaties zorgen.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 04:15

Cayenne schreef:
Ik zou toch een dierenarts laten komen. Wij kunnen zo onmogelijk weten of het om iets medisch gaat om niet en dit soort dingen kunnen voor hele gevaarlijke situaties zorgen.

We stappen er ook zeker voorlopig niet op. Dankje voor je advies

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 04:42

Een 19 jarig paard zakt niet zomaar plots twee keer door zijn voorbenen. Ik zou er ook een dierenarts bij halen.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 06:32

Bedankt voor het advies. De eigenaresse wil het nog even aankijken en geeft aan dat als het nog een keer gebeurt de dierenarts zal komen. Hier heb ik natuurlijk weinig inbreng op.

Nog een kleine aanvulling voor de 2e keer dat het gebeurde: hoorde net dat het vanuit stilstand was (hij was aan het grazen aan de hand). Terwijl hij door zijn voorbenen zakte maakte die een piepend geluid (als een soort puppy vertelde ze). Stond snel weer op en er was niks meer aan de hand. Wel was hij onwijs bang voor het stroomdraad.

Nogmaals het is niet mijn paard, ik kan de eigenaresse alleen maar adviseren. Ik heb haar gevraagd in ieder geval telefonisch contact op te nemen met de dierenarts, maar ze wil eerst vandaag nog een keer goed kijken

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 07:46

In 3 jaar tijd moet de spaarpot toch wel gevuld genoeg zijn om iig een dierenarts ernaar te laten kijken. Dat de eventuele vervolgstappen meer geld kosten snap ik maar zou de dierenarts iig laten komen om te kijken

Noraafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 07:52

Het klinkt voor mij wel een beetje als narcolepsie bij paarden. Dan vallen ze ook spontaan. Ik las laatst dat het in de winter vaker zichtbaar is, omdat paarden dan minder liggend slapen vanwege de koude grond.

Misschien slim om even in het achterhoofd te houden en evt voor te dragen aan de dierenarts.

Heeft het trouwens misschien niks te maken met het ongeluk van 3 jaar terug?

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 08:37

Ik kan helaas niet in de portemonnee van de eigenaresse kijken en ze is vorig jaar verhuisd en heeft 2 jonge kinderen. Mocht ze het niet kunnen betalen, ben ik zeker bereid haar hierbij te hulp te schieten. Ze geeft zelf aan dat mocht ze iets zien of mocht het nog eens gebeuren ze er inderdaad een dierenarts bij haalt. Ik weet alleen dat grote vervolgonderzoeken er inderdaad niet inzitten voor haar en ze niet zomaar een dierenarts (kan) laat(en) komen.

Narcolepsie, die heb ik nog niet voorbij zien komen. Kan dat spontaan opkomen? Hij was inderdaad wel vrij onrustig de afgelopen paar dagen.
Het zou kunnen dat het met het ongeluk te maken heeft. Hij is 3 jaar geleden in een hek gerend en is vast komen te zitten. Hij heeft toen het hek eruit gekregen... Zoals het er naar uit zag alleen een hele lelijke wond op zijn knie die is gehecht en behandeld. Heeft net aan het gewrichtszakje niet geraakt. Hij heeft er geen pas kreupel van gelopen, maar zoiets zou eventueel wel artrose kunnen veroorzaken misschien?

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 11:29

Update:
Eigenaresse heeft de dierenarts gebeld voor advies. Die maakte zich niet direct zorgen. Hij wordt vandaag even uitgebreid bekeken door de eigenaresse (kijken of hij onregelmatig loopt oid) en daarna belt ze de dierenarts nogmaals

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:39

Hoi TS,

4 jaar geleden reed ik een Fries. Super leuke merrie, ook altijd goed te dik geweest maar super lief.
Zij was toen ook 19 jaar. In de bak was ze vaak wel wat struikelig maar we zochten er niks achter.
Toen ik met een vriendinnetje op buitenrit ging is het finaal mis gegaan.
Tijdens een stuk galop is ze door haar benen gezakt. Traumaheli en alles is erbij geweest.
zij had gelukkig niks, ik een zware hersenschudding en een kapot sleutelbeen.

Na een tijdje gingen we weer rijden. Ik dacht dat ze zich gewoon verstapt had.
We gingen weer op buitenrit maar niet harder dan draf.
Mijn nichtje was mee op de fiets. Weer zakte ze door haar voorbenen maar dit keer waren we beide ongedeerd.

