Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
liespower94 schreef:Hoi TS,
4 jaar geleden reed ik een Fries. Super leuke merrie, ook altijd goed te dik geweest maar super lief.
Zij was toen ook 19 jaar. In de bak was ze vaak wel wat struikelig maar we zochten er niks achter.
Toen ik met een vriendinnetje op buitenrit ging is het finaal mis gegaan.
Tijdens een stuk galop is ze door haar benen gezakt. Traumaheli en alles is erbij geweest.
zij had gelukkig niks, ik een zware hersenschudding en een kapot sleutelbeen.
Na een tijdje gingen we weer rijden. Ik dacht dat ze zich gewoon verstapt had.
We gingen weer op buitenrit maar niet harder dan draf.
Mijn nichtje was mee op de fiets. Weer zakte ze door haar voorbenen maar dit keer waren we beide ongedeerd.
Ik heb toen een topic op bokt aan gemaakt om om advies te vragen.
Een bokker gaf aan dat het wel eens artrose kon zijn.
We hebben de dierenarts laten komen en dat struikelen vertrouwde hij niet.
We hebben haar geladen naar de kliniek en foto’s laten maken.
Ze zat in een vergevorderd stadium van artrose.
Dit was in september, op advies van de kliniek pijnstillers en glucosamine gegeven.
We zagen weinig verbetering tot december.
De kliniek vroeg of we haar wilden filmen tijdens het longeren om te kijken hoe we haar konden helpen.
Dus tijdens het longeren ben ik aan het filmen, was ze ineens uit beeld, ze was gaan liggen.
Ook werd ze een hele onvriendelijke merrie, terwijl het zo’n knuffel was.
Toen was de beslissing heel snel genomen.
Ze had teveel pijn, op 29 december is ze destijds ingeslapen.
Ik wil je dit verhaal vertellen opdat je voorzichtig wordt en niet een soortgelijk ongeluk krijgt.
Je kunt altijd eens foto’s laten maken van de kogels, het been waarover ze struikelt is vaak het probleem.
Een foto daarvan is niet heel duur.
Liefs!
Elisa2 schreef:Artrose en hoefkatrolontsteking kunnen idd voor dit beeld zorgen, maar dan gebeurd het wel als ze bewegen over het algemeen. Maar jij zegt dat hij het uit stilstand deed?
Hoe loopt hij verder? is hij stijf of stram? opstart problemen?
bonny123 schreef:Hier ook! Struikelen en door de voorbenen gaan. Heel lang werd gedacht aan hoefbevangenheid omdat hij ook te dik was. Uiteindelijk bleek het hoefkatrol ontsteking te zijn. Sinds zooltjes met siliconenvulling en aangepaste training eindelijk een slank paard dat niet meer struikeld en omvalt.
Maar het kan natuurlijk ook allerlei andere dingen zijn. Maar foto van hoeven kan een optie zijn.
marjo1996 schreef:liespower94 schreef:Hoi TS,
4 jaar geleden reed ik een Fries. Super leuke merrie, ook altijd goed te dik geweest maar super lief.
Zij was toen ook 19 jaar. In de bak was ze vaak wel wat struikelig maar we zochten er niks achter.
Toen ik met een vriendinnetje op buitenrit ging is het finaal mis gegaan.
Tijdens een stuk galop is ze door haar benen gezakt. Traumaheli en alles is erbij geweest.
zij had gelukkig niks, ik een zware hersenschudding en een kapot sleutelbeen.
Na een tijdje gingen we weer rijden. Ik dacht dat ze zich gewoon verstapt had.
We gingen weer op buitenrit maar niet harder dan draf.
Mijn nichtje was mee op de fiets. Weer zakte ze door haar voorbenen maar dit keer waren we beide ongedeerd.
Ik heb toen een topic op bokt aan gemaakt om om advies te vragen.
Een bokker gaf aan dat het wel eens artrose kon zijn.
We hebben de dierenarts laten komen en dat struikelen vertrouwde hij niet.
We hebben haar geladen naar de kliniek en foto’s laten maken.
Ze zat in een vergevorderd stadium van artrose.
Dit was in september, op advies van de kliniek pijnstillers en glucosamine gegeven.
We zagen weinig verbetering tot december.
De kliniek vroeg of we haar wilden filmen tijdens het longeren om te kijken hoe we haar konden helpen.
Dus tijdens het longeren ben ik aan het filmen, was ze ineens uit beeld, ze was gaan liggen.
Ook werd ze een hele onvriendelijke merrie, terwijl het zo’n knuffel was.
Toen was de beslissing heel snel genomen.
Ze had teveel pijn, op 29 december is ze destijds ingeslapen.
Ik wil je dit verhaal vertellen opdat je voorzichtig wordt en niet een soortgelijk ongeluk krijgt.
Je kunt altijd eens foto’s laten maken van de kogels, het been waarover ze struikelt is vaak het probleem.
Een foto daarvan is niet heel duur.
Liefs!
Dankjewel voor het delen van je verhaal! Wat rot dat je zo 2 keer bent gevallen waarvan een keer zeer ernstig. Heb je er geen blijvend letsel aan over gehouden? Hier gelukkig nog nooit echt gevallen met hem, maar soms spookt dat wel door mijn hoofd. Om die reden ook extra voorzichtig en galop alleen op rechte en vlakke stukken. Gelukkig is hier het struikelen vooral is stap als hij niet doorloopt, maar ik ben mij er zeker van bewust dat hij kan vallen. Zelf heb ik wel het vermoeden dat hij last heeft van artrose, mocht de dierenarts reden zien tot onderzoek zullen we waarschijnlijk wel foto's laten maken. Mocht daaruit blijken dat het daardoor zou kunnen komen, is het de vraag of we nog op zullen stappen.
Nogmaals bedankt voor je bericht en ik neem het zeker mee!
liespower94 schreef:Ik heb uiteindelijk ‘alleen’ altijd last van mijn rug gehouden, alles valt mee gezien het ongeluk
Lijkt me verstandig, een paard gaat niet zo maar liggen. Succes!