Ik heb toen een topic op bokt aan gemaakt om om advies te vragen.
Een bokker gaf aan dat het wel eens artrose kon zijn.
We hebben de dierenarts laten komen en dat struikelen vertrouwde hij niet.
We hebben haar geladen naar de kliniek en foto’s laten maken.
Ze zat in een vergevorderd stadium van artrose.

Dit was in september, op advies van de kliniek pijnstillers en glucosamine gegeven.
We zagen weinig verbetering tot december.
De kliniek vroeg of we haar wilden filmen tijdens het longeren om te kijken hoe we haar konden helpen.
Dus tijdens het longeren ben ik aan het filmen, was ze ineens uit beeld, ze was gaan liggen.
Ook werd ze een hele onvriendelijke merrie, terwijl het zo’n knuffel was.
Toen was de beslissing heel snel genomen.
Ze had teveel pijn, op 29 december is ze destijds ingeslapen.

Ik wil je dit verhaal vertellen opdat je voorzichtig wordt en niet een soortgelijk ongeluk krijgt.
Je kunt altijd eens foto’s laten maken van de kogels, het been waarover ze struikelt is vaak het probleem.
Een foto daarvan is niet heel duur.

Liefs!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 12:27

liespower94 schreef:
Hoi TS,

4 jaar geleden reed ik een Fries. Super leuke merrie, ook altijd goed te dik geweest maar super lief.
Zij was toen ook 19 jaar. In de bak was ze vaak wel wat struikelig maar we zochten er niks achter.
Tijdens een stuk galop is ze door haar benen gezakt. Traumaheli en alles is erbij geweest.

Mijn nichtje was mee op de fiets. Weer zakte ze door haar voorbenen maar dit keer waren we beide ongedeerd.

Dit was in september, op advies van de kliniek pijnstillers en glucosamine gegeven.
De kliniek vroeg of we haar wilden filmen tijdens het longeren om te kijken hoe we haar konden helpen.
Dus tijdens het longeren ben ik aan het filmen, was ze ineens uit beeld, ze was gaan liggen.

Ik wil je dit verhaal vertellen opdat je voorzichtig wordt en niet een soortgelijk ongeluk krijgt.
Je kunt altijd eens foto’s laten maken van de kogels, het been waarover ze struikelt is vaak het probleem.

Liefs!

Dankjewel voor het delen van je verhaal! Wat rot dat je zo 2 keer bent gevallen waarvan een keer zeer ernstig. Heb je er geen blijvend letsel aan over gehouden? Hier gelukkig nog nooit echt gevallen met hem, maar soms spookt dat wel door mijn hoofd. Om die reden ook extra voorzichtig en galop alleen op rechte en vlakke stukken. Gelukkig is hier het struikelen vooral is stap als hij niet doorloopt, maar ik ben mij er zeker van bewust dat hij kan vallen. Zelf heb ik wel het vermoeden dat hij last heeft van artrose, mocht de dierenarts reden zien tot onderzoek zullen we waarschijnlijk wel foto's laten maken. Mocht daaruit blijken dat het daardoor zou kunnen komen, is het de vraag of we nog op zullen stappen.

Nogmaals bedankt voor je bericht en ik neem het zeker mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:32

Struikelen in stap vind ik dan ergens weer apart. Ik zou het paard sowieso op de foto zetten op de voorbenen want ik gok dat het idd wel eens iets van artrose kan zijn :j

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:43

''kleine'' hartprobleempjes kunnen ook dit beeld geven. denk aan een ruisje etc.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 12:48

Dankjullie wel! Ik zal het meenemen! Ik heb ook aan pssm zitten denken, gezien hij wel wat van de lichtere symptomen heeft en het is een tinker. Maar is 19 niet oud om het pas echt op te merken? Hij heeft nooit een aanval gehad of iets dergelijks, maar is wel stijf, moeite met longeren etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:03

Dat zou ook zeker kunnen. Het kan ook een combinatie zijn van.

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:14

Ik vermoed ook artrose. Ook ik ken helaas verschillende verhalen waarbij een paard met artrose in de voorbenen struikelt, valt en waarbij de ruiter ernstig letsel oploopt (één keer een verbrijzeld bekken). Ik zou dit paard niet meer rijden, zeker niet in galop totdat duidelijk is wat de oorzaak is.

NNikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:17

Ik denk ook aan artrose ja.
Tinker die ik verzorgde struikelde ook erg vaak en bleek onder de artrose te zitten.
Toen het erger werd toen zakte ze ook vaak door haar benen heen, en kon ze na het rollen en liggen moeilijk weer omhoog komen. :(

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 14:10

Dankjullie wel voor jullie reacties.
Overeindkomen met rollen gaat hem nog goed af. Ik ga artrose zeker even benoemen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:18

Artrose en hoefkatrolontsteking kunnen idd voor dit beeld zorgen, maar dan gebeurd het wel als ze bewegen over het algemeen. Maar jij zegt dat hij het uit stilstand deed?

Hoe loopt hij verder? is hij stijf of stram? opstart problemen?

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:42

Hier ook! Struikelen en door de voorbenen gaan. Heel lang werd gedacht aan hoefbevangenheid omdat hij ook te dik was. Uiteindelijk bleek het hoefkatrol ontsteking te zijn. Sinds zooltjes met siliconenvulling en aangepaste training eindelijk een slank paard dat niet meer struikeld en omvalt.

Maar het kan natuurlijk ook allerlei andere dingen zijn. Maar foto van hoeven kan een optie zijn.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 15:30

Elisa2 schreef:
Artrose en hoefkatrolontsteking kunnen idd voor dit beeld zorgen, maar dan gebeurd het wel als ze bewegen over het algemeen. Maar jij zegt dat hij het uit stilstand deed?

Hoe loopt hij verder? is hij stijf of stram? opstart problemen?

De 2e keer was inderdaad vanuit stilstand. Hij was aan het grazen, zakte al "piepend" door zijn benen en stond op en er was niks meer aan de hand. De andere dagen deed hij ook niks geks, juist voorwaarts, zelfs een beetje druk. Wil graag lopen/rondjes rennen door de bak. Hij is altijd al wat stijf geweest, zeker de laatste paar jaar. Wordt ook een dagje ouder helaas...

bonny123 schreef:
Hier ook! Struikelen en door de voorbenen gaan. Heel lang werd gedacht aan hoefbevangenheid omdat hij ook te dik was. Uiteindelijk bleek het hoefkatrol ontsteking te zijn. Sinds zooltjes met siliconenvulling en aangepaste training eindelijk een slank paard dat niet meer struikeld en omvalt.

Maar het kan natuurlijk ook allerlei andere dingen zijn. Maar foto van hoeven kan een optie zijn.

Bedankt voor de tip! Ga ik onthouden. 3 jaar geleden heb ik hem heel veel getraind en was hij bijna op goed gewicht. Helaas kreeg hij toen het ongeluk met rust als gevolg. Dat in combinatie met gras maakte hem weer net zo dik als voorheen... Nu gaat hij zomers niet meer 24/7 op het land (koeiengras...), maar wordt nog steeds aardig rond zomers. Valt in de winter wel vaak redelijk wat af

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:38

marjo1996 schreef:
liespower94 schreef:
Hoi TS,

Liefs!

Dankjewel voor het delen van je verhaal! Wat rot dat je zo 2 keer bent gevallen waarvan een keer zeer ernstig. Heb je er geen blijvend letsel aan over gehouden? Hier gelukkig nog nooit echt gevallen met hem, maar soms spookt dat wel door mijn hoofd. Om die reden ook extra voorzichtig en galop alleen op rechte en vlakke stukken. Gelukkig is hier het struikelen vooral is stap als hij niet doorloopt, maar ik ben mij er zeker van bewust dat hij kan vallen. Zelf heb ik wel het vermoeden dat hij last heeft van artrose, mocht de dierenarts reden zien tot onderzoek zullen we waarschijnlijk wel foto's laten maken. Mocht daaruit blijken dat het daardoor zou kunnen komen, is het de vraag of we nog op zullen stappen.

Nogmaals bedankt voor je bericht en ik neem het zeker mee!

Ik heb uiteindelijk ‘alleen’ altijd last van mijn rug gehouden, alles valt mee gezien het ongeluk :)
Lijkt me verstandig, een paard gaat niet zo maar liggen. Succes!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 16:13

liespower94 schreef:
Ik heb uiteindelijk ‘alleen’ altijd last van mijn rug gehouden, alles valt mee gezien het ongeluk :)
Lijkt me verstandig, een paard gaat niet zo maar liggen. Succes!

Gelukkig "valt het mee" met wat je er nu nog van over hebt gehouden, maar nog steeds een erg nare ervaring natuurlijk!
Dankje wel!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:21

riegje schreef:
''kleine'' hartprobleempjes kunnen ook dit beeld geven. denk aan een ruisje etc.

daar zit ik ook aan te denken

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:50

Ging ik ook net schrijven.
Electrocardiagram laten maken, met spoed